Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Jag undrar nu mer och mer om de har gjort något mer med ljudisoleringen i Q1 eller Q2 än bara fönstrena. Tyckte inte min förra Model 3a var mer högljudd i jämförelse med andra 2020 jag kört med det är stor skillnad. Även andra personer som åkt med i båda har reagerat över hur mycket tystare den nya är.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

Börjar bli lite besviken på Tesla. Första datumet för min leverans var slutet maj men flyttades fram till 16 juni för de fick inte med den i leverans. Två dagar innan 16e ringer de och säger att den är ytterligare försenad kommer nu den 23e juni. Denna gången sa det att det beror på att bilen inte blivit godkänd i kontrollen i Holland. HV batteriet hade gett felkoder så det ska tydligen bytas. Man hoppas få bilen innan semestern. Jag frågade om det är vanligt att batteriet är trasigt och han jag pratade med sa att det var 2år sedan han hade råkat ut för det. Antingen har något allvarligt hänt min bil eller också är det som de säger.
Man funderar lite om de vill sälja bil till mig eller vad som händer. Lite jobbigt att säga till på jobbet om ledigt och sedan två dagar innan be om flytt av ledigt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pefreli »

Lophornis skrev:
Börjar bli lite besviken på Tesla. Första datumet för min leverans var slutet maj men flyttades fram till 16 juni för de fick inte med den i leverans. Två dagar innan 16e ringer de och säger att den är ytterligare försenad kommer nu den 23e juni. Denna gången sa det att det beror på att bilen inte blivit godkänd i kontrollen i Holland. HV batteriet hade gett felkoder så det ska tydligen bytas. Man hoppas få bilen innan semestern. Jag frågade om det är vanligt att batteriet är trasigt och han jag pratade med sa att det var 2år sedan han hade råkat ut för det. Antingen har något allvarligt hänt min bil eller också är det som de säger.
Man funderar lite om de vill sälja bil till mig eller vad som händer. Lite jobbigt att säga till på jobbet om ledigt och sedan två dagar innan be om flytt av ledigt.
Jag tror du kan känna dig tämligen säker på att leveransen iaf sker detta kvartalet. Tesla gör allt vad de kan för att leverera innan kvartalet stänger. ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marcusw »

Ikväll fick jag ett efterlängtat samtal, nämligen att jag kunde komma redan imorrn och hämta bilen! Det var egentligen planerat på lördag, men bilen var redan färdig :P Så en snabb ombokning av tåget till Norrköping fick det bli!
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Lophornis skrev:
Börjar bli lite besviken på Tesla. Första datumet för min leverans var slutet maj men flyttades fram till 16 juni för de fick inte med den i leverans. Två dagar innan 16e ringer de och säger att den är ytterligare försenad kommer nu den 23e juni. Denna gången sa det att det beror på att bilen inte blivit godkänd i kontrollen i Holland. HV batteriet hade gett felkoder så det ska tydligen bytas. Man hoppas få bilen innan semestern. Jag frågade om det är vanligt att batteriet är trasigt och han jag pratade med sa att det var 2år sedan han hade råkat ut för det. Antingen har något allvarligt hänt min bil eller också är det som de säger.
Man funderar lite om de vill sälja bil till mig eller vad som händer. Lite jobbigt att säga till på jobbet om ledigt och sedan två dagar innan be om flytt av ledigt.
Fasiken jag hade glömt att du beställt en Tesla men hoppas att du inte får en problembil iaf ;)
(Och en ev Ystad-Haparanda blir inte lika cool nu då ;) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 maj 2021 21:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ceel »

Nu fick jag träff på VIN på car.info. Regnr med bokstav på slutet. Vin 971. LR. Ska hämta 28/6 och tror den kom med Glovis Countess till Zeebrugge i söndags.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tobias_rullar »

Igår hade jag en lackerare inspektera lacken på bilen. Han tyckte det var bra yta på lacken för att komma från fabrik. Mindre apelsinskal än många BMW han sett. Vi mätte inte med my-mätare så inget betyg på tjockleken.
Det snålas med färg i dörrsidor men det är inget unikt för Tesla.

F.ö. verkar dörrar och huv vara gjorda av aluminium. Iaf är dom inte magnetiska.
Fram- och bakskärmarna samt bakluckan är magnetiska.

