Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

dah1berg
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 aug 2021 14:25
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dah1berg »

Hockert skrev:
dah1berg skrev:
Hockert skrev:
Storm skrev:
Finns det någon båt på ingång? Ser bara 2 st. varav en gick till uk. Och den andra snart i Slovenien
5 fartyg kommer till Europa i Q2. Två till Koper, Slovenien. Ett till Zeebrugge, Belgien. Ett till Southampton, UK och ett sista till Barcelona och eventuellt vidare mot Zeebrugge/Southampton.

Fick för övrigt precis sms om att jag ska hämta ut min Model 3 RWD på onsdag 22/6 I Norrköping.

När beställde du?
Beställd 1 mars. Vit 18", svart inredning.
Härligt!
Beställde förra helgen, M3 RWD svart/svart inredning.
Leverans 15nov-28dec, håller tummarna att det går snabbare
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Raptor »

MGHG skrev:
Dafro skrev:
MGHG skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ni som beställt Tesla Model 3 LR men inte fått leverans än: här får ni något att grubbla på mitt i natten ;)

Tesla har precis höjt priset på Model 3 LR till 707 990 kronor. Passerat 700 tusen kronors gränsen.
Men Transportstyrelsen går efter Skatteverkets nybilslista där den fortfarande är listad under gränsen så köpare är berättigade till bonuset.

Frågan är nu: kommer du hinna få din bil innan Skatteverket uppdaterar sina listor (de brukar göra i november, men vem vet nu när alla tillverkare höjer sina priser)?

Hinner Skatteverket uppdatera sina listor innan du får din bil går du miste om 70 000 kronor.

Det är nämligen vad som står i Skatteverkets listor när bilen registreras som räknas. Inte inköpspris.
Mina grubblerier (dock inte mitt i natten ;) ) har handlat om jag ska avbeställa vinterhjulen för att vara på den säkra sidan under 700 000 kronor.

Med en uppskattad leveranstid mellan 22 september och 6 november, sätts vinterhjulens påverkan i ny dager. :shock:
Vinterhjul är tillval som inte räknas och krav är inte innan 1/12, så vilket som är lugnt.
Sant. Men på mitt beställningsavtal är vinterhjulen del av fordonskonfigurationen på samma sätt som lack och interiör. I det här läget är jag inte säker på något förrän jag ser hur myndigheterna agerat.
Alltså så som jag förstått det så kan man handla en elbil med listpris på 699999 och utrustning för 300000 och den är berättigad till miljöbonus? Utrustning räknas inte.
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MGHG »

Raptor skrev:
Alltså så som jag förstått det så kan man handla en elbil med listpris på 699999 och utrustning för 300000 och den är berättigad till miljöbonus? Utrustning räknas inte.
Jag hoppas så klart att du har rätt och Tibor har flera gånger skrivit att det är Skatteverkets listor som gäller. Men jag har inte sett något dokument från regeringen, Transportstyrelsen eller Skatteverket om hur det ska avgöras om nybilspriset ligger under gränsen för klimatbonus.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Leo »

Transportstyrelsen la häromdagen upp en ”bonussnurra”. Där hänvisar de till Skatteverkets listpris. Så det verkar vara bilens grundpris som gäller.

Kia EV6 har numera grundmodell och sen utrustningsnivåerna som tillvalspaket. (Och ytterligare en prishöjning efter den tidigare för drygt 2v sen) Så vi lär nog se mer såna här tillvalslösningar framöver nu.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
papatonic
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jan 2022 21:31
Referralkod: ts.la/richard897628

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av papatonic »

Nu kom äntligen SMS om att boka upphämtning! Hämtar på torsdag i Mölndal. :D
8881327E-2B1A-41AE-86CF-27AD365CE2E2.jpeg
Model 3 RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, vit interiör, 19", dragkrok
Tabster
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 jul 2021 09:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tabster »

alfaunzo skrev:
Kanske dags att helt enkelt ringa Transportstyrelsen och försöka förstå hur de ser på saken, en uppgång på 70' skulle ju innebära att det kommer många andra bilar i spel, iaf för mig.

Om någon ringer Transportstyrelsen Om detta Vv håll oss uppdaterat i forumet. Jag väntar på en Model 3 LR standard utrustning beräknad lev. nästa år.
Jag lät bli att lägga till fler utrustning som vinterdäck bara för att hålla priset under 693k.
Så om bilen i teori dyker upp nästa år o och listan från Transportstyrelsen uppdateras innan dess, vad innebär det exakt egentligen? Det vore orättvis om jag lagt en beställning innan prishöjning o betalar under 700k men att tesla helt plötsligt höjer priserna i efterhand utan hänsyn för detta. Jag kan ju tycka
att Transportstyrelsen borde ta hänsyn istället
(trots uppdaterat prislista) om man visar kvittens på hur mycket bilen har kostat o man har betalat
Jag förstår att det känns tråkigt (är i samma situation).
Men att Tesla höjer priserna, främst kopplat till uppskattad kostnad för att producera bilarna om nästan 1 år. Det känns seriöst.
Samt att man alltid får betala det pris som gällde vid beställningen. Så jobbar inte alla tillverkare….
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xerxes »

Tabster skrev:
alfaunzo skrev:
Men att Tesla höjer priserna, främst kopplat till uppskattad kostnad för att producera bilarna om nästan 1 år. Det känns seriöst.
Samt att man alltid får betala det pris som gällde vid beställningen. Så jobbar inte alla tillverkare….
Vad menar du, att andra biltillverkare inte höjer priserna, eller att de river ingångna köpeavtal?
M3LR 2022
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Raptor »

Xerxes skrev:
Tabster skrev:
alfaunzo skrev:
Men att Tesla höjer priserna, främst kopplat till uppskattad kostnad för att producera bilarna om nästan 1 år. Det känns seriöst.
Samt att man alltid får betala det pris som gällde vid beställningen. Så jobbar inte alla tillverkare….
Vad menar du, att andra biltillverkare inte höjer priserna, eller att de river ingångna köpeavtal?
1200 köpavtal blev hävda av Hyundai på Ioniq 5 i förra veckan.
Jag är en av de.
Man fick göra en ombeställning på den nya årsmodellen.
Tydligen är det skillnad på årsmodell och årsmodell för Hyundai.
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xerxes »

Raptor skrev:
Xerxes skrev:
Tabster skrev:
alfaunzo skrev:
Men att Tesla höjer priserna, främst kopplat till uppskattad kostnad för att producera bilarna om nästan 1 år. Det känns seriöst.
Samt att man alltid får betala det pris som gällde vid beställningen. Så jobbar inte alla tillverkare….
Vad menar du, att andra biltillverkare inte höjer priserna, eller att de river ingångna köpeavtal?
1200 köpavtal blev hävda av Hyundai på Ioniq 5 i förra veckan.
Jag är en av de.
Man fick göra en ombeställning på den nya årsmodellen.
Tydligen är det skillnad på årsmodell och årsmodell för Hyundai.
Intressant, visste jag inte, såklart borde det kunna hända vid modellskifte men att man sålt bilar som man aldrig kommer producera är ju knepigt, undrar hur detta ska hanteras köprättsligt, finns kanske något i det finstilta.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anmg »

papatonic skrev:
Nu kom äntligen SMS om att boka upphämtning! Hämtar på torsdag i Mölndal. :D
Exakt den specen har ja på min beställning, kanske skulle smita dit några minuter tidigare? ;)

Hur lång tid tog det?
Användarvisningsbild
papatonic
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jan 2022 21:31
Referralkod: ts.la/richard897628

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av papatonic »

Anmg skrev:
papatonic skrev:
Nu kom äntligen SMS om att boka upphämtning! Hämtar på torsdag i Mölndal. :D
Exakt den specen har ja på min beställning, kanske skulle smita dit några minuter tidigare? ;)

Hur lång tid tog det?
Prova ;)

Beställde 6 januari med prel. leverans i maj.

Fick för övrigt ett till SMS nu precis där jag fick bekräfta min valda upphämtningstid.
Model 3 RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, vit interiör, 19", dragkrok
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Raptor »

alfaunzo skrev:
Men att Tesla höjer priserna, främst kopplat till uppskattad kostnad för att producera bilarna om nästan 1 år. Det känns seriöst.
Samt att man alltid får betala det pris som gällde vid beställningen. Så jobbar inte alla tillverkare….
[/quote]
Vad menar du, att andra biltillverkare inte höjer priserna, eller att de river ingångna köpeavtal?[/quote]

1200 köpavtal blev hävda av Hyundai på Ioniq 5 i förra veckan.
Jag är en av de.
Man fick göra en ombeställning på den nya årsmodellen.
Tydligen är det skillnad på årsmodell och årsmodell för Hyundai.[/quote]
Intressant, visste jag inte, såklart borde det kunna hända vid modellskifte men att man sålt bilar som man aldrig kommer producera är ju knepigt, undrar hur detta ska hanteras köprättsligt, finns kanske något i det finstilta.[/quote]

Ser Tesla skillnad på modellår? Eller är det bara de gamla traditionella som fastnat på det?
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xerxes »

Raptor skrev:
alfaunzo skrev:
Men att Tesla höjer priserna, främst kopplat till uppskattad kostnad för att producera bilarna om nästan 1 år. Det känns seriöst.
Samt att man alltid får betala det pris som gällde vid beställningen. Så jobbar inte alla tillverkare….
Vad menar du, att andra biltillverkare inte höjer priserna, eller att de river ingångna köpeavtal?[/quote]

1200 köpavtal blev hävda av Hyundai på Ioniq 5 i förra veckan.
Jag är en av de.
Man fick göra en ombeställning på den nya årsmodellen.
Tydligen är det skillnad på årsmodell och årsmodell för Hyundai.[/quote]
Intressant, visste jag inte, såklart borde det kunna hända vid modellskifte men att man sålt bilar som man aldrig kommer producera är ju knepigt, undrar hur detta ska hanteras köprättsligt, finns kanske något i det finstilta.[/quote]

Ser Tesla skillnad på modellår? Eller är det bara de gamla traditionella som fastnat på det?[/quote]
Det har jag för mig att de inte gör, å andra sidan ha de väldigt statiska modeller, de lär ju ge en väsentligt annorlunda bil en ny bokstav och då lär ju inte en order på den äldre automatiskt flyttas över till nästa modell.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
CharlieAlphaMike
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 feb 2022 20:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av CharlieAlphaMike »

We received an SMS today, Monday 20th June, telling us we have to collect at 10.00am on 23rd June. That's just 2 days away. This will be impossible because we're not in Sweden at the moment. And we don't have (and don't want anyone else to collect for us). We made all of this very clear and said we'd be back before the end of this week. We were told not to worry because we'd get a 'choice' of delivery dates so weren't too concerned but what happened to that choice?

Our contacts at Solna promised they could do change delivery dates and 'push back' the delivery as long as we take delivery before the end of this quarter (end of June) so I guess we'll have to wait and see what happens. We've contacted them and asked them to do this and are waiting for a reply.
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xerxes »

Är det lönt att ställa en fråga till säljarna om man skulle kunna ändra något i sin konfiguration för att få tidigare leverans, sist jag pratade med dem var känslan att de vet lika lite som vi här?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Molarin
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 dec 2016 21:58
Ort: Ulricehamn

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Molarin »

Ska hämta min bil i morgon och fick en påminnelse om att signera leveransgodkännande från DNB. Hur ska jag kunna godkänna att "fordonet är i överenskommet skick" utan att ens ha sett bilen? Det trodde jag att man gjorde på plats.
2022 Model 3 RWD - White on white
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

Xerxes skrev:
Är det lönt att ställa en fråga till säljarna om man skulle kunna ändra något i sin konfiguration för att få tidigare leverans, sist jag pratade med dem var känslan att de vet lika lite som vi här?
Nej, det är inte lönt
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

Molarin skrev:
Ska hämta min bil i morgon och fick en påminnelse om att signera leveransgodkännande från DNB. Hur ska jag kunna godkänna att "fordonet är i överenskommet skick" utan att ens ha sett bilen? Det trodde jag att man gjorde på plats.
Det är väl att du godkänner lånet?

När jag kom dit så fick jag frågan "Skriv på vara så är bilen din" varav jag svarade "Jag vill kolla bilen innan".

Efter lite tvekande så fick jag reg.nummer och gick ut på parkeringen för att besikta.

Hade den varit i skit skick hade jag aldrig skrivit på.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av J_Pettersson »

Hämtade min Model 3 idag.
De har verkligen optimerat att allt ska gå så snabbt som möjligt.

Fick kontrollera bilen såklart innan man körde iväg.
Dock, knappt någon interaktion med de på deras Service Center vid upphämtningen. Dock väldigt trevliga på stället i Malmö.
Mestadels stod det vita Model 3 och Y och väntade, enda röda var den jag hämtade.

