Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tommyd »

Hur många laddkablar får man med när man köper en Tesla Model 3 idag?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

tommyd skrev:
Hur många laddkablar får man med när man köper en Tesla Model 3 idag?
Vad jag vet är det: En Typ2 (en blå från Mennekes eller en svart från Phoenix Contact) och en 1-fas mobil EVSE (UMC på teslaspråk).

https://shop.tesla.com/sv_se/product/ty ... pter-_-32a

https://shop.tesla.com/sv_se/product/ge ... ningskabel
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tommyd »

martinot skrev:
tommyd skrev:
Hur många laddkablar får man med när man köper en Tesla Model 3 idag?
Vad jag vet är det: En Typ2 (en blå från Mennekes eller en svart från Phoenix Contact) och en 1-fas mobil EVSE (UMC på teslaspråk).

https://shop.tesla.com/sv_se/product/ty ... pter-_-32a

https://shop.tesla.com/sv_se/product/ge ... ningskabel
Tack för utförligt svar!
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
tangotobbe
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 okt 2020 11:54
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tangotobbe »

Glömde uppdatera men även jag fick gå den hårda vägen av att cancellera föregående beställning och lägga en ny efter att ha pratat med min säljperson.

(Angående den högre räntan som jag såg någon kommentera på tidigare: jag fick en ny knapp redan 2 april om att acceptera en ränta på 1,95% istället för 0,25% som det var när jag lade beställningen. Det var något vi var beredda på och ingenting som spelar oss någon större roll, men självklart hade jag ju hoppats på att vi lurat systemet. :roll:)

Nu känns det i alla fall som det bara är att sitta still i båten och vänta till någon gång i maj. :D
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ONSatan »

Beställt en model 3 LR (4wd). Vit med svart inredning. Inget extra förutom drag och vinterdäck.
Beställde 19/4 (efter att ha väntat på en bil från alternativt märke i över 5 månader...).
Uppskattad leveranstid ”maj”.
Har fått reservationsnummer men inget VIN. Ej heller bud på mitt inbyte.

Undrar vilken av båtarna den kan komma med?
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fluffy »

martinot skrev:
tommyd skrev:
Hur många laddkablar får man med när man köper en Tesla Model 3 idag?
Vad jag vet är det: En Typ2 (en blå från Mennekes eller en svart från Phoenix Contact) och en 1-fas mobil EVSE (UMC på teslaspråk).

https://shop.tesla.com/sv_se/product/ty ... pter-_-32a

https://shop.tesla.com/sv_se/product/ge ... ningskabel

Stämmer bra. Står här också: https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Jag kompletterade med blå enfas -> schuko adapter
Röd trefas -> schuko adapter
De kostar inte så mycket.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Arn »

ONSatan skrev:
Beställt en model 3 LR (4wd). Vit med svart inredning. Inget extra förutom drag och vinterdäck.
Beställde 19/4 (efter att ha väntat på en bil från alternativt märke i över 5 månader...).
Uppskattad leveranstid ”maj”.
Har fått reservationsnummer men inget VIN. Ej heller bud på mitt inbyte.

Undrar vilken av båtarna den kan komma med?
De håller på göra om systemet för inbyte. Väntat i snart 2 veckor
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ONSatan »

Arn skrev:
ONSatan skrev:
Beställt en model 3 LR (4wd). Vit med svart inredning. Inget extra förutom drag och vinterdäck.
Beställde 19/4 (efter att ha väntat på en bil från alternativt märke i över 5 månader...).
Uppskattad leveranstid ”maj”.
Har fått reservationsnummer men inget VIN. Ej heller bud på mitt inbyte.

Undrar vilken av båtarna den kan komma med?
De håller på göra om systemet för inbyte. Väntat i snart 2 veckor
OK, tack.
Vet du om de brukar ge någorlunda vettiga priser eller slutar det mer sannolikt med privat försäljning?

Och, har du hört nått ang tidplan för bytet?
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av McFace »

ONSatan skrev:
Arn skrev:
ONSatan skrev:
Beställt en model 3 LR (4wd). Vit med svart inredning. Inget extra förutom drag och vinterdäck.
Beställde 19/4 (efter att ha väntat på en bil från alternativt märke i över 5 månader...).
Uppskattad leveranstid ”maj”.
Har fått reservationsnummer men inget VIN. Ej heller bud på mitt inbyte.

Undrar vilken av båtarna den kan komma med?
De håller på göra om systemet för inbyte. Väntat i snart 2 veckor
OK, tack.
Vet du om de brukar ge någorlunda vettiga priser eller slutar det mer sannolikt med privat försäljning?

