Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pinussen »

Daviday skrev:
T-PWR skrev:
pinussen skrev:
mikebike skrev:
pinussen skrev:
Dags att kliva in här igen då... Byter SR+ från 2019 till en ny LR med 0,25% räntan.
Du byter upp dig. ;)
Ja på en del sätt i alla fall. Men det blir lite dyrare i månaden. Blir förhoppningsvis lite längre Europaturer med bil i framtiden där större batteri kommer väl till pass.

Nån som är i beställningstagen och vill byta referal?
Pm!
Kan någon förklara vad bytet av referal gör? Tack
Du får en kod/länk när du beställer. Använder någon den så får jag och den som beställer 150 mil gratis laddning. Byter vi med varandra och använder dom (jag får lägga till T-PWRs kod i efterhand på min beställning) så får vi 150 + 150 mil laddning var.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ErikHallq »

b0urne skrev:
ErikHallq skrev:
Nyregistrerad på forumet, men har läst en hel del här ett tag. Beställde min Tesla Model 3 LR White med dragkrok den 17 feb genom Autoplan, bekräftelsen från tesla kom samma dag. Bör ha funnits i lager och ska komma i Mars enligt säljaren när jag beställde. Jag beställde genom Autoplan och jag har inte fått något VIN nummer ännu eller något leveransdatum, har frågat säljaren om detta, men inte fått något svar än (gått 2 dagar). Någon annan som beställt samma modell och färg ungefär samtidigt och har fått någon info?
Den 19e, direkt av Tesla med hjälp av säljare, företagets första Tesla, så kändes skönt att ha en säljare första gången.

Fick VIN nör jag mailade säljaren men går inte att spåra.
Det säljaren på Tesla sa vid beställning var att de som står i lager för leverans i mars inte behöver finnas i Sverige, utan kan vara på väg till Europa för leverans i mars eller liknande.

Rena Jill gissningar;
Dom fyller antagligen en viss mängd bilar på en båt till Europa för frakten ska bli lägre även om kanske kvoten för beställda är 70% i Europa.

Senaste beskedet idag var att den kommer till Sverige i mars för leverans i mars.
Skulle ta 1-2 veckor från när jag beställde att få besked om datum.
Så kanske om en vecka bör vi ha fått besked.
Tackar för info!
Jag pratade med säljare från början också, fick offert, skickade den till Autoplan och ca 6 timmar senare var beställningen gjord och mitt konto skapades på Tesla. Dock har jag inte fått något VIN nummer ännu, eller något estimat annat än mars. Håller tummarna på att få datumet nästa vecka. Lämnade precis ifrån mig mitt diesel lok så nu är jag billös tills Tesla kommer, ville inte bli dubbelbeskattad i mars
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pinussen »

Daviday skrev:
Hej alla

Har precis registrerad. Mycket intresserad av 3LR. Har 150k kontant och bra inkomst. Har aldrig tagit ett lån så vet ingenting om det mesta. Tesla föreslog 2 alternativ:

-3 år avtalsperiod med 53% restvärde (låg månadsbelopp)
-7 år avtalsperiod med 0% restvärde

Jag fattar inte vad är skillnad mellan att leasa och avbetala. Jag frågade dom om avbetalning och dom skrev 2000 mil per år i förslag. Sedan kan jag inte bestämma mig vad är det bästa alternativ för mig.

Som jag förstår man får man sälja bilen när som hälst och kan återbetala och lösa lånet när som hälst så isf spelar avtalsperiod ingen roll?

Tack...väntar på era tips

P.S Ursäkta om jag skrev fel (svenska är inte mitt modersmål)
Leasear du så äger du inte bilen, det gör leasingbolaget. De tar även tillbaka bilen när tiden är slut. Fördel är att man slipper sälja, vara rädd för värdetapp och ingen kontantinsats behövs. Däremot så är det troligen dyrare än att köpa.

