Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Väntrum Model 3

Inläggav Teslaägare fakerlind » 03 maj 2021 19:57

Trevligt. Är i en liknande båt, men det blev en röd M3P med vit inredning tills S:en kommer. Kör en 3LR idag, ser fram emot att se hur den uppdaterade varianten är!

Edit: håller med om att chrome delete blev väldigt bra mot den blå lacken!
M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - röd - vita säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 03 maj 2021 20:40

fakerlind skrev:Trevligt. Är i en liknande båt, men det blev en röd M3P med vit inredning tills S:en kommer. Kör en 3LR idag, ser fram emot att se hur den uppdaterade varianten är!

Edit: håller med om att chrome delete blev väldigt bra mot den blå lacken!

Ja jag hade ju gärna tagit performance då jag också kör LR idag men jag orkar inte med att fixa andra fälgar till den, tycker 20" blir för stötigt tyvärr.

Röd blev ju dock också mycket trevlig med chrome delete, de nya performancefälgarna gör sig bra i kombination med röd också tycker jag.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tellus » 03 maj 2021 21:08

Det måste vara något fel på fjädringen/däcken på vår performance med 20", tycker den är bekvämare och tystare jämfört med vår sr+ 18"

Åker mest i performance och blir förvånad varje gång jag kör vår sr+. Nu sommardäck på båda. Sr bullrar mer och fjädringen känns inte lika följsam, billigare på något sätt. Endast under 40km/t kanske performance känns lite stötigare på dålig väg.

Körde häromdagen lite snabb aktiv körning på kurvig och lite guppig väg och fjädringen i performance kändes lite för mjuk. Jag brukar historiskt sett gilla lite mjukare fjädring och gillade inte tex äldre bmw m3`s hårda fjädring. Så performance mjuka karaktär gillar jag.
Model 3 P+ 2019-02
Model 3 SR+ 2019-08
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 03 maj 2021 21:27

Tellus skrev:Det måste vara något fel på fjädringen/däcken på vår performance med 20", tycker den är bekvämare och tystare jämfört med vår sr+ 18"

Åker mest i performance och blir förvånad varje gång jag kör vår sr+. Nu sommardäck på båda. Sr bullrar mer och fjädringen känns inte lika följsam, billigare på något sätt. Endast under 40km/t kanske performance känns lite stötigare på dålig väg.

Körde häromdagen lite snabb aktiv körning på kurvig och lite guppig väg och fjädringen i performance kändes lite för mjuk. Jag brukar historiskt sett gilla lite mjukare fjädring och gillade inte tex äldre bmw m3`s hårda fjädring. Så performance mjuka karaktär gillar jag.

Har inte hittat något som tyder på att fjädringen är olika mellan P och LR faktiskt (inte ens Tesla hävdar ju det), förutom att P är något lägre då. De som kikat på det där verkar säga att de kommer bete sig likadant. Att 20” lågprofil blir stötigare än 18” är ju dock bara så det blir, har själv haft stora fälgar med lägre profil på tidigare bilar och det gör stor skillnad om man testar mot mindre.

Sen är det ju roligare och snyggare med 20”.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 04 maj 2021 08:17

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:Det måste vara något fel på fjädringen/däcken på vår performance med 20", tycker den är bekvämare och tystare jämfört med vår sr+ 18"

Har inte hittat något som tyder på att fjädringen är olika mellan P och LR faktiskt (inte ens Tesla hävdar ju det), förutom att P är något lägre då. De som kikat på det där verkar säga att de kommer bete sig likadant. Att 20” lågprofil blir stötigare än 18” är ju dock bara så det blir, har själv haft stora fälgar med lägre profil på tidigare bilar och det gör stor skillnad om man testar mot mindre.

Sen är det ju roligare och snyggare med 20”.

Fast det skumma är ju att Tellus tycker att 20” var bekvämare och tystare än 18”... Alltså precis tvärtom mot vad det
borde vara... förutom i låg hastighet på dålig väg.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare fakerlind » 04 maj 2021 09:08

Min M3 LR är inne för service och jag har deras P85D som lånebil. Börjar bli osäker på min beställning av ny S…det har såklart hänt en del sedan denna modell, men det är verkligen mer åka än köra.
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 04 maj 2021 09:19

Bjelke skrev:Fast det skumma är ju att Tellus tycker att 20” var bekvämare och tystare än 18”... Alltså precis tvärtom mot vad det
borde vara... förutom i låg hastighet på dålig väg.

Ja alla får ha sin egen uppfattning såklart men jag tillhör den breda massan här. Fysiken stödjer ju det också att det bör bete sig så med om man ser till de aspekterna.

fakerlind skrev:Min M3 LR är inne för service och jag har deras P85D som lånebil. Börjar bli osäker på min beställning av ny S…det har såklart hänt en del sedan denna modell, men det är verkligen mer åka än köra.

Det är ju alltid mer åka än att köra i en S men jag tycker de gamla 85:orna de har som lånebilar är hemska rent generellt. Högljudda och skramliga så även en 3a känns som en lyxbil i jämförelse… Men det enda “körandet” min S såg var ju raksträcka typ, den var ju dock trevligare när man nötte motorväg.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fakerlind » 04 maj 2021 09:28

Så är det absolut. Hade en S90D innan och hade helt glömt hur enorm ratten är. Bara det tar bort en del av den sportigare känslan.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mikebike » 04 maj 2021 09:29

fakerlind skrev:Min M3 LR är inne för service och jag har deras P85D som lånebil. Börjar bli osäker på min beställning av ny S…det har såklart hänt en del sedan denna modell, men det är verkligen mer åka än köra.

Jag hade också en MS som lånebil. Den kändes stor, på ett dåligt sätt....
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 04 maj 2021 09:32

fakerlind skrev:Så är det absolut. Hade en S90D innan och hade helt glömt hur enorm ratten är. Bara det tar bort en del av den sportigare känslan.

Mm, satt i den nya interiören (nu gamla) i 3an för första gången igår och måste säga att där har Tesla lyckats. De har tagit mycket av de jag tyckte var billigt i den och löst det, allt kändes mer robust när man tog i saker. Tror nog den senaste förändringen gör ännu mer för att förstärka detta. Sportigheten var förhöjd kan jag säga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3