Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Htnek
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 okt 2021 17:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Htnek »

Larsf skrev:
jontis skrev:
M3LR22 skrev:
Beställde en M3 LR igår.. Det har gått en dag men känns som en vecka. :)
+1 på den :D

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Ja nu har jag väntat 15 dagar, när kommer den!!!!
Beställde 2:a oktober. Känns som en evighet sedan. =)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Hehe och en annan väntade 3år från handpenning till leverans ;)

MVH samt var värt det.
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zelest »

zelest skrev:
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.
Uppskattat leverans i December.
Inget VIN tillgängligt ännu.

Detta blir min absolut första bil och elbil. Har pinsamt nog inte ens körkort men jobbar förfullt i förhoppningen att lyckas ta det innan bilen levereras. ;)
Update: Har nu även beställt till dragkrok på bilen och idag tog jag även körkortet! :D
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ducce916m »

zelest skrev:
zelest skrev:
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.
Uppskattat leverans i December.
Inget VIN tillgängligt ännu.

Detta blir min absolut första bil och elbil. Har pinsamt nog inte ens körkort men jobbar förfullt i förhoppningen att lyckas ta det innan bilen levereras. ;)
Update: Har nu även beställt till dragkrok på bilen och idag tog jag även körkortet! :D
Kör försiktigt, LR är inte att leka med!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Grattis!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zelest »

ducce916m skrev:
Kör försiktigt, LR är inte att leka med!
Ja, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var en smula nervös inför första turen hem från Norrköping.. Vinterväglag, mörkerkörning och 11 mil hem med en bil jag aldrig kört innan. :?
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

zelest skrev:
ducce916m skrev:
Kör försiktigt, LR är inte att leka med!
Ja, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var en smula nervös inför första turen hem från Norrköping.. Vinterväglag, mörkerkörning och 11 mil hem med en bil jag aldrig kört innan. :?
Du kan välja "chill" i bilen, så blir den lugnare (har jag hört).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

zelest skrev:
ducce916m skrev:
Kör försiktigt, LR är inte att leka med!
Ja, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var en smula nervös inför första turen hem från Norrköping.. Vinterväglag, mörkerkörning och 11 mil hem med en bil jag aldrig kört innan. :?
Se till så du har koll på helljus, defrost och vindrutetorkarfunktionen så ska det nog gå bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

zelest skrev:
zelest skrev:
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.
Uppskattat leverans i December.
Inget VIN tillgängligt ännu.

Detta blir min absolut första bil och elbil. Har pinsamt nog inte ens körkort men jobbar förfullt i förhoppningen att lyckas ta det innan bilen levereras. ;)
Update: Har nu även beställt till dragkrok på bilen och idag tog jag även körkortet! :D
Det rullar på (!) nu :) bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zelest »

Bjelke skrev:
Det rullar på (!) nu :) bra :)
Det kan man verkligen säga! Minns inte när jag var såhär glad och förväntansfull senast! Nu trivs man! :D
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

Är det någon som fått någon info om LR med 614 km räckvidd i Q4?

Rätt många båtar verkar var på ingång mot Europa.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Malt1 »

Holve skrev:
Är det någon som fått någon info om LR med 614 km räckvidd i Q4?

Rätt många båtar verkar var på ingång mot Europa.
Har du någon länk till info om dessa båtar? Sitter också ”tålmodigt” och väntar på min beställda bil och greppar all sån här lös info med båda händerna. Känns som att väntan blir kortare om man ser en båt med teslor på :-)
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

Man vet ju inte om det är Teslor på båtarna men gissningarna brukar stämma rätt bra.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 2/page-188
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

EU Q4 Model 3 confirmations:
SR gets the new CATL 60kWh as E6LR with 491km WLTP range.
LR gets the new LG 82kWh as E5LD with 614km WLTP range.
P gets the known 82kWh as E3LD with 567km WLTP range.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter86 »

Holve skrev:
EU Q4 Model 3 confirmations:
SR gets the new CATL 60kWh as E6LR with 491km WLTP range.
LR gets the new LG 82kWh as E5LD with 614km WLTP range.
P gets the known 82kWh as E3LD with 567km WLTP range.
Var eller vem bekräftar detta?
Den räckvidden på SR+ står inte på hemsidan…
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter86 »

Yes, exactly that. There are some reports of LR E5CD 580km still in the mix, which is not acceptable, since customers now all paid the full price (no 2000€ discount) and they've ordered the 614km version. Be it with the Panasonic 3L or LG 5L pack.

With the SR it is a different story. The SR is still to date advertised as 448km / 55kWh (CATL 6C LFP) and that is what people ordered. Getting the 60kWh (CATL 6L LFP) then this is a nice bonus, but nothing to count on. Users are looking for a system and there seems to be a VIN range in which they switched to the larger packs.

Lotteri alltså vilken man får … ?! Kul
Användarvisningsbild
mattan
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jul 2021 12:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mattan »

Dexter86 skrev:
Yes, exactly that. There are some reports of LR E5CD 580km still in the mix, which is not acceptable, since customers now all paid the full price (no 2000€ discount) and they've ordered the 614km version. Be it with the Panasonic 3L or LG 5L pack.

With the SR it is a different story. The SR is still to date advertised as 448km / 55kWh (CATL 6C LFP) and that is what people ordered. Getting the 60kWh (CATL 6L LFP) then this is a nice bonus, but nothing to count on. Users are looking for a system and there seems to be a VIN range in which they switched to the larger packs.

Lotteri alltså vilken man får … ?! Kul
Det verkar helt vrickat om man skulle få en bil med kortare räckvidd än det man betalat för.
Hur kan man se vad man fått?
Det står dock inget om räckvidd i beställningen.
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av linx »

mattan skrev:
Dexter86 skrev:
Yes, exactly that. There are some reports of LR E5CD 580km still in the mix, which is not acceptable, since customers now all paid the full price (no 2000€ discount) and they've ordered the 614km version. Be it with the Panasonic 3L or LG 5L pack.

With the SR it is a different story. The SR is still to date advertised as 448km / 55kWh (CATL 6C LFP) and that is what people ordered. Getting the 60kWh (CATL 6L LFP) then this is a nice bonus, but nothing to count on. Users are looking for a system and there seems to be a VIN range in which they switched to the larger packs.

Lotteri alltså vilken man får … ?! Kul
Det verkar helt vrickat om man skulle få en bil med kortare räckvidd än det man betalat för.
Hur kan man se vad man fått?
Det står dock inget om räckvidd i beställningen.
Vi har ju i vår beställning att LR ska ha en räckvidd på 614km. I UK har dom inte den räckvidden än så länge eftersom dom inte ingår i EU. Kolla på dom andra ländernas beställningssida, i stort sett alla EU-länder har räckvidd på 614km på LR-modellen.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zelest »

linx skrev:
Vi har ju i vår beställning att LR ska ha en räckvidd på 614km. I UK har dom inte den räckvidden än så länge eftersom dom inte ingår i EU. Kolla på dom andra ländernas beställningssida, i stort sett alla EU-länder har räckvidd på 614km på LR-modellen.
Jag hittar inte 614km någonstans i min beställning? Står bara "Long Range".
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
mattan
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jul 2021 12:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mattan »

zelest skrev:
linx skrev:
Vi har ju i vår beställning att LR ska ha en räckvidd på 614km. I UK har dom inte den räckvidden än så länge eftersom dom inte ingår i EU. Kolla på dom andra ländernas beställningssida, i stort sett alla EU-länder har räckvidd på 614km på LR-modellen.
Jag hittar inte 614km någonstans i min beställning? Står bara "Long Range".
Samma för mig.
Jävligt surt om man får en med kortare räckvidd utan kompensation, när man tackade nej till en lagerbil med kortare räckvidd till rabatterat pris för några månader sedan.
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av valleb »

Står klart och tydligt att WLTP är 614km i produktbeskrivningen som är en del av avtalet.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonte89 »

Varför inte kräva en varudeklaration - en specifikation som tydligt beskriver bilens samtliga funktioner. Inklusive typ av batteri, om rattvärme samt svankskydd ingår. Jag skulle inte ta en leverans med mindre än att bilens funktioner är tydligt specade. Batteriet utgör en central del av bilens funktion och ska specas med exakt fabrikat och modell. Gällande batteriet ska det framgå att det sitter ett:

LG 82kWh - E5LD
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anzwer »

Hej,

Jag funderar på att köpa en M3SR med privatavbetalning och lägga upp det på 36 månader med restvärde på 53%. Kontant skulle jag lägga in ungefär 220 000kr för det är vad jag skulle kunna få för min Volvo XC60 som här 6 år gammal och har kört 4900 mil. Som ni märker så kör jag inte så mycket varför jag skulle ta 1000 mil per år om jag nu köper Tesla. Jag har fått ett initialt förslag från Tesla för min bil och de gav 230 300kr utan att ha sett några bilder. Jag har små fel här och där så slutpriset skulle gå ner så klart. Någon som har erfarenhet av inbyte till Tesla? När jag läste igenom villkoren så kändes de lite too much, men det kanske är villkoren som är skrivna för att skrämma.

Och nu till min fråga. Vad har ni för erfarenhet vid köp av liknande modell och med samma upplägg, alltså 36 månader och ungefär 50% restvärde? Har ni fått mer än 50% efter 3 år? Säg att man vill fortsätta betala efter 3 år, hur mkt har det påverkat månadskostnaden?

Jag vet att vissa kommer att säga köp inte med restvärde, det är si och det är så och det fattar jag också, men jag vill bara höra vad folk har haft för erfarenhet av att köpa en Tesla med detta upplägg. Kan man lägga in bonusen som man får tillbaka för att sänka restvärdet? Hur har ni gjort som är inne i väntrummet.

Tacksam för alla tips jag kan få!
Användarvisningsbild
M3LR22
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2021 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av M3LR22 »

Hej
Jag har beställt en model 3 med restvärde. Lade in lite mer än dig i handpenning. Varför skulle det inte vara bra att köpa med restvärde? Om 3 år har du ett restvärde på 330k ungefär och jag har svårt att tro att bilen skulle vara värd mindre än 400. Jag hade tänkt byta in genom Tesla men valde att använda förmedlingstjänst till bilhandlare. Av Tesla erbjöds jag 166 och nu fick jag 185.
Skriv svar