Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pubbe »

Beställde en SR+ blå med drag i mitten av december, stod leverans i februari men antar att det blir mars. Har en Model S redan så är bara glad över att slippa köpa vinterdäck, även om jag ser fram emot att byta ut min andrabil som för tillfället är en fossil.
Användarvisningsbild
edgein
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 08 feb 2019 14:51
Ort: Ormanäs, Skåne
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av edgein »

mysen skrev:
loftux skrev:
mysen skrev:
Står båten still? inte sett den flyttat på sig.
När de passerat Panama så ligger de i "radioskugga" fram till dess att de är nästan framme i Europa.

Aaa då är jag med. Kollat frekvent nu i några, dagar men den står still.
När borde den ha passerat Panama kanalen?
Om det är så att du använder Marine Traffic så spåras båten av deras "kust-nätverk" viket tydligen är rätt sällan. Men om man betalar extra, 12kr i android-appen, så får man uppdaterad satellitinformation i 24h för just det fartyget.. det kan vara anledningen till "radioskuggan" också, eftersom båten är mitt ute i det stora plurret.
~ Vit LR, odubbade vinterhjul, dragkrok ~
Eddie_M3
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 nov 2019 15:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Eddie_M3 »

Vill men se vart båten är så testa vesselfinder istället, de uppdaterar positionerna mer frekvent. Man kan se att Glovis Cosmos är utanför Panama just nu.

https://www.vesselfinder.com/vessels/GL ... -538006227
Användarvisningsbild
RB007
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jan 2020 00:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av RB007 »

Beställde en helt vanlig vit, M3 LR, svart inredning, 18” standardfälgar + dubbfria vinterdäck den 8/1-20.. Har aldrig provkört en tesla men kändes ändå helt rätt att beställa en efter en snabb tur i passagerarsätet på en bekants M3LR.. blev sjukt imponerad av accelerationen i samband med tystnaden!
Jag kommer att köra runt 17-20 mil dagligen och ladda hemma med WC, så det känns som att det blir en besparing på bränslekostnaderna trots det relativt höga inköpspriset.. Fick dock en offert på installation av WC på drygt 25 loppor, vilket jag tycker låter väldigt högt =S .. får nog höra mig för i någon annan tråd gällande detta..
hur som helst, tiden har aldrig stått såhär still förut, men håller tummarna på att min kommer i feb, som stod som preliminärt när jag beställde =D
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pubbe »

RB007 skrev:
Fick dock en offert på installation av WC på drygt 25 loppor, vilket jag tycker låter väldigt högt =S .. får nog höra mig för i någon annan tråd gällande detta..
Köp teslas laddbox, beställ en jordfelsbrytare för likström för under 2000, köp 3 st 16-25A säkringar samt låda för jordfelsbrytare och säkringar biltema. Om det behövs så gräv ner ett PVC rör dit laddboxen ska sitta och köp en bra kabel som klara högre strömstyrkor. Ring sen en elektriker som sätter ihop det hela så bör slutsumman hamna på ca 10000.
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av K-G »

RB007 skrev:
Beställde en helt vanlig vit, M3 LR, svart inredning, 18” standardfälgar + dubbfria vinterdäck den 8/1-20.. Har aldrig provkört en tesla men kändes ändå helt rätt att beställa en efter en snabb tur i passagerarsätet på en bekants M3LR.. blev sjukt imponerad av accelerationen i samband med tystnaden!
Jag kommer att köra runt 17-20 mil dagligen och ladda hemma med WC, så det känns som att det blir en besparing på bränslekostnaderna trots det relativt höga inköpspriset.. Fick dock en offert på installation av WC på drygt 25 loppor, vilket jag tycker låter väldigt högt =S .. får nog höra mig för i någon annan tråd gällande detta..
hur som helst, tiden har aldrig stått såhär still förut, men håller tummarna på att min kommer i feb, som stod som preliminärt när jag beställde =D
Det lät dyrt. Jag köpte jordfelsbrytare själv för 1500kr efter tips här på forumet. Elektrikern tog knappt 3000kr för installationen. Alltså strax under 10000kr totalt.

När det gäller bilen är det samma för mig, har åkt med en gång men aldrig kört själv :D Beställde i december.
Tlalxt
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jan 2020 16:36
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tlalxt »

RB007 skrev:
Beställde en helt vanlig vit, M3 LR, svart inredning, 18” standardfälgar + dubbfria vinterdäck den 8/1-20.. Har aldrig provkört en tesla men kändes ändå helt rätt att beställa en efter en snabb tur i passagerarsätet på en bekants M3LR.. blev sjukt imponerad av accelerationen i samband med tystnaden!
Jag kommer att köra runt 17-20 mil dagligen och ladda hemma med WC, så det känns som att det blir en besparing på bränslekostnaderna trots det relativt höga inköpspriset.. Fick dock en offert på installation av WC på drygt 25 loppor, vilket jag tycker låter väldigt högt =S .. får nog höra mig för i någon annan tråd gällande detta..
hur som helst, tiden har aldrig stått såhär still förut, men håller tummarna på att min kommer i feb, som stod som preliminärt när jag beställde =D
25k var rejält påslag, jag betalade 12k för allt( tog installatör rek av tesla malmö dessutom) Att tiden tickar extremt långsamt håller jag verkligen med om!
Vit TM3 SR+ med dragkrok
Användarvisningsbild
RB007
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jan 2020 00:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av RB007 »

pubbe skrev:
RB007 skrev:
Fick dock en offert på installation av WC på drygt 25 loppor, vilket jag tycker låter väldigt högt =S .. får nog höra mig för i någon annan tråd gällande detta..
Köp teslas laddbox, beställ en jordfelsbrytare för likström för under 2000, köp 3 st 16-25A säkringar samt låda för jordfelsbrytare och säkringar biltema. Om det behövs så gräv ner ett PVC rör dit laddboxen ska sitta och köp en bra kabel som klara högre strömstyrkor. Ring sen en elektriker som sätter ihop det hela så bör slutsumman hamna på ca 10000.
Tack allihopa för tipsen!
Teslas laddbox är redan införskaffad.. så priset på 25k gällde för att montera den på väggen ca 7 meter ifrån elcentralen.. ca 5k för arbete och ca 20k för säkring och kabel! Ingen grävning m.m. Behövs.. elcentralen sitter i garaget och laddboxen ska bara upp på väggen!
Jag ska absolut kika på att införskaffa materialet själv.. för 30.000 inkl. box är nog lite väl högt som det verkar =P
Användarvisningsbild
RB007
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jan 2020 00:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av RB007 »

Det lät dyrt. Jag köpte jordfelsbrytare själv för 1500kr efter tips här på forumet. Elektrikern tog knappt 3000kr för installationen. Alltså strax under 10000kr totalt.

När det gäller bilen är det samma för mig, har åkt med en gång men aldrig kört själv :D Beställde i december.[/quote]


Det låter mer rimligt! Tack för info!
Haha, jag skulle aldrig ha köpt en bil för närmare 700k utan att provköra innan.. men på något konstigt sett så tvekade jag inte när jag klickade hem 3:an =D
Vilken beställde du?
Användarvisningsbild
RB007
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jan 2020 00:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av RB007 »

Tlalxt skrev:
RB007 skrev:
Beställde en helt vanlig vit, M3 LR, svart inredning, 18” standardfälgar + dubbfria vinterdäck den 8/1-20.. Har aldrig provkört en tesla men kändes ändå helt rätt att beställa en efter en snabb tur i passagerarsätet på en bekants M3LR.. blev sjukt imponerad av accelerationen i samband med tystnaden!
Jag kommer att köra runt 17-20 mil dagligen och ladda hemma med WC, så det känns som att det blir en besparing på bränslekostnaderna trots det relativt höga inköpspriset.. Fick dock en offert på installation av WC på drygt 25 loppor, vilket jag tycker låter väldigt högt =S .. får nog höra mig för i någon annan tråd gällande detta..
hur som helst, tiden har aldrig stått såhär still förut, men håller tummarna på att min kommer i feb, som stod som preliminärt när jag beställde =D
25k var rejält påslag, jag betalade 12k för allt( tog installatör rek av tesla malmö dessutom) Att tiden tickar extremt långsamt håller jag verkligen med om!
Närmsta rek. tesla elektriker ligger 8-10 mil härifrån, men blir nog att kontakta dom ändå.
Tack för info! Då har jag något att gå efter!
När beställde du?
Tror ni på leverans innan Q1..? =)
Tlalxt
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jan 2020 16:36
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tlalxt »

RB007 skrev:
Tlalxt skrev:
RB007 skrev:
Beställde en helt vanlig vit, M3 LR, svart inredning, 18” standardfälgar + dubbfria vinterdäck den 8/1-20.. Har aldrig provkört en tesla men kändes ändå helt rätt att beställa en efter en snabb tur i passagerarsätet på en bekants M3LR.. blev sjukt imponerad av accelerationen i samband med tystnaden!
Jag kommer att köra runt 17-20 mil dagligen och ladda hemma med WC, så det känns som att det blir en besparing på bränslekostnaderna trots det relativt höga inköpspriset.. Fick dock en offert på installation av WC på drygt 25 loppor, vilket jag tycker låter väldigt högt =S .. får nog höra mig för i någon annan tråd gällande detta..
hur som helst, tiden har aldrig stått såhär still förut, men håller tummarna på att min kommer i feb, som stod som preliminärt när jag beställde =D
25k var rejält påslag, jag betalade 12k för allt( tog installatör rek av tesla malmö dessutom) Att tiden tickar extremt långsamt håller jag verkligen med om!
Närmsta rek. tesla elektriker ligger 8-10 mil härifrån, men blir nog att kontakta dom ändå.
Tack för info! Då har jag något att gå efter!
När beställde du?
Tror ni på leverans innan Q1..? =)
Beställde 5 nov sr+ med drag hoppas verkligen på Q1
Vit TM3 SR+ med dragkrok
Användarvisningsbild
tesla_wonderer
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 dec 2019 19:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tesla_wonderer »

Det är knôkat i Panama.
[img]
Glovis_Cosmos_Panama.JPG
[/img]
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Användarvisningsbild
rtgrt
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 maj 2019 15:36
Ort: Staffanstorp

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av rtgrt »

Har någon i Sverige fått ett vin tilldelat till sin order. Har sett att några Frankrike, UK och Irland har fått. Har kollat min källkod för att se om jag har fått en gömd vin. Men icke:(
SR+ White Pearl
Användarvisningsbild
admin
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 aug 2019 21:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av admin »

rtgrt skrev:
Har någon i Sverige fått ett vin tilldelat till sin order. Har sett att några Frankrike, UK och Irland har fått. Har kollat min källkod för att se om jag har fått en gömd vin. Men icke:(
Följer också utvecklingen gällande VIN till Svenska ordrar. Vet ej om samtliga bilar på båten mappas mot ordrar samtidigt eller om det portioneras ut VIN löpande till ordrarna.
Om inget VIN dyker upp innan onsdag så tror jag mer på leverans via Glovis Challenge.

Bild
Beställt 15/10 -19, Model 3 SR+, White Pearl
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av sandberg80 »

rtgrt skrev:
Har någon i Sverige fått ett vin tilldelat till sin order. Har sett att några Frankrike, UK och Irland har fått. Har kollat min källkod för att se om jag har fått en gömd vin. Men icke:(
Undrar lite samma sak. Jag beställde LR AWD 5 december och kollar frenetiskt varje dag efter VIN
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Tompa_
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 jan 2020 11:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tompa_ »

Beställde SR + 16 oktober och inte fått vin än.
Följer Cosmos fartyget med hopp om att VIN ska bli synligt :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Vad jag fått veta så börjar man (iaf i Sverige) matcha ordrar till bilar när de börjar närma sig Europa.
Användarvisningsbild
edgein
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 08 feb 2019 14:51
Ort: Ormanäs, Skåne
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av edgein »

Så spännande! Glovis Cosmos är i Panama kanalen.

https://multimedia.panama-canal.com/Webcams/gatun.html
hd-gatun.jpg
~ Vit LR, odubbade vinterhjul, dragkrok ~
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av sandberg80 »

Står att Cosmos ska till Storbrittanien nu enligt Marine Traffic. Antar att de bilarna som dumpas där är just för den brittiska marknaden och inget hopp för oss?
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
edgein
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 08 feb 2019 14:51
Ort: Ormanäs, Skåne
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av edgein »

sandberg80 skrev:
Står att Cosmos ska till Storbrittanien nu enligt Marine Traffic. Antar att de bilarna som dumpas där är just för den brittiska marknaden och inget hopp för oss?
Märkligt, jag är rätt säker på att folk på plats sa att de inte lastade några bilar på ratten på "fel" sida..
~ Vit LR, odubbade vinterhjul, dragkrok ~
PhaZerSE
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 nov 2019 12:44
Ort: Bålsta

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PhaZerSE »

sandberg80 skrev:
Står att Cosmos ska till Storbrittanien nu enligt Marine Traffic. Antar att de bilarna som dumpas där är just för den brittiska marknaden och inget hopp för oss?
Ser inte riktigt ut som att Brixham har en hamn stor nog att ta emot en sån båt, hittar heller ingen bilterminal på Google Maps. Nån som vet om det brukar gå RCC båtar dit?
Väntar på en Vit M3 SR+ beställd 2019-10-04
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av sandberg80 »

edgein skrev:
sandberg80 skrev:
Står att Cosmos ska till Storbrittanien nu enligt Marine Traffic. Antar att de bilarna som dumpas där är just för den brittiska marknaden och inget hopp för oss?
Märkligt, jag är rätt säker på att folk på plats sa att de inte lastade några bilar på ratten på "fel" sida..
Nu är det uppdaterat. Nu står det BE ZEE :D
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av sandberg80 »

Och där kom det in ett gäng lagerbilar samtidigt.

Som verkar ha VIn nummer med "K" som 7e bokstav från slutet = tillverkade 2020. Alltså lär det vara omatchade bilar som finns på Glovis Cosmos, eller?
Senast redigerad av sandberg80, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Mikael_a
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 nov 2019 07:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Mikael_a »

spännande.

Någon med beställd SR+ ifrån Oktober som fått VIN-nummer nu?
Användarvisningsbild
tesla_wonderer
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 dec 2019 19:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tesla_wonderer »

"30 dagars provperiod med Premium Connectivity" på vissa och "1 års provperiod med Premium Connectivity" på de nya lagerbilarna

Vad gäller tror ni? Felskrivning? Ny policy?
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Skriv svar