Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Hade i princip bestämt mig för en Model 3 för en-två veckor sen, och konstaterat att det fanns massa i lager, men orutinerad som man är så väntade jag för länge och plötsligt försvann alla och på ny beställningarna var väntad leverans i november. Så blev ju lite besviken, och börjat kika efter begagnade...
Men så idag såg jag att massa lagerbilar hade dykt upp, varav en passade min önskade konfiguration, så nu är den beställd. Enligt säljaren skulle den levereras om en månad drygt, eller mitten av augusti. Så en klar förbättring mot november
Model 3 Long Range, röd, dragkrok, 647 000 kr, inklusive avgifterna och en reduktion på 20 000 (för att det var en lagerbil?).
Noterade att i detaljerna säger den räckvidd 580 km, medans när jag kollat på den tidigare så har det varit 614 km. Är det ett större batteri som de börjar med i Q3? Spelar ju inte så stor roll, bara nyfikenhet.
Håller tummarna för att man är lyckligt lottad och slipper strulet som en del fått
Men så idag såg jag att massa lagerbilar hade dykt upp, varav en passade min önskade konfiguration, så nu är den beställd. Enligt säljaren skulle den levereras om en månad drygt, eller mitten av augusti. Så en klar förbättring mot november
Model 3 Long Range, röd, dragkrok, 647 000 kr, inklusive avgifterna och en reduktion på 20 000 (för att det var en lagerbil?).
Noterade att i detaljerna säger den räckvidd 580 km, medans när jag kollat på den tidigare så har det varit 614 km. Är det ett större batteri som de börjar med i Q3? Spelar ju inte så stor roll, bara nyfikenhet.
Håller tummarna för att man är lyckligt lottad och slipper strulet som en del fått
Re: Väntrum Model 3
Har nu haft ett par samtal med Tesla om min bil best. Det visar sig att den bil jag best och som skulle bytas batteri och en reservdel på inte kommer komma den kommer skrotas och försvinna ur registret. Efter det samtalet kändes det hopplöst med köpa Tesla.
Samtal två var med en försäljning chef som hade en lösning på det. De kan få fram en bil till augusti om jag vill, det enda var att den kommer från Kina så den har något lägre räckvidd men kunde tydligen laddas till 100% och den var tydligen 20000kr billigare. Enligt samtalet kommer det komma väldigt lite USA model 3 bilar just nu i detta kvartal.
Jag valde den bilen för vill inte vänta längre undrar om man gjorde rätt eller om det är en miss?
Samtal två var med en försäljning chef som hade en lösning på det. De kan få fram en bil till augusti om jag vill, det enda var att den kommer från Kina så den har något lägre räckvidd men kunde tydligen laddas till 100% och den var tydligen 20000kr billigare. Enligt samtalet kommer det komma väldigt lite USA model 3 bilar just nu i detta kvartal.
Jag valde den bilen för vill inte vänta längre undrar om man gjorde rätt eller om det är en miss?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
De började med ett större batteri i Q1 i P och nu även i LR, tror i princip alla LR som kom i Q2 hade det större batteriet dock. Är det 580 km WLTP är det ett mindre batteri, frågan är när den är tillverkad och om det då kan vara andra skillnader ifall den är tillverkad tidigare.code rob skrev:Hade i princip bestämt mig för en Model 3 för en-två veckor sen, och konstaterat att det fanns massa i lager, men orutinerad som man är så väntade jag för länge och plötsligt försvann alla och på ny beställningarna var väntad leverans i november. Så blev ju lite besviken, och börjat kika efter begagnade...
Men så idag såg jag att massa lagerbilar hade dykt upp, varav en passade min önskade konfiguration, så nu är den beställd. Enligt säljaren skulle den levereras om en månad drygt, eller mitten av augusti. Så en klar förbättring mot november
Model 3 Long Range, röd, dragkrok, 647 000 kr, inklusive avgifterna och en reduktion på 20 000 (för att det var en lagerbil?).
Noterade att i detaljerna säger den räckvidd 580 km, medans när jag kollat på den tidigare så har det varit 614 km. Är det ett större batteri som de börjar med i Q3? Spelar ju inte så stor roll, bara nyfikenhet.
