Tillverka bilar går snabbt. Det som tar tid är att transportera dem.
Normalt ca 2 månader. Dvs beställer du i början av ett kvartal så får du den i slutet av samma kvartal.
Bilar byggs heller inte direkt mot kund, utan de byggs i batchar. När folk lägger en beställning så matchas den mot en tillverkad bil, alternativt får man vänta tills nästa batch byggs av den konfigurationen.
Nu är vi i mitten av ett kvartal, lagerbilar är slut och fabriken har stått still. Dessutom har antagligen fartygstrafiken påverkats en hel del. Dvs inte säkert att man kan boka in båtarna som vanligt.
Så augusti är nog optimistiskt. Jag tippar tidigast slutet av september(dvs kvartalsbryt). Men man kan förstås ha tur...
Det var pessimistiskt
Jag tror och hoppas att det går fortare. Det dyker upp fler och fler bilder på hamnen i SFO där bilar fylls på i snabb takt. Enligt Tesla Carriers är fartyg inplanerade till 26:e och 29:e maj. Lägg till en månad så har vi bilar i Europa. Ett par veckor till så hoppas jag kunna hämta ut min bil i Sverige
Jo som sagt man kan ha tur. Det hinner nog gå några båtar med bilar för leverans i detta kvartalsskifte.
Men hur många, och var hamnar dom?
Vi fick ju inga SR+ ett tag tex då alla de hamnade i Holland.
Bilar byggs heller inte direkt mot kund, utan de byggs i batchar. När folk lägger en beställning så matchas den mot en tillverkad bil, alternativt får man vänta tills nästa batch byggs av den konfigurationen.
Precis, vi som beställde röd/vit SR+ i april -19 fick vänta till slutet av september...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Har dom redan fått upp så bra sprutt i fabriken, eller byggde dom bilar där ändå under
”stängningen” (då dom skulle göra underhåll mm med begränsad styrka osv)?
Tillverka bilar går snabbt. Det som tar tid är att transportera dem.
Normalt ca 2 månader. Dvs beställer du i början av ett kvartal så får du den i slutet av samma kvartal.
Bilar byggs heller inte direkt mot kund, utan de byggs i batchar. När folk lägger en beställning så matchas den mot en tillverkad bil, alternativt får man vänta tills nästa batch byggs av den konfigurationen.
Nu är vi i mitten av ett kvartal, lagerbilar är slut och fabriken har stått still. Dessutom har antagligen fartygstrafiken påverkats en hel del. Dvs inte säkert att man kan boka in båtarna som vanligt.
Så augusti är nog optimistiskt. Jag tippar tidigast slutet av september(dvs kvartalsbryt). Men man kan förstås ha tur...
Det var pessimistiskt
Jag tror och hoppas att det går fortare. Det dyker upp fler och fler bilder på hamnen i SFO där bilar fylls på i snabb takt. Enligt Tesla Carriers är fartyg inplanerade till 26:e och 29:e maj. Lägg till en månad så har vi bilar i Europa. Ett par veckor till så hoppas jag kunna hämta ut min bil i Sverige
Dessutom har antagligen fartygstrafiken påverkats en hel del. Dvs inte säkert att man kan boka in båtarna som vanligt.
...
Det finns väl inga restriktioner mot att köra fraktfartyg? Det är ju efterfrågan på frakt som sjunkit. Borde finnas mycket kapacitet.
Håller med. Frakten är nog i full gång som vanligt, mat och varor måste fram även i en pandemi. Sedan tror jag inte personalen på ett fraktfartyg behöver sitta i knät på varandra, så det bör gå att jobba utan större risk. ( Men nu killgissar jag bara)
Så jäkla typiskt att när man väl bestämmer sig för en bil så kommer det en pandemi. Vi var nära att beställa i början på mars men gjorde det aldrig, då hade vi med stor sannolikhet redan haft en bil. Ja ja ibland så får man lära sig att vänta på nåt gott.
Dessutom har antagligen fartygstrafiken påverkats en hel del. Dvs inte säkert att man kan boka in båtarna som vanligt.
...
Det finns väl inga restriktioner mot att köra fraktfartyg? Det är ju efterfrågan på frakt som sjunkit. Borde finnas mycket kapacitet.
Du tror dom bara går och väntar?
När man väl stängt ner går det sällan att starta upp som vanligt nästa dag.
Titta på flygbranschen. Folk har fått foten, planen har plastats in och långtidsparkerats.
Besättningen på många skepp har nog skickats hem till Filippinerna, fartygen skickats till docka för underhåll etc.
När bilförsäljningen tvärdör finns det liten anledning att ha stora dyra PCC/PCTC i full drift.
Dessutom har antagligen fartygstrafiken påverkats en hel del. Dvs inte säkert att man kan boka in båtarna som vanligt.
...
Det finns väl inga restriktioner mot att köra fraktfartyg? Det är ju efterfrågan på frakt som sjunkit. Borde finnas mycket kapacitet.
Du tror dom bara går och väntar?
När man väl stängt ner går det sällan att starta upp som vanligt nästa dag.
Titta på flygbranschen. Folk har fått foten, planen har plastats in och långtidsparkerats.
Besättningen på många skepp har nog skickats hem till Filippinerna, fartygen skickats till docka för underhåll etc.
När bilförsäljningen tvärdör finns det liten anledning att ha stora dyra PCC/PCTC i full drift.
Tittar man på Marintraffic så är det galet mycket skepp som är aktiva. De som transporterar Tesla kör väl annat också ?
Dessutom har antagligen fartygstrafiken påverkats en hel del. Dvs inte säkert att man kan boka in båtarna som vanligt.
...
Det finns väl inga restriktioner mot att köra fraktfartyg? Det är ju efterfrågan på frakt som sjunkit. Borde finnas mycket kapacitet.
Du tror dom bara går och väntar?
När man väl stängt ner går det sällan att starta upp som vanligt nästa dag.
Titta på flygbranschen. Folk har fått foten, planen har plastats in och långtidsparkerats.
Besättningen på många skepp har nog skickats hem till Filippinerna, fartygen skickats till docka för underhåll etc.
När bilförsäljningen tvärdör finns det liten anledning att ha stora dyra PCC/PCTC i full drift.
Man har ju inte stängt ner fraktsjöfarten. Jämförelsen med flyget är ju att kryssningsfartygen har slutat gå.
Det tar väl ungefär 6 veckor att korsa atlanten från rotterdam till karlifonien. Ett fartyg som ankommer hamn nu lade ut i slutet på mars.
Skicka besättningen?
Dessutom har antagligen fartygstrafiken påverkats en hel del. Dvs inte säkert att man kan boka in båtarna som vanligt.
...
Det finns väl inga restriktioner mot att köra fraktfartyg? Det är ju efterfrågan på frakt som sjunkit. Borde finnas mycket kapacitet.
Du tror dom bara går och väntar?
När man väl stängt ner går det sällan att starta upp som vanligt nästa dag.
Titta på flygbranschen. Folk har fått foten, planen har plastats in och långtidsparkerats.
Besättningen på många skepp har nog skickats hem till Filippinerna, fartygen skickats till docka för underhåll etc.
När bilförsäljningen tvärdör finns det liten anledning att ha stora dyra PCC/PCTC i full drift.
Man har ju inte stängt ner fraktsjöfarten. Jämförelsen med flyget är ju att kryssningsfartygen har slutat gå.
Det tar väl ungefär 6 veckor att korsa atlanten från rotterdam till karlifonien. Ett fartyg som ankommer hamn nu lade ut i slutet på mars.
Skicka besättningen?
Det lät ju bra. Min säljare trodde snarare på slutet av augusti. Möjligen kunde det gå snabbare om jag kunde tänka mig en svart istället för pärlvit. Finns förresten någon bra tråd där färg diskuteras?
Det lät ju bra. Min säljare trodde snarare på slutet av augusti. Möjligen kunde det gå snabbare om jag kunde tänka mig en svart istället för pärlvit. Finns förresten någon bra tråd där färg diskuteras?
De verkar som de bygger bilarna i batchar, dvs ett visst antal svarta med en viss spec, sedan ett antal silver färgade med en viss spec osv. Så ja det kan gå snabbare om du är beredd på att ändra färg och spec.
Jag är oxå nyfiken på när du beställde!
Jag beställde en blå LR med dragkrok i mars med tänkt leverans i maj.
Har mailat säljaren o frågat om levtiden är uppdaterad nu eller om juli/aug fortsatt gäller för mig.
Nu ringde säljaren till mig och sa att dom hittat en bil som matchar min beställning, så i mitten av Juni verkar det bli leverans. Har fått VIN på beställningssidan också så är mycket nöjd för tillfället