Och, har du hört nått ang tidplan för bytet?
Om du får ett dassigt förslag på inbyte så rekommenderar jag att ta upp det med din kontakt. Jag fick ett riktigt skambud och poängterade att jag inte skulle kunna handla om det stod, vilket resulterade i att de jagade fram en kontakt som tog den affären vid sidan av, till ett belopp jag kunde leva med (dvs 10 000 mer än vad Skoda ville ge mig i inbyte vid offert på Enyaq, och 60 000 mer än det först offererade bytesvärdet).
Dinko
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 apr 2021 18:45

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dinko »

Hej, någon skillnad på att välja en ny lager bil alternativt bygga en egen och beställa idag?
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av granna_polka »

Dinko skrev:
Hej, någon skillnad på att välja en ny lager bil alternativt bygga en egen och beställa idag?
Från och med idag 23/4 om du beställer M3 LR så är WLTP 614km istället för 580km om du plockar en lagerbil :).

Jag beställde för två veckor sen, men har beställt en ny och avbokat min gamla beställning. Blir att vänta en månad extra för 34 extra km :).
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tommyd »

granna_polka skrev:
Dinko skrev:
Hej, någon skillnad på att välja en ny lager bil alternativt bygga en egen och beställa idag?
Från och med idag 23/4 om du beställer M3 LR så är WLTP 614km istället för 580km om du plockar en lagerbil :).

Jag beställde för två veckor sen, men har beställt en ny och avbokat min gamla beställning. Blir att vänta en månad extra för 34 extra km :).
Betyder det att Model 3 Long Range har fått en ny typ av batterier och att Model 3 Performance har en äldre typ av batterier eftersom M3P har sin räckvidd på 567 km oförändrad?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

P hade redan de nya batterierna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

granna_polka skrev:
Dinko skrev:
Hej, någon skillnad på att välja en ny lager bil alternativt bygga en egen och beställa idag?
Från och med idag 23/4 om du beställer M3 LR så är WLTP 614km istället för 580km om du plockar en lagerbil :).

Jag beställde för två veckor sen, men har beställt en ny och avbokat min gamla beställning. Blir att vänta en månad extra för 34 extra km :).
Vi behövde inte beställa om. Får nya räckvidden ändå säger de. Så alla som kommer med nästa båt har nya räckvidden och batterierna då antar jag.
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av granna_polka »

markuswesterberg skrev:
Vi behövde inte beställa om. Får nya räckvidden ändå säger de. Så alla som kommer med nästa båt har nya räckvidden och batterierna då antar jag.
Kanske för att jag hade beställt en lagerbil? Hade fått leverans 12/5-24/5. Nu får dom inte komma med fler nya saker fram till juni :lol:. Förra veckan var 30000kr, denna vecka 34 extra km. Kommer aldrig få min bil :)
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dfa »

Någon som fått VIN och prel. leveranstid som er (andra) som beställt? Står leverans "Maj" men undrar om någon fått mer detaljerad info än så.
Användarvisningsbild
tangotobbe
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 okt 2020 11:54
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tangotobbe »

dfa skrev:
Någon som fått VIN och prel. leveranstid som er (andra) som beställt? Står leverans "Maj" men undrar om någon fått mer detaljerad info än så.
Också sjukt nyfiken på detta! Jag menar, det är ju väldigt snart maj, och det känns som Tesla som minst brukar leverera ett väldigt grovt intervall åtminstone några veckor innan?
robba87
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 apr 2021 13:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robba87 »

Jag har inte fått vin nummer eller liknande men står "Uppskattad leveranstid: Maj 18–Juni 01". Beställde 29:e mars en SR+
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dfa »

robba87 skrev:
Jag har inte fått vin nummer eller liknande men står "Uppskattad leveranstid: Maj 18–Juni 01". Beställde 29:e mars en SR+
Beställde en P i slutet av Mars men har inte fått mer info än leverans i "Maj" vilket jag börjar tvivla på. Jag och säljaren har ringt förbi varandra ett par gånger men skall kolla igen i veckan.
Funderar på att byta till en LR AWD om det går att få en i Maj, men konfiguratorn säger Juni nu så vi får se vad det blir.
Användarvisningsbild
T__
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 apr 2021 23:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av T__ »

Beställde en M3P för ett par veckor sen, efter det har ett massivt googlande pågått. Kan väl ärligt säga att jag inte visste så mkt om tesla, model3 eller elbilar generellt, men vet mer nu.
Om jag ska vara ärlig har jag inte ens provkört bilen. Hade en ett år gammal tysk premiumbil som jag sålde, givetvis med förlust. Saknar även elstolpe där jag bor och kommer antagligen inte skaffa en heller, såvida jag inte flyttar.
Ser framemot äventyret, den nya infrastrukturen och slippa tanka dinosaurier.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

T__ skrev:
Beställde en M3P för ett par veckor sen, efter det har ett massivt googlande pågått. Kan väl ärligt säga att jag inte visste så mkt om tesla, model3 eller elbilar generellt, men vet mer nu.
Om jag ska vara ärlig har jag inte ens provkört bilen. Hade en ett år gammal tysk premiumbil som jag sålde, givetvis med förlust. Saknar även elstolpe där jag bor och kommer antagligen inte skaffa en heller, såvida jag inte flyttar.
Ser framemot äventyret, den nya infrastrukturen och slippa tanka dinosaurier.
Var i samma sits när jag beställde min M3P. Ingenting känns omöjligt när man tryckt plattan i mattan första gången. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av weizf »

Satt och väntade på Q4 och blev inte direkt besviken då den är snygg utvändigt och invändigt, men samma helg så uppdaterades ju LR till 61mil vilket blev en deal breaker (på vintern) samt att SuC är överlägsen känner jag i både pris och prestanda. Hoppas bara att den är någorlunda välbyggd så jag slipper ångra mig.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Första inlägget på detta forumet mig då!

Jag har beställt mig en Model 3 LR med Enhanced Autopilot vilket jag från början kände var helt självklart. Efter att ha googlat lite och tittat på några timmar Youtube har jag dock blivit lite mer tveksam. EU verkar ju har gjort denna funktion till en helt annan än den som Tesla har skapat och säljer i USA.

Jag undrar alltså hur ni andra tänker kring denna funktion? Köper ni den, i sådana fall varför? Tacksam för tankar och input!

Lite längre text med mina tankar.

1. Summon och Smart summon har ju den enda funktionen att man kan komma ut ur en tajt parkering kanske 2 gånger per år. Värt någon tusenlapp kanske. Smart summon i USA är ju bara som gimmick värt säkert 5 tusen när man kan cirkulera en parkeringsplats med sin lilla bil och visa upp tekniken haha. Min känsla är att denna funktion inte är värd att köpa.

2. Autoparkering. Ingår ju i många andra bilar, kanske i något paket eller så men det kostar ju inte så himla mycket då heller. Sen är frågan hur ofta man vill använda. Samma här som USA så det är ju rättvist i alla fall. Känner denna funktion ändå är bra och kan bli bättre med tiden.

3. Navigate on Autopilot är kanske den allra bästa funktionen... i USA... Filmer jag sett från Europa är ju att det är lite skoj sådär men att man måste blinka och röra på ratten för att byta fil gör ju att det inte är skillnad mot att bara byta fil själv med vanliga grund-autopiloten. I USA handen på ratten varje minut i EU var 10-15 sekunder är ju också en svag skillnad mellan att bara hålla på ratten hela tiden. Min känsla här är väl att det är den funktion jag mest vill ha men då har jag kanske lite förhoppningen att EU ska lätta lite på sina regler. Kommer det ske och ska man köpa något för framtida funktion? Svaret är troligen nej. Med en prislapp på 40 tusen för hela paketet blir det ännu klurigare.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

Jag fick EAP på prov och jag är glad att det inte är obligatoriskt.
Bilen tvärbromsade för att släppa fram bilar på motorvägspåfarter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Reconnnn »

TeslaRoq skrev:
Första inlägget på detta forumet mig då!

Jag har beställt mig en Model 3 LR med Enhanced Autopilot vilket jag från början kände var helt självklart. Efter att ha googlat lite och tittat på några timmar Youtube har jag dock blivit lite mer tveksam. EU verkar ju har gjort denna funktion till en helt annan än den som Tesla har skapat och säljer i USA.

Jag undrar alltså hur ni andra tänker kring denna funktion? Köper ni den, i sådana fall varför? Tacksam för tankar och input!

Lite längre text med mina tankar.

1. Summon och Smart summon har ju den enda funktionen att man kan komma ut ur en tajt parkering kanske 2 gånger per år. Värt någon tusenlapp kanske. Smart summon i USA är ju bara som gimmick värt säkert 5 tusen när man kan cirkulera en parkeringsplats med sin lilla bil och visa upp tekniken haha. Min känsla är att denna funktion inte är värd att köpa.

2. Autoparkering. Ingår ju i många andra bilar, kanske i något paket eller så men det kostar ju inte så himla mycket då heller. Sen är frågan hur ofta man vill använda. Samma här som USA så det är ju rättvist i alla fall. Känner denna funktion ändå är bra och kan bli bättre med tiden.

3. Navigate on Autopilot är kanske den allra bästa funktionen... i USA... Filmer jag sett från Europa är ju att det är lite skoj sådär men att man måste blinka och röra på ratten för att byta fil gör ju att det inte är skillnad mot att bara byta fil själv med vanliga grund-autopiloten. I USA handen på ratten varje minut i EU var 10-15 sekunder är ju också en svag skillnad mellan att bara hålla på ratten hela tiden. Min känsla här är väl att det är den funktion jag mest vill ha men då har jag kanske lite förhoppningen att EU ska lätta lite på sina regler. Kommer det ske och ska man köpa något för framtida funktion? Svaret är troligen nej. Med en prislapp på 40 tusen för hela paketet blir det ännu klurigare.
Jag har EAP på min bil och älskar det!
Tar några mil att vänja sig men sen är det helt underbart.
Skriv svar