Håller tummarna för att man är lyckligt lottad och slipper strulet som en del fått
Re: Väntrum Model 3
Tack för infon. Det är ju lite svårt att veta exakt vilken "mikromodell" en viss bil är (innan man har VIN i alla fall). Det ser ut som att ALLA "nya lagerbiler" av model 3 på teslas hemsida har 580km räckvidd:OfarligTesla skrev:De började med ett större batteri i Q1 i P och nu även i LR, tror i princip alla LR som kom i Q2 hade det större batteriet dock. Är det 580 km WLTP är det ett mindre batteri, frågan är när den är tillverkad och om det då kan vara andra skillnader ifall den är tillverkad tidigare.code rob skrev:Hade i princip bestämt mig för en Model 3 för en-två veckor sen, och konstaterat att det fanns massa i lager, men orutinerad som man är så väntade jag för länge och plötsligt försvann alla och på ny beställningarna var väntad leverans i november. Så blev ju lite besviken, och börjat kika efter begagnade...
Men så idag såg jag att massa lagerbilar hade dykt upp, varav en passade min önskade konfiguration, så nu är den beställd. Enligt säljaren skulle den levereras om en månad drygt, eller mitten av augusti. Så en klar förbättring mot november
Model 3 Long Range, röd, dragkrok, 647 000 kr, inklusive avgifterna och en reduktion på 20 000 (för att det var en lagerbil?).
Noterade att i detaljerna säger den räckvidd 580 km, medans när jag kollat på den tidigare så har det varit 614 km. Är det ett större batteri som de börjar med i Q3? Spelar ju inte så stor roll, bara nyfikenhet.
Håller tummarna för att man är lyckligt lottad och slipper strulet som en del fått
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 48&range=0
Det är kanske samma som Lophornis säger, som fick erbjudande om en från Kina med "något lägre räckvidd" och 20000 billigare. Kan det vara så att det är bilar från USA som började med större batteriet i Q1/Q2 och de inte ställt om produktionen i Kina än?
EDIT: I och för sig. Kikade på Wikipedia nu, och där står specifikation på range och LR-AWD:
WLTP:
580 km / 360 mi (-2020)
614 km / 381 mi (2021-)
Ska man tolka det som att det överlag då är en 2020 års modell? Jag hade ju antagit att det ändå var en 2021 (dvs producerad efter 2020-07). Hm...det fanns ett antal detaljer jag var ute efter (som värmepumpen mm), som jag nu inte känner mig helt övertygad om att denna har...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
Kan ju också vara så att det är en från Kina, bästa är väl att ringa och fråga Tesla.code rob skrev:Tack för infon. Det är ju lite svårt att veta exakt vilken "mikromodell" en viss bil är (innan man har VIN i alla fall). Det ser ut som att ALLA "nya lagerbiler" av model 3 på teslas hemsida har 580km räckvidd:
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 48&range=0
Det är kanske samma som Lophornis säger, som fick erbjudande om en från Kina med "något lägre räckvidd" och 20000 billigare. Kan det vara så att det är bilar från USA som började med större batteriet i Q1/Q2 och de inte ställt om produktionen i Kina än?
EDIT: I och för sig. Kikade på Wikipedia nu, och där står specifikation på range och LR-AWD:
WLTP:
580 km / 360 mi (-2020)
614 km / 381 mi (2021-)
Ska man tolka det som att det överlag då är en 2020 års modell? Jag hade ju antagit att det ändå var en 2021 (dvs producerad efter 2020-07). Hm...det fanns ett antal detaljer jag var ute efter (som värmepumpen mm), som jag nu inte känner mig helt övertygad om att denna har...
Re: Väntrum Model 3
Du ser på inredningen att den har nya dörrsidorna etc, dvs den bör vara tillverkad i år. Dom började väl med det typ i april eller nått sånt?code rob skrev:Tack för infon. Det är ju lite svårt att veta exakt vilken "mikromodell" en viss bil är (innan man har VIN i alla fall). Det ser ut som att ALLA "nya lagerbiler" av model 3 på teslas hemsida har 580km räckvidd:OfarligTesla skrev:De började med ett större batteri i Q1 i P och nu även i LR, tror i princip alla LR som kom i Q2 hade det större batteriet dock. Är det 580 km WLTP är det ett mindre batteri, frågan är när den är tillverkad och om det då kan vara andra skillnader ifall den är tillverkad tidigare.code rob skrev:Hade i princip bestämt mig för en Model 3 för en-två veckor sen, och konstaterat att det fanns massa i lager, men orutinerad som man är så väntade jag för länge och plötsligt försvann alla och på ny beställningarna var väntad leverans i november. Så blev ju lite besviken, och börjat kika efter begagnade...
Men så idag såg jag att massa lagerbilar hade dykt upp, varav en passade min önskade konfiguration, så nu är den beställd. Enligt säljaren skulle den levereras om en månad drygt, eller mitten av augusti. Så en klar förbättring mot november
Model 3 Long Range, röd, dragkrok, 647 000 kr, inklusive avgifterna och en reduktion på 20 000 (för att det var en lagerbil?).
Noterade att i detaljerna säger den räckvidd 580 km, medans när jag kollat på den tidigare så har det varit 614 km. Är det ett större batteri som de börjar med i Q3? Spelar ju inte så stor roll, bara nyfikenhet.
Håller tummarna för att man är lyckligt lottad och slipper strulet som en del fått
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 48&range=0
Det är kanske samma som Lophornis säger, som fick erbjudande om en från Kina med "något lägre räckvidd" och 20000 billigare. Kan det vara så att det är bilar från USA som började med större batteriet i Q1/Q2 och de inte ställt om produktionen i Kina än?
EDIT: I och för sig. Kikade på Wikipedia nu, och där står specifikation på range och LR-AWD:
WLTP:
580 km / 360 mi (-2020)
614 km / 381 mi (2021-)
Ska man tolka det som att det överlag då är en 2020 års modell? Jag hade ju antagit att det ändå var en 2021 (dvs producerad efter 2020-07). Hm...det fanns ett antal detaljer jag var ute efter (som värmepumpen mm), som jag nu inte känner mig helt övertygad om att denna har...
Nog lite tidigare i Kina dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Väntrum Model 3
Jag fick svar från min advisor att allt var i sin ordning, just bara att batteriet var mindre/annorlunda. Så det var brataliz skrev:Du ser på inredningen att den har nya dörrsidorna etc, dvs den bör vara tillverkad i år. Dom började väl med det typ i april eller nått sånt?code rob skrev:Tack för infon. Det är ju lite svårt att veta exakt vilken "mikromodell" en viss bil är (innan man har VIN i alla fall). Det ser ut som att ALLA "nya lagerbiler" av model 3 på teslas hemsida har 580km räckvidd:OfarligTesla skrev:De började med ett större batteri i Q1 i P och nu även i LR, tror i princip alla LR som kom i Q2 hade det större batteriet dock. Är det 580 km WLTP är det ett mindre batteri, frågan är när den är tillverkad och om det då kan vara andra skillnader ifall den är tillverkad tidigare.code rob skrev:Hade i princip bestämt mig för en Model 3 för en-två veckor sen, och konstaterat att det fanns massa i lager, men orutinerad som man är så väntade jag för länge och plötsligt försvann alla och på ny beställningarna var väntad leverans i november. Så blev ju lite besviken, och börjat kika efter begagnade...
Men så idag såg jag att massa lagerbilar hade dykt upp, varav en passade min önskade konfiguration, så nu är den beställd. Enligt säljaren skulle den levereras om en månad drygt, eller mitten av augusti. Så en klar förbättring mot november
Model 3 Long Range, röd, dragkrok, 647 000 kr, inklusive avgifterna och en reduktion på 20 000 (för att det var en lagerbil?).
Noterade att i detaljerna säger den räckvidd 580 km, medans när jag kollat på den tidigare så har det varit 614 km. Är det ett större batteri som de börjar med i Q3? Spelar ju inte så stor roll, bara nyfikenhet.
Håller tummarna för att man är lyckligt lottad och slipper strulet som en del fått
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 48&range=0
Det är kanske samma som Lophornis säger, som fick erbjudande om en från Kina med "något lägre räckvidd" och 20000 billigare. Kan det vara så att det är bilar från USA som började med större batteriet i Q1/Q2 och de inte ställt om produktionen i Kina än?
