Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Model 3 performance kommer inte sänkt längre, herregud är min första tanke. En P är redan extremt hög och en LR är som en SUV i markfrigång :lol:
6597BA65-A396-441D-8A0B-880406829A6F.png
Bild på en original 82kWh P från november med sänkning:
5CD9D4D6-D64D-4097-8EFB-A194039DA0E7.jpeg
Jarvis
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 jan 2022 16:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jarvis »

NEO skrev:
Model 3 performance kommer inte sänkt längre, herregud är min första tanke. En P är redan extremt hög och en LR är som en SUV i markfrigång :lol:
6597BA65-A396-441D-8A0B-880406829A6F.png
Bild på en original 82kWh P från november med sänkning:
5CD9D4D6-D64D-4097-8EFB-A194039DA0E7.jpeg
Har själv beställt en M3P. Jag skulle vilja veta varför de valt bort detta. Gapet mellan LR och P blir mindre, den enda skillnaden om jag ser det med ”prestanda-ögon” så är det bromsarna & accelerationen som skiljer bilarna åt. Resten är estetiskt.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jonte73 »

NEO skrev:
Model 3 performance kommer inte sänkt längre, herregud är min första tanke. En P är redan extremt hög och en LR är som en SUV i markfrigång :lol:
6597BA65-A396-441D-8A0B-880406829A6F.png
Bild på en original 82kWh P från november med sänkning:
5CD9D4D6-D64D-4097-8EFB-A194039DA0E7.jpeg
Det var väl ingen skillnad förut egentligen heller.
Var väl ”Rsymons RSEV” YT kanal som mätte i en video för ett tag sedan och det var ingen skillnad på en P & en LR.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tobias_rullar »

Ni glömmer track mode. Samt att P har 980 bakmotor medans LR har 990.

Ang sänkningen så har 20" hulen ~1,4cm längre radie än 18" hjulen. Så egentligen var/är P inte sänkt. Har Tesla tagit bort "sänkningen" så är P ~1.4cm högre än LR.
Användarvisningsbild
Nussfeldt
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 dec 2021 17:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nussfeldt »

Fick VIN i källkoden idag. Beställde 3 december. M3P svart/svart. Inget leveransdatum ännu och ingen träff på Höeghs spårsida, så åker nåt annat rederi säkert.
spoik
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2022 17:42

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av spoik »

Hi

My apologies writing in english. I got my Vin today (ordered 3rd of December) and i as per vin analysis in 795 page of this forum. The battery i will receive the car is not the LFP.. 7th Digit is E instead of F. The same goes with the VINs other member of this forum shared in previous posts. Have you confirmed that the Tesla M3 model you will receive will have the LFP battery?

My VIN starts with LRW3E7EK9NC and ALL checks out with N = 2022 C= Shanghai but 7th Digit = E is not LFP. LFP is marked as F! So i am wondering how they can meet the 634 or (602 assuming AMD in place)Km without the LFP battery?

br

Spyros
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 sep 2021 17:11
Referralkod: ts.la/erik460049

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av m05erili »

spoik skrev:
Hi

My apologies writing in english. I got my Vin today (ordered 3rd of December) and i as per vin analysis in 795 page of this forum. The battery i will receive the car is not the LFP.. 7th Digit is E instead of F. The same goes with the VINs other member of this forum shared in previous posts. Have you confirmed that the Tesla M3 model you will receive will have the LFP battery?

My VIN starts with LRW3E7EK9NC and ALL checks out with N = 2022 C= Shanghai but 7th Digit = E is not LFP. LFP is marked as F! So i am wondering how they can meet the 634 or (602 assuming AMD in place)Km without the LFP battery?

br

Spyros
Hi,
Based on your 8th digit (=K) you have an AWD, M3LR.
Only the RWD-version (old "M3SR+") has LFP-batteries.
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
spoik
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2022 17:42

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av spoik »

m05erili skrev:
spoik skrev:
Hi

My apologies writing in english. I got my Vin today (ordered 3rd of December) and i as per vin analysis in 795 page of this forum. The battery i will receive the car is not the LFP.. 7th Digit is E instead of F. The same goes with the VINs other member of this forum shared in previous posts. Have you confirmed that the Tesla M3 model you will receive will have the LFP battery?

My VIN starts with LRW3E7EK9NC and ALL checks out with N = 2022 C= Shanghai but 7th Digit = E is not LFP. LFP is marked as F! So i am wondering how they can meet the 634 or (602 assuming AMD in place)Km without the LFP battery?

br

Spyros
Hi,
Based on your 8th digit (=K) you have an AWD, M3LR.
Only the RWD-version (old "M3SR+") has LFP-batteries.
Thank you for some strange reason i was under the impression that LFP moved to LRs as well.
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av oxe »

Hej!

Nybliven medlem, även om jag läst här länge, som beställde i mellandagarna. Hade då förväntad leverans i Maj men fick nu uppdaterad leverans i februari istället och har fått VIN assignat.
Ursäkta om frågan redan besvarats, men finns det något sätt att se vilket batteri bilen har baserat på VIN, eller är det först när bilen fått ett registreringsnummer man kan se det?

Hur tänker ni andra som ställt in er på bil i Maj, det är klart att det är skönt att få bilen tidigare då jag redan sålt den gamla bilen, men jag är orolig för att hamna i ett mellanläge där man kanske inte får alla uppdateringar som 2022 bilarna ska ha? Det viktiga för mig är Ryzen, 12v li-ion batteri samt laminerade bakrutor.


Tack för svar,

David
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

oxe skrev:
Hej!

Nybliven medlem, även om jag läst här länge, som beställde i mellandagarna. Hade då förväntad leverans i Maj men fick nu uppdaterad leverans i februari istället och har fått VIN assignat.
Ursäkta om frågan redan besvarats, men finns det något sätt att se vilket batteri bilen har baserat på VIN, eller är det först när bilen fått ett registreringsnummer man kan se det?

Hur tänker ni andra som ställt in er på bil i Maj, det är klart att det är skönt att få bilen tidigare då jag redan sålt den gamla bilen, men jag är orolig för att hamna i ett mellanläge där man kanske inte får alla uppdateringar som 2022 bilarna ska ha? Det viktiga för mig är Ryzen, 12v li-ion batteri samt laminerade bakrutor.


Tack för svar,

David
Jag har läst att Model 3 inte får laminerade bakre sidorutor.
Vad gäller batteri är det är det väl bara Model Y som får ett annat nu?
Vilken räckvidd har de sagt att du skall få, de med ny processor får kortare räckvidd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

mikebike skrev:
oxe skrev:
Hej!

Nybliven medlem, även om jag läst här länge, som beställde i mellandagarna. Hade då förväntad leverans i Maj men fick nu uppdaterad leverans i februari istället och har fått VIN assignat.
Ursäkta om frågan redan besvarats, men finns det något sätt att se vilket batteri bilen har baserat på VIN, eller är det först när bilen fått ett registreringsnummer man kan se det?

Hur tänker ni andra som ställt in er på bil i Maj, det är klart att det är skönt att få bilen tidigare då jag redan sålt den gamla bilen, men jag är orolig för att hamna i ett mellanläge där man kanske inte får alla uppdateringar som 2022 bilarna ska ha? Det viktiga för mig är Ryzen, 12v li-ion batteri samt laminerade bakrutor.


Tack för svar,

David
Jag har läst att Model 3 inte får laminerade bakre sidorutor.
Vad gäller batteri är det är det väl bara Model Y som får ett annat nu?
Vilken räckvidd har de sagt att du skall få, de med ny processor får kortare räckvidd.
From 2022 så skall M3 få laminerade bakrutor enligt rykten: https://www.vibilagare.se/nyheter/uppgi ... uppdateras
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av oxe »

När jag beställde var det 614 km räckvidd, så jag antar att det är LG 82 kWh (E5LD) som det syftar på. Har inte fått något mail om att acceptera kortare räckvidd ännu, men antar att det kommer, leveransdatum dök upp idag i appen.

Mitt assignade VIN: LRW3E7EK0NC479671

Med vänlig hälsning,
David
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Richie »

oxe skrev:
Hej!

Nybliven medlem, även om jag läst här länge, som beställde i mellandagarna. Hade då förväntad leverans i Maj men fick nu uppdaterad leverans i februari istället och har fått VIN assignat.
Ursäkta om frågan redan besvarats, men finns det något sätt att se vilket batteri bilen har baserat på VIN, eller är det först när bilen fått ett registreringsnummer man kan se det?

Hur tänker ni andra som ställt in er på bil i Maj, det är klart att det är skönt att få bilen tidigare då jag redan sålt den gamla bilen, men jag är orolig för att hamna i ett mellanläge där man kanske inte får alla uppdateringar som 2022 bilarna ska ha? Det viktiga för mig är Ryzen, 12v li-ion batteri samt laminerade bakrutor.


Tack för svar,

David
Så gött! Vi beställde vår på nyårsafton och då var det estimerad leverans i juni för samma bil. Valde du annan färg än vit?
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av oxe »

Ja precis, valde blå.. :)
BosseBil
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2021 01:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BosseBil »

oxe skrev:
Ja precis, valde blå.. :)
Vilket datum exakt beställde du? Tror min M3LR Blå kom in till tesla via volvofinans den 27 december. Dock var hon som blev min rep sjuk då, så frågan är om det blev 27 eller typ 30 december. Jag kan ju inte se ett skit i appen då jag bara har en förarprofil, men jag får väl höra av mig i slutet på denna vecka och se hur det ligger till.
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av oxe »

Beställde 2/1 - 2022, Model 3 LR Blå/svart klädsel med dragkrok.
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 sep 2021 17:11
Referralkod: ts.la/erik460049

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av m05erili »

Fick idag svar från min advisor angående processor och 12v-batteri.
”Bilarna till detta kvartal ska ha den nya processorn, gällande lågspänningsbatteriet har jag ingen ny information så det kan jag dessvärre inte svara på!”

Men man får väll ta svaret med en nypa salt och se vad man får vid leverans helt enkelt ;)
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
BosseBil
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2021 01:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BosseBil »

oxe skrev:
Beställde 2/1 - 2022, Model 3 LR Blå/svart klädsel med dragkrok.
Då borde ju jag absolut ha fått ett VIN. Men jag funderar också på om bilarna som kommer nu har Ryzen, kan nog bli att jag skippar den och väntar på nästa om jag nu får en leveransdag i februari.
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av C981 »

Jag beställde också 2/1.

Vit/vit SR+.

Uppskattad leverans var Mars.

Har inget leveransdatum längre och inte VIN i källkoden heller.

Låter dock främst som det är LR-bilar som blivit matchade hittills?
Användarvisningsbild
OncleCofter
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 06 nov 2021 13:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OncleCofter »

C981 skrev:
Jag beställde också 2/1.

Vit/vit SR+.

Uppskattad leverans var Mars.

Har inget leveransdatum längre och inte VIN i källkoden heller.

Låter dock främst som det är LR-bilar som blivit matchade hittills?
Verkar dessvärre som att det inte finns någon logik i hur fördelning av VIN och leveranstid sker. Jag beställde själv 10 november en LR Grå, med ursprungsleverans i december. Nu står det inget estimerat datum. Jag har sett en som har fått VIN och leveransdatum på samma spec på bil som jag, där bilen beställdes mer en en månad senare, samt flera anda LR med andra färger.
Bara att ha is i magen antar jag.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jbark »

OncleCofter skrev:
C981 skrev:
Jag beställde också 2/1.

Vit/vit SR+.

Uppskattad leverans var Mars.

Har inget leveransdatum längre och inte VIN i källkoden heller.

Låter dock främst som det är LR-bilar som blivit matchade hittills?
Verkar dessvärre som att det inte finns någon logik i hur fördelning av VIN och leveranstid sker. Jag beställde själv 10 november en LR Grå, med ursprungsleverans i december. Nu står det inget estimerat datum. Jag har sett en som har fått VIN och leveransdatum på samma spec på bil som jag, där bilen beställdes mer en en månad senare, samt flera anda LR med andra färger.
Bara att ha is i magen antar jag.
Nu är det ju augusti om man tar basutförandet på lr eller sr :shock:
BosseBil
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2021 01:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BosseBil »

Fick svar nu att min M3LR Blå/Svart dyker upp i slutet av februari/början på mars! Så våra bilar kanske är på samma båt då. Inväntar och ser om jag kan få något VIN från min rep. Hon sa även att "Alla nya bilar som levereras har den nya processorn". Sen ska man väl inte lite blint på det kanske.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av krosussorken »

Har beställt en M3 LR vit, svart inredning.

Har prel. leverans maj/juni. Blev tal om att sätta på dragkrok och de replikerade med att det kan påverka leveranstiden, förmodligen Augusti. Har ni också fått liknande info? Känns lite trist att det drar ut så mycket på tiden, hade gärna haft bilen till sommaren. Frågan är om man ska hoppa dragkrok på bilen då. Vad tänker ni andra kring det?
Användarvisningsbild
Pellelito
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 aug 2017 20:32
Ort: Staffanstorp

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Pellelito »

krosussorken skrev:
Har beställt en M3 LR vit, svart inredning.

Har prel. leverans maj/juni. Blev tal om att sätta på dragkrok och de replikerade med att det kan påverka leveranstiden, förmodligen Augusti. Har ni också fått liknande info? Känns lite trist att det drar ut så mycket på tiden, hade gärna haft bilen till sommaren. Frågan är om man ska hoppa dragkrok på bilen då. Vad tänker ni andra kring det?

Ligger i samma läge, fast vi vill bara ha den för att ta cyklar till sommarstället. Så det blir till att skissa på andra lösningar istället.
De kunde inte svara på om de förlängde lev. en månad, två månader eller fyra månader, så då blev det inget alternativ.
Beställde en Vit LR, med vita säten och 18 tummare, den 16/12. Väntar fortfarande på VIN.
Svart S70 -15 AP1 *Såld*
Vit 3:a LR
Fattig är bara den som räknar sina pengar :-D
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av krosussorken »

Pellelito skrev:
krosussorken skrev:
Har beställt en M3 LR vit, svart inredning.

Har prel. leverans maj/juni. Blev tal om att sätta på dragkrok och de replikerade med att det kan påverka leveranstiden, förmodligen Augusti. Har ni också fått liknande info? Känns lite trist att det drar ut så mycket på tiden, hade gärna haft bilen till sommaren. Frågan är om man ska hoppa dragkrok på bilen då. Vad tänker ni andra kring det?

Ligger i samma läge, fast vi vill bara ha den för att ta cyklar till sommarstället. Så det blir till att skissa på andra lösningar istället.
De kunde inte svara på om de förlängde lev. en månad, två månader eller fyra månader, så då blev det inget alternativ.
Beställde en Vit LR, med vita säten och 18 tummare, den 16/12. Väntar fortfarande på VIN.
Tack för att du delar med dig. Intressant att höra hur andra har det :). Vi beställde 18/12. Det är såklart en bekvämlighet och bra att ha alternativet med dragkrok. men det är väl å andra sidan ingen arbetshäst när det gäller dragvikt osv, så man kan säkert lösa det med andra alternativ om man är lite kreativ. Det är väldigt sällan vi behöver drag, mer en känsla av att säkra upp. Lutar helt klart åt att hoppa dragkrok, blir för lång lev.tid.
Skriv svar