Avbetalning är precis som ett bolån. Bilen är säkerhet för lånet men du äger den och står för risk. Men det är sant, löptiden på lånet är lite meningslös eftersom man kan sälja lite när man vill. Å andra sidan kan det vara trevligt att få den låga räntan lång tid, binder man om lånet efter tre år får man nog inte lika bra ränta.
Aved
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 feb 2021 06:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Aved »

Hi,

Now I have also booked M3 LR with Towbar in pearl white color.

According to the salesperson, they can deliver the car next week itself. I asked him if there is any chance that delivery scheduled at the end of march will be pushed to April, and he said that it is highly unlikely.

Av
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Daviday »

pinussen skrev:
Daviday skrev:
Hej alla

Har precis registrerad. Mycket intresserad av 3LR. Har 150k kontant och bra inkomst. Har aldrig tagit ett lån så vet ingenting om det mesta. Tesla föreslog 2 alternativ:

-3 år avtalsperiod med 53% restvärde (låg månadsbelopp)
-7 år avtalsperiod med 0% restvärde

Jag fattar inte vad är skillnad mellan att leasa och avbetala. Jag frågade dom om avbetalning och dom skrev 2000 mil per år i förslag. Sedan kan jag inte bestämma mig vad är det bästa alternativ för mig.

Som jag förstår man får man sälja bilen när som hälst och kan återbetala och lösa lånet när som hälst så isf spelar avtalsperiod ingen roll?

Tack...väntar på era tips

P.S Ursäkta om jag skrev fel (svenska är inte mitt modersmål)
Leasear du så äger du inte bilen, det gör leasingbolaget. De tar även tillbaka bilen när tiden är slut. Fördel är att man slipper sälja, vara rädd för värdetapp och ingen kontantinsats behövs. Däremot så är det troligen dyrare än att köpa.

Avbetalning är precis som ett bolån. Bilen är säkerhet för lånet men du äger den och står för risk. Men det är sant, löptiden på lånet är lite meningslös eftersom man kan sälja lite när man vill. Å andra sidan kan det vara trevligt att få den låga räntan lång tid, binder man om lånet efter tre år får man nog inte lika bra ränta.
Tack för ditt svar. Så om jag sammanfattar är det bättre för mig att få avbetalning på 0,25% (7 år) även om räntan är rörlig.
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Daviday »

Aved skrev:
Hi,

Now I have also booked M3 LR with Towbar in pearl white color.

According to the salesperson, they can deliver the car next week itself. I asked him if there is any chance that delivery scheduled at the end of march will be pushed to April, and he said that it is highly unlikely.

Av
Hi and grattis

Did you also select "avbetalning" and if so at what terms is your loan? Thanks
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pinussen »

Daviday skrev:
pinussen skrev:
Daviday skrev:
Hej alla

Har precis registrerad. Mycket intresserad av 3LR. Har 150k kontant och bra inkomst. Har aldrig tagit ett lån så vet ingenting om det mesta. Tesla föreslog 2 alternativ:

-3 år avtalsperiod med 53% restvärde (låg månadsbelopp)
-7 år avtalsperiod med 0% restvärde

Jag fattar inte vad är skillnad mellan att leasa och avbetala. Jag frågade dom om avbetalning och dom skrev 2000 mil per år i förslag. Sedan kan jag inte bestämma mig vad är det bästa alternativ för mig.

Som jag förstår man får man sälja bilen när som hälst och kan återbetala och lösa lånet när som hälst så isf spelar avtalsperiod ingen roll?

Tack...väntar på era tips

P.S Ursäkta om jag skrev fel (svenska är inte mitt modersmål)
Leasear du så äger du inte bilen, det gör leasingbolaget. De tar även tillbaka bilen när tiden är slut. Fördel är att man slipper sälja, vara rädd för värdetapp och ingen kontantinsats behövs. Däremot så är det troligen dyrare än att köpa.

Avbetalning är precis som ett bolån. Bilen är säkerhet för lånet men du äger den och står för risk. Men det är sant, löptiden på lånet är lite meningslös eftersom man kan sälja lite när man vill. Å andra sidan kan det vara trevligt att få den låga räntan lång tid, binder man om lånet efter tre år får man nog inte lika bra ränta.
Tack för ditt svar. Så om jag sammanfattar är det bättre för mig att få avbetalning på 0,25% (7 år) även om räntan är rörlig.
Jag tycker det, körde samma på förra jag köpte.
Användarvisningsbild
T-PWR
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 okt 2020 22:20
Ort: Smålandsstenar

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av T-PWR »

Då har även jag slagit till och beställt en vit Performance med svart klädsel, ska bli så kul detta!
Aved
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 feb 2021 06:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Aved »

Daviday skrev:
Aved skrev:
Hi,

Now I have also booked M3 LR with Towbar in pearl white color.

According to the salesperson, they can deliver the car next week itself. I asked him if there is any chance that delivery scheduled at the end of march will be pushed to April, and he said that it is highly unlikely.

Av
Hi and grattis

Did you also select "avbetalning" and if so at what terms is your loan? Thanks
Hi, Thank you.

Yes, I have gone for the avbetalning (private installment) offer. At this point, I have taken the 36-month option with a down payment of 200K (I may increase it to 250K) and 50% residual value. I am still thinking if I should tie up the interest rate for a longer period or not. As I understood, for the 36 month period, I will pay equal installments every month till the 35th month and on the 36th month, I can either square off the loan by paying in full or extend the loan with new terms and interest rate for few more years.

I have tried to calculate a simple Total Cost of Ownership (excluding the insurance and charging costs). Based on my hypothetical calculation, if I use the car for 3 years and sell it at reasonable resell value, I will still have a good business case. The million-dollar question is what could be a reasonable resell value after 3 years? I hope it lies somewhere between the range that I assumed in the calculation

Av
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Daviday »

Aved skrev:
Daviday skrev:
Aved skrev:
Hi,

Now I have also booked M3 LR with Towbar in pearl white color.

According to the salesperson, they can deliver the car next week itself. I asked him if there is any chance that delivery scheduled at the end of march will be pushed to April, and he said that it is highly unlikely.

Av
Hi and grattis

Did you also select "avbetalning" and if so at what terms is your loan? Thanks
Hi, Thank you.

Yes, I have gone for the avbetalning (private installment) offer. At this point, I have taken the 36-month option with a down payment of 200K (I may increase it to 250K) and 50% residual value. I am still thinking if I should tie up the interest rate for a longer period or not. As I understood, for the 36 month period, I will pay equal installments every month till the 35th month and on the 36th month, I can either square off the loan by paying in full or extend the loan with new terms and interest rate for few more years.

I have tried to calculate a simple Total Cost of Ownership (excluding the insurance and charging costs). Based on my hypothetical calculation, if I use the car for 3 years and sell it at reasonable resell value, I will still have a good business case. The million-dollar question is what could be a reasonable resell value after 3 years? I hope it lies somewhere between the range that I assumed in the calculation

Av
Interesting. From what I understand the actual value of car should be a lot higher than the assumed value in the agreement. At least I see 65000 km drive 2019 model 3 cars sold for a lot higher than the expected value. Guess it all depends on how much one takes care of it. Good luck. I shall decide and order mine soon.
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Daviday »

Är det någon som vill byta referal? Ska lägga en order idag
Användarvisningsbild
Gangalo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 feb 2021 20:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gangalo »

Daviday skrev:
Är det någon som vill byta referal? Ska lägga en order idag
Du får gärna använda min. roland89155

Roland
Senast redigerad av Gangalo, redigerad totalt 1 gånger.
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av billyohgren »

Är lite inne på att släppa min reservation för min SR+ och ta leverans i eller efter i April då jag sköter finans på eget håll.

Hur är det med reservationsavgiften, kan man ”flytta” den till en annan reservation? Går det även om man reserverat en lagerbil? Tänkte ringa Tesla senare idag men kanske någon här vet?
Användarvisningsbild
Gangalo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 feb 2021 20:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gangalo »

billyohgren skrev:
Är lite inne på att släppa min reservation för min SR+ och ta leverans i eller efter i April då jag sköter finans på eget håll.

Hur är det med reservationsavgiften, kan man ”flytta” den till en annan reservation? Går det även om man reserverat en lagerbil? Tänkte ringa Tesla senare idag men kanske någon här vet?
Jag bytte från LR till P och det blev ingen ny avgift. Vet inte i ditt fall eftersom du egentligen vill avbeställa för att sen beställa igen. Problemet nu är nog att alla varianter finns som lagerbilar med leverans i mars. Så att bara byta kommer nog inte flytta in dej i mars. Men tror att det är upp till säljaren du pratar med.
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av b0urne »

billyohgren skrev:
Är lite inne på att släppa min reservation för min SR+ och ta leverans i eller efter i April då jag sköter finans på eget håll.

Hur är det med reservationsavgiften, kan man ”flytta” den till en annan reservation? Går det även om man reserverat en lagerbil? Tänkte ringa Tesla senare idag men kanske någon här vet?
Tänkte samma med min LR men då kunde dom inte garantera bil i april utan det blir mot slutet av q2.
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av b0urne »

ErikHallq skrev:
b0urne skrev:
ErikHallq skrev:
Nyregistrerad på forumet, men har läst en hel del här ett tag. Beställde min Tesla Model 3 LR White med dragkrok den 17 feb genom Autoplan, bekräftelsen från tesla kom samma dag. Bör ha funnits i lager och ska komma i Mars enligt säljaren när jag beställde. Jag beställde genom Autoplan och jag har inte fått något VIN nummer ännu eller något leveransdatum, har frågat säljaren om detta, men inte fått något svar än (gått 2 dagar). Någon annan som beställt samma modell och färg ungefär samtidigt och har fått någon info?
Den 19e, direkt av Tesla med hjälp av säljare, företagets första Tesla, så kändes skönt att ha en säljare första gången.

Fick VIN nör jag mailade säljaren men går inte att spåra.
Det säljaren på Tesla sa vid beställning var att de som står i lager för leverans i mars inte behöver finnas i Sverige, utan kan vara på väg till Europa för leverans i mars eller liknande.

Rena Jill gissningar;
Dom fyller antagligen en viss mängd bilar på en båt till Europa för frakten ska bli lägre även om kanske kvoten för beställda är 70% i Europa.

Senaste beskedet idag var att den kommer till Sverige i mars för leverans i mars.
Skulle ta 1-2 veckor från när jag beställde att få besked om datum.
Så kanske om en vecka bör vi ha fått besked.
Tackar för info!
Jag pratade med säljare från början också, fick offert, skickade den till Autoplan och ca 6 timmar senare var beställningen gjord och mitt konto skapades på Tesla. Dock har jag inte fått något VIN nummer ännu, eller något estimat annat än mars. Håller tummarna på att få datumet nästa vecka. Lämnade precis ifrån mig mitt diesel lok så nu är jag billös tills Tesla kommer, ville inte bli dubbelbeskattad i mars

Sitter själv på nålar och väntar bara på att höra från Tesla om lev datum.
Såg på min inloggning att de ändrat lev till 23-31 mars.
Så det närmar sig!
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ErikHallq »

b0urne skrev:
ErikHallq skrev:
b0urne skrev:
ErikHallq skrev:
Nyregistrerad på forumet, men har läst en hel del här ett tag. Beställde min Tesla Model 3 LR White med dragkrok den 17 feb genom Autoplan, bekräftelsen från tesla kom samma dag. Bör ha funnits i lager och ska komma i Mars enligt säljaren när jag beställde. Jag beställde genom Autoplan och jag har inte fått något VIN nummer ännu eller något leveransdatum, har frågat säljaren om detta, men inte fått något svar än (gått 2 dagar). Någon annan som beställt samma modell och färg ungefär samtidigt och har fått någon info?
Den 19e, direkt av Tesla med hjälp av säljare, företagets första Tesla, så kändes skönt att ha en säljare första gången.

Fick VIN nör jag mailade säljaren men går inte att spåra.
Det säljaren på Tesla sa vid beställning var att de som står i lager för leverans i mars inte behöver finnas i Sverige, utan kan vara på väg till Europa för leverans i mars eller liknande.

Rena Jill gissningar;
Dom fyller antagligen en viss mängd bilar på en båt till Europa för frakten ska bli lägre även om kanske kvoten för beställda är 70% i Europa.

Senaste beskedet idag var att den kommer till Sverige i mars för leverans i mars.
Skulle ta 1-2 veckor från när jag beställde att få besked om datum.
Så kanske om en vecka bör vi ha fått besked.
Tackar för info!
Jag pratade med säljare från början också, fick offert, skickade den till Autoplan och ca 6 timmar senare var beställningen gjord och mitt konto skapades på Tesla. Dock har jag inte fått något VIN nummer ännu, eller något estimat annat än mars. Håller tummarna på att få datumet nästa vecka. Lämnade precis ifrån mig mitt diesel lok så nu är jag billös tills Tesla kommer, ville inte bli dubbelbeskattad i mars

Sitter själv på nålar och väntar bara på att höra från Tesla om lev datum.
Såg på min inloggning att de ändrat lev till 23-31 mars.
Så det närmar sig!
Ah, jag har ingen inloggning där jag kan se någonting... :( Kommer nog ringa tesla idag och be om lite svar, alternativt någon inloggning där jag kan se info
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Daviday skrev:
pinussen skrev:
Daviday skrev:
Hej alla

Har precis registrerad. Mycket intresserad av 3LR. Har 150k kontant och bra inkomst. Har aldrig tagit ett lån så vet ingenting om det mesta. Tesla föreslog 2 alternativ:

-3 år avtalsperiod med 53% restvärde (låg månadsbelopp)
-7 år avtalsperiod med 0% restvärde

Jag fattar inte vad är skillnad mellan att leasa och avbetala. Jag frågade dom om avbetalning och dom skrev 2000 mil per år i förslag. Sedan kan jag inte bestämma mig vad är det bästa alternativ för mig.

Som jag förstår man får man sälja bilen när som hälst och kan återbetala och lösa lånet när som hälst så isf spelar avtalsperiod ingen roll?

Tack...väntar på era tips

P.S Ursäkta om jag skrev fel (svenska är inte mitt modersmål)
Leasear du så äger du inte bilen, det gör leasingbolaget. De tar även tillbaka bilen när tiden är slut. Fördel är att man slipper sälja, vara rädd för värdetapp och ingen kontantinsats behövs. Däremot så är det troligen dyrare än att köpa.

Avbetalning är precis som ett bolån. Bilen är säkerhet för lånet men du äger den och står för risk. Men det är sant, löptiden på lånet är lite meningslös eftersom man kan sälja lite när man vill. Å andra sidan kan det vara trevligt att få den låga räntan lång tid, binder man om lånet efter tre år får man nog inte lika bra ränta.
Tack för ditt svar. Så om jag sammanfattar är det bättre för mig att få avbetalning på 0,25% (7 år) även om räntan är rörlig.
Hej Davidy rekommenderar dig att ta bilen på 7års rak avbetalning till 0,25% ränta då man gärna kör lite längre per år när man byt till Tesla.

Om du klickar på någon av våra profiler här finns det referral länk så du får ca 150 mil gratis Supercharging.