EDIT: I och för sig. Kikade på Wikipedia nu, och där står specifikation på range och LR-AWD:
WLTP:
580 km / 360 mi (-2020)
614 km / 381 mi (2021-)
Ska man tolka det som att det överlag då är en 2020 års modell? Jag hade ju antagit att det ändå var en 2021 (dvs producerad efter 2020-07). Hm...det fanns ett antal detaljer jag var ute efter (som värmepumpen mm), som jag nu inte känner mig helt övertygad om att denna har...
Nog lite tidigare i Kina dock.
Så här sa hon, för andra som kanske undrar:
Detta är en helt nyproducerad bil från slutet juni-juli och har precis rullat ut från fabrik, vilket också betyder att den har alla senaste uppgraderingar (värmepump, rattvärme, elbacklucka, ny interiör etc).
Det som skiljer denna bil åt mot den bil som kommer i slutet av året är att räckvidden är på 58 mil istället för 61 mil. Detta för att batteriet är konstruerat på ett annorlunda sätt, detta batteri i din bil är slitstarkare och tål snabbladdning till 100% oftare än det andra batteriet.
På grund av de 3 milen som diffar så är bilarna prisjusterade med 20 000 kronor
Re: Väntrum Model 3
Låter ju nästan som att det är LFP-batterier då? Jag visste inte att de satt i LR, men har inte stenkoll heller.
Re: Väntrum Model 3
Vilken tur - stort grattis!code rob skrev:Hade i princip bestämt mig för en Model 3 för en-två veckor sen, och konstaterat att det fanns massa i lager, men orutinerad som man är så väntade jag för länge och plötsligt försvann alla och på ny beställningarna var väntad leverans i november. Så blev ju lite besviken, och börjat kika efter begagnade...
Men så idag såg jag att massa lagerbilar hade dykt upp, varav en passade min önskade konfiguration, så nu är den beställd. Enligt säljaren skulle den levereras om en månad drygt, eller mitten av augusti. Så en klar förbättring mot november
Model 3 Long Range, röd, dragkrok, 647 000 kr, inklusive avgifterna och en reduktion på 20 000 (för att det var en lagerbil?).
Noterade att i detaljerna säger den räckvidd 580 km, medans när jag kollat på den tidigare så har det varit 614 km. Är det ett större batteri som de börjar med i Q3? Spelar ju inte så stor roll, bara nyfikenhet.
Håller tummarna för att man är lyckligt lottad och slipper strulet som en del fått
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Väntrum Model 3
Hade inte någon koll på LFP-batterier. Men efter lite grov research så låter det som att det nog är det. Det verkar just vara Kina-tillverkade teslor som övergått till LFP. Jag fick ingen information om att min var från Kina, men beskrivningen stämmer exakt med Lophornis, som skulle få den från Kina.ceel skrev:Låter ju nästan som att det är LFP-batterier då? Jag visste inte att de satt i LR, men har inte stenkoll heller.
Re: Väntrum Model 3
Ny info för mig.code rob skrev:Hade inte någon koll på LFP-batterier. Men efter lite grov research så låter det som att det nog är det. Det verkar just vara Kina-tillverkade teslor som övergått till LFP. Jag fick ingen information om att min var från Kina, men beskrivningen stämmer exakt med Lophornis, som skulle få den från Kina.ceel skrev:Låter ju nästan som att det är LFP-batterier då? Jag visste inte att de satt i LR, men har inte stenkoll heller.
LFP har väl bara funnits i SR+ tidigare?
Mig veterligen har inte de LR som hade 580 km WLTP varit LFP tidigare. Men så verkar det ju vara.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Väntrum Model 3
Vilken båt kommer Kina bilarna med tro?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Väntrum Model 3
Jag tror det är det äldre LG batteriet. Hade de börjat med LFP i LR hade vi hört det från andra källor.ceel skrev:Låter ju nästan som att det är LFP-batterier då? Jag visste inte att de satt i LR, men har inte stenkoll heller.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Väntrum Model 3
Nej det är inte LFP(CATL) i någon LR. Det är NCM(LG).code rob skrev:Hade inte någon koll på LFP-batterier. Men efter lite grov research så låter det som att det nog är det. Det verkar just vara Kina-tillverkade teslor som övergått till LFP. Jag fick ingen information om att min var från Kina, men beskrivningen stämmer exakt med Lophornis, som skulle få den från Kina.ceel skrev:Låter ju nästan som att det är LFP-batterier då? Jag visste inte att de satt i LR, men har inte stenkoll heller.
NCM är lite tåligare än NCA(Panasonic). Dvs NCM är lite mitt emellan LFP och NCA, men närmast NCA.
NCM från LG är också det som sitter i så gott som samtliga andra populära elbilar, inkl Porsche taycan, Audi etron, Renault Zoe, VW eGolf, ID3/4, Enyaq etc etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Väntrum Model 3
Fick min Kinabil för drygt en vecka sedan och har inte hittat något alls att anmärka på. Den känns lite gedignare här och där jämfört med min 2020-modell jag bytte in (1200 mil). Så jag tror inte alls du blir besviken, lycka till!Lophornis skrev:Har nu haft ett par samtal med Tesla om min bil best. Det visar sig att den bil jag best och som skulle bytas batteri och en reservdel på inte kommer komma den kommer skrotas och försvinna ur registret. Efter det samtalet kändes det hopplöst med köpa Tesla.
Samtal två var med en försäljning chef som hade en lösning på det. De kan få fram en bil till augusti om jag vill, det enda var att den kommer från Kina så den har något lägre räckvidd men kunde tydligen laddas till 100% och den var tydligen 20000kr billigare. Enligt samtalet kommer det komma väldigt lite USA model 3 bilar just nu i detta kvartal.
Jag valde den bilen för vill inte vänta längre undrar om man gjorde rätt eller om det är en miss?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Väntrum Model 3
Gött och magkänslan stämde verkar det som synd att det tog sån tid för att komma fram till beslutet bara…Lophornis skrev:Har nu haft ett par samtal med Tesla om min bil best. Det visar sig att den bil jag best och som skulle bytas batteri och en reservdel på inte kommer komma den kommer skrotas och försvinna ur registret. Efter det samtalet kändes det hopplöst med köpa Tesla.
Samtal två var med en försäljning chef som hade en lösning på det. De kan få fram en bil till augusti om jag vill, det enda var att den kommer från Kina så den har något lägre räckvidd men kunde tydligen laddas till 100% och den var tydligen 20000kr billigare. Enligt samtalet kommer det komma väldigt lite USA model 3 bilar just nu i detta kvartal.
Jag valde den bilen för vill inte vänta längre undrar om man gjorde rätt eller om det är en miss?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Väntrum Model 3
Hämtade ut min M3P idag. Fan vad rolig bil.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: Väntrum Model 3
Ja lite skillnad mot ID3 kan jag tänka mig.nx00 skrev:Hämtade ut min M3P idag. Fan vad rolig bil.
Fin spec det där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Väntrum Model 3
Blev uppringd av min advisor idag och han frågade om jag inte ville ha en Shanghaibil istället då det kommer en stor laddning till Sverige. Han sa i princip samma som din advisor sa och jag har luskat reda på att det nog är LFP-batteri i dem. Måste forska mer men finns både fördelar och nackdelar som jag förstår. Och ja, leverans 16-30 aug vilket är mycket roligare än "november".code rob skrev:
Jag fick svar från min advisor att allt var i sin ordning, just bara att batteriet var mindre/annorlunda. Så det var bra
Så här sa hon, för andra som kanske undrar:Detta är en helt nyproducerad bil från slutet juni-juli och har precis rullat ut från fabrik, vilket också betyder att den har alla senaste uppgraderingar (värmepump, rattvärme, elbacklucka, ny interiör etc).
Det som skiljer denna bil åt mot den bil som kommer i slutet av året är att räckvidden är på 58 mil istället för 61 mil. Detta för att batteriet är konstruerat på ett annorlunda sätt, detta batteri i din bil är slitstarkare och tål snabbladdning till 100% oftare än det andra batteriet.
På grund av de 3 milen som diffar så är bilarna prisjusterade med 20 000 kronor
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 722
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Väntrum Model 3
Att bilen är byggd i Kina istället för i USA verkar bara innebära fördelar för byggkvaliteten, de kinatillverkade bilarna har genomgående bra byggkvalitet (alltså i nivå med vad man förväntar sig). Jag har nyligen hämtat ut en SR+ byggd i Kina och jag hittar inget konstigt på den, samtidigt läser man om de som hämtat ut USA-byggda där det fortfarande sitter grejer snett osv hos en del. Jag hade alla gånger valt bättre kvalitet framför den lilla skillnaden i räckvidd, och att dessutom få 20000 rabatt på det är ju bara att gratulera till.code rob skrev:Jag fick svar från min advisor att allt var i sin ordning, just bara att batteriet var mindre/annorlunda. Så det var brataliz skrev:Du ser på inredningen att den har nya dörrsidorna etc, dvs den bör vara tillverkad i år. Dom började väl med det typ i april eller nått sånt?code rob skrev:Tack för infon. Det är ju lite svårt att veta exakt vilken "mikromodell" en viss bil är (innan man har VIN i alla fall). Det ser ut som att ALLA "nya lagerbiler" av model 3 på teslas hemsida har 580km räckvidd:OfarligTesla skrev:De började med ett större batteri i Q1 i P och nu även i LR, tror i princip alla LR som kom i Q2 hade det större batteriet dock. Är det 580 km WLTP är det ett mindre batteri, frågan är när den är tillverkad och om det då kan vara andra skillnader ifall den är tillverkad tidigare.code rob skrev:Hade i princip bestämt mig för en Model 3 för en-två veckor sen, och konstaterat att det fanns massa i lager, men orutinerad som man är så väntade jag för länge och plötsligt försvann alla och på ny beställningarna var väntad leverans i november. Så blev ju lite besviken, och börjat kika efter begagnade...
Men så idag såg jag att massa lagerbilar hade dykt upp, varav en passade min önskade konfiguration, så nu är den beställd. Enligt säljaren skulle den levereras om en månad drygt, eller mitten av augusti. Så en klar förbättring mot november
Model 3 Long Range, röd, dragkrok, 647 000 kr, inklusive avgifterna och en reduktion på 20 000 (för att det var en lagerbil?).
Noterade att i detaljerna säger den räckvidd 580 km, medans när jag kollat på den tidigare så har det varit 614 km. Är det ett större batteri som de börjar med i Q3? Spelar ju inte så stor roll, bara nyfikenhet.
Håller tummarna för att man är lyckligt lottad och slipper strulet som en del fått
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 48&range=0
Det är kanske samma som Lophornis säger, som fick erbjudande om en från Kina med "något lägre räckvidd" och 20000 billigare. Kan det vara så att det är bilar från USA som började med större batteriet i Q1/Q2 och de inte ställt om produktionen i Kina än?
EDIT: I och för sig. Kikade på Wikipedia nu, och där står specifikation på range och LR-AWD:
WLTP:
580 km / 360 mi (-2020)
614 km / 381 mi (2021-)
Ska man tolka det som att det överlag då är en 2020 års modell? Jag hade ju antagit att det ändå var en 2021 (dvs producerad efter 2020-07). Hm...det fanns ett antal detaljer jag var ute efter (som värmepumpen mm), som jag nu inte känner mig helt övertygad om att denna har...
Nog lite tidigare i Kina dock.
Så här sa hon, för andra som kanske undrar:Detta är en helt nyproducerad bil från slutet juni-juli och har precis rullat ut från fabrik, vilket också betyder att den har alla senaste uppgraderingar (värmepump, rattvärme, elbacklucka, ny interiör etc).
Det som skiljer denna bil åt mot den bil som kommer i slutet av året är att räckvidden är på 58 mil istället för 61 mil. Detta för att batteriet är konstruerat på ett annorlunda sätt, detta batteri i din bil är slitstarkare och tål snabbladdning till 100% oftare än det andra batteriet.
På grund av de 3 milen som diffar så är bilarna prisjusterade med 20 000 kronor
Vidare: Det kan omöjligt vara LFP-batterier i LR (alltså den varianten som går att ladda till 100% regelbundet). LFP har mycket lägre energidensitet än "vanliga" batterier, 1 kW LFP-batterier tar alltså större plats än 1 kW "vanliga" batterier. Enda anledningen till att Tesla kunde få in LFP-batterier i SR+ och ändå behålla en bra räckvidd var att SR+ med "vanliga" batterier bara var fylld till 2/3 med vanliga celler. Det fanns alltså tillräckligt mycket tomrum i batteripacket för att proppa det fullt med LFP-celler istället. Det är därför fysiskt omöjligt att ha LFP i en LR, det finns ingen plats för fler celler.
Att de "vanliga" batterierna helt plötsligt skulle gå att ladda till 100% utan att det sliter låter osannolikt, däremot kan det vara så som Tesla-personalen säger att det kanske slits lite mindre än det som du har tre mil extra räckvidd i. Men det slits fortfarande, så du ska även med den bilen undvika att ladda till 100% är min gissning. Du kommer få ditt svar när du hämtar ut den, i teslaappen kan man kolla på laddnings-delen. Om batteriet där har markeringar "daily/dagligen" mellan 50 och 90% och reglaget snäpper fast vid dessa har du ett vanligt batteri som ska skötas därefter. Har du däremot ett okänsligt batteri (som LFP) finns inga markeringar, man kan dra reglaget hela vägen upp till 100% och markeringarna daily och trip saknas helt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Väntrum Model 3
Jag vet inte jag. Tråden där ena drivaxeln suttit löst har en bil byggd i Kina. Så det verkar inte vara självklart att bilarna från Kina är bättre ihopsatta.Dinsdale skrev:
Att bilen är byggd i Kina istället för i USA verkar bara innebära fördelar för byggkvaliteten, de kinatillverkade bilarna har genomgående bra byggkvalitet (alltså i nivå med vad man förväntar sig). Jag har nyligen hämtat ut en SR+ byggd i Kina och jag hittar inget konstigt på den, samtidigt läser man om de som hämtat ut USA-byggda där det fortfarande sitter grejer snett osv hos en del. Jag hade alla gånger valt bättre kvalitet framför den lilla skillnaden i räckvidd, och att dessutom få 20000 rabatt på det är ju bara att gratulera till.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Väntrum Model 3
Med ytterligare 20k prissänkning, möjligheten för dragkrok och högst troligen mindre magont på grund utav dålig passform/byggkvalitet rann bägaren över för mig och jag la en beställning på en vit Tesla Model 3 LR med dragkrok.
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare
Re: Väntrum Model 3
Hah, jag sitter ju också med en ID4 och är sugen på att göra samma sak..anting1 skrev:Med ytterligare 20k prissänkning, möjligheten för dragkrok och högst troligen mindre magont på grund utav dålig passform/byggkvalitet rann bägaren över för mig och jag la en beställning på en vit Tesla Model 3 LR med dragkrok.
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare
ID4 är inte en dålig bil, men den är sjukt tråkig och jag saknar väldigt mkt från min M3P.
Byter du in den hos Tesla? Vad fick du för bud isf?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Väntrum Model 3
Förstår dig!taliz skrev:Hah, jag sitter ju också med en ID4 och är sugen på att göra samma sak..anting1 skrev:Med ytterligare 20k prissänkning, möjligheten för dragkrok och högst troligen mindre magont på grund utav dålig passform/byggkvalitet rann bägaren över för mig och jag la en beställning på en vit Tesla Model 3 LR med dragkrok.
Har haft en ID.4 1st edition (ej 1st Max) sedan april som jag är överlag nöjd med, men byter på grund utav avsaknaden av aktiv filhållning, önskan om bättre ljudsystem, Tesla's laddningsnätverk, mjukvaran och finesser så som camp-mode/dog-mode samt inte minst prestandan och fyrhjulsdriften.
Leverans i slutet på augusti men man kan ju hoppas på tidigare
ID4 är inte en dålig bil, men den är sjukt tråkig och jag saknar väldigt mkt från min M3P.
Byter du in den hos Tesla? Vad fick du för bud isf?
Jag har förmånen med ID.4an att bara kunna lämna tillbaka den med 1 dags varsel ungefär, varken äger eller leasar den (långtidshyra). Så det löser sig enkelt för mig
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
Värt att tänka på är väl att de där LG packen som sitter i LR är ju mindre än vad man hade för storlek under 2020 som jag förstått. Kan man vänta till November hade iaf jag gjort det.