Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter86 »

Yes, exactly that. There are some reports of LR E5CD 580km still in the mix, which is not acceptable, since customers now all paid the full price (no 2000€ discount) and they've ordered the 614km version. Be it with the Panasonic 3L or LG 5L pack.

With the SR it is a different story. The SR is still to date advertised as 448km / 55kWh (CATL 6C LFP) and that is what people ordered. Getting the 60kWh (CATL 6L LFP) then this is a nice bonus, but nothing to count on. Users are looking for a system and there seems to be a VIN range in which they switched to the larger packs.

Lotteri alltså vilken man får … ?! Kul
Användarvisningsbild
mattan
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jul 2021 12:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mattan »

Dexter86 skrev:
Yes, exactly that. There are some reports of LR E5CD 580km still in the mix, which is not acceptable, since customers now all paid the full price (no 2000€ discount) and they've ordered the 614km version. Be it with the Panasonic 3L or LG 5L pack.

With the SR it is a different story. The SR is still to date advertised as 448km / 55kWh (CATL 6C LFP) and that is what people ordered. Getting the 60kWh (CATL 6L LFP) then this is a nice bonus, but nothing to count on. Users are looking for a system and there seems to be a VIN range in which they switched to the larger packs.

Lotteri alltså vilken man får … ?! Kul
Det verkar helt vrickat om man skulle få en bil med kortare räckvidd än det man betalat för.
Hur kan man se vad man fått?
Det står dock inget om räckvidd i beställningen.
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av linx »

mattan skrev:
Dexter86 skrev:
Yes, exactly that. There are some reports of LR E5CD 580km still in the mix, which is not acceptable, since customers now all paid the full price (no 2000€ discount) and they've ordered the 614km version. Be it with the Panasonic 3L or LG 5L pack.

With the SR it is a different story. The SR is still to date advertised as 448km / 55kWh (CATL 6C LFP) and that is what people ordered. Getting the 60kWh (CATL 6L LFP) then this is a nice bonus, but nothing to count on. Users are looking for a system and there seems to be a VIN range in which they switched to the larger packs.

Lotteri alltså vilken man får … ?! Kul
Det verkar helt vrickat om man skulle få en bil med kortare räckvidd än det man betalat för.
Hur kan man se vad man fått?
Det står dock inget om räckvidd i beställningen.
Vi har ju i vår beställning att LR ska ha en räckvidd på 614km. I UK har dom inte den räckvidden än så länge eftersom dom inte ingår i EU. Kolla på dom andra ländernas beställningssida, i stort sett alla EU-länder har räckvidd på 614km på LR-modellen.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zelest »

linx skrev:
Vi har ju i vår beställning att LR ska ha en räckvidd på 614km. I UK har dom inte den räckvidden än så länge eftersom dom inte ingår i EU. Kolla på dom andra ländernas beställningssida, i stort sett alla EU-länder har räckvidd på 614km på LR-modellen.
Jag hittar inte 614km någonstans i min beställning? Står bara "Long Range".
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
mattan
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jul 2021 12:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mattan »

zelest skrev:
linx skrev:
Vi har ju i vår beställning att LR ska ha en räckvidd på 614km. I UK har dom inte den räckvidden än så länge eftersom dom inte ingår i EU. Kolla på dom andra ländernas beställningssida, i stort sett alla EU-länder har räckvidd på 614km på LR-modellen.
Jag hittar inte 614km någonstans i min beställning? Står bara "Long Range".
Samma för mig.
Jävligt surt om man får en med kortare räckvidd utan kompensation, när man tackade nej till en lagerbil med kortare räckvidd till rabatterat pris för några månader sedan.
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av valleb »

Står klart och tydligt att WLTP är 614km i produktbeskrivningen som är en del av avtalet.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonte89 »

Varför inte kräva en varudeklaration - en specifikation som tydligt beskriver bilens samtliga funktioner. Inklusive typ av batteri, om rattvärme samt svankskydd ingår. Jag skulle inte ta en leverans med mindre än att bilens funktioner är tydligt specade. Batteriet utgör en central del av bilens funktion och ska specas med exakt fabrikat och modell. Gällande batteriet ska det framgå att det sitter ett:

LG 82kWh - E5LD
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anzwer »

Hej,

Jag funderar på att köpa en M3SR med privatavbetalning och lägga upp det på 36 månader med restvärde på 53%. Kontant skulle jag lägga in ungefär 220 000kr för det är vad jag skulle kunna få för min Volvo XC60 som här 6 år gammal och har kört 4900 mil. Som ni märker så kör jag inte så mycket varför jag skulle ta 1000 mil per år om jag nu köper Tesla. Jag har fått ett initialt förslag från Tesla för min bil och de gav 230 300kr utan att ha sett några bilder. Jag har små fel här och där så slutpriset skulle gå ner så klart. Någon som har erfarenhet av inbyte till Tesla? När jag läste igenom villkoren så kändes de lite too much, men det kanske är villkoren som är skrivna för att skrämma.

Och nu till min fråga. Vad har ni för erfarenhet vid köp av liknande modell och med samma upplägg, alltså 36 månader och ungefär 50% restvärde? Har ni fått mer än 50% efter 3 år? Säg att man vill fortsätta betala efter 3 år, hur mkt har det påverkat månadskostnaden?

Jag vet att vissa kommer att säga köp inte med restvärde, det är si och det är så och det fattar jag också, men jag vill bara höra vad folk har haft för erfarenhet av att köpa en Tesla med detta upplägg. Kan man lägga in bonusen som man får tillbaka för att sänka restvärdet? Hur har ni gjort som är inne i väntrummet.

Tacksam för alla tips jag kan få!
Användarvisningsbild
M3LR22
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2021 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av M3LR22 »

Hej
Jag har beställt en model 3 med restvärde. Lade in lite mer än dig i handpenning. Varför skulle det inte vara bra att köpa med restvärde? Om 3 år har du ett restvärde på 330k ungefär och jag har svårt att tro att bilen skulle vara värd mindre än 400. Jag hade tänkt byta in genom Tesla men valde att använda förmedlingstjänst till bilhandlare. Av Tesla erbjöds jag 166 och nu fick jag 185.
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anzwer »

M3LR22 skrev:
Hej
Jag har beställt en model 3 med restvärde. Lade in lite mer än dig i handpenning. Varför skulle det inte vara bra att köpa med restvärde? Om 3 år har du ett restvärde på 330k ungefär och jag har svårt att tro att bilen skulle vara värd mindre än 400. Jag hade tänkt byta in genom Tesla men valde att använda förmedlingstjänst till bilhandlare. Av Tesla erbjöds jag 166 och nu fick jag 185.
Säger inte att det inte skulle vara bra, jag är mer osäker på hur mycket jag skulle kunna få för den efter 3 år. Säg att den är värd 400 efter 3 år så får jag 70 i handen som då inte räcker till handpenning på en ny bil. Det är däri som problemet ligger. Eller räknar jag fel här?
Användarvisningsbild
M3LR22
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2021 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av M3LR22 »

Tittar man på värdet på modellerna från 2019 så bör värdet iaf vara 400-450. Får kanske lägga undan lite på sidan av om du tänker byta efter tre år. Med den summan du lägger in så gissar jag att du har en månadskostnad på cirka 3000kr bara, ungefär vad en dieselbil drar i soppa varje månad. Sen har du även miljöbonusen som du kan räkna in till nästa bilköp.
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anzwer »

Ja jag tänker också att värdet bör hamna på 400-450 även om jag kör på SR modellen med grund utförande och så bara vinterdäck på det.
Användarvisningsbild
Htnek
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 okt 2021 17:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Htnek »

M3LR22 skrev:
Hej
Jag har beställt en model 3 med restvärde. Lade in lite mer än dig i handpenning. Varför skulle det inte vara bra att köpa med restvärde? Om 3 år har du ett restvärde på 330k ungefär och jag har svårt att tro att bilen skulle vara värd mindre än 400. Jag hade tänkt byta in genom Tesla men valde att använda förmedlingstjänst till bilhandlare. Av Tesla erbjöds jag 166 och nu fick jag 185.
Tog också en modell 3 lr med restvärde. Tänker likadant. Fick också mer för min bil när jag lämnade den till bilhandlare och mindre krav vid överlämningen. Tyckte Tesla hade för mycket krav.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

Får man ett mail av tesla när man blir tilldelad en bil? Eller händer det nått i appen?
Har tagit den igenom Autoplan.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bira »

Hallå allihopa!

Jag står precis som ni andra i väntan på att få min M3 levererad. Beställt en LR genom internet och behövde kontakta en en säljare efteråt för att lägga till dragkrok. Jag blir lite nojig över om något blivit fel så tänkte kolla med er andra om det ser likadant ut för er andra. När jag från början beställde bilen så blev finansieringen godkänd nästan på en gång (Privat lån genom DNB med restvärde). På mitt Teslakonto så fik jag upp Tesla Sveriges kontonummer där kontantinsatsen skulle sättas in och hela flödesschemat förutom leverans var ibockat. Efter att jag kontaktade en säljare så försvann allt. Nu har det gått tre dagar och det ser fortfarande ut enligt bilden. Har efter jag gjorde ändringen fått ett "din kreditansökan är godkänd" av DNB. Men fortfarande är det ingenting som ändrats på Teslakontot. Jag har försökt nå säljare via mail och telefon utan framgång. Är det normalt att det ser ut såhär tre dagar efter godkänd kreditansökan?
Skärmavbild 2021-10-28 kl. 23.17.11.png
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jontis »

Htnek skrev:
M3LR22 skrev:
Tog också en modell 3 lr med restvärde. Tänker likadant. Fick också mer för min bil när jag lämnade den till bilhandlare och mindre krav vid överlämningen. Tyckte Tesla hade för mycket krav.
Samma upplägg här med restvärde.

Men jag fått högre värdering på min inbyte än vad en märkeshandlare gav för 6 månader sen och nästan vad jag räknade med att få vid privat försäljning.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 apr 2021 15:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av EnzoF1 »

Anzwer skrev:
Ja jag tänker också att värdet bör hamna på 400-450 även om jag kör på SR modellen med grund utförande och så bara vinterdäck på det.
450 i värde på en SR efter tre år känns som ett rejält önsketänkande. Men det är min gissning. I synnerhet om det fortfarande finns bonus då. Jag skulle räkna på 350 och sedan se allt över det som en glad överraskning. Marknaden kommer att vara väldigt annorlunda då, med många elbilsmodeller ute.
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anzwer »

EnzoF1 skrev:
Anzwer skrev:
Ja jag tänker också att värdet bör hamna på 400-450 även om jag kör på SR modellen med grund utförande och så bara vinterdäck på det.
450 i värde på en SR efter tre år känns som ett rejält önsketänkande. Men det är min gissning. I synnerhet om det fortfarande finns bonus då. Jag skulle räkna på 350 och sedan se allt över det som en glad överraskning. Marknaden kommer att vara väldigt annorlunda då, med många elbilsmodeller ute.
Man kan jo hoppas :) Då antar jag att en LR är att föredra för att få något mer efter 3 år.
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anzwer »

jontis skrev:
Htnek skrev:
M3LR22 skrev:
Tog också en modell 3 lr med restvärde. Tänker likadant. Fick också mer för min bil när jag lämnade den till bilhandlare och mindre krav vid överlämningen. Tyckte Tesla hade för mycket krav.
Samma upplägg här med restvärde.

Men jag fått högre värdering på min inbyte än vad en märkeshandlare gav för 6 månader sen och nästan vad jag räknade med att få vid privat försäljning.
Vet du om inbyte med Tesla går smidigt till? Kan man välja att ha lägga sin bil som insats när man ansöker om lån? Som jag har förstått det så lämnar man sin bil i samband när man tar ut Teslan, eller har jag läst villkoren fel?
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av niclassoderlund »

Anzwer skrev:
jontis skrev:
Htnek skrev:
M3LR22 skrev:
Tog också en modell 3 lr med restvärde. Tänker likadant. Fick också mer för min bil när jag lämnade den till bilhandlare och mindre krav vid överlämningen. Tyckte Tesla hade för mycket krav.
Samma upplägg här med restvärde.

Men jag fått högre värdering på min inbyte än vad en märkeshandlare gav för 6 månader sen och nästan vad jag räknade med att få vid privat försäljning.
Vet du om inbyte med Tesla går smidigt till? Kan man välja att ha lägga sin bil som insats när man ansöker om lån? Som jag har förstått det så lämnar man sin bil i samband när man tar ut Teslan, eller har jag läst villkoren fel?
Jag gjorde exakt allt det där. Tog ut vår M3 30 september i år.

Allt var väldigt smidigt, bara boka en bil eller bygg en, sen kommer du in i ditt teslakonto och kan börja fylla i hur du vill göra med finansiering, inbyte av befintlig bil osv. Fick skicka några bilder på bilen. Fick värdering av dem, godkände. När jag hämtade teslan så körde jag bilen som skulle bytas in - de kollade innuti och utanpå i typ 2 minuter, sen var det klart.

mvh Niclas


Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jontis »

Som niclas skriver ovan.

När du gör din beställning kan du be om inbytes offert.
Skickar in 5 bilder på bilen och lite mer info och ett par dagar senare får du en värdering.
Upp till dig sedan att bestämma dig för hur du vill göra.

Jag fick 10K under vad jag räknade med vid privat försäljning och den förlusten tar jag gärna för att bara byta bil.
Skönt att slippa blocket och försöka tajma försäljningen på ett bra sätt med leverans av nya bilen.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter86 »

Såg en lastbil med Model 3 i höjd med Varberg nu, påväg norrut
Kan la fasiken inte redan anlänt

Sr+ leverans i februari nu….
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anzwer »

Trist att leveransen har ändrats till februari :( funderar fortfarande om jag ska beställa och så blir väntetiden längre nu
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Skatbo »

Dexter86 skrev:
Sr+ leverans i februari nu….
Jag beställde SR+ i morse, december fick jag på den. Hur kan det ha flyttats fram såpass på bara ett par timmar?
M3SR+ (21Q3)
Skriv svar