Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

T__ skrev:
Beställde en M3P för ett par veckor sen, efter det har ett massivt googlande pågått. Kan väl ärligt säga att jag inte visste så mkt om tesla, model3 eller elbilar generellt, men vet mer nu.
Om jag ska vara ärlig har jag inte ens provkört bilen. Hade en ett år gammal tysk premiumbil som jag sålde, givetvis med förlust. Saknar även elstolpe där jag bor och kommer antagligen inte skaffa en heller, såvida jag inte flyttar.
Ser framemot äventyret, den nya infrastrukturen och slippa tanka dinosaurier.
Var i samma sits när jag beställde min M3P. Ingenting känns omöjligt när man tryckt plattan i mattan första gången. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av weizf »

Satt och väntade på Q4 och blev inte direkt besviken då den är snygg utvändigt och invändigt, men samma helg så uppdaterades ju LR till 61mil vilket blev en deal breaker (på vintern) samt att SuC är överlägsen känner jag i både pris och prestanda. Hoppas bara att den är någorlunda välbyggd så jag slipper ångra mig.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Första inlägget på detta forumet mig då!

Jag har beställt mig en Model 3 LR med Enhanced Autopilot vilket jag från början kände var helt självklart. Efter att ha googlat lite och tittat på några timmar Youtube har jag dock blivit lite mer tveksam. EU verkar ju har gjort denna funktion till en helt annan än den som Tesla har skapat och säljer i USA.

Jag undrar alltså hur ni andra tänker kring denna funktion? Köper ni den, i sådana fall varför? Tacksam för tankar och input!

Lite längre text med mina tankar.

1. Summon och Smart summon har ju den enda funktionen att man kan komma ut ur en tajt parkering kanske 2 gånger per år. Värt någon tusenlapp kanske. Smart summon i USA är ju bara som gimmick värt säkert 5 tusen när man kan cirkulera en parkeringsplats med sin lilla bil och visa upp tekniken haha. Min känsla är att denna funktion inte är värd att köpa.

2. Autoparkering. Ingår ju i många andra bilar, kanske i något paket eller så men det kostar ju inte så himla mycket då heller. Sen är frågan hur ofta man vill använda. Samma här som USA så det är ju rättvist i alla fall. Känner denna funktion ändå är bra och kan bli bättre med tiden.

3. Navigate on Autopilot är kanske den allra bästa funktionen... i USA... Filmer jag sett från Europa är ju att det är lite skoj sådär men att man måste blinka och röra på ratten för att byta fil gör ju att det inte är skillnad mot att bara byta fil själv med vanliga grund-autopiloten. I USA handen på ratten varje minut i EU var 10-15 sekunder är ju också en svag skillnad mellan att bara hålla på ratten hela tiden. Min känsla här är väl att det är den funktion jag mest vill ha men då har jag kanske lite förhoppningen att EU ska lätta lite på sina regler. Kommer det ske och ska man köpa något för framtida funktion? Svaret är troligen nej. Med en prislapp på 40 tusen för hela paketet blir det ännu klurigare.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

Jag fick EAP på prov och jag är glad att det inte är obligatoriskt.
Bilen tvärbromsade för att släppa fram bilar på motorvägspåfarter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Reconnnn »

TeslaRoq skrev:
Första inlägget på detta forumet mig då!

Jag har beställt mig en Model 3 LR med Enhanced Autopilot vilket jag från början kände var helt självklart. Efter att ha googlat lite och tittat på några timmar Youtube har jag dock blivit lite mer tveksam. EU verkar ju har gjort denna funktion till en helt annan än den som Tesla har skapat och säljer i USA.

Jag undrar alltså hur ni andra tänker kring denna funktion? Köper ni den, i sådana fall varför? Tacksam för tankar och input!

Lite längre text med mina tankar.

1. Summon och Smart summon har ju den enda funktionen att man kan komma ut ur en tajt parkering kanske 2 gånger per år. Värt någon tusenlapp kanske. Smart summon i USA är ju bara som gimmick värt säkert 5 tusen när man kan cirkulera en parkeringsplats med sin lilla bil och visa upp tekniken haha. Min känsla är att denna funktion inte är värd att köpa.

2. Autoparkering. Ingår ju i många andra bilar, kanske i något paket eller så men det kostar ju inte så himla mycket då heller. Sen är frågan hur ofta man vill använda. Samma här som USA så det är ju rättvist i alla fall. Känner denna funktion ändå är bra och kan bli bättre med tiden.

