Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
powerman5k
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 nov 2019 20:06
Ort: Babylon

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av powerman5k »

I går la jag beställning på en vit LR AWD med dragkrok. Nu är det bara att vänta och drömma :D
Vit M3 LR med dragkrok Beställd 15/11 VIN 25/11. Preliminär leverans 27/12.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gasglad »

Beställt en vit LR idag
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av peken »

Men fan vad denna väntan börjar bli jobbig! Har ju inte ens gått två veckor (imorgon 2 v) och tänkte att det kommer inte bli så jobbigt. Det jobbiga var ju att vänta tills man väl fick lägga den där beställningen. Var ju lugnt första dagarna men sedan har det eskalerat exponentiellt :D Man tänker ju snart inte på annat.

Fick VIN 15/11 (beställde 29/10) sedan har det varit tyst. Kan man inte spåra bilen med VIN likt ett paket som man väntar på från postnord, DHL eller liknande?! :)
Tesla bör ju börja skicka ut leveransbesked nu för början av december. Det står fortfarande beräknad leverans december om man beställer en LR eller Performance idag. Men det i åtanke så hoppar man till varje gång man får ett mail. Men inget från tesla än :roll:
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av metchristian »

peken skrev:
Men fan vad denna väntan börjar bli jobbig! Har ju inte ens gått två veckor (imorgon 2 v) och tänkte att det kommer inte bli så jobbigt. Det jobbiga var ju att vänta tills man väl fick lägga den där beställningen. Var ju lugnt första dagarna men sedan har det eskalerat exponentiellt :D Man tänker ju snart inte på annat.

Fick VIN 15/11 (beställde 29/10) sedan har det varit tyst. Kan man inte spåra bilen med VIN likt ett paket som man väntar på från postnord, DHL eller liknande?! :)
Tesla bör ju börja skicka ut leveransbesked nu för början av december. Det står fortfarande beräknad leverans december om man beställer en LR eller Performance idag. Men det i åtanke så hoppar man till varje gång man får ett mail. Men inget från tesla än :roll:

Jag fick samtal igen tesla idag men det va bara att de ville dubbelkolla ett par saker men jag passade på att fråga om levtid ungefärlig och jag beställde 8/11 och hon satt troligen lev i början på december me. I värsta fall i slutet på december men innan året slut. (M3 lr grå med drag o 19”)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jerker »

För mig var det ju en bergochdalbana. Först 3 års väntan på att bilen skulle komma till Sverige, sen besvikelsen för att den inte hade dragkrok, sen besvikelsen för att den trots allt var för dyr att köpa rakt av för mig som privatperson. Sen kom då plötsligt privatleasingen och jag hade ett case! :D
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Rasmussen »

Nu får jag äntligen skriva här på riktigt! Midnight silver Sr+ beställd, om ett par veckor åker e-niron ut på kvd. Har begärt inbytesoffert på den från tesla, men antar att de inte betalar marknadspris?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av metchristian »

Rasmussen skrev:
Nu får jag äntligen skriva här på riktigt! Midnight silver Sr+ beställd, om ett par veckor åker e-niron ut på kvd. Har begärt inbytesoffert på den från tesla, men antar att de inte betalar marknadspris?
Tesla betalar inte marknadsvärde, men de tar in bilen osedd etc så jag fick för min golf r 295 medan riddersmark bjöd 325 men eftersom jag inte vet exakt när jag får min tesla (vid beställningen) (nu vet jag ju lite i alla fall) så räkna jag ut att hyrbil x antal veckor/månader och jag måste ha bil. Så accepterade jag det lägre inbytet efter som jag får ha kvar min bil tills min tesla kommer och får köra 200mil i månaden med golfen utan att värdet inbytetsvärdet minska.

Men en Kia Eniro, varför ska du sälja den o byta till tesla?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LarsL »

Rasmussen skrev:
Nu får jag äntligen skriva här på riktigt! Midnight silver Sr+ beställd, om ett par veckor åker e-niron ut på kvd. Har begärt inbytesoffert på den från tesla, men antar att de inte betalar marknadspris?
Jag fick bra betalt för min Mercedes när jag bytte in den. Lite mer än vad KVD tyckte var rimligt slutpris på en auktion. Bilen har numera exporterats ur landet. Testade med min Leaf också och den gav de betydligt mindre för än vad KVD uppskattade slutpriset till. Det beror alltså på, kan man säga. Men ett inbyte är alltid smidigt och bekymmersfritt medan annan försäljning kan bli ångestframkallande.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Rasmussen »

metchristian skrev:
Rasmussen skrev:
Nu får jag äntligen skriva här på riktigt! Midnight silver Sr+ beställd, om ett par veckor åker e-niron ut på kvd. Har begärt inbytesoffert på den från tesla, men antar att de inte betalar marknadspris?
Tesla betalar inte marknadsvärde, men de tar in bilen osedd etc så jag fick för min golf r 295 medan riddersmark bjöd 325 men eftersom jag inte vet exakt när jag får min tesla (vid beställningen) (nu vet jag ju lite i alla fall) så räkna jag ut att hyrbil x antal veckor/månader och jag måste ha bil. Så accepterade jag det lägre inbytet efter som jag får ha kvar min bil tills min tesla kommer och får köra 200mil i månaden med golfen utan att värdet inbytetsvärdet minska.

Men en Kia Eniro, varför ska du sälja den o byta till tesla?
Ja vi får se vad de erbjuder. Ska kian säljas på kvd måste den ut ganska snart gissar jag innan kia får tummen ur med sina leveranser. Jag beställde kian i julas, fick den i maj. Ville egentligen haft en M3 men då fanns inte mycket info om SR tesla och jag behövde byta till våren. Nu är jag glad att jag gjorde det för det ser ut som att vi kommer att ha kört gratis med kian den här tiden iaf. Kian är ju pigg och trevlig men ganska tråkig rent estetiskt. Nu har vi ingen barnvagn längre heller så teslan uppfyller alla våra behov plus att den inte är ful:)
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Rasmussen »

LarsL skrev:
Rasmussen skrev:
Nu får jag äntligen skriva här på riktigt! Midnight silver Sr+ beställd, om ett par veckor åker e-niron ut på kvd. Har begärt inbytesoffert på den från tesla, men antar att de inte betalar marknadspris?
Jag fick bra betalt för min Mercedes när jag bytte in den. Lite mer än vad KVD tyckte var rimligt slutpris på en auktion. Bilen har numera exporterats ur landet. Testade med min Leaf också och den gav de betydligt mindre för än vad KVD uppskattade slutpriset till. Det beror alltså på, kan man säga. Men ett inbyte är alltid smidigt och bekymmersfritt medan annan försäljning kan bli ångestframkallande.
Ja, kvd kan ju gå hur som helst så inbyte är smidigt. Fick ett erbjudande från kiahandlare, 380kkr. Jag betalade 450 för bilen så egentligen är det ju bra om den bara kostat mig 10kkr på ett halvår i värdetapp inräknat premie, men de verkar gå högre på kvd, kanske en del tack vare svag krona.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LarsL »

Rasmussen skrev:
Ja, kvd kan ju gå hur som helst så inbyte är smidigt. Fick ett erbjudande från kiahandlare, 380kkr. Jag betalade 450 för bilen så egentligen är det ju bra om den bara kostat mig 10kkr på ett halvår i värdetapp inräknat premie, men de verkar gå högre på kvd, kanske en del tack vare svag krona.
Glöm inte att KVD vill ha några tusen för jobbet också. Men det är nog bästa alternativet om inte Tesla kommer med ett bra bud.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av metchristian »

LarsL skrev:
Rasmussen skrev:
Ja, kvd kan ju gå hur som helst så inbyte är smidigt. Fick ett erbjudande från kiahandlare, 380kkr. Jag betalade 450 för bilen så egentligen är det ju bra om den bara kostat mig 10kkr på ett halvår i värdetapp inräknat premie, men de verkar gå högre på kvd, kanske en del tack vare svag krona.
Glöm inte att KVD vill ha några tusen för jobbet också. Men det är nog bästa alternativet om inte Tesla kommer med ett bra bud.
Kvd tyckte 308 va rimligt på min minus deras avgifter dvs ungefär precis det tesla gav men visst auktion så det kunde ha get mer men oxå inte blivit såld, nu vet jag att bla riddermark är väldigt intresserade så att de skulle tom ringa tesla och be att får köpa den den direkt när jag fått min bil(vet ej om de faktiskt har ringt tesla men det är va de sa till mig)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LarsL »

Det är ju som sagt väldigt smidigt att ta sin egen bil till Tesla och sedan åka därifrån i en ny bil.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av metchristian »

LarsL skrev:
Det är ju som sagt väldigt smidigt att ta sin egen bil till Tesla och sedan åka därifrån i en ny bil.
Det va det som avgjorde för mig! Smidighet är oxå värt något.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Rasmussen »

metchristian skrev:
LarsL skrev:
Rasmussen skrev:
Ja, kvd kan ju gå hur som helst så inbyte är smidigt. Fick ett erbjudande från kiahandlare, 380kkr. Jag betalade 450 för bilen så egentligen är det ju bra om den bara kostat mig 10kkr på ett halvår i värdetapp inräknat premie, men de verkar gå högre på kvd, kanske en del tack vare svag krona.
Glöm inte att KVD vill ha några tusen för jobbet också. Men det är nog bästa alternativet om inte Tesla kommer med ett bra bud.
Kvd tyckte 308 va rimligt på min minus deras avgifter dvs ungefär precis det tesla gav men visst auktion så det kunde ha get mer men oxå inte blivit såld, nu vet jag att bla riddermark är väldigt intresserade så att de skulle tom ringa tesla och be att får köpa den den direkt när jag fått min bil(vet ej om de faktiskt har ringt tesla men det är va de sa till mig)
Hur länge dröjde det ungefär innan du fick offert från tesla?
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Rasmussen »

