Första året med förra bilen 2019 var försäkringen "billig" , andra året dubbla priset. Räknar med att det är samma visa nu. Fick också halva priset på nya 2021.OfarligTesla skrev:Verkar som 2021 modellen har billigare försäkring. Typ halva priset för mig jämfört med min 2020 (6,5k jämfört med 12k per år).
Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 202
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Väntrum Model 3
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
Jag räknar år ett mot år ett, första året för min 2020 var ca 12k/år, andra året hamnade på ca 16k/år. Min 2021 fick som sagt 6,5k/år nu för år ett.Syncronauten skrev:
Första året med förra bilen 2019 var försäkringen "billig" , andra året dubbla priset. Räknar med att det är samma visa nu. Fick också halva priset på nya 2021.
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 202
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Väntrum Model 3
Ok, då hoppas vi att det bättre priset håller i sigOfarligTesla skrev:Jag räknar år ett mot år ett, första året för min 2020 var ca 12k/år, andra året hamnade på ca 16k/år. Min 2021 fick som sagt 6,5k/år nu för år ett.Syncronauten skrev:
Första året med förra bilen 2019 var försäkringen "billig" , andra året dubbla priset. Räknar med att det är samma visa nu. Fick också halva priset på nya 2021.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Väntrum Model 3
Den är också läcker och lite samma stuk som min men jag ville verkligen ha halvmatt (satin) och då försvanntobias_rullar skrev:Snyggt!Bjelke skrev:Avory ”Rising sun”, skiftar mellan guld/rött/blålila eller nåt, den är asgrym
Ibland ser den nästan rostfärgad ut och ibland ganska lila-aktig och i solljus så är den guldmetallic…
Nu vill jag ju ha den färgen....
Jag har fastnat lite för blank Oracal SUNSET SHIFT https://duckduckgo.com/?t=ffsb&q=orcal+ ... &ia=images
några alternativ (halvmatt tycker jag är snygg och håller sig längre jämfört med blank med avseende på
polerrosor/mikrorepor osv)… bland dom blanka fanns tex en som skiftade från röd till svart typ som var sjukt najs (tror
det var en från 3M som hette något med cherry om jag minns rätt).
Skulle jag klippa ihop en film med alla reaktioner så skulle det väl bli en flera dygn lång sådan
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Väntrum Model 3
2019 Q1 och Q2 bilarna hade lädersäten.martinot skrev:M3 hade det bara på ratten, och (tyvärr) aldrig på sätena.
Det försvann efter sommaren.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Väntrum Model 3
Ehh va?wilfried skrev:2019 Q1 och Q2 bilarna hade lädersäten.martinot skrev:M3 hade det bara på ratten, och (tyvärr) aldrig på sätena.
Det försvann efter sommaren.
Vad jag vet har Model 3 aldrig haft något annat än fuskläder.
Förutom just ratten dvs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Väntrum Model 3
Aldrig sett eller provkört någon M3 med annat än vinylsäten. Min M3 jag sålde nu i veckan var tillverkad och köpt i april 2019 (uttagen i maj).wilfried skrev:2019 Q1 och Q2 bilarna hade lädersäten.martinot skrev:M3 hade det bara på ratten, och (tyvärr) aldrig på sätena.
Det försvann efter sommaren.
Dock hade jag gärna sett det alternativet, men har inte mycket hopp pga. Teslas vegan/miljöprofil hos en grupp av sina kunder. De kunderna tycker plast och petroleumbaserade produkter är bättre än rena naturprodukter (tyvärr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Väntrum Model 3
Är det samma säten i nya M3? Upplever den lite mer trång i sidled men kanske ordnar sig när bilen är mer inkörd. Funderar också på om sittdynan kan vara något kortare?
Re: Väntrum Model 3
Ah, det är rätt. Men min nya känns ytan annorlunda mot den gamla.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Väntrum Model 3
Idag var det dags. Äntligen är denna väntan över!
Kan tipsa er som ska hämta ut att titta på lyftpunkterna under bilen. Alla 4 lyftpunkterna under min bil hade skador i färgen.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 26 maj 2021 10:04
Re: Väntrum Model 3
Grattis och riktigt snygg! Vad gjorde du åt skadorna kring lyftpunkterna? Anmärkte du så de ska åtgärda eller vad vart konsekvenserna?tobias_rullar skrev:Idag var det dags. Äntligen är denna väntan över!Kan tipsa er som ska hämta ut att titta på lyftpunkterna under bilen. Alla 4 lyftpunkterna under min bil hade skador i färgen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
Varför skall man göra det? Spelar ju absolut ingen roll ifall de har använt luftpistolerna eller inte.tobias_rullar skrev:Kan tipsa er som ska hämta ut att titta på lyftpunkterna under bilen. Alla 4 lyftpunkterna under min bil hade skador i färgen.
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Väntrum Model 3
Tack! Jag är riktigt nöjd med färgen! När jag fick se den röda på riktigt så var den mycket snyggare än på bild.Herminator skrev:Grattis och riktigt snygg! Vad gjorde du åt skadorna kring lyftpunkterna? Anmärkte du så de ska åtgärda eller vad vart konsekvenserna?
Jag pratade med personal på plats som fick titta och fota så det blev dokumenterat innan jag hunnit iväg. Nu har jag bokat ett service besök i appen. Det var lite mer som ska åtgärdas.
Jag är osäker på vad du menar. Den är målad från fabrik och färgen är skadad. Orsaken till mitt tips är att man lätt glömmer bort att titta under bilen. Det är så mycket man ska titta på.OfarligTesla skrev:Varför skall man göra det? Spelar ju absolut ingen roll ifall de har använt luftpistolerna eller inte.
Själv kontrollerade jag inte framljusen ordentligt.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 26 maj 2021 10:04
Re: Väntrum Model 3
Har också valt vit med bara 19" sportfälgar, nog att köra 19" på vinterfälgen sen leta efter nått liknande du har att sätta på sommardäcken Tänkte även tona till bakrutorna också för att fortsätta med dom svarta detaljerna, något du funderat på? Av nyfikenhet, vad vart det mer som behövdes åtgärdas? Ska hämta om någon vecka så man vill ju vara förberedd.tobias_rullar skrev:Tack! Jag är riktigt nöjd med färgen! När jag fick se den röda på riktigt så var den mycket snyggare än på bild.Herminator skrev:Grattis och riktigt snygg! Vad gjorde du åt skadorna kring lyftpunkterna? Anmärkte du så de ska åtgärda eller vad vart konsekvenserna?
Jag pratade med personal på plats som fick titta och fota så det blev dokumenterat innan jag hunnit iväg. Nu har jag bokat ett service besök i appen. Det var lite mer som ska åtgärdas.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
Det är lyftpunkter, de är använda vilket jag menar inte är konstigt. Du kan nog hitta märken på diverse justeringsskruvar som indikerar att de använts också.tobias_rullar skrev:Jag är osäker på vad du menar. Den är målad från fabrik och färgen är skadad. Orsaken till mitt tips är att man lätt glömmer bort att titta under bilen. Det är så mycket man ska titta på.
Själv kontrollerade jag inte framljusen ordentligt.
Re: Väntrum Model 3
Hämtade ut en M3 LR AWD pärlvit med 18" igår 13/6 på Trosta, en sån vacker skapelse att man nästan blir tårögd. Kort sagt tycker jag att det är en smidigt men möjligen inte så förtroendeingivande upplevelse.
Bilen var nytvättad men i och med att de står ute var den rätt dammig av pollen och annat. Det fanns en del klisterrester kvar men även vad som såg ut att vara insektsfläckar på insidan av sidospegeln på förarsidan, allt detta löste en ung herre med att hämta en trasa och lite tvättmedel och gå loss.
Jag vet att dom har mycket att göra, jag vet att Trosta skeppar ut massvis med bilar, men om man ändå tvättar en fabriksny bil för 630 000 kr inför leverans, varför lämna kvar insektsfläckar och klisterrester? Lite slarvigt tycker jag, har hämtat beg. bilar hos bilhandlare som fått bättre omhändertagande i tvätten.
Använde en checklista för att gå igenom bilen och det mesta såg toppen ut. Men upptäckte några, i mina ögon, brister:
Huven sitter snett.
Panelpassningen vid hö. framlykta är rätt kass, inklusive liten lackskada.
Handtaget till vä. bakdörr sitter betydligt djupare än de andra 3.
Passningen mellan fram och bakdörr, vid "vecket" är också så pass off att det syns.
Litet skrap på en gummilist vid vänster bakdörr.
Dessa saker påtalade jag för personalen och efter mätning (och om-mätning, eftersom han först mätte där differensen var uppenbart minst) var beskedet att huven blir ett ärende för SC, de andra inte - de är inom specifikationerna.
Upplystes också att 7 dagars returrätt/ånger är borta, det fanns tydligen förr, även om jag bara vill minnas att jag läst om 14 dagars ångerrätt här på forumet, kan vara bra att veta.
Däremot sa dom att det är lugnt att köra hem bilen, du har 1 dygn eller 16 mil på dig att upptäcka ev. fel och brister. Men vad menas här egentligen, det måste vara kosmetiska fel, som lackskador och fläckar på inredning osv?
Nåväl, har bokat tid i appen för att justera huven, i ärendet har jag noterat de andra bitarna också och jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker, är jag för petig eller är det här vad får förvänta sig? Han som mätte min huv och de andra panelpassningarna kläckte ur sig att "det är ju massproducerade bilar det här", jojo till skillnad mot min Seat som är handgjord av en gammal spanjor uppe i de katalanska bergen.
Det här är inte ett inlägg menat att göra någon orolig, vad gäller panelpassningen och huven passade jag på att titta på minst 10 andra M3 uppställda bredvid min och kunde inte se samma problem med huven eller panelpassning runt framlyktorna. Däremot verkar insjunkna handtag vara ett vanligt förekommande problem, dock på olika handtag på olika bilar.
Meningen med det här inlägget är att samla lite erfarenhet, hur har Tesla hanterat liknande ärenden tidigare, är jag för petig, bör jag ligga på hårdare?
Den här bilen kostar ganska precis 3 gånger så mycket som vår Seat Ateca och även om den tyska spanjoren inte alls perfekt, framför allt går den på bensin... så är den betydligt tightare ihopskruvad i karossen, och jag konstaterar att ryktet gällande Teslas panelpassning och kvalitetskontroll innan leverans lever vidare. Råkar man bli tilldelad "fel" exemplar där man inte vill acceptera bristerna, men där Tesla hävdar att de är inom specifikationen är enda alternativet att vägra köpet och vänta 3 månader på att lägga en ny beställning och 2 månader på leverans?
Bilen var nytvättad men i och med att de står ute var den rätt dammig av pollen och annat. Det fanns en del klisterrester kvar men även vad som såg ut att vara insektsfläckar på insidan av sidospegeln på förarsidan, allt detta löste en ung herre med att hämta en trasa och lite tvättmedel och gå loss.
Jag vet att dom har mycket att göra, jag vet att Trosta skeppar ut massvis med bilar, men om man ändå tvättar en fabriksny bil för 630 000 kr inför leverans, varför lämna kvar insektsfläckar och klisterrester? Lite slarvigt tycker jag, har hämtat beg. bilar hos bilhandlare som fått bättre omhändertagande i tvätten.
Använde en checklista för att gå igenom bilen och det mesta såg toppen ut. Men upptäckte några, i mina ögon, brister:
Huven sitter snett.
Panelpassningen vid hö. framlykta är rätt kass, inklusive liten lackskada.
Handtaget till vä. bakdörr sitter betydligt djupare än de andra 3.
Passningen mellan fram och bakdörr, vid "vecket" är också så pass off att det syns.
Litet skrap på en gummilist vid vänster bakdörr.
Dessa saker påtalade jag för personalen och efter mätning (och om-mätning, eftersom han först mätte där differensen var uppenbart minst) var beskedet att huven blir ett ärende för SC, de andra inte - de är inom specifikationerna.
Upplystes också att 7 dagars returrätt/ånger är borta, det fanns tydligen förr, även om jag bara vill minnas att jag läst om 14 dagars ångerrätt här på forumet, kan vara bra att veta.
Däremot sa dom att det är lugnt att köra hem bilen, du har 1 dygn eller 16 mil på dig att upptäcka ev. fel och brister. Men vad menas här egentligen, det måste vara kosmetiska fel, som lackskador och fläckar på inredning osv?
Nåväl, har bokat tid i appen för att justera huven, i ärendet har jag noterat de andra bitarna också och jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker, är jag för petig eller är det här vad får förvänta sig? Han som mätte min huv och de andra panelpassningarna kläckte ur sig att "det är ju massproducerade bilar det här", jojo till skillnad mot min Seat som är handgjord av en gammal spanjor uppe i de katalanska bergen.
Det här är inte ett inlägg menat att göra någon orolig, vad gäller panelpassningen och huven passade jag på att titta på minst 10 andra M3 uppställda bredvid min och kunde inte se samma problem med huven eller panelpassning runt framlyktorna. Däremot verkar insjunkna handtag vara ett vanligt förekommande problem, dock på olika handtag på olika bilar.
Meningen med det här inlägget är att samla lite erfarenhet, hur har Tesla hanterat liknande ärenden tidigare, är jag för petig, bör jag ligga på hårdare?
Den här bilen kostar ganska precis 3 gånger så mycket som vår Seat Ateca och även om den tyska spanjoren inte alls perfekt, framför allt går den på bensin... så är den betydligt tightare ihopskruvad i karossen, och jag konstaterar att ryktet gällande Teslas panelpassning och kvalitetskontroll innan leverans lever vidare. Råkar man bli tilldelad "fel" exemplar där man inte vill acceptera bristerna, men där Tesla hävdar att de är inom specifikationen är enda alternativet att vägra köpet och vänta 3 månader på att lägga en ny beställning och 2 månader på leverans?
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Väntrum Model 3
Jag hade tänkt köpa mindre vinterhjul och se hur dom känns mot dessa 20". Samtidigt tycker jag dessa fälgar är snygga.Herminator skrev:Har också valt vit med bara 19" sportfälgar, nog att köra 19" på vinterfälgen sen leta efter nått liknande du har att sätta på sommardäcken Tänkte även tona till bakrutorna också för att fortsätta med dom svarta detaljerna, något du funderat på? Av nyfikenhet, vad vart det mer som behövdes åtgärdas? Ska hämta om någon vecka så man vill ju vara förberedd.
Ja det blev en liten lista:
Lyftpunkterna
Ena DRL-ljuset lyser inte.
Rejäl lackskada på insidan av en dörr där färgen är bortskrapad.
Backluckan behöver ljusteras.
Dörrhandtag på bakdörrarna behöver justeras ut lite.
Passagerardörren behöver justeras in lite.
Plastbit vid högerbackspegel sitter lite löst.
Smutsfläck på vänster b-stolpe.
Där tycker vi olika. En ny bil är en ny bil och jag förväntar mig en 100% felfri bil vid leverans.OfarligTesla skrev:Det är lyftpunkter, de är använda vilket jag menar inte är konstigt. Du kan nog hitta märken på diverse justeringsskruvar som indikerar att de använts också.
Re: Väntrum Model 3
tobias_rullar skrev:Jag hade tänkt köpa mindre vinterhjul och se hur dom känns mot dessa 20". Samtidigt tycker jag dessa fälgar är snygga.Herminator skrev:Har också valt vit med bara 19" sportfälgar, nog att köra 19" på vinterfälgen sen leta efter nått liknande du har att sätta på sommardäcken Tänkte även tona till bakrutorna också för att fortsätta med dom svarta detaljerna, något du funderat på? Av nyfikenhet, vad vart det mer som behövdes åtgärdas? Ska hämta om någon vecka så man vill ju vara förberedd.
Ja det blev en liten lista:
Lyftpunkterna
Ena DRL-ljuset lyser inte.
Rejäl lackskada på insidan av en dörr där färgen är bortskrapad.
Backluckan behöver ljusteras.
Dörrhandtag på bakdörrarna behöver justeras ut lite.
Passagerardörren behöver justeras in lite.
Plastbit vid högerbackspegel sitter lite löst.
Smutsfläck på vänster b-stolpe.
Där tycker vi olika. En ny bil är en ny bil och jag förväntar mig en 100% felfri bil vid leverans.OfarligTesla skrev:Det är lyftpunkter, de är använda vilket jag menar inte är konstigt. Du kan nog hitta märken på diverse justeringsskruvar som indikerar att de använts också.
Jag håller med dig i stort, en ny bil ska vara en ny bil, men jag kan leva med att lyftpunkterna är använda, de syns inte, är byggda för det och begränsar inte funktionen på något sätt, jag har svårare för panelpassning, lack och annat visuellt som skapar ett helhetsintryck, och/eller inverkar på funktion/ljudnivå.
Vad sa dom till dig angående handtagen? Killen som jag pratade med hävdade att det inte gick att justera.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
Nu har jag kört bilen lite mer när jag hämtat den från Johan på Rosenbergs Inpol så kan jag rapportera detta:
- Väldigt nöjd med Johans jobb som vanligt.
- Det höga visslandet löstes av att jag tryckte fast listen.
- Tydligen hade Johan upptäckt att bilen varit omlackad på ett ställe då man kunde se viss nyansskillnad under hans arbetslampor men inget jag kunde se efter att han polerat. Enligt vad han såg i hur länge sedan det var måste det skett redan i fabriken, han har också sett fler 3or än min med samma sak senaste veckorna.
- Bilen är tystare än min förra (vindljus, däckljud och ljud från andra bilar), om det beror på rutorna och något annat de gjort vet jag inte. Nu har Johan dessutom satt fast extra lister på dörrarna vilket jag tyckte gjorde skillnad från att jag körde dit, men det kan bero på att de förmodligen mest stoppar högre frekvenser och jag hör inte lägre frekvenser på vänsterörat.
- EAP fungerar riktigt bra, lyckades utan problem att byta fil i trafiken med normala luckor medan trafiken fortfarande flyter.
- Bilen är stabilare och bättre ihopbyggd än den förra som jag ändå var nöjd med.
- Vissa småsaker finns fortfarande där vissa paneler inte helt är i linje med varandra, inget jag bryr mig om iaf.
- Det mesta av smutsen gick bort men finns ett permanent märke på ena dörren som jag anmälde i appen.
- Väldigt nöjd med Johans jobb som vanligt.
- Det höga visslandet löstes av att jag tryckte fast listen.
- Tydligen hade Johan upptäckt att bilen varit omlackad på ett ställe då man kunde se viss nyansskillnad under hans arbetslampor men inget jag kunde se efter att han polerat. Enligt vad han såg i hur länge sedan det var måste det skett redan i fabriken, han har också sett fler 3or än min med samma sak senaste veckorna.
- Bilen är tystare än min förra (vindljus, däckljud och ljud från andra bilar), om det beror på rutorna och något annat de gjort vet jag inte. Nu har Johan dessutom satt fast extra lister på dörrarna vilket jag tyckte gjorde skillnad från att jag körde dit, men det kan bero på att de förmodligen mest stoppar högre frekvenser och jag hör inte lägre frekvenser på vänsterörat.
- EAP fungerar riktigt bra, lyckades utan problem att byta fil i trafiken med normala luckor medan trafiken fortfarande flyter.
- Bilen är stabilare och bättre ihopbyggd än den förra som jag ändå var nöjd med.
- Vissa småsaker finns fortfarande där vissa paneler inte helt är i linje med varandra, inget jag bryr mig om iaf.
- Det mesta av smutsen gick bort men finns ett permanent märke på ena dörren som jag anmälde i appen.
Fast att lyftpunkterna är använda är inte ett fel (de blir sådär med använding), det är bara att de är använda. På samma sätt är ditt säte använt, de har provkört bilen osv. Kan lova dig att det kommer finnas spår av användning i alla nya bilar du köper, har nog aldrig sett en bil utan någon tvättrepa i lacken vid leverans t.ex.tobias_rullar skrev:Där tycker vi olika. En ny bil är en ny bil och jag förväntar mig en 100% felfri bil vid leverans.
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Väntrum Model 3
Jag vill gärna inte tro att du menar att skador på bilens färglager är att förvänta sig utifall att Tesla behöver lyfta bilen, tex vid däckskifte. Jag förväntar mig att lyftpunktera är oskadda efter ett lyft. Om det inte går att undvika är bilen felkonstruerad.Wesslan skrev:Jag håller med dig i stort, en ny bil ska vara en ny bil, men jag kan leva med att lyftpunkterna är använda, de syns inte, är byggda för det och begränsar inte funktionen på något sätt, jag har svårare för panelpassning, lack och annat visuellt som skapar ett helhetsintryck, och/eller inverkar på funktion/ljudnivå.
Vad sa dom till dig angående handtagen? Killen som jag pratade med hävdade att det inte gick att justera.
Ja mycket går att leva med en prisjustering men då jag antar att det är uteslutet förstår jag inte varför jag ska kompromissa. Men visst drar Tesla av 20-30k av priset så kan jag fylla på med färg själv.
För det andra, skadad färg påverkar rostbeständigheten.
För det tredje är inte bilen billig. Mätt mot genomsnittslön motsvarar 1 M3P mer än 2 skattade årslöner. Det glöms lätt bort i dessa tider när "pengar är gratis".
En från personalen var där och mätte med en måttsticka. Han sa att ena bakdörrens hantag var utanför specifikationen, den andra var inte det men det är upp till SC att fixa. Var aldrig snack om det går att justera eller inte.
Re: Väntrum Model 3
Lämnar in min bil till Johan om en vecka. Låter tryggt att han är bra!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Väntrum Model 3
Det är bortom mitt förstånd hur du kan argumentera att skador i bilens färglager inte är ett fel. Jag är införstådd med att lyftpunkterna är till för att lyfta bilen. Iom att dom är lackerade så får man då lyfta bilen på ett sätt som inte skadar färgen. På samma sätt som man lyfter på ett sådan sätt att man inte skadar metallen eller resten av bilen.OfarligTesla skrev:Fast att lyftpunkterna är använda är inte ett fel (de blir sådär med använding), det är bara att de är använda. På samma sätt är ditt säte använt, de har provkört bilen osv. Kan lova dig att det kommer finnas spår av användning i alla nya bilar du köper, har nog aldrig sett en bil utan någon tvättrepa i lacken vid leverans t.ex.
För mig är det inga konstigheter men vi är uppenbarligen inte av samma åsikt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
Märkte en till sak, bilen låter mer när den laddar än min 2020. Den var ganska så tyst men denna låter mer högfrekvent.
För att det inte är bilens ”färglager”, de är målade men det är inte en del av bilens lack. Det är en bruksdel som kommer slitas helt enkelt. Hade du brytt dig mindre om Tesla inte hade målat dem?tobias_rullar skrev:Det är bortom mitt förstånd hur du kan argumentera att skador i bilens färglager inte är ett fel. Jag är införstådd med att lyftpunkterna är till för att lyfta bilen. Iom att dom är lackerade så får man då lyfta bilen på ett sätt som inte skadar färgen. På samma sätt som man lyfter på ett sådan sätt att man inte skadar metallen eller resten av bilen.
För mig är det inga konstigheter men vi är uppenbarligen inte av samma åsikt.
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Väntrum Model 3
Trollar du nu eller?OfarligTesla skrev:För att det inte är bilens ”färglager”, de är målade men det är inte en del av bilens lack. Det är en bruksdel som kommer slitas helt enkelt. Hade du brytt dig mindre om Tesla inte hade målat dem?
Menar du att Tesla ödslar massa färg på något som inte gör någon skillnad på ett ställe som man normalt inte ser?
Det känns som att det borde vara punkt 1A i något kostnadsbesparingsprogram. Jag tror faktiskt att herr Musk har bättre koll än dig på den punkten.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
Ne men jag börjar tro att du gör det, men alla får ju lägga sin tid på vad de vill.tobias_rullar skrev:Trollar du nu eller?
Menar du att Tesla ödslar massa färg på något som inte gör någon skillnad på ett ställe som man normalt inte ser?
Det känns som att det borde vara punkt 1A i något kostnadsbesparingsprogram. Jag tror faktiskt att herr Musk har bättre koll än dig på den punkten.