3. Navigate on Autopilot är kanske den allra bästa funktionen... i USA... Filmer jag sett från Europa är ju att det är lite skoj sådär men att man måste blinka och röra på ratten för att byta fil gör ju att det inte är skillnad mot att bara byta fil själv med vanliga grund-autopiloten. I USA handen på ratten varje minut i EU var 10-15 sekunder är ju också en svag skillnad mellan att bara hålla på ratten hela tiden. Min känsla här är väl att det är den funktion jag mest vill ha men då har jag kanske lite förhoppningen att EU ska lätta lite på sina regler. Kommer det ske och ska man köpa något för framtida funktion? Svaret är troligen nej. Med en prislapp på 40 tusen för hela paketet blir det ännu klurigare.
Jag har EAP på min bil och älskar det!
Tar några mil att vänja sig men sen är det helt underbart.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

mikebike skrev:
Jag fick EAP på prov och jag är glad att det inte är obligatoriskt.
Bilen tvärbromsade för att släppa fram bilar på motorvägspåfarter.
Du köpte alltså inte den efter provperioden? Mest på grund av att den spökbromsar?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ippii »

Reconnnn skrev:
Jag har EAP på min bil och älskar det!
Tar några mil att vänja sig men sen är det helt underbart.
Jag är nyfiken, vad är det du älskar? Jag var väldigt sugen på att trycka på köp - tills jag fått prova det.
Han testa ganska mycket, tyckte det funkade kasst alltihop.

Summon - Gimmick/partytrick. Man måste typ stå 0,3 meter ifrån bilen, och den är sjukt långsam och osäker. Men visst lite coolt att visa upp.
NoA - Byter fil (ibland), man måste ändå hålla i ratten och visa att man är där. Kan lika gärna byta fil och svänga själv. Blir bättre och snabbare, mindre störande moment.
Automatparkering.... behöver jag ens nämna det? Ungefär i klass med automatiska helljuset. Förutom att helljuset inte försöker att repa mina fälgar.

AP gillar jag dock! :) Skulle aldrig lägga till EAP. Kanske blir bättre framöver, om den börjar använda nya FSD-koden istället.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Reconnnn »

ippii skrev:
Reconnnn skrev:
Jag har EAP på min bil och älskar det!
Tar några mil att vänja sig men sen är det helt underbart.
Jag är nyfiken, vad är det du älskar? Jag var väldigt sugen på att trycka på köp - tills jag fått prova det.
Han testa ganska mycket, tyckte det funkade kasst alltihop.

Summon - Gimmick/partytrick. Man måste typ stå 0,3 meter ifrån bilen, och den är sjukt långsam och osäker. Men visst lite coolt att visa upp.
NoA - Byter fil (ibland), man måste ändå hålla i ratten och visa att man är där. Kan lika gärna byta fil och svänga själv. Blir bättre och snabbare, mindre störande moment.
Automatparkering.... behöver jag ens nämna det? Ungefär i klass med automatiska helljuset. Förutom att helljuset inte försöker att repa mina fälgar.

AP gillar jag dock! :) Skulle aldrig lägga till EAP. Kanske blir bättre framöver, om den börjar använda nya FSD-koden istället.
Summon: Gimmick precis som du säger. Använt det några gånger bara för att visa folk att det "Går":P.
NoA: Jag har hittat en ställning i bilen som är bekväm där jag bara behöver tycka på blinkers så byter bilen fil själv. För mig är det super nice att inte behöva bryta "självkörningen". Körde Malmö - Linköping med 95% NoA (Funkade inte bra vid vägarbeten).
Automatparkering: funkar faktiskt bra för mig. Har en ganska trång parkering i hemma garaget som bilen utan problem kommer in i. Är inte så van vid att backa och parkera så tar mer tid för mig än för bilen att göra det. Tidigare bilar så körde jag rakt in men nu med laddboxen så vill jag backa in.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

Håller med ippii

Men jag har även blivit mer och mer skeptisk till vanlig AP också, jag kanske kör på fel vägar. Men APn har många jobbiga saker.
Spökbromsning, kör rakt ner i potthål, svänger plötsligt till vid någon korsning efter uppdatering där den funkat felfritt förut med mera.

Det blir lite som att sitta på spänn och passa en 10 åring som kör, vad som helst kan hända känns det som.
Tycker det är mer avslappnat att styra själv.

Enda undantaget tycker jag är när man ska köra långa sträckor på motorväg, då kan det vara skönt att använda och där funkar det oftast okej.
Har HW2,5 och FSD, får HW3 nästa vecka enligt Tesla

Kommande beställningar blir dock helt utan EAP/FSD
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Reconnnn »

Tellus skrev:
Håller med ippii

Men jag har även blivit mer och mer skeptisk till vanlig AP också, jag kanske kör på fel vägar. Men APn har många jobbiga saker.
Spökbromsning, kör rakt ner i potthål, svänger plötsligt till vid någon korsning efter uppdatering där den funkat felfritt förut med mera.

Det blir lite som att sitta på spänn och passa en 10 åring som kör, vad som helst kan hända känns det som.
Tycker det är mer avslappnat att styra själv.

Enda undantaget tycker jag är när man ska köra långa sträckor på motorväg, då kan det vara skönt att använda och där funkar det oftast okej.
Har HW2,5 och FSD, får HW3 nästa vecka enligt Tesla

Kommande beställningar blir dock helt utan EAP/FSD
Det är nog precis som du säger det handlar om vilka vägar man kör. På motorväg (Vilket jag kör mycket bor i Malmö och pendlar till Lund) fungerar det mycket bra vilket är vad EAP är byggt för.
Jag brukar köra igång det på andra vägar också men det är mest för att jag tycker det är kul att se hur den reagerar men det blir inte avslappnande. Om det inte är motorväg eller annan välmarkerad väg man oftast kör då är den ganska meningslös och man ska inte köpa den.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dfa »

ippii skrev:
Automatparkering.... behöver jag ens nämna det? Ungefär i klass med automatiska helljuset. Förutom att helljuset inte försöker att repa mina fälgar.
Automatiska helljuset (slår aldrig på när man vill och hindrar en från att slå på manuellt), regnsensorn (funkar inte, måste ta ögonen från vägen för att ändra hastighet på torkarna) och AP (nyckfull och ryckig) är helt magiskt dåliga i vår Model 3, och då har jag ändå Volvo som referenspunkt. Skulle aldrig få för mig att betala pengar för mjukvara av Tesla förän dom får ordning på dessa.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av McFace »

dfa skrev:
ippii skrev:
Automatparkering.... behöver jag ens nämna det? Ungefär i klass med automatiska helljuset. Förutom att helljuset inte försöker att repa mina fälgar.
Automatiska helljuset (slår aldrig på när man vill och hindrar en från att slå på manuellt), regnsensorn (funkar inte, måste ta ögonen från vägen för att ändra hastighet på torkarna) och AP (nyckfull och ryckig) är helt magiskt dåliga i vår Model 3, och då har jag ändå Volvo som referenspunkt. Skulle aldrig få för mig att betala pengar för mjukvara av Tesla förän dom får ordning på dessa.
Smaken är som baken. Jag har haft båda inställda på auto i någon månad utan att peta på manuella inställningen.

Till info så kan man ställa in vindrutetorkarna med röstkontroll om man inte vill peta på skärmen. Fungerar riktigt bra!
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Väntrum Model 3

Inlägg av Dinsdale »

Nån som har koll på hur pass långt före leveransdagen man får veta exakt datum? Veckan innan? Två veckor? De ringer samma dag?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Någon vecka brukar det vara. Ngn som fått rattvärme än?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

fakerlind skrev:
Någon vecka brukar det vara. Ngn som fått rattvärme än?
Ingen i Q1 och Q2bilarna har inte kommit till Europa än.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dfa »

KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Samma här för vår P. Står "Maj" fortfarande (även "Maj" om man beställer en ny P, men "Juni" för LR AWD. Konstigt)
Dök upp en vit P på inventory sidan går så killgissar på att det var en "omatchad" bil som är på väg, vilket eventuellt skulle innebära att det är blandat LR AWD och P på båtarna.
Svårt att veta exakt när matchingen sker, men den andra Q2 båten är väl snart på väg från SFO med prel ankomst 20 Maj så hoppas på matchning snart.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter »

fakerlind skrev:
Någon vecka brukar det vara. Ngn som fått rattvärme än?
Jag var också ute efter rattvärme och tyckte det var viktigt när jag skulle hämta min M3.
Men jag tycker så här nu efteråt när jag kört den ett tag att jag inte saknar rattvärme alls.
Skulle nog inte att använda den ändå eftersom bilen blir varm på 5-10min.
Jag trodde innan att elbilar var kalla och att man behövde mössa och vantar på vintern men så är det inte. :)
På en fossil bil tar det längre tid fastän man har värmare så där gör den stor nytta.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Ja det är inte jätteviktigt men jag hade det på min första S, och inte på min nuvarande 3, och saknar det lite.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Segelflygaren »

KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Segelflygaren skrev:
KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Vilket darum beställde du och vilken betalningsform har du valt? Jag har själv en LR beställd (19/4) med egenordnad finansiering, har än så länge inte fått VIN eller något bedömt Leveransdatum närmare än maj.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Gällande alla som säger de inte ser leverans så tänkte jag dela att jag upptäckt jag bara ser mitt leveransfönster (14-28 maj) på Chrome i min telefon medan det står mindre via Chrome på datorn. Kanske uppenbart för alla men eventuellt hjälper någon :)
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
robba87
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 apr 2021 13:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robba87 »

Segelflygaren skrev:
KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Vart ser man VIN nånstans? Måste man gå in nånstans eller står det under leveransdatum?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

Det står på fakturan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Segelflygaren »

Plexx skrev:
Segelflygaren skrev:
KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Vilket darum beställde du och vilken betalningsform har du valt? Jag har själv en LR beställd (19/4) med egenordnad finansiering, har än så länge inte fått VIN eller något bedömt Leveransdatum närmare än maj.
Jag beställde en lagerbil den 24/4 med 614 km räckvidd, dragkrok mm. och fick VIN direkt. Har valt finansiell leasing via DNB.
Skriv svar