Supernöjd själv efter +8000 mil med Model 3 så passa på nu när räntan är låg. :)

Bara hör av dig om du har fler frågor samt mycket nöje
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Reconnnn »

Nackdelen med att ta bilen på 7år istället för 3år förstår jag som att din månadskostnad månad 7-36 blir högre pga miljöbils bonusen slås ut över fler månarder. Har jag fel här?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

Jag fick SMS igårkväll med frågan om 23-31 Mars som leveransfönster fungerar på mig. Svaret på den frågan var förstås JA. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Reconnnn skrev:
Nackdelen med att ta bilen på 7år istället för 3år förstår jag som att din månadskostnad månad 7-36 blir högre pga miljöbils bonusen slås ut över fler månarder. Har jag fel här?
När det handlar om avbetalning på en bil man äger blir ju bonusutbetalningen som en extra amortering. Bonusen betalas ju ut till ägaren så varför skulle den fördelas ut på avtalsperioden?
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Reconnnn »

Fredrik j skrev:
Reconnnn skrev:
Nackdelen med att ta bilen på 7år istället för 3år förstår jag som att din månadskostnad månad 7-36 blir högre pga miljöbils bonusen slås ut över fler månarder. Har jag fel här?
När det handlar om avbetalning på en bil man äger blir ju bonusutbetalningen som en extra amortering. Bonusen betalas ju ut till ägaren så varför skulle den fördelas ut på avtalsperioden?
Det blev så när jag slog in det på Teslakalkyl.se men jag kanske gjort fel :).
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

I fallet leasingbilar så varierar det om leasingbolaget från början räknar in den och slår ut premien över hela perioden eller om den blir som en extra inbetalning som sänker kostnaden resterande månader när den väl betalats ut. Har man en kort leasingperiod så kan månaderna efter utbetalningen bli väldigt billiga.

Vid avbetalning påverkar den inte alls eftersom den betalas ut till bilens registrerade ägare. Jag har valt att lägga 60000 "extra" som kontantinsats som jag sedan får tillbaka när premien betalas ut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Reconnnn »

jonasl skrev:
I fallet leasingbilar så varierar det om leasingbolaget från början räknar in den och slår ut premien över hela perioden eller om den blir som en extra inbetalning som sänker kostnaden resterande månader när den väl betalats ut. Har man en kort leasingperiod så kan månaderna efter utbetalningen bli väldigt billiga.

Vid avbetalning påverkar den inte alls eftersom den betalas ut till bilens registrerade ägare. Jag har valt att lägga 60000 "extra" som kontantinsats som jag sedan får tillbaka när premien betalas ut.
Du kommer inte förlora några pengar på det dock så kommer du ha en högre månadsavgift då på 3år har du ett restvärde på 52% vilket betyder att du "bara" ska betala av 48% på 3 år. Du betalar in 20% i kontantinsats och sen ytterligare ca 8% i miljöbilsbonus vilket betyder att du har kvar att betala 20% av bilens värde på 3 år eller 6.6% per år. Tar du den på 7 år så har du 100-28 = 72% att betala på 7år vilket betyder 10% av bilen per år. Altså högre månadskostnad.

När jag gör kalylen så blir det 4800kr i månaden i 3 år vs 7000kr på 7år.

Kalkyl 3år:
https://www.teslakalkylen.com/view?id=6 ... 000674f492

Kalkyl 7år:
https://www.teslakalkylen.com/view?id=6 ... 000674f4a0

Detta gäller privat avbetalning!
Senast redigerad av Reconnnn, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

Ja det blir ju samma sak som med leasingen, eftersom du slår ut premien på en kortare period så blir det en synbart högre effekt.

Men om du köper den och lägger finansieringen på tre år så har du ju fortfarande ett restvärde som måste hanteras..

Svårt att göra fel, hur som helst.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar