Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Kunden71
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 maj 2022 10:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Kunden71 »

kf93 skrev:
Kunden71 skrev:
M3LR grå/vit beställd i mars, beräknad leverans augusti först. Förrförra veckan hoppade det till juni sen tillbaka till augusti. I fredags hoppade det till juni och har stannat där nu. Fick svar från Tesla idag att juni verkar stämma och att jag ska ordna betalningen asap.
Har slutfakturan dykt upp på ditt Teslakonto eller enbart betalningsuppgifter? :)
Nope inga förändringar än så länge annat än planerad leverans 25-30/6.
Användarvisningsbild
g0mer
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 mar 2022 09:05
Ort: Slöinge

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av g0mer »

Min M3 LR grå/svart gick från augusti till 21 juni till augusti nu idag :cry: . Beställde 8 mars.

Betyder det tro att man inte kan ställa in sig på leverans Q2?
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PracTesla »

g0mer skrev:
Min M3 LR grå/svart gick från augusti till 21 juni till augusti nu idag :cry: . Beställde 8 mars.

Betyder det tro att man inte kan ställa in sig på leverans Q2?
Jag har sammabil, fast med dragkrok.
Fick precis samma, från augusti till juni till augusti. Ringde och pratade med min säljare idag, som inte visste mer än att det ändras från och till, en leverans algoritm. Kan lika gärna ändras tillbaka till juni om några dagar/vecka. Så inte så mycket att lägga vikt vid, men att sannolikheten gick upp för augusti snarare än ner. Men juni är fortsatt möjligt. Men men, omöjligt att veta tänker jag och jag kommer ställa in mig på augusti. Tråkigt men sant.

Är väl bara att vänta.
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 apr 2021 20:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av linkopia013 »

Beställde en M3P igår kväll.

När jag köpte min M3 LR förra året, så tog det 5v från beställning till leverans. Denna gången blir det garanterat längre. Just nu står det "September - November".

Jag hoppas att man ska kunna få bonusen på bilar över 700k SEK till iaf nyår, och att min bil levereras innan dess. Världen går inte under utan bidraget, men 70k är ändå 70k :D
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av eizzmar »

linkopia013 skrev:
Beställde en M3P igår kväll.

När jag köpte min M3 LR förra året, så tog det 5v från beställning till leverans. Denna gången blir det garanterat längre. Just nu står det "September - November".

Jag hoppas att man ska kunna få bonusen på bilar över 700k SEK till iaf nyår, och att min bil levereras innan dess. Världen går inte under utan bidraget, men 70k är ändå 70k :D
Det är Skatteverket som bestämmer vad bilmodellen kostar och listorna för 2022 är redan gjorda för länge sedan när M3P fortfarande kostade 689.000.
Det spelar heller ingen roll om hur mycket tillägg och dylikt du lägger på. Transportstyrelsen tar bara uppgifter från den listan. Så det bör vara bonus på alla M3P året ut i alla fall, tills listan uppdateras.
Användarvisningsbild
Senjin
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 02 feb 2021 14:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Senjin »

Hoppat tillbaka till maj igen från 19-30 juni.
???
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av eizzmar »

Senjin skrev:
Hoppat tillbaka till maj igen från 19-30 juni.
???
För mig med, men det är i stort sett omöjligt såvida de inte flyger in bilarna haha.
Inga båtar som kommer hinna fram under maj :)
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av HenricL »

eizzmar skrev:
Senjin skrev:
Hoppat tillbaka till maj igen från 19-30 juni.
???
För mig med, men det är i stort sett omöjligt såvida de inte flyger in bilarna haha.
Inga båtar som kommer hinna fram under maj :)
Hej, samma hände för mina föräldrar som har beställt en M3 LR som de flyttade fram leverans från Q1 till Q2. De hade 7-30 juni som i söndags blev maj.
Jag har själv en M3P beställd med leveransfönster 23-30 juni som varit så sedan drygt en vecka.
/Henric
Senast redigerad av HenricL, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
jdd
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 mar 2022 07:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jdd »

HenricL skrev:
eizzmar skrev:
Senjin skrev:
Hoppat tillbaka till maj igen från 19-30 juni.
???
För mig med, men det är i stort sett omöjligt såvida de inte flyger in bilarna haha.
Inga båtar som kommer hinna fram under maj :)
Hej, samma hände för mina föräldrar som har beställt en M3 LR som de flyttade from leverans från Q1 till Q2. De hade 7-30 juni som i söndags blev maj.
/Henric
Samma här :shock:
Användarvisningsbild
leslayer
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 maj 2022 23:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av leslayer »

leslayer skrev:
Beställde en Model 3 LR, grå resten standard 705k tot, den 9 maj. Då stod det förväntad leverans i februari 2023. Har inte fått något mail, men såg häromdagen att förväntad leverans är 25-30 juni (antar i år?). Vilket så klart vore super! Skulle det kunna vara så att Tesla prioriterar bilar som skulle kunna påverkas av beslutat om utebliven bonus för bilar över 700k? I och för sig tror jag att värdet baseras på baspriset för en bilmodell enligt Skatteverket, så då borde ju en long range fortfarande vara kvalificerad. Har man bara haft tur och blivit matchad med någon som avbeställt? Såg att flera hade fått sina datum tillbakaflyttade några dagar senare. Håller tummarna…
Tillbaka på estimated delivery February nu….
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av HenricL »

Min ändrades tyvärr från 23-30 juni till augusti. Suck
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xerxes »

..och november nu :(
M3LR 2022
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MGHG »

MGHG skrev:
MGHG skrev:
Beställde den 10 mars en Model 3 Long Range, svart, vit interiör, 18”-fälgar. Uppskattad leveranstid var augusti 2022. Igår fick jag, i likhet med flera andra här, meddelande via e-post att ”fönstret för upphämtning” hade uppdaterats och att Tesla ”ber om ursäkt för förseningen”. Jag befarade en försening till november eller kanske in i nästa år. Men till min glädjande förvåning visade det sig att uppskattad leveranstid även för min bil är mellan 21 och 30 juni.
Mitt leveransfönster har idag ändrats till mellan 10 juni och 30 juni. Inte maj som flera andra skrivit om, men det går åt rätt håll. :)
I fredags (13 maj) ändrades uppskattad leveranstid tillbaka till augusti 2022. Trist.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
alfaunzo
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mar 2022 15:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av alfaunzo »

MGHG skrev:
MGHG skrev:
MGHG skrev:
Beställde den 10 mars en Model 3 Long Range, svart, vit interiör, 18”-fälgar. Uppskattad leveranstid var augusti 2022. Igår fick jag, i likhet med flera andra här, meddelande via e-post att ”fönstret för upphämtning” hade uppdaterats och att Tesla ”ber om ursäkt för förseningen”. Jag befarade en försening till november eller kanske in i nästa år. Men till min glädjande förvåning visade det sig att uppskattad leveranstid även för min bil är mellan 21 och 30 juni.
Mitt leveransfönster har idag ändrats till mellan 10 juni och 30 juni. Inte maj som flera andra skrivit om, men det går åt rätt håll. :)
I fredags (13 maj) ändrades uppskattad leveranstid tillbaka till augusti 2022. Trist.
Samma här.... Det är väl Teslas sätt stt uttrycka " Du kanske blir matchad mot EN bil under sommaren, men vi garanterar inte leverans och lovar inget".... :D
slaktarn
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 maj 2022 16:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av slaktarn »

I tesla appen står det preliminär leverans maj, men kollar jag på mitt konto på internet så står det maj 2023.
Någon som har liknande? M3S + dragkrok beställd i mars
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xerxes »

slaktarn skrev:
I tesla appen står det preliminär leverans maj, men kollar jag på mitt konto på internet så står det maj 2023.
Någon som har liknande? M3S + dragkrok beställd i mars
Mina synkar, november 2022 på bägge ställena!
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Matte666
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 okt 2021 16:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matte666 »

I tesla appen står det preliminär leverans maj, men kollar jag på mitt konto på internet så står det maj 2023.
Någon som har liknande? M3S + dragkrok beställd i mars
Hade samma tidigare, troligen visas inte år i appen. Beställde i april en M3 rwd vit med aerofägar med dragkrok, preliminär lev maj 2023. Nu står det ingenting om när vår kan tänkas levereras. I appen står det bara ”hantera din beställning i ditt teslakonto” . När man går in på kontot på hemsidan står ingenting om preliminär leverans. Bara vänta och se antar jag…
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 mar 2022 15:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tomishu »

Finns en ny M3P med FSD uppe på hemsidan nu. Lite väl dyr för oss, men kanske nån annan är sugen. :)
6D7E277B-2E83-47C1-AC42-5CF5F2264F2B.jpeg
Användarvisningsbild
leslayer
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 maj 2022 23:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av leslayer »

