Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dfa »

ippii skrev:
Automatparkering.... behöver jag ens nämna det? Ungefär i klass med automatiska helljuset. Förutom att helljuset inte försöker att repa mina fälgar.
Automatiska helljuset (slår aldrig på när man vill och hindrar en från att slå på manuellt), regnsensorn (funkar inte, måste ta ögonen från vägen för att ändra hastighet på torkarna) och AP (nyckfull och ryckig) är helt magiskt dåliga i vår Model 3, och då har jag ändå Volvo som referenspunkt. Skulle aldrig få för mig att betala pengar för mjukvara av Tesla förän dom får ordning på dessa.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av McFace »

dfa skrev:
ippii skrev:
Automatparkering.... behöver jag ens nämna det? Ungefär i klass med automatiska helljuset. Förutom att helljuset inte försöker att repa mina fälgar.
Automatiska helljuset (slår aldrig på när man vill och hindrar en från att slå på manuellt), regnsensorn (funkar inte, måste ta ögonen från vägen för att ändra hastighet på torkarna) och AP (nyckfull och ryckig) är helt magiskt dåliga i vår Model 3, och då har jag ändå Volvo som referenspunkt. Skulle aldrig få för mig att betala pengar för mjukvara av Tesla förän dom får ordning på dessa.
Smaken är som baken. Jag har haft båda inställda på auto i någon månad utan att peta på manuella inställningