Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

MarcusTh skrev:
Äntligen!

Efter 8 års besatthet är det dags för första Teslan.
Blev en svart/svart M3P med FSD.

Enligt tesla så är leveransfönstret 31 maj - 14 juni (beställde 12 april), betyder detta att bilen är på plats från 31 maj och jag kan boka mitt datum från den dagen eller att bilen räknas anlända i det intervallet? Kan knappt bärga mig längre.

Funderar även på lackskydd/ppf på panelen under dörren för att man hört skräckhistorier kring teslas lack-kvalité samt att bilen är svart och på snudd på suger till sig märken. Även på glastaket som kostar mindre att skydda än att byta tänker jag. Någon som har någon aning om vad det skulle kunna kosta? Bör man absolut skydda några fler delar av bilen?
Det är beräknat intervall bara, kan bli när som inom eller utanför intervallet. Ska du hämta i Malmö? Vi har fått samma intervall på vår M3P. Tesla kommer höra av sig med datum när det närmar sig.
Hel-PPF kostar runt 60 000kr, funderar också fram och tillbaka om det är värt det...
Användarvisningsbild
Erikl
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2020 13:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Erikl »

Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.

Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.

Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?

Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Erikl skrev:
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.

Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.

Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?

Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Får ta och gratulera, vilket datum beställde du? Lagerbil eller anpassad beställning?
Användarvisningsbild
Erikl
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2020 13:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Erikl »

Plexx skrev:
Erikl skrev:
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.
Får ta och gratulera, vilket datum beställde du? Lagerbil eller anpassad beställning?
Tack!
Jag gjorde anpassad beställning 19:e april, men fick göra om beställningen den 28:e för att få ca 30 000 kr billigare men behövde inte göra om beställningen för att få 614km wltp-varianten enligt säljaren.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Erikl skrev:
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.

Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.

Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?

Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Jag fann mitt VIN på min handpennings- och slutfaktura på kontot på tesla.com och sökte med detta på car.info. Där fick jag regnumret som jag sedan sökte på Transportstyrelsen. Där står det 640 km WLTP. Min säljare lovade också "senaste" men inte mer specifikt. Känner dock att både hennes ord och denna fakta på Transportstyrelsen gör jag känner mig trygg i att den är senaste.

Tror jag sett Teslabjörn visat fakta om batteriet på någon tesla genom att titta in under bilens högra framhjul in typ under frunken. Stod inte tydligt men kanske ett serienummer eller märke att söka på? Typ huruvida det är LG eller Panasoic. Tvek på denna punkt dock.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

SNY skrev:
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Här finns ett nummer för kundsupport:

https://www.tesla.com/sv_SE/support

Samt:

Finns det inte en chatt-funktion på hemsidan? Vad händer om man kontaktar den?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Erikl
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2020 13:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Erikl »

TeslaRoq skrev:
Erikl skrev:
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.

Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.

Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?

Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Jag fann mitt VIN på min handpennings- och slutfaktura på kontot på tesla.com och sökte med detta på car.info. Där fick jag regnumret som jag sedan sökte på Transportstyrelsen. Där står det 640 km WLTP. Min säljare lovade också "senaste" men inte mer specifikt. Känner dock att både hennes ord och denna fakta på Transportstyrelsen gör jag känner mig trygg i att den är senaste.

Tror jag sett Teslabjörn visat fakta om batteriet på någon tesla genom att titta in under bilens högra framhjul in typ under frunken. Stod inte tydligt men kanske ett serienummer eller märke att söka på? Typ huruvida det är LG eller Panasoic. Tvek på denna punkt dock.
Hmm, Jag hittar min VIN på mitt tesla-konto, men när jag söker på car.info med min VIN får jag bara "Inga resultat".
Betyder det att min bil inte fått reg.nr ännu kanske?
Jag får väl söka på transportstyrelsen imorrn när jag ser reg.nr på reg-skylten.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tobbelibobbe »

Fick slutfaktura och VIN idag, trevlig överraskning då jag beställde så sent som för 8dgr sedan (m. dragkrok) och nog inte vågat hoppas på innevarande kvartal. Uppskattad leveranstid är 10-24 juni. Betalningsvillkor dikterar att den skall betalas i sin helhet 7 dagar före leverans.

Med hur lång framförhållning brukar specifik tidpunkt meddelas? Den bakomliggande frågan är om det är läge att betala fakturan direkt eller om man kan vänta till fönstret närmar sig?
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Erikl skrev:
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.

Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.

Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?

Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Så det här kvartalets bilar börjar levereras nu då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marcusw »

Tobbelibobbe skrev:
Fick slutfaktura och VIN idag, trevlig överraskning då jag beställde så sent som för 8dgr sedan (m. dragkrok) och nog inte vågat hoppas på innevarande kvartal. Uppskattad leveranstid är 10-24 juni. Betalningsvillkor dikterar att den skall betalas i sin helhet 7 dagar före leverans.

Med hur lång framförhållning brukar specifik tidpunkt meddelas? Den bakomliggande frågan är om det är läge att betala fakturan direkt eller om man kan vänta till fönstret närmar sig?
Beställde också i måndags! Dock via ALD som vi använder för tjänstebilarna så jag har bara fått v25 från min Tesla Advisor. Troligtvis bör det ju vara 10-24/6 för min med men att han säger v25 för att det är det senaste den bör komma. Jag ska hämta i Norrköping, så kanske blir lite försening pga det?
Jag frågade när man får uthämtningstiden och han sa ca 2 veckor innan.
M3 SR+ 2021 MiC
Nirre87
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 maj 2021 19:58

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nirre87 »

Jag beställde min LR igår och fick VIN nr på slutfakturan samma dag. Dock går det inte söka på VIN nr ännu. Har även fått preliminär leveransdatum på till 2021-06-18, hur ofta brukar dessa datum stämma i verkligheten?
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Hyfsat bra om du fått en specifik dag. Inte omöjligt att det är -1/+1 dag
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av weizf »

Gjorde en ändring i fredags efter en LR beställning 23/4 (19” ist för 18”). Skulle egentligen få min nästa vecka-ish, men blir nog mitten/slutet på juni nu:(
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tuppel »

Beställde SR+ den 14 april och bilen anländer till Stockholm v 24 fick jag besked om igår (bilen ligger inte på mitt konto så jag fick fråga Tesla). Tar leverans v 24 eller 25. Hade hoppats på tidigare leverans då första indikationen var v 18-21. Tur jag haft en Model 3 tidigare och inte är lika förväntansfull som första gången!
pasberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2021 15:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pasberg »

Hej,

Har beställt en LR, vit med drag via operationell leasing (via Autolease) den 23/4. Har fått infon att jag måste vänta på SMS från Tesla (när beställningen är matchad med en bil) innan jag får veta något om min leverans i huvudtaget, vilket jag inte fått ännu. Den enda infon jag fått är maj som preliminär leveransmånad och att den kan vara något försenad då det inte fanns så många bilar med drag kvar i Europa.

Är någon annan i samma situation som mig? Hur länge får man vänta på SMS:et? Jag har förstått att VIN och annan info inte tillhandahålls på samma sätt som vid privat beställning?
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marcusw »

pasberg skrev:
Hej,

Har beställt en LR, vit med drag via operationell leasing (via Autolease) den 23/4. Har fått infon att jag måste vänta på SMS från Tesla (när beställningen är matchad med en bil) innan jag får veta något om min leverans i huvudtaget, vilket jag inte fått ännu. Den enda infon jag fått är maj som preliminär leveransmånad och att den kan vara något försenad då det inte fanns så många bilar med drag kvar i Europa.

Är någon annan i samma situation som mig? Hur länge får man vänta på SMS:et? Jag har förstått att VIN och annan info inte tillhandahålls på samma sätt som vid privat beställning?
Jag fick rådet från min Tesla Advisor att beställa en lagerbil på Teslas hemsida, sedan beställa bilen genom leasingbolaget (ALD i mitt fall), sedan kopplade han/Teslas orderavdelning ihop min ALD-beställning med den beställningen jag gjorde via Teslas hemsida. På så vis visste jag att jag skulle få tag i en bil som fanns "i lager" (var på väg till Sverige), och därmed få den registrerad innan 1/7 då förmånsvärdet troligen går upp med de nya reglerna som det finns förslag kring. I bekräftelsemailet från Teslas orderavdelning till ALD framgick VIN, så jag fick en bil kopplad till min order direkt vid beställning.
Jag har beställt en vit SR+ med drag, prel lev v25.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Erikl skrev:
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.

Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.

Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?

Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Fick du ett nytt SMS i stil med det första man får för att boka en tid? Hade du gjort något för att smörja Tesla lite så du fick chans komma tidigare? Jag har planerad hämtning på tisdag men sitter ju som på nålar nu för att få samma SMS :D
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Julleruff »

TeslaRoq skrev:
Erikl skrev:
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.

Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.

Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?

Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Fick du ett nytt SMS i stil med det första man får för att boka en tid? Hade du gjort något för att smörja Tesla lite så du fick chans komma tidigare? Jag har planerad hämtning på tisdag men sitter ju som på nålar nu för att få samma SMS :D
:D :D :D

Fascinerande!!

Jag skall ha ut en förmånsbil så jag bönar och ber om senare leverans, efter månadsskiftet.

Men det blir bara tvär-nej och i o m att jag har dragkrok på min bil finns inga andra bilar att matcha emot.

Så nu slutar det med att firman hämtar ut bilen och ställer den på HK fram tills månadsskiftet.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Erikl
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2020 13:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Erikl »

TeslaRoq skrev:
Erikl skrev:
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.

Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.

Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?

Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Fick du ett nytt SMS i stil med det första man får för att boka en tid? Hade du gjort något för att smörja Tesla lite så du fick chans komma tidigare? Jag har planerad hämtning på tisdag men sitter ju som på nålar nu för att få samma SMS :D
Jo, det var ett sms i stil med det första för att boka tid, samma länk, men nu kunde jag boka om till idag kl 14. hmm, dags att åka snart. :D
Nej, jag smörjde inte tesla för att få hämta tidigare. :-)
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

Någon som fått tid än för att hämta M3P?
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Tveksamt. Som jag tolkat det så är våra kära M3P på Lake Fuxian som förväntas komma in i hamn i Zeebrugge den 22/5, så skulle tro att VIN börjar ploppa upp i helgen eller i början av nästa vecka. Jag har fortfarande 3-17/6 som prel leverans.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

fakerlind skrev:
Tveksamt. Som jag tolkat det så är våra kära M3P på Lake Fuxian som förväntas komma in i hamn i Zeebrugge den 22/5, så skulle tro att VIN börjar ploppa upp i helgen eller i början av nästa vecka. Jag har fortfarande 3-17/6 som prel leverans.
Tack för svar! VIN har jag haft sen slutfakturan skapades.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Ah. Jag minns inte när jag fick min slutfaktura vid tidigare beställningar men man kanske inte får den före leverans när det är en leasingbil?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Erikl skrev:
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta :D
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.

Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.

Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?

Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Citerar dig igen haha, men tror jag idag blev erbjuden och tackade ja till din tid haha. Så på fredag smäller det :D
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ONSatan »

Trodde tidigare att min bil (M3LR) med VIN *957* var på Glovis Cosmos men misstänker nu efter att ha läst diverse engelska och tyska forum att den mer sannolikt kommer med Lake Fuxian som anländer till Zeebrugge först på lördag (22/5). Håller ni med om att 957 bör vara på Lake Fuxian?

Enligt slutfakturan är den preliminära upphämtningsdagen en vecka efter ankomst till Zeebrugge, dvs den 29/5 och ”fönstret” för leverans 24/5 till 7/6.

Så, någon som vågar sig på en kvalificerad gissning ang när kommer bilen kommer få registreringsnummer (och givetvis, när kommer jag kunna hämta ut bilen?)?
Skriv svar