LarsL skrev:
Det är ju som sagt väldigt smidigt att ta sin egen bil till Tesla och sedan åka därifrån i en ny bil.
Ja, jag har 25 mil till malmö så det är klart att det vore smidigt att slippa ta tåget. Kanske lönar sig att kolla med lite andra bilhandlare i malmö också när jag vet vad tesla ger.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av metchristian »

Rasmussen skrev:
metchristian skrev:
LarsL skrev:
Rasmussen skrev:
Ja, kvd kan ju gå hur som helst så inbyte är smidigt. Fick ett erbjudande från kiahandlare, 380kkr. Jag betalade 450 för bilen så egentligen är det ju bra om den bara kostat mig 10kkr på ett halvår i värdetapp inräknat premie, men de verkar gå högre på kvd, kanske en del tack vare svag krona.
Glöm inte att KVD vill ha några tusen för jobbet också. Men det är nog bästa alternativet om inte Tesla kommer med ett bra bud.
Kvd tyckte 308 va rimligt på min minus deras avgifter dvs ungefär precis det tesla gav men visst auktion så det kunde ha get mer men oxå inte blivit såld, nu vet jag att bla riddermark är väldigt intresserade så att de skulle tom ringa tesla och be att får köpa den den direkt när jag fått min bil(vet ej om de faktiskt har ringt tesla men det är va de sa till mig)
Hur länge dröjde det ungefär innan du fick offert från tesla?
Tror det va inom 24-48tim.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LarsL »

Rasmussen skrev:
Hur länge dröjde det ungefär innan du fick offert från tesla?
Jag fick svar efter några dagar. Sedan hade jag 24h på mig att godkänna så jag fick fråga en gång till, men det blev exakt samma pris.
Användarvisningsbild
powerman5k
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 nov 2019 20:06
Ort: Babylon

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av powerman5k »

Ingenting är så långsamt som väntans tider. Ni som beställt och fått era bilar, hur bra stämde hemsidans leveransmånad med era leveranser? Hade december när jag på min beställning.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Vit M3 LR med dragkrok Beställd 15/11 VIN 25/11. Preliminär leverans 27/12.
azimuth
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 okt 2019 16:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av azimuth »

powerman5k skrev:
Ingenting är så långsamt som väntans tider. Ni som beställt och fått era bilar, hur bra stämde hemsidans leveransmånad med era leveranser? Hade december när jag på min beställning.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Stämde inte alls för mig, när jag beställde så stod det "uppskattad leverans i november" men jag fick ett mejl med uppskattad leverans den 4-11 december.
7/10-19, Model 3 SR+, blå med dragkrok och svart-vit interiör
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av peken »

azimuth skrev:
powerman5k skrev:
Ingenting är så långsamt som väntans tider. Ni som beställt och fått era bilar, hur bra stämde hemsidans leveransmånad med era leveranser? Hade december när jag på min beställning.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Stämde inte alls för mig, när jag beställde så stod det "uppskattad leverans i november" men jag fick ett mejl med uppskattad leverans den 4-11 december.
Ja nån gång kommer brytpunkten och några som beställer nära den måste ju få senare leverans. Har man otur kan säkert beställningar gjorde en längre tid före brytpunkt också få senare beroende på konfiguration. Nu är det ju inte supermånga varianter då det mest är exteriör färg och vit eller svart klädsel som varierar. Fälgar spelar ju ingen roll då bilen tillverkas, inte heller mjukvara som FSD.

Beställer man idag är det fortfarande beräknad leverans i december om man går på LR eller Performance. Jag gissar att dom kommer leverera många bilar i december men man får ha i åtanke att det är en del helgdagar. Så majoriteten av leveranserna måste ju ske under de 3 första veckorna. Själv beställde jag för 2 veckor sedan och kommer bli sjukt besviken om jag inte får leverans i december. Speciellt med tanke på att det fortfarande står december och dom lär ha tagit emot en hel del beställningar efter mig. Men sen var det det där med teslas logistik som inte följer några mönster som jag förstått det :) Haft VIN i över en vecka iallafall.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LasseTM »

Vilket datum beställde du? Har en beställning på en SR+ och en LR men ingen har VIN än :/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av peken »

LasseTM skrev:
Vilket datum beställde du? Har en beställning på en SR+ och en LR men ingen har VIN än :/
29/10. Pearl white LR AWD.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Mp73
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 maj 2019 13:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Mp73 »

Jag beställde en sr+ vit den 23/10 Och har inte fått nån VIN än. Vid beställningen så så dom December men vi får se när den kommer.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av bonath »

Dom skickas i batcher. Jag fick vänta 5 månader, från 12/4 till 20/9...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar