Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
neshiren
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2021 22:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av neshiren »

McFace skrev:
neshiren skrev:
tangotobbe skrev:
Nu är jag tillbaka i väntrummet (efter att ha blivit blockerad från matchning mot bil fram till idag då jag bad om det).

Två frågor till er i väntrummet:
1) Är det någon av er som får leverans i maj som har ett mer specifikt leveransdatum än "maj"?
2) Tesla har över natten sänkt priset på LR från 649k till 619k (vilket man skulle kunna skapa en separat tråd för då det har ett nyhetsvärde i sig - men äh), vilket ju är toppen. Men: behöver jag göra något, typ snacka med min säljare, för att få ta del av samma prissänkning på min beställning, eller löser systemet det per automatik? :D

Tack på förhand för era insikter!
Jag kontaktade min säljare om att makulera/ändra min beställning. La den för nästan två veckor sen, så kan uppdatera om hur det går. :)
Ni får det nya priset.
Låter bra!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

McFace skrev:
neshiren skrev:
tangotobbe skrev:
Nu är jag tillbaka i väntrummet (efter att ha blivit blockerad från matchning mot bil fram till idag då jag bad om det).

Två frågor till er i väntrummet:
1) Är det någon av er som får leverans i maj som har ett mer specifikt leveransdatum än "maj"?
2) Tesla har över natten sänkt priset på LR från 649k till 619k (vilket man skulle kunna skapa en separat tråd för då det har ett nyhetsvärde i sig - men äh), vilket ju är toppen. Men: behöver jag göra något, typ snacka med min säljare, för att få ta del av samma prissänkning på min beställning, eller löser systemet det per automatik? :D

Tack på förhand för era insikter!
Jag kontaktade min säljare om att makulera/ändra min beställning. La den för nästan två veckor sen, så kan uppdatera om hur det går. :)
Ni får det nya priset.
Och den högre räntan?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av McFace »

mikebike skrev:
McFace skrev:
neshiren skrev:
tangotobbe skrev:
Nu är jag tillbaka i väntrummet (efter att ha blivit blockerad från matchning mot bil fram till idag då jag bad om det).

Två frågor till er i väntrummet:
1) Är det någon av er som får leverans i maj som har ett mer specifikt leveransdatum än "maj"?
2) Tesla har över natten sänkt priset på LR från 649k till 619k (vilket man skulle kunna skapa en separat tråd för då det har ett nyhetsvärde i sig - men äh), vilket ju är toppen. Men: behöver jag göra något, typ snacka med min säljare, för att få ta del av samma prissänkning på min beställning, eller löser systemet det per automatik? :D

Tack på förhand för era insikter!
Jag kontaktade min säljare om att makulera/ändra min beställning. La den för nästan två veckor sen, så kan uppdatera om hur det går. :)
Ni får det nya priset.
Och den högre räntan?
Det har jag ingen aning om. Jag mailade dem när priset sänktes i Q1 och fick utan tjafs sänkningen och även ränterabatten. De som fått leverans i april kan kanske fylla på med hur det gått med den.
robba87
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 apr 2021 13:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robba87 »

Jag beställde min bil 29/3 och kontaktade dem angående att få det nya priset. Det var inga problem och eftersom jag har Leasing via SHB så var jag bara tvungen att ta fram ett nytt leasingavtal. Hade jag haft DNB så sa Tesla att de kunde justera det själva. Så inga som helst problem :)
Och jag har även fått en uppskattad leveranstid till: 10-24 maj om man kollar teslakontot :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

robba87 skrev:
Jag beställde min bil 29/3 och kontaktade dem angående att få det nya priset. Det var inga problem och eftersom jag har Leasing via SHB så var jag bara tvungen att ta fram ett nytt leasingavtal. Hade jag haft DNB så sa Tesla att de kunde justera det själva. Så inga som helst problem :)
Och jag har även fått en uppskattad leveranstid till: 10-24 maj om man kollar teslakontot :D
Fick du även den lägre räntan på 0,25%, eller gällde den bara DnB?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
robba87
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 apr 2021 13:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robba87 »

martinot skrev:
robba87 skrev:
Jag beställde min bil 29/3 och kontaktade dem angående att få det nya priset. Det var inga problem och eftersom jag har Leasing via SHB så var jag bara tvungen att ta fram ett nytt leasingavtal. Hade jag haft DNB så sa Tesla att de kunde justera det själva. Så inga som helst problem :)
Och jag har även fått en uppskattad leveranstid till: 10-24 maj om man kollar teslakontot :D
Fick du även den lägre räntan på 0,25%, eller gällde den bara DnB?
Jag har en förmånsbil så antar att räntan var något för privatpersoner och troligen endast för DNB
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av billyohgren »

Är det någon som lyckats få sin order ändrad till nya priset?

Jag fick svaret att det inte går, att jag måste avbeställa min bil och lägga en ny beställning. Annat än vad jag har hört förut.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av B99 »

billyohgren skrev:
Är det någon som lyckats få sin order ändrad till nya priset?

Jag fick svaret att det inte går, att jag måste avbeställa min bil och lägga en ny beställning. Annat än vad jag har hört förut.
Om man tar redigera design så kommer ju nya priset upp, men jag har inte testat att spara.
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av billyohgren »

Jag gick in på mitt konto och tryckte ”hantera” på min beställning men såg inget val att redigera design? Vill du hjälpa mig att hitta? :)
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av B99 »

billyohgren skrev:
Jag gick in på mitt konto och tryckte ”hantera” på min beställning men såg inget val att redigera design? Vill du hjälpa mig att hitta? :)
Ja, det hette visst hantera :)
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av billyohgren »

Jag ställde frågan på Facebook och svaret från många var att tesla visst ska ändra pris på befintliga ordrar, trots att personen jag pratat med säger annat.

Nu orkar jag inte svara mer på deras Mail utan ringer till min ordinarie kontaktperson på måndag istället.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Jag fick svaret att det skulle gå först, men sen nytt svar att det inte gick. Så jag beställde på nytt och de har lovat betala tillbaka avgiften för den första beställningen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

När det begav sig 2019, var det bara att gå in online och ändra tex färg, så fick man nya priset, sedan ändra tillbaka till den färg man vill ha.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Tellus skrev:
När det begav sig 2019, var det bara att gå in online och ändra tex färg, så fick man nya priset, sedan ändra tillbaka till den färg man vill ha.
Ja, det var när det var 15 000 i deposition. Så funkar det på exempelvis MY. Inte på M3 längre tyvärr.
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

markuswesterberg skrev:
Jag fick svaret att det skulle gå först, men sen nytt svar att det inte gick. Så jag beställde på nytt och de har lovat betala tillbaka avgiften för den första beställningen.
Jag var i kontakt med Tesla idag och fick beskedet att enda sättet att få det nya priset på bilen var att lägga en ny order och sen kunde tesla annullera min första order och även betala tillbaka handpenningen (1000kr). Då jag även kommer att ta bilen som personalbil genom egen finansiering så behöver jag få fram ett nytt betalningsunderlag. allt som allt fick jag ändå bra hjälp från tesla, även fast det krävdes lite insats från min sida.
30 000 kr i "rabatt" är ändå värt att jobba lite för tycker jag :D
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av billyohgren »

Även jag avbokade min LR idag och beställde direkt en ny!

Det ryktades lite att en båt från Shanghai var på väg hit. Men jag antar att det är bilar som ska till UK och inte till Sverige? Någon som vet något mer?
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SuperDUDE »

Passade på att byta upp mig från en grå SR+ till en vit LR med krok. Känns bra och är sjukt taggad!
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av billyohgren »

Kan besvara mig själv gällande usa vs Kina.

Utav de lagerbilar jag kollade på idag så var alla:
SR+ från Kina
LR från USA
Användarvisningsbild
neshiren
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2021 22:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av neshiren »

Fick besked idag så även jag har bokat om direkt efter att säljaren makulerade den första ordern.
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av K-G »

En representant från Tesla ringde upp mig idag med information om prissänkningen. Det tog ett par minuter att lägga en ny order vilket han fixade på telefon. Fick också info om att bilen kommer ha det nya träinlägget i dörren och rattvärme! :D
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Är det bara jag som knappt kan bärga mig till bilen levereras. Uppdateringar man får från tesla är ju rätt sparsamma tyvärr.
Så jag har börjat med den dåliga vanan att läsa alla uppdatering om misstänkta båtar med Teslor för leverans i teslamotorsclubs forumtråden "2021 Shipping Movements" https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 02/page-51
Hetaste tipset just nu är att det är båten GLOVIS COSMOS som kommer med de första model 3 för leverans i europa under Q2. https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 15/zoom:10
robba87
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 apr 2021 13:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robba87 »

Hmm nu när så många sagt att de har behövt göra om sin beställning blir jag lite fundersam. Är jag den enda som har fått svaret att det går att ändra utan att behöva makulera min order?

Känns lite märkligt att man ska makulera ordern bara för att de har sänkt priserna, känns som att det bara skapar en massa merarbete. Måste vara en miss i kommunikationen och att olika säljare uppfattar det på olika sätt.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av McFace »

robba87 skrev:
Hmm nu när så många sagt att de har behövt göra om sin beställning blir jag lite fundersam. Är jag den enda som har fått svaret att det går att ändra utan att behöva makulera min order?

Känns lite märkligt att man ska makulera ordern bara för att de har sänkt priserna, känns som att det bara skapar en massa merarbete. Måste vara en miss i kommunikationen och att olika säljare uppfattar det på olika sätt.
Jag drog i januari ett mail till min kontakt när de sänkte priserna förra vändan och bad dem ställa ut ett nytt avtal med det nya priset. Det skedde utan anmärkning. Möjligt att de gjort någon policyändring sedan dess såklart.
Användarvisningsbild
neshiren
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2021 22:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av neshiren »

robba87 skrev:
Hmm nu när så många sagt att de har behövt göra om sin beställning blir jag lite fundersam. Är jag den enda som har fått svaret att det går att ändra utan att behöva makulera min order?

Känns lite märkligt att man ska makulera ordern bara för att de har sänkt priserna, känns som att det bara skapar en massa merarbete. Måste vara en miss i kommunikationen och att olika säljare uppfattar det på olika sätt.
Jag har företagsleasing, möjligtvis därför? Eller så hade jag gått över ångerrättstiden.
Användarvisningsbild
Jeno
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 mar 2021 23:53
Ort: Skåne

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jeno »

Beställde min bil 28/3 och kontaktade Tesla Malmö dels i fredags dels igår för att fråga om/hur man kan ta del av sänkningen. Har nog varit lite olika bud för hur vi som beställt bil och som bara har ett RN-nr ska kunna ta del av prissänkningen. Först var beskedet att jag skulle vänta så skulle Tesla ändra priset. Sedan skulle jag själv gå in och göra en ombeställning så skulle de synka det hela med återbetalning av bestavg på 1000:-. Bekräftelse på ändring kom idag.

Detta nya förfarande kan bero på att man nu får ta del av både prissänkningar och prisökningar, vilket inte varit fallet tidigare enligt vad jag läst mig till här. Jag har beställt färg MSM som nu prishöjts med 1300. Men med en sänkning på 29910:- plus ökning av priset på 1300 dvs 28610:- så får man väl ändå vara tacksam.
JENO//

M3 LR -21, 82 kWh
MY LR -22, MIC
Skriv svar