Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Väntrum Model 3

Inläggav Teslaägare thnis » 10 jun 2021 22:29

martinot skrev:
thnis skrev:
martinot skrev:
tobias_rullar skrev:
OfarligTesla skrev:Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.

Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock.

Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?

Hur är det på de nya, finns rattvärme och inställbart svankstöd på passagerarstolen?

Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).

Fick både rattvärme (som jag inte bryr mig så mycket om, men kanske plus när man säljer) och inställbart svankstöd på bägge framstolar (viktigare för mig).

Så är det viktigt så kan jag tipsa dig om att beställa innan kön blir för lång.

(Verkar som de sålt en stor del av sin fabrikskapacitet.)

Grattis till nya bilen! Är du nöjd med den? Stor skillnad mot din förra?

Både +/-. Hittade två lackdefekter som måste åtgärdas. Så minus med att det verkar som lackverkstaden i USA är ett fortsatt problembarn.

Det som är positivt är att byggkvaliteten höjts ett bra snäpp sedan 2019. All interiör sitter mer gediget, och bättre passning på panelgap också. Sedan är hela bilen tystare och känns mer gedigen. Dörrar och luckor känns gedignare (mindre skramliga), och mycket mindre störande vindbrus. Var en fröjd att åka längre sträcka i motorvägsfart med bilen idag. Mycket tystare och behagligare långfärd än förra bilen.

Så även om det är enormt irriterande att jag måste in på omlackering (de borde upptäck i QA-granskning i USA redan), så är jag grymt nöjd med den övriga kvalitetshöjningen. Verkligen ett stort lyft mot de första M3:orna i Sverige.

Riktigt kul att höra. Tråkigt dock med lackproblemet.. Det borde vara ett ickeproblem vid det här laget kan man tycka. Vad skulle du säga är den bästa förbättringen gentemot din förra M3? Kanske lite tidigt att ge en recension redan nu, men men.
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Referralkod: thomas3553

Inläggav Teslaägare seafarer » 10 jun 2021 23:26

martinot skrev:
thnis skrev:
martinot skrev:
tobias_rullar skrev:
OfarligTesla skrev:Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.

Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock.

Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?

Hur är det på de nya, finns rattvärme och inställbart svankstöd på passagerarstolen?

Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).

Fick både rattvärme (som jag inte bryr mig så mycket om, men kanske plus när man säljer) och inställbart svankstöd på bägge framstolar (viktigare för mig).

Så är det viktigt så kan jag tipsa dig om att beställa innan kön blir för lång.

(Verkar som de sålt en stor del av sin fabrikskapacitet.)

Grattis till nya bilen! Är du nöjd med den? Stor skillnad mot din förra?

Både +/-. Hittade två lackdefekter som måste åtgärdas. Så minus med att det verkar som lackverkstaden i USA är ett fortsatt problembarn.

Det som är positivt är att byggkvaliteten höjts ett bra snäpp sedan 2019. All interiör sitter mer gediget, och bättre passning på panelgap också. Sedan är hela bilen tystare och känns mer gedigen. Dörrar och luckor känns gedignare (mindre skramliga), och mycket mindre störande vindbrus. Var en fröjd att åka längre sträcka i motorvägsfart med bilen idag. Mycket tystare och behagligare långfärd än förra bilen.

Så även om det är enormt irriterande att jag måste in på omlackering (de borde upptäck i QA-granskning i USA redan), så är jag grymt nöjd med den övriga kvalitetshöjningen. Verkligen ett stort lyft mot de första M3:orna i Sverige.

Vad var det för typ av defekt i lacken om jag får fråga? Samt placering av dessa?
Färg?
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - Beställd
Hyundai Kona 64kWh -- TILL SALU --
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare

Referralkod: daniel53646

Inläggav Teslaägare IcePic » 11 jun 2021 07:18

perkovich skrev:Enda mecket är att jag inte vet hur jag ska lägga till fler användares åtkomst med app? Eftersom bilen är leasad verkar jag inte har full behörighet. Mailat säljaren men inte fått svar än.

Jag fick gå in på websidan efter att jag hade hämtat ut bilen, sen från den sidan ge "bort" access till namn+email för att fruns (nygjorda) teslakonto skulle kunna se bilen för att senare kunna få accessen given till den.
Kanske går det från app:en, jag hittade bara inte möjligheten i appen, så gav bort från laptop+web.
Blir strax med M3 LR...
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare

Referralkod: jan21228

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 jun 2021 07:25

Tesla öser ut M3 bilar nu.
Den 11 juni har man fått ut 574 bilar.
Blir nog över 1000 M3 i juni!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare Arn » 11 jun 2021 13:23

Är 0-100 på 4,4s snabbare än 2020 års modell eller samma?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inläggav tobias_rullar » 11 jun 2021 14:01

Arn skrev:Är 0-100 på 4,4s snabbare än 2020 års modell eller samma?

Nu är jag inte säker på att det är exakt samma tid men såvitt jag vet ska det vara samma motorer.

Det som skiljer är batteriet samt 2021 har värmepump men det påverkar väl enbart hur långt man kan åka utan att ladda.
tobias_rullar

Inläggav Teslaägare pefreli » 11 jun 2021 14:19

Arn skrev:Ja smaken är olika, personligen hade jag önskat åtminstone någon vit list baktill. Håller med dig om att materialet känns lite annorlunda i nya bilen med hårdplast en som du nämner. Vad var det för material i förra generationen?

Det var mjukare plast. Som resten av dörrsidan.

Har varit nära att byta min -19 mot en ny -21 men blev så avtänd av hårdplasten att jag fegat ur. Har verkligen svårt för hårdplast… :roll:
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 11 jun 2021 14:30

pefreli skrev:Det var mjukare plast. Som resten av dörrsidan.

Har varit nära att byta min -19 mot en ny -21 men blev så avtänd av hårdplasten att jag fegat ur. Har verkligen svårt för hårdplast… :roll:

Kan säga att jag satt och kollade/fingrade på den delen på väg dit och på väg ifrån Tesla när jag bytte min 2020 mot 2021, visst är det hårdplast nu men skillnaden är verkligen marginell när man väl sitter i bilen. Hade ingen sagt något hade jag inte reagerat.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 11 jun 2021 17:52

thnis skrev:
martinot skrev:
thnis skrev:Grattis till nya bilen! Är du nöjd med den? Stor skillnad mot din förra?

Riktigt kul att höra. Tråkigt dock med lackproblemet.. Det borde vara ett ickeproblem vid det här laget kan man tycka. Vad skulle du säga är den bästa förbättringen gentemot din förra M3? Kanske lite tidigt att ge en recension redan nu, men men.

Gillar allra mest att den är så mycket tystare än tidigare M3-versioner!

Sedan uppskattar jag även att ha elbaklucka (som jag saknat sedan första dagen med vår gamla M3).

Gällande interiör så tycker jag att det är klart steg bakåt att ha gått från äkta läder i ratten, till gummi/syntet. Tyvärr mycket sämre känsla. Det som är positivt med interiören är den nya konsolen som jag tror kommer hålla sig fräsch längre än den gamla (med pianoblank svart plast som var extremt repkänslig).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare martinot » 11 jun 2021 17:54

seafarer skrev:
martinot skrev:

Vad var det för typ av defekt i lacken om jag får fråga? Samt placering av dessa?
Färg?

Grå metallic. Blekt fläck i lacken (såg ut som vit fläck) på bakre skärm. På en främre skärm så hade lacken runnit (troligen mättat eller sprutat på för mycket färg i lackverkstaden).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3