Matte666 skrev:
I tesla appen står det preliminär leverans maj, men kollar jag på mitt konto på internet så står det maj 2023.
Någon som har liknande? M3S + dragkrok beställd i mars
Hade samma tidigare, troligen visas inte år i appen. Beställde i april en M3 rwd vit med aerofägar med dragkrok, preliminär lev maj 2023. Nu står det ingenting om när vår kan tänkas levereras. I appen står det bara ”hantera din beställning i ditt teslakonto” . När man går in på kontot på hemsidan står ingenting om preliminär leverans. Bara vänta och se antar jag…
Hur hittar ni dragkrok? Har inte sett den möjligheten på flera år, men ser att många skriver att man köpt med dragkrok.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av HenricL »

tomishu skrev:
Finns en ny M3P med FSD uppe på hemsidan nu. Lite väl dyr för oss, men kanske nån annan är sugen. :)
Tack! Fattar inte varför de har full FSD inkluderat. Kan detta vara ett visningsexemplar? Hade det varit utan FSD och annan färg hade det varit intressant.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

leslayer skrev:
Hur hittar ni dragkrok? Har inte sett den möjligheten på flera år, men ser att många skriver att man köpt med dragkrok.
Tillvalet dragkrok till Model 3 finns inte på hemsidan. Istället finns det tillgängligt "Off Menu". Man kan lägga till drag genom att t.ex. tala i telefon eller chatta med någon på Tesla som jobbar med försäljning i samband med att man gör beställningen (under Teslas öppettider). Enligt folk här på forumet så ska man även kunna lägga till drag X antal dagar efter att man gjort beställningen på nätet. Exakt hur lång tidsperioden X kan vara har jag dock tyvärr inte koll på...

För Model 3 som inte har drag monterat från fabrik gäller tyvärr att det inte går att eftermontera en dragkrok som man lagligt kan dra släp med i Sverige.

(Det finns således skillnader mellan Model 3 och Model Y när det gäller drag.)


EDIT: Finns t.ex. mer att läsa från det här ca ett år gamla inlägget i en annan tråd om det här:..

viewtopic.php?f=51&t=24945&start=10#p521374

Inget har ändrats i sak sen dess...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts:

Drag till Model 3 går 'endast' att beställa till grundmodellen samt Long Range-modellen. Det går (så vitt jag vet) av ngn anledn. tyvärr inte att beställa drag till Performance-modellen...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Matte666
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 okt 2021 16:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matte666 »

leslayer skrev:
Matte666 skrev:
I tesla appen står det preliminär leverans maj, men kollar jag på mitt konto på internet så står det maj 2023.
Någon som har liknande? M3S + dragkrok beställd i mars
Hade samma tidigare, troligen visas inte år i appen. Beställde i april en M3 rwd vit med aerofägar med dragkrok, preliminär lev maj 2023. Nu står det ingenting om när vår kan tänkas levereras. I appen står det bara ”hantera din beställning i ditt teslakonto” . När man går in på kontot på hemsidan står ingenting om preliminär leverans. Bara vänta och se antar jag…
Hur hittar ni dragkrok? Har inte sett den möjligheten på flera år, men ser att många skriver att man köpt med dragkrok.

Jag hade chattkontakt med en via hemsidan. Sa att jag ville ha dragkrok. La en order på bilen, strax efter fick jag ett Mail om grattis till beställning samt att dragkrok var tillagd. Dom körde via emailen. Sen ett dygn senare låg dragkroken på beställningen.
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 mar 2022 15:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tomishu »

HenricL skrev:
tomishu skrev:
Finns en ny M3P med FSD uppe på hemsidan nu. Lite väl dyr för oss, men kanske nån annan är sugen. :)
Tack! Fattar inte varför de har full FSD inkluderat. Kan detta vara ett visningsexemplar? Hade det varit utan FSD och annan färg hade det varit intressant.
Läste på en FB-grupp att någon tidigare hade beställt ett demo ex och fick ta bort uppgraderad AP för att få lägre pris. Kan ju vara värt att kolla om inte annat. :?
Användarvisningsbild
leslayer
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 maj 2022 23:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av leslayer »

tomishu skrev:
HenricL skrev:
tomishu skrev:
Finns en ny M3P med FSD uppe på hemsidan nu. Lite väl dyr för oss, men kanske nån annan är sugen. :)
Tack! Fattar inte varför de har full FSD inkluderat. Kan detta vara ett visningsexemplar? Hade det varit utan FSD och annan färg hade det varit intressant.
Läste på en FB-grupp att någon tidigare hade beställt ett demo ex och fick ta bort uppgraderad AP för att få lägre pris. Kan ju vara värt att kolla om inte annat. :?
Men visst är man inte berättigad till miljöbonusen för demobilar eller bilar som hämtats upp av någon annan och sedan återlämnats?
Skriv svar