Det roligaste var nog ändå när jag kom in med taxi till utlämningen.
Han som körde tappade hakan när man skulle hämta ut en ny bil. Sjukt avundsjuk blick och reaktion.

Bilen var riktigt fin, komforten likaså.
Kändes övergående som en premiumbil. Till det priset kan man ju tycka att man borde få gummimattor på köpet. :D
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

J_Pettersson skrev:
Hämtade min Model 3 idag.
De har verkligen optimerat att allt ska gå så snabbt som möjligt.

Fick kontrollera bilen såklart innan man körde iväg.
Dock, knappt någon interaktion med de på deras Service Center vid upphämtningen. Dock väldigt trevliga på stället i Malmö.
Mestadels stod det vita Model 3 och Y och väntade, enda röda var den jag hämtade.

Det roligaste var nog ändå när jag kom in med taxi till utlämningen.
Han som körde tappade hakan när man skulle hämta ut en ny bil. Sjukt avundsjuk blick och reaktion.

Bilen var riktigt fin, komforten likaså.
Kändes övergående som en premiumbil. Till det priset kan man ju tycka att man borde få gummimattor på köpet. :D
Det var relativt nyligt som mattorna började ingå till Sr bilarna. Så var glad att du fick mattor överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
CharlieAlphaMike
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 feb 2022 20:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av CharlieAlphaMike »

CharlieAlphaMike skrev:
We received an SMS today, Monday 20th June, telling us we have to collect at 10.00am on 23rd June. That's just 2 days away. This will be impossible because we're not in Sweden at the moment. And we don't have (and don't want anyone else to collect for us). We made all of this very clear and said we'd be back before the end of this week. We were told not to worry because we'd get a 'choice' of delivery dates so weren't too concerned but what happened to that choice?

Our contacts at Solna promised they could do change delivery dates and 'push back' the delivery as long as we take delivery before the end of this quarter (end of June) so I guess we'll have to wait and see what happens. We've contacted them and asked them to do this and are waiting for a reply.
Fortunately, we were able to change the date of delivery. Thanks again to the staff at Solna for helping with this.
Användarvisningsbild
papatonic
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jan 2022 21:31
Referralkod: ts.la/richard897628

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av papatonic »

Då var bilen äntligen hämtad! Den var laddad till 50% och efter väldigt noggrann inspektion fanns det ingenting att anmärka på. Utomordentligt nöjd! :D
Model 3 RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, vit interiör, 19", dragkrok
alfaunzo
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mar 2022 15:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av alfaunzo »

Ledsen om detta har tagits upp innan, men vill snabbt dubbelkolla. Om baspris på bilen (Model 3 LR) är 693k o man vill lägga till dragkrok (värde 14k), är man då berättigad klimatbonus eller ej? Kan vara vilket tillägg som helst. Räknas alltså tillägg på baspriset eller hur gör transportstyrelsen?

Detta då förutsatt bilen anländer innan 2023 (med lite tur) o skatteverket inte har uppdaterat sin lista tills dess.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av anna__ »

alfaunzo skrev:
Ledsen om detta har tagits upp innan, men vill snabbt dubbelkolla. Om baspris på bilen (Model 3 LR) är 693k o man vill lägga till dragkrok (värde 14k), är man då berättigad klimatbonus eller ej? Kan vara vilket tillägg som helst. Räknas alltså tillägg på baspriset eller hur gör transportstyrelsen?

Detta då förutsatt bilen anländer innan 2023 (med lite tur) o skatteverket inte har uppdaterat sin lista tills dess.
Just nu är det bara nybilspris så tillval, lack etc räknas inte, så ja uppdateras inte skatteverkets prislista så är den berättigad till bonus
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MGHG »

Jag har i denna tråd ifrågasatt om det verkligen är Skatteverkets nybilsprislista som kommer användas av Transportsstyrelsen när det ska avgöras om en bil ligger under gränsen för klimatbonus. Men nu är anser jag att det är helt säkerställt.

Transportstyrelsen har publicerat klargörande på sin www-sida om Bonus - till bilar med låg klimatpåverkan. Under rubriken "Är din bil tagen i trafik första gången den 12 juli 2022 eller senare?" beskrivs flera förutsättningar för att få bonus, och en förutsättning är att är att pengar finns och att bilen "hade ett nybilspris vid förvärvsdatum, enligt Skatteverkets nybilsprislista, som uppgick till högst 700 000 kronor".
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Skriv svar