Så nu vet ni det. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

tobias_rullar skrev:
Igår hade jag en lackerare inspektera lacken på bilen. Han tyckte det var bra yta på lacken för att komma från fabrik. Mindre apelsinskal än många BMW han sett. Vi mätte inte med my-mätare så inget betyg på tjockleken.
Det snålas med färg i dörrsidor men det är inget unikt för Tesla.

F.ö. verkar dörrar och huv vara gjorda av aluminium. Iaf är dom inte magnetiska.
Fram- och bakskärmarna samt bakluckan är magnetiska.

Så nu vet ni det. :)
Bra info. Vad tyckte han om lackskadorna på lyftfästena (tack för tipset förresten, skall kolla mina) för domkraft undertill bilen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ante74 »

Hämtar min nya M3P imorgon i Umeå, blir spännande.
Kul med uppdaterad interiör och chrome delete mm.
Trevligt med leveransställe 11mil hemifrån istället för 75 mil som förra gången.
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Ante74 skrev:
Hämtar min nya M3P imorgon i Umeå, blir spännande.
Kul med uppdaterad interiör och chrome delete mm.
Trevligt med leveransställe 11mil hemifrån istället för 75 mil som förra gången.
Typ samma avstånd i tid då som när man bor i Stockholm och måste åka till Arlanda för att hämta sin haha. Mycket nöje!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marcusw »

Har nu hämtat min M3 SR+ MiC i Norrköping. Allt över förväntan!
- Mycket bra bemötande och hjälp i Norrköping
- Inga panelglipor eller dålig ”alignment”
- Inga konstigheter med lack
- Rent och snyggt både invändigt och utvändigt (i Norrköping står de inomhus vid leverans)
- Mycket tystare i kupén än vad jag trodde, tom tystare än min nuvarande BMW 320d 2020 (G21)
- Bättre ljud än min BMW med HiFi-paket (!)
- Den omtalade hårdplasten i dörrsidorna är inget som öht stör mig
- Hann inte äta upp min lunch under tiden den stod i SuC vid Tindered (är ju både positivt och negativt ;) )

Mycket nöjd hittills med andra ord!
M3 SR+ 2021 MiC
Ktoor
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jun 2021 11:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ktoor »

Fick ett härligt samtal nyss. Får hämta min M3 LR i Norrköping imorgon, skönt att det är typ 2 min ifrån mitt hem och 1 minut ifrån jobbet :D

Hoppas dock att det inte ska vara något problem med lacken eller panel distansen :)
Användarvisningsbild
Bjorn84
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 jun 2021 06:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjorn84 »

Hej!
Jag har hängt här ett tag nu och läst men inte reggat mig.

Hade beställt en Y men tröttnade på att vänta så för en dryg månad sen beställde jag en trea LR. Ville få ut den innan nya förmånsreglerna och har nu fått leveransdag i Trosta den 28:e. Perfekt tajming.

Det blev en vit med drag som jag igår bokat wrapping på. Aldrig haft varken Tesla eller wrap. Kör idag en Kia Optima plug-in samt en Zoe. Zoe kommer bli kvar som vår andrabil.

Ska bli riktigt kul! Har en stor hög med grejer som jag köpt till nya bilen i källarn. Takräcken, mattor, toning till rutor, sparkskydd till säten osv.

Lägger in en bild på hur resultatet på wrap ska bli.
26444475-B218-4452-9FF8-FDDD101C2AE6.jpeg
Herminator
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 maj 2021 10:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Herminator »

Ktoor skrev:
Fick ett härligt samtal nyss. Får hämta min M3 LR i Norrköping imorgon, skönt att det är typ 2 min ifrån mitt hem och 1 minut ifrån jobbet :D

Hoppas dock att det inte ska vara något problem med lacken eller panel distansen :)
Kul! Vad har du för Vin eller vet du vilken båt den kom med? Har 972 Vit M3 LR med drag som kom med Glovis Countess men får inte leverans förens 30 juni :(
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

Nu är min M3 LR beställd. En vit med krok.
Blir dock en lång väntan verkar det som :-(
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Imolarot »

Hämtade ut en vit performance idag, inga konstigheter förutom att mina nyckelkort hade smält lite. Vet inte riktigt hur korten förvaras men de kodade om två nya bara så fick vänta 5 min extra… Och det var personen som lämnade bilen som noterade det och gjorde omkodningen innan jag ens sett nyckelkorten.
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lipo »

Bjorn84 skrev:
Hej!
Jag har hängt här ett tag nu och läst men inte reggat mig.

Hade beställt en Y men tröttnade på att vänta så för en dryg månad sen beställde jag en trea LR. Ville få ut den innan nya förmånsreglerna och har nu fått leveransdag i Trosta den 28:e. Perfekt tajming.

Det blev en vit med drag som jag igår bokat wrapping på. Aldrig haft varken Tesla eller wrap. Kör idag en Kia Optima plug-in samt en Zoe. Zoe kommer bli kvar som vår andrabil.

Ska bli riktigt kul! Har en stor hög med grejer som jag köpt till nya bilen i källarn. Takräcken, mattor, toning till rutor, sparkskydd till säten osv.

Lägger in en bild på hur resultatet på wrap ska bli.
Vilken toning har du köpt? Har kikat efter färdigskuret men inte hittat någon bra variant ännu.
Användarvisningsbild
Bjorn84
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 jun 2021 06:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjorn84 »

Lipo skrev:
Bjorn84 skrev:
Hej!
Jag har hängt här ett tag nu och läst men inte reggat mig.

Hade beställt en Y men tröttnade på att vänta så för en dryg månad sen beställde jag en trea LR. Ville få ut den innan nya förmånsreglerna och har nu fått leveransdag i Trosta den 28:e. Perfekt tajming.

Det blev en vit med drag som jag igår bokat wrapping på. Aldrig haft varken Tesla eller wrap. Kör idag en Kia Optima plug-in samt en Zoe. Zoe kommer bli kvar som vår andrabil.

Ska bli riktigt kul! Har en stor hög med grejer som jag köpt till nya bilen i källarn. Takräcken, mattor, toning till rutor, sparkskydd till säten osv.

Lägger in en bild på hur resultatet på wrap ska bli.
Vilken toning har du köpt? Har kikat efter färdigskuret men inte hittat någon bra variant ännu.
Jag testade Evofilm. Har faktiskt inte öppnat paketet än så borde göra det och se hur det ser ut.
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av weizf »

Plockade ut min M3 LR idag från Trosta.

- Passagerardörrens panel alignment är inte perfekt. Skiljer 2-3mm både mot förardörren och bakpartiet. Enligt Tesla spec.
- Bogserögleskyddet glappade och buktade ut. Fixades på plats med en ersättning.
- Vänster passagerar dörrhandtag sitter någon millimeter längre in än de andra dörrarnas handtag som sitter jämnt med panelen. Enligt Tesla spec.
- Överlag dammig/smutsig bil på utsidan, men ren på insidan. X antal småspindlar följde med på jungfruresan, men jag antar det är svårt att undvika när leveransplats är utomhus bredvid ladugård. (Kan väl inte vara så dyrt att tvätta de bilar som ska levereras dagen efter och ha de i en lokal?).

Annars grym support på plats, men kan inte låta bli att tänka på hur stor skillnad det är mot när jag fick ut min förra Audi i själva leveransupplevelsen. Man ska inte behöva påpeka sånt här egentligen.

Sen är bilen en dröm och inredningen och bilen känns gediget ihopsatt mot de teslar jag åkt i tidigare och även mot Audi.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.

Börjar bra i mitt Tesla liv.

Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
T__
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 apr 2021 23:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av T__ »

Lophornis skrev:
Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.

Börjar bra i mitt Tesla liv.

Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Fy vilken tråkig historia!
Skulle du få PF till samma kostnad som LR?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

T__ skrev:
Lophornis skrev:
Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.

Börjar bra i mitt Tesla liv.

Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Fy vilken tråkig historia!
Skulle du få PF till samma kostnad som LR?
Frågade inte ens för draget är det viktigaste.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Lophornis skrev:
T__ skrev:
Lophornis skrev:
Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.

Börjar bra i mitt Tesla liv.

Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Fy vilken tråkig historia!
Skulle du få PF till samma kostnad som LR?
Frågade inte ens för draget är det viktigaste.
:shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ErikHallq »

Lophornis skrev:
Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.

Börjar bra i mitt Tesla liv.

Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Vad är en PF bil?
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

ErikHallq skrev:
Lophornis skrev:
Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.

Börjar bra i mitt Tesla liv.

Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Vad är en PF bil?
Performes
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar