Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Martin_Lindor
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 jan 2020 22:55
Ort: Skövde

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Martin_Lindor »

Jag har fått mail från Tesla idag som är aningens kryptiskt.

Mailat handlar om min beställda vinterhjul.
Bilen ska hämtas i Göteborg, mailet säger att bilen kommer att levereras med sommardäck på och att mina vinterdäck finns hos Euromaster några km därifrån.

Det är slutklämmen på mailet jag inte riktigt förstår.
Jag ska för att vara säker på att få dom vinterhjul jag har beställt så ska jag beställa dom igen?
Oklart till vem beställningen ska göras.

Är det någon som vet vad dom menar?

"If you want to make sure that winter wheels are at hand on delivery day, you need to order these within 3 working days after receiving this e-mail. If you order them after this date, Tesla cannot guarantee that we will have these ready on delivery date, due to limited stock."
Kallax25
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 feb 2020 18:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Kallax25 »

Jag beställde en bil (leasing) den 10/2. Leverans skulle ske i slutet på mars. Pratade med leveransavdelningen igår som berättade att bilen var på väg och skulle levereras i mitten på mars, inget mer än så. Verkar som att flera som ska få den i mars redan blivit kontaktade angående dag. Någon som har erfarenhet av leasing, kommer den infon senare för oss? Hittar heller ingenting på min sida.
Användarvisningsbild
freten
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 feb 2020 22:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av freten »

Martin_Lindor skrev:
Jag har fått mail från Tesla idag som är aningens kryptiskt.

Mailat handlar om min beställda vinterhjul.
Bilen ska hämtas i Göteborg, mailet säger att bilen kommer att levereras med sommardäck på och att mina vinterdäck finns hos Euromaster några km därifrån.

Det är slutklämmen på mailet jag inte riktigt förstår.
Jag ska för att vara säker på att få dom vinterhjul jag har beställt så ska jag beställa dom igen?
Oklart till vem beställningen ska göras.

Är det någon som vet vad dom menar?

"If you want to make sure that winter wheels are at hand on delivery day, you need to order these within 3 working days after receiving this e-mail. If you order them after this date, Tesla cannot guarantee that we will have these ready on delivery date, due to limited stock."
Jag fick också mail idag om vinterhjul men jag har INTE beställt några. Mitt Mail handlar om att jag skall veta att jag kan få böter om jag hämtar ut bilen innan 31/3 och det är vinterväglag.

Mitt mail avslutas också med exakt den text du har, så jag skulle tro att det är en standardtext som råkat hamna fel.
Model 3 LR AWD Midnight Grey Svart inredning Dragkrok 19" sportfälgar
Användarvisningsbild
troed
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 nov 2019 10:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av troed »

Ikväll var det "Tesla Orientering" i Malmö. Vi var väl några härifrån som var där. I korthet skulle jag väl kalla det för en fullständigt onödig shitshow.

De som presenterade sa saker som uppenbarligen inte kan stämma (huruvida man får modell med extra ljudisolering i hjulhusen beror på "när man beställde" - och ett försök till en förklaring om varför det var så och inte tillverkningsdatum.

Men roligast av allt var när jag (beställde 26/9) ville verifiera att det inte skulle bli fler förseningar nu. Personen som kollade upp mitt konto råkade slänga ur sig på vägen till datorn att "du kanske beställde precis när Tesla slutade bygga SR+, där i september. De började göra dem först igen i februari".

Så, om han pratar sanning så har Tesla delivery ljugit för mig vid ett flertal tillfällen. Först när leverans okt/nov blev nov/dec, sen i dec när de några dagar innan julafton fortfarande inte ville säga att den var försenad utan "vi hoppas fortfarande kunna hålla det leveransdatum i december vi sagt".

Om han inte pratade sanning så har Tesla personal i Malmö som ljuger rakt ut i det blå för kunder ...

Ang. att jag vet att andra som beställt senare än jag, samma konfiguration, fått leverans innan mig så var det "systemet" de skyllde på. "Det är systemet". "Systemet".

Meh.

1.5 vecka kvar nu. Förhoppningsvis går jag från sanslöst missnöjd med allt som har med Tesla att göra till åtm lite nöjd.

/Troed
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Vasaru »

troed skrev:
Ikväll var det "Tesla Orientering" i Malmö. Vi var väl några härifrån som var där. I korthet skulle jag väl kalla det för en fullständigt onödig shitshow.
Så det är alltså inte värt att åka 20 mil och ta en övernattning för att gå på orienteringen? Ska hämta min bil i Malmö den 5e och dom hade en orientering den 4e så funderade på att åka ner dagen innan. Vad går dom igenom för något?
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
LightsOut
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 jan 2020 09:54
Ort: Skanör

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LightsOut »

Var också på orienteringen i malmö idag. För någon som kollat på forum och en eller annan youtube var det inga direkta nyheter. Lite basic om vilka laddkablar som ingår, hur de gör med vinter/sommarhjul osv. Det positiva för min del var att en av säljarna kunde kolla upp vin med hjälp av mitt RN-nummer (leasing genom ALD så tomt på mitt teslakonto). Han såg att den var på Brooklands som skulle komma in 6-7:e mars, leverans typ 10 dagar senare. Allt förlåtet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vit SR+ | Odubbade vinterhjul | Dragkrok.

Beställning lagd: 2020-03-13
Beräknad leverans: Mars
Leveransort: Malmö
Slutdestination: Näset
Användarvisningsbild
troed
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 nov 2019 10:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av troed »

Vasaru skrev:
Så det är alltså inte värt att åka 20 mil och ta en övernattning för att gå på orienteringen? Ska hämta min bil i Malmö den 5e och dom hade en orientering den 4e så funderade på att åka ner dagen innan. Vad går dom igenom för något?
De visar dig två sladdar, ett first aid kit och visar var på bilen man låser och låser upp med nyckelkortet.

Du får oxo veta att de vill att du själva pluggar på de videos som finns i mobilappen innan du ska hämta bilen, för på delivery date vill de ha ut dig därifrån igen på 15 minuter.

Sen är det Q&A - men det var bara tragiskt eftersom de inte verkade veta själva hur saker fungerade och vad som faktiskt gällde för oss som var där.

(Nyttan för mig var att jag fick reda på att min bil inte ens lämnat Holland än - och den bör alltså ha kommit på Challenger. Mitt lev. datum är 9e)

/Troed
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

troed skrev:
Ikväll var det "Tesla Orientering" i Malmö. Vi var väl några härifrån som var där. I korthet skulle jag väl kalla det för en fullständigt onödig shitshow.

De som presenterade sa saker som uppenbarligen inte kan stämma (huruvida man får modell med extra ljudisolering i hjulhusen beror på "när man beställde" - och ett försök till en förklaring om varför det var så och inte tillverkningsdatum.

Men roligast av allt var när jag (beställde 26/9) ville verifiera att det inte skulle bli fler förseningar nu. Personen som kollade upp mitt konto råkade slänga ur sig på vägen till datorn att "du kanske beställde precis när Tesla slutade bygga SR+, där i september. De började göra dem först igen i februari".

Så, om han pratar sanning så har Tesla delivery ljugit för mig vid ett flertal tillfällen. Först när leverans okt/nov blev nov/dec, sen i dec när de några dagar innan julafton fortfarande inte ville säga att den var försenad utan "vi hoppas fortfarande kunna hålla det leveransdatum i december vi sagt".

Om han inte pratade sanning så har Tesla personal i Malmö som ljuger rakt ut i det blå för kunder ...

Ang. att jag vet att andra som beställt senare än jag, samma konfiguration, fått leverans innan mig så var det "systemet" de skyllde på. "Det är systemet". "Systemet".

Meh.

1.5 vecka kvar nu. Förhoppningsvis går jag från sanslöst missnöjd med allt som har med Tesla att göra till åtm lite nöjd.

/Troed
Ibland kan man tycka dom oftare borde säga "vet ej tyvärr".
Internkommunikationen är nog inte den bästa, och många har inte jobbat så länge. Så man kan nog anta att de hör från kollegor som i sin tur hört ngt, som kanske ändrats sen dess.
Dom är stora nu men i toppen verkar de jobba som om det vore ett småbolag med konstanta ändringar, vilka inte hinner igenom hierarkin innan det ändrats igen.
Det är min känsla iaf.

Den absoluta majoriteten får ju sina bilar innan kvartalet är slut. Du verkar dock likt bonath drabbats av oturen att det dröjer längre. Han fick ju dock sin bil till slut och det får säkerligen du också.

Och nej, jag ser ingen anledning att gå på nån genomgång om man har långt dit. Det är som att gå på genomgång för en iPhone. Ingen raketkirurgi för de flesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Vasaru »

Och nej, jag ser ingen anledning att gå på nån genomgång om man har långt dit. Det är som att gå på genomgång för en iPhone. Ingen raketkirurgi för de flesta.
Tack Troed och Taliz, då tror jag att jag avbokar och sparar nån tusenlapp på hotellnatten :) Tror jag har kollat igenom varenda video som finns på nätet om M3 under tiden jag väntat :lol:
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Vasaru skrev:
Och nej, jag ser ingen anledning att gå på nån genomgång om man har långt dit. Det är som att gå på genomgång för en iPhone. Ingen raketkirurgi för de flesta.
Tack Troed och Taliz, då tror jag att jag avbokar och sparar nån tusenlapp på hotellnatten :) Tror jag har kollat igenom varenda video som finns på nätet om M3 under tiden jag väntat :lol:
Det klarar du dig gott på! Lycka till med bilen!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Luksla
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 feb 2020 16:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Luksla »

Hej, Hur vet man i vilket fartyg bilen befinner sig?
Beställde den 21 januari och fick VIN idag.
Användarvisningsbild
Demilson
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jan 2020 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Demilson »

På väg från Helsingborg till Malmö på E6:an på förmiddagen idag mötte jag två lastbilar med bara M3 på väg norrut - så grattis till er längre norrut. Who ever you are! :)
Själv har jag fått VIN o reg nr o fått bekräftat av Delivery att jag troligen kan hämta min bil i Malmö i mitten på mars. Det närmar sig.... :)

Beställde 21/1 o är leasing.
Kör nu: Model 3 LR AWD -20, Pearl White, Vit interiör, 19"
Beställd: Model 3 Perfomance, Pearl White, Vit interiör, 20"
Användarvisningsbild
Redtooth
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 jan 2020 14:44
Ort: Klagshamn

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Redtooth »

Orienteringen var nog det onödigaste jag varit på, rent av bortkastad tid.
Genomgången tog knappa 10 minuter sedan var det Q&A..

Som mest ledde till svammel på frågor där dom borde sagt vet tyvärr inte.

Känns inte så "premium" att säga till dina kunder att dom helst vill
att du själv tittar på instruktionsvideos så de slipper lägga mer än 15 minuter på dig vid leverans.

Märktes tydligt att troed inte var helt nöjd bland besökarna :)

Fördelen var att jag fick info om att min bil är påväg med lastbil från zeebruggee och skulle komma till Malmö den 6/3

Har man en bit att åka för gå på orienteringen avråder jag starkt.
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Användarvisningsbild
gnuX
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 03 jul 2019 22:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av gnuX »

Luksla skrev:
Hej, Hur vet man i vilket fartyg bilen befinner sig?
Beställde den 21 januari och fick VIN idag.
Vet gör man inte om man inte pratat med Tesla som har sagt vilken båt den är på, om ens då... ;)
Men VIN verkar dyka upp strax efter att båten paserat Panama-kanalen, vilket borde tyda på att din bil är lastad på Asian King
SR+, Blå, 18'' Aero, Dragkrok 2020-03-17
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MatsJ »

Efter påstötning har jag nu fått en Pro Forma-faktura på bilen per mail, men inga betalningsinstruktioner som ett bankgiro eller bankkonto-nr...
Ska man förvänta sig att det kommer mer, som en riktig faktura, eller behöver jag stöta på igen för mer betalningsinformation?

Ska betala kontant och har bokad leverans om en vecka.
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av JOhlsson »

Brooklands verkar sänkt sin fart och ändrat ETA till 3/3 12:00.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
Birran
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2020 00:59
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Birran »

Birran skrev:
Beställt Tesla Model 3 Performance per 2020-02-15.
Midnight silver och svart interiör.

/Anders
Leverans är prognostiserad till mitten av mars.
VIN och reg.-nr. har jag lyckats lista ut.

/Anders
Tesla Model 3 Performance - Midnight Silver Beställd 2020-02-15 Levererad 2020-03-18
Användarvisningsbild
laangsam
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 feb 2020 15:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av laangsam »

Tesla Model 3 SR+ dragkrok
Beställd 2019-11-06
Bekräftelsemail 2020-02-04
Företagsleasing betald 2020-02-19
Svensk registring 2020-02-13
Saknar info om leverans
Zero DSR 2017
Zero SR/S 2020
Tesla 3 2020 SR+
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dastysk »

Kanske körde man om sin egen???
A4CAF249-FB84-4713-B531-2291C40093C7.jpeg
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av cpt_rb »

Dastysk skrev:
Kanske körde man om sin egen???
Min skulle definitivt kunna vara nån av dem! :D 8-)

Så började tiden som gå ännu långsammare.... :roll:
M3 LR -20, okrokad
JS08
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 feb 2020 19:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av JS08 »

Dastysk skrev:
Kanske körde man om sin egen???
Var? När? :P
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LarsA »

Då har man fått reg.nr. enl. car.info, lätt att komma ihåg.
Men varken VIN eller reg.nr. på mitt Tesla konto.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2020 18:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Muster »

Beställt via leasingbolag idag, en LR. Fått bekräftelse och referalnumberbav Tesla, samt att ett konto skapades till mig. Men när jag loggar in på Teslas hemsida ser jag ingen beställning. Brukar det tar lite tid innan den kommer upp där?
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dastysk »

JS08 skrev:
Dastysk skrev:
Kanske körde man om sin egen???
Var? När? :P
Typ Nyköping E4 norrgående.
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Vasaru »

Muster skrev:
Beställt via leasingbolag idag, en LR. Fått bekräftelse och referalnumberbav Tesla, samt att ett konto skapades till mig. Men när jag loggar in på Teslas hemsida ser jag ingen beställning. Brukar det tar lite tid innan den kommer upp där?
Jag ser inte heller min bil på mitt konto som skapades med beställningen. Enligt tesla ligger bilen på leasing bolaget tills du hämtar ut den

Sent from my CMR-W09 using Tapatalk
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Skriv svar