Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Har ni som tagit emot bilar nyligen också saknat den här detaljen? Jag påpekade detta och fick till svar att det var så på alla bilar. Det syns ju tydligt att locken saknas... Skitfult!
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Väntrum Model 3
Det har varit så sedan sommararen 2019 om jag minns rätt.Nyren skrev:Har ni som tagit emot bilar nyligen också saknat den här detaljen? Jag påpekade detta och fick till svar att det var så på alla bilar. Det syns ju tydligt att locken saknas... Skitfult!
Det går att köpa krokarna som reservdel, eller det har gått och gjort tidigare vet jag i alla fall.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Daniel F-W
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 14 sep 2020 15:27
Re: Väntrum Model 3
Mina siffror är 7780XXJulleruff skrev:Ja det är Tveksamt det, Daniel F-W borde varit bland dom sista.Daniel F-W skrev:Spännande!Nyren skrev:Jag hämtade min Model 3 i tisdags. Intressant nog har jag den gamla frunken. VIN börjar med 77. Tillverkad 12 augusti.
Jag skall hämta min den 26/09 och har VIN 778XXX Hoppas på den äldre frunken.
Beror väll lite på Daniel F-Ws 3:e siffra.
Bytet i Fabriken var runt det datumet enligt den säljare jag pratat med.
Då borde jag få gamla frunken.
Men det får vi se när Tesla hinner leverera bilen. Min leverans imorgon blev inställd på grund av deras problem med transporterna. Bilen hade inte hunnit nå Trosta än.
Re: Väntrum Model 3
Får se vad jag får då har 781152 som sista i vin
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Väntrum Model 3
LasseTM skrev:Får se vad jag får då har 781152 som sista i vin
Mina sista är 771433... Tillverkad i augusti. Vad tror ni?
Re: Väntrum Model 3
Ny medlem som sätter sig i väntrummet här! Vi har beställt en blå M3 LR. Uppskattad leverans enligt Tesla hittills är bara november. Får hoppas det stämmer någorlunda eftersom vi behöver matcha det med att sälja gamla bilen
2021 Blå Model 3 LR
Re: Väntrum Model 3
Den här kan du säker få den 30:eGarak skrev:Ny medlem som sätter sig i väntrummet här! Vi har beställt en blå M3 LR. Uppskattad leverans enligt Tesla hittills är bara november. Får hoppas det stämmer någorlunda eftersom vi behöver matcha det med att sälja gamla bilen
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJ3210 ... edirect=no
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Väntrum Model 3
Men jag hämtar hellre i Malmö än Stockholm, och hade siktat på Aero-hjulen, även om dessa ser bra ut.Julleruff skrev:Den här kan du säker få den 30:eGarak skrev:Ny medlem som sätter sig i väntrummet här! Vi har beställt en blå M3 LR. Uppskattad leverans enligt Tesla hittills är bara november. Får hoppas det stämmer någorlunda eftersom vi behöver matcha det med att sälja gamla bilen
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJ3210 ... edirect=no
2021 Blå Model 3 LR
- Shoulderson
- Teslaägare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 14 jan 2020 10:08
Re: Väntrum Model 3
Julleruff skrev:Ok, var det bara p g a resan eller annat som det blev avhopp.Shoulderson skrev:Efter ett samtal med Emma på Tesla igår så sa jag åt dem att ge bilen till någon annan, leverans 30/9 M3P svart så hoppas nån lycklig första ägare får sin leverans lite tidigare än beräknat. Hade ej möjlighet att åka ner till stockholm detta kvartal tyvärr
Verkligen bara för att de var dålig tajming! Har aldrig varit så nöjd med en bil som jag är med min M3P jag redan har så när nästa bil skulle ersättas fick de bli en likadan!
Re: Väntrum Model 3
Reagerade också på det. Konstig grej att snåla in på?Nyren skrev:Har ni som tagit emot bilar nyligen också saknat den här detaljen? Jag påpekade detta och fick till svar att det var så på alla bilar. Det syns ju tydligt att locken saknas... Skitfult!
https://www.ebay.co.uk/itm/TESLA-MODEL- ... SwpU5eeiEF
Någon som verkar ha 3d-skrivare...
https://www.ebay.co.uk/itm/2Pcs-Frunk-H ... Swh3xen6gh
Här tillkommer säkert 100 kr i tull...
Jag kan köpa på mig några så kan någon som bor i Stockholm köpa av mig?
/M
Re: Väntrum Model 3
Ja jag hittade dem också på Amazon etc. när jag väl förstod vad som skulle vara där.
De finns också på Thingiverse att 3D-printa - det är kanske den som säljaren på Ebay säljer:
https://www.thingiverse.com/thing:4081529
Men om Tesla säljer dem så är det kanske ändå det bästa, om de inte kostar en förmögenhet... Ska kolla med dem.
De finns också på Thingiverse att 3D-printa - det är kanske den som säljaren på Ebay säljer:
https://www.thingiverse.com/thing:4081529
Men om Tesla säljer dem så är det kanske ändå det bästa, om de inte kostar en förmögenhet... Ska kolla med dem.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Väntrum Model 3
Om någon vill köpa 3d printade kan jag printa i petg.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Väntrum Model 3
Bestämde mig i förrgår för att slå till med min fjärde Tesla, en grå M3P.
Har svårt att hämta ut den innan månadsslutet så blev bestämt att jag kunde hämta idag i Segeltorp, gärna innan öppning bad Tesla mig om.
Sagt och gjort, ställde väckarklockan och stressade iväg med barn och fru.
När vi kommer fram står bilen i showrummet, snygg såklart, men med en del anmärkningar (vad är det med vingen förresten? Ska den inte fästa hela vägen?)
Tycker att det ändå är lite mycket smågrejer på bilen och får då veta att det är en utställningsbil.
”Har inte du fått info om det?” Säger personalen, och det har jag såklart inte. Den är nedsatt 1800:- knappast rimligt för att ha stått i utställningen i 2 veckor. Någon ytterligare rabatt är otänkbart.
Olika lösningar diskuteras och den vi båda tycker är rimlig, takräcke och plastmattor som kompensation måste kollas högre upp i hierarkin.
Efter totalt 1 h så får jag besked att Sverigechefen säger nej till någon kompensation överhuvudtaget.
Så istället får jag lägga en ny order på en precis likadan bil, fast 1800:- dyrare...
Personalen löser det ändå snyggt och ger mig en lånebil och ska leverera bilen hem till mig.
Trots detta känns det förjävligt att ha spenderat en halv lördag och 32 mil i bil för att Tesla har problem med sin interna kommunikation.
Önskar det fanns ett rimligt alternativ till Tesla, just nu funderar jag på att annullera min order...
Har svårt att hämta ut den innan månadsslutet så blev bestämt att jag kunde hämta idag i Segeltorp, gärna innan öppning bad Tesla mig om.
Sagt och gjort, ställde väckarklockan och stressade iväg med barn och fru.
När vi kommer fram står bilen i showrummet, snygg såklart, men med en del anmärkningar (vad är det med vingen förresten? Ska den inte fästa hela vägen?)
Tycker att det ändå är lite mycket smågrejer på bilen och får då veta att det är en utställningsbil.
”Har inte du fått info om det?” Säger personalen, och det har jag såklart inte. Den är nedsatt 1800:- knappast rimligt för att ha stått i utställningen i 2 veckor. Någon ytterligare rabatt är otänkbart.
Olika lösningar diskuteras och den vi båda tycker är rimlig, takräcke och plastmattor som kompensation måste kollas högre upp i hierarkin.
Efter totalt 1 h så får jag besked att Sverigechefen säger nej till någon kompensation överhuvudtaget.
Så istället får jag lägga en ny order på en precis likadan bil, fast 1800:- dyrare...
Personalen löser det ändå snyggt och ger mig en lånebil och ska leverera bilen hem till mig.
Trots detta känns det förjävligt att ha spenderat en halv lördag och 32 mil i bil för att Tesla har problem med sin interna kommunikation.
Önskar det fanns ett rimligt alternativ till Tesla, just nu funderar jag på att annullera min order...
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Re: Väntrum Model 3
Tråkigt, nu förstår jag varför vissa bilar är nedsatta med någon 1000 lapp på hemsidan. Står ju ingen mer i fo på dem direkt.Delevi skrev:Bestämde mig i förrgår för att slå till med min fjärde Tesla, en grå M3P.
Har svårt att hämta ut den innan månadsslutet så blev bestämt att jag kunde hämta idag i Segeltorp, gärna innan öppning bad Tesla mig om.
Sagt och gjort, ställde väckarklockan och stressade iväg med barn och fru.
När vi kommer fram står bilen i showrummet, snygg såklart, men med en del anmärkningar (vad är det med vingen förresten? Ska den inte fästa hela vägen?)
Tycker att det ändå är lite mycket smågrejer på bilen och får då veta att det är en utställningsbil.
”Har inte du fått info om det?” Säger personalen, och det har jag såklart inte. Den är nedsatt 1800:- knappast rimligt för att ha stått i utställningen i 2 veckor. Någon ytterligare rabatt är otänkbart.
Olika lösningar diskuteras och den vi båda tycker är rimlig, takräcke och plastmattor som kompensation måste kollas högre upp i hierarkin.
Efter totalt 1 h så får jag besked att Sverigechefen säger nej till någon kompensation överhuvudtaget.
Så istället får jag lägga en ny order på en precis likadan bil, fast 1800:- dyrare...
Personalen löser det ändå snyggt och ger mig en lånebil och ska leverera bilen hem till mig.
Trots detta känns det förjävligt att ha spenderat en halv lördag och 32 mil i bil för att Tesla har problem med sin interna kommunikation.
Önskar det fanns ett rimligt alternativ till Tesla, just nu funderar jag på att annullera min order...
Har kollat på ett par vingar och de flesta verkar se ut ungefär sådär tyvärr, väldigt få jag har kollat på har perfekt passform.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- ChristofferJonsson
- Teslaägare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 04 jul 2020 18:36
Re: Väntrum Model 3
Hehe tack! Kul att du kollar på filmerna!Julleruff skrev:Grattis!!ChristofferJonsson skrev:Äntligen hämtad idag kl9.00! Tack för mig i denna tråd! Det var roligt och hemskt samtidigt! Lycka till alla som väntar på bil!
Kör hårt!!
//(L-E enduro viewer)
Projekt / arbete
Sveriges vassaste e-handel inom bilvård
http://www.bollnasbilvard.se
Filmproduktion
http://www.cjproduktion.com
Import av diverse produkter
Ultimata Import Sweden AB
Sveriges vassaste e-handel inom bilvård
http://www.bollnasbilvard.se
Filmproduktion
http://www.cjproduktion.com
Import av diverse produkter
Ultimata Import Sweden AB
Re: Väntrum Model 3
Mando skrev:LasseTM skrev:Får se vad jag får då har 781152 som sista i vin
Mina sista är 771433... Tillverkad i augusti. Vad tror ni?
Hämtad igår kl 10 i göteborg. Fick nya frunken. Jävlar vilken kärra! Så otroligt nöjd!
Tackar för alla som besvarat mina funderingar!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Väntrum Model 3
Fick äntligen bilen i går morse. Åkte direkt till Sundsvall. Motvind, hällregn och motorvägsfart drev upp förbrukningen till 240 Wh/km, men inga problem eftersom laddning under färden fungerade utmärkt. Quality Hotels destination charger vägrade lämna ifrån sig ström, men bredvid fanns en annan trefasladdare, som dock var begränsad till 6A. Gav dock mycket laddning under natten, så det var inget stort problem. På vägen hem drog bilen ungefär 170 Wh/km i 120 km/h jämn fart när det torkat upp. Med andra ord gott och väl över 40 mil räckvidd i motorvägsfart under sådana förhållanden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Väntrum Model 3
Hämtade äntligen min SR+ i fredags, supernöjd!
Lite strul med leveranstider -först bokades 25/9, sedan flytt till 30/9 och på fredagen 25/9 ringde de och erbjöd hämtning samma dag.
VIN gav ingen träff i Car.info förrän någon dag innan leverans, då hade jag redan fått Reg.nr av säljaren.
Nya frunken, inga större leveransskador -ett litet märke på kanten av v bakhjulhus och v kamera sitter aningen löst.
Någon som vill köpan en oanvänd Frunkmatta -till gamla frunken?
Den passar så klart inte till den nya mindre . (Hade beställt alla mattor i väntan på bilen).
Lite strul med leveranstider -först bokades 25/9, sedan flytt till 30/9 och på fredagen 25/9 ringde de och erbjöd hämtning samma dag.
VIN gav ingen träff i Car.info förrän någon dag innan leverans, då hade jag redan fått Reg.nr av säljaren.
Nya frunken, inga större leveransskador -ett litet märke på kanten av v bakhjulhus och v kamera sitter aningen löst.
Någon som vill köpan en oanvänd Frunkmatta -till gamla frunken?
Den passar så klart inte till den nya mindre . (Hade beställt alla mattor i väntan på bilen).
Model 3 SR+, Deep Blue Metallic, Dragkrok
Solceller, Windon
Solceller, Windon
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Väntrum Model 3
Sedan i fredags är vi Teslaägare. Vilken fantastisk bil! Vit LR med dragkrok. Ett gigantiskt kliv uppåt från LEAF 2018.
Att notera:
- Uthämtningen gick kanonsmidigt, mycket hjälpsam personal på Trosta.
- Nya frunken.
- Kort (2,5 m) och ganska ohanterlig laddkabel. Phoenix Contact 32A.
- Autopilot är verkligen guld vid mörkerkörning
- Anar en viss nyansskillnad mellan stötfångare och övriga karossen, någon mer som upplever samma sak på vita lacken?
- Försäkring från TH landar på 5800 kr/år för 2.500 mil, lägre än förväntat. Bor i villa i Spånga.
Att notera:
- Uthämtningen gick kanonsmidigt, mycket hjälpsam personal på Trosta.
- Nya frunken.
- Kort (2,5 m) och ganska ohanterlig laddkabel. Phoenix Contact 32A.
- Autopilot är verkligen guld vid mörkerkörning
- Anar en viss nyansskillnad mellan stötfångare och övriga karossen, någon mer som upplever samma sak på vita lacken?
- Försäkring från TH landar på 5800 kr/år för 2.500 mil, lägre än förväntat. Bor i villa i Spånga.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Väntrum Model 3
Ingen nyansskillnad på min men strukturen på lacken är lite annorlunda på stötfångarna på min.
Inget man märker på en meters avstånd.
Inget man märker på en meters avstånd.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Väntrum Model 3
Nyansskillnaden är svår, jag noterade en svag sådan helt plötsligt i tvätthallen men försvann så fort jag kom ut i sommarsolen och har inte noterat det igen (har dock inte letat). Förmodligen är det en viss nyansskillnad som jag har men att det förstärks vid vissa typer av ljus.CrazyGang skrev:Sedan i fredags är vi Teslaägare. Vilken fantastisk bil! Vit LR med dragkrok. Ett gigantiskt kliv uppåt från LEAF 2018.
Att notera:
- Uthämtningen gick kanonsmidigt, mycket hjälpsam personal på Trosta.
- Nya frunken.
- Kort (2,5 m) och ganska ohanterlig laddkabel. Phoenix Contact 32A.
- Autopilot är verkligen guld vid mörkerkörning
- Anar en viss nyansskillnad mellan stötfångare och övriga karossen, någon mer som upplever samma sak på vita lacken?
- Försäkring från TH landar på 5800 kr/år för 2.500 mil, lägre än förväntat. Bor i villa i Spånga.
Re: Väntrum Model 3
Hämtade ut min idag 10:30CrazyGang skrev:Sedan i fredags är vi Teslaägare. Vilken fantastisk bil! Vit LR med dragkrok. Ett gigantiskt kliv uppåt från LEAF 2018.
Att notera:
- Uthämtningen gick kanonsmidigt, mycket hjälpsam personal på Trosta.
- Nya frunken.
- Kort (2,5 m) och ganska ohanterlig laddkabel. Phoenix Contact 32A.
- Autopilot är verkligen guld vid mörkerkörning
- Anar en viss nyansskillnad mellan stötfångare och övriga karossen, någon mer som upplever samma sak på vita lacken?
- Försäkring från TH landar på 5800 kr/år för 2.500 mil, lägre än förväntat. Bor i villa i Spånga.
- nya frunken
Nyansskillnad på stötfångare bak och fram, standard "fel" på vita model 3.
Jag har aldrig sett en vit bil utan detta, Tesla menade på att det var svårt att få lacken lika på två olika material, jag hävdar att så länge man har tillräckligt tjock grundfärg så spelar det ingen roll vad du lackar på.
Annars nöjd som fan, men Tesla måste byta ut nybilsdoften från lösningsmedel till något trevligare.
Man blir ju "hög" på vägen hem och att köra med öppna rutor r ingen höjdare i regnet.
En till sak jag noterade är att vindrutetorkaren på passagerarsidan tar i frunken när man öppnar frunken, vi kollade på 4-5st Model 3 på parkeringen men det var så på alla.
Frågan är hur många gånger man kan öppna frunken innan man har skavt av lacken där, såg det aldrig på min förra M3 men den kanske hade samma problem.
Är som att vara nykär igen
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Väntrum Model 3
Ang. nyansskillnaderna så läste jag någonstans, (oklart vart), att Tesla har en underleverantör som tillverkar och lackar stötfångarna. Ingen ursäkt dock, det ska ju vara samma färg ändå.
Re: Väntrum Model 3
Jag är nästan helt 100 på att det är så, för dels så skiljer det på hur mycket grundfärg de har, sedan skiljer nyansen något och man ser även att det är olika sprutmunstycken som har lackat dem.B99 skrev:Ang. nyansskillnaderna så läste jag någonstans, (oklart vart), att Tesla har en underleverantör som tillverkar och lackar stötfångarna. Ingen ursäkt dock, det ska ju vara samma färg ändå.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Väntrum Model 3
Hade leverans får några dagar sedan. Behöver skriva av mig frustration och besvikelse.
Lite drygt 3 veckor innan leverans bokades leveransdag och tid in. Tiden är preliminär enligt bekräftelse från Tesla (bilen fanns ej i sverige då). Tiden går och det är knäpptyst från Teslas sida. Har 30 mil enkel väg till leveransadress så finns visst behov att kunna planera (jag + frun måste ta ledigt från jobb, boka tågbiljett med mera). Dagen innan den preliminära tiden ringer jag och frågar om allt är OK. Ja, allt var ok och redo för leverans. Borde man inte få ett meddelande iaf 24h innan leverans? Dåligt...
På leveransdagen är vädret riktigt dåligt, regnar kraftigt stundtals. Bilen tas in utifrån några minuter innan avsatt tid. Att kontrollera lacken är bara att glömma, men leveranspersonen säger att bilen är genomgången innan leverans. Vi hittar ganska omgående limrester inne i bilen på flera ställen, antagligen efter någon skyddsplast eller liknande. Detta åtgärdas medan vi tittar vidare. Nästa upptäckt är fyra tydliga svarta fingeravtryck i det ljusa taket. Detta åtgärdas också direkt.
Det sista som upptäcks och som blir det "stora" problemet är att på framförallt förarsidan så linjerar inte kromlisten under bakdörrsrutan till lilla rutans kromlist (se bild, svårt att fota, upplevs värre i verkligheten). Detta känns för oss inte okej. De tar ut en tekniker som tittar på det och uppenbarligen tycker de inte heller att detta är inom gränser då de beslutar att ta in den på verkstaden snabbt för att se om de kan justera dörren och få det bättre.
Efter en bra stunds väntande säger de sig ha gjort vad man kan (bilden är från efter påstådd justering). Vi tittar på bilen men kan egentligen inte se någon skillnad mot innan. Leveranspersonen märker att vi inte är nöjda men säger "Det är vad vi kan göra, det är att ta den såhär eller inte". Vi begär att få prata och titta lite ostört. Under denna tid märker vi att problemet är inte dörren, utan den lilla rutan med tillhörande list. Den verkar vara "snett" monterad så listen + glas i nederkant är längre in än vad som är normalt. Påtalar detta till leveransperson som efter det får ut en tekniker igen att titta på det vi sett. Teknikern håller med och säger att det går att fixa. Allt börjar bli väldigt märkligt vid detta laget. Nyss fanns inget mer att göra. Sen får VI "hjälpa" Tesla att tala om vad problemet är, och då går det tydligen fixa..?
Jag går med på att ta leverans mot att den fixas så fort som möjligt. Jag frågar om 14 dagars försäkring + 7 dagars ångerrätt blir pausade (har inte ens kört den än), ja det var inga problem. Bilen lämnas kvar hos Tesla eftersom de eventuellt kan fixa det någon dag det finns tid över, annars om ca 1 vecka. Fick besviket ta tåget 30 mil hem igen.
Idag fick jag meddelande från Trygg Hansa att jag kan förlänga försäkringen. Börjar fundera...om den är pausad borde kanske inte det meddelandet kommit... Ringer Tesla och frågar hur det står till med försäkringen och ångerrätten som skulle pausas. De återkommer senare via mail. Nej, personalen har informerat mig fel. Försäkringen går inte att pausa och vi blir erbjudna en kompensation för misstaget. Frågan om ångerrätten svarades inte på. Den frågan har jag nu ställt igen via mail och kräver 7 dagar efter att bilen är klar. Jag vill se resultatet av deras åtgärd på verkstaden + ha chansen att köra bilen i några dagar. Får se vad de svarar på detta.
Sorry för wall of text. Ville skriva av lite...
Hade ni gjort något annorlunda om detta hänt er?
Lite drygt 3 veckor innan leverans bokades leveransdag och tid in. Tiden är preliminär enligt bekräftelse från Tesla (bilen fanns ej i sverige då). Tiden går och det är knäpptyst från Teslas sida. Har 30 mil enkel väg till leveransadress så finns visst behov att kunna planera (jag + frun måste ta ledigt från jobb, boka tågbiljett med mera). Dagen innan den preliminära tiden ringer jag och frågar om allt är OK. Ja, allt var ok och redo för leverans. Borde man inte få ett meddelande iaf 24h innan leverans? Dåligt...
På leveransdagen är vädret riktigt dåligt, regnar kraftigt stundtals. Bilen tas in utifrån några minuter innan avsatt tid. Att kontrollera lacken är bara att glömma, men leveranspersonen säger att bilen är genomgången innan leverans. Vi hittar ganska omgående limrester inne i bilen på flera ställen, antagligen efter någon skyddsplast eller liknande. Detta åtgärdas medan vi tittar vidare. Nästa upptäckt är fyra tydliga svarta fingeravtryck i det ljusa taket. Detta åtgärdas också direkt.
Det sista som upptäcks och som blir det "stora" problemet är att på framförallt förarsidan så linjerar inte kromlisten under bakdörrsrutan till lilla rutans kromlist (se bild, svårt att fota, upplevs värre i verkligheten). Detta känns för oss inte okej. De tar ut en tekniker som tittar på det och uppenbarligen tycker de inte heller att detta är inom gränser då de beslutar att ta in den på verkstaden snabbt för att se om de kan justera dörren och få det bättre.
Efter en bra stunds väntande säger de sig ha gjort vad man kan (bilden är från efter påstådd justering). Vi tittar på bilen men kan egentligen inte se någon skillnad mot innan. Leveranspersonen märker att vi inte är nöjda men säger "Det är vad vi kan göra, det är att ta den såhär eller inte". Vi begär att få prata och titta lite ostört. Under denna tid märker vi att problemet är inte dörren, utan den lilla rutan med tillhörande list. Den verkar vara "snett" monterad så listen + glas i nederkant är längre in än vad som är normalt. Påtalar detta till leveransperson som efter det får ut en tekniker igen att titta på det vi sett. Teknikern håller med och säger att det går att fixa. Allt börjar bli väldigt märkligt vid detta laget. Nyss fanns inget mer att göra. Sen får VI "hjälpa" Tesla att tala om vad problemet är, och då går det tydligen fixa..?
Jag går med på att ta leverans mot att den fixas så fort som möjligt. Jag frågar om 14 dagars försäkring + 7 dagars ångerrätt blir pausade (har inte ens kört den än), ja det var inga problem. Bilen lämnas kvar hos Tesla eftersom de eventuellt kan fixa det någon dag det finns tid över, annars om ca 1 vecka. Fick besviket ta tåget 30 mil hem igen.
Idag fick jag meddelande från Trygg Hansa att jag kan förlänga försäkringen. Börjar fundera...om den är pausad borde kanske inte det meddelandet kommit... Ringer Tesla och frågar hur det står till med försäkringen och ångerrätten som skulle pausas. De återkommer senare via mail. Nej, personalen har informerat mig fel. Försäkringen går inte att pausa och vi blir erbjudna en kompensation för misstaget. Frågan om ångerrätten svarades inte på. Den frågan har jag nu ställt igen via mail och kräver 7 dagar efter att bilen är klar. Jag vill se resultatet av deras åtgärd på verkstaden + ha chansen att köra bilen i några dagar. Får se vad de svarar på detta.
Sorry för wall of text. Ville skriva av lite...
Hade ni gjort något annorlunda om detta hänt er?
Tesla Model 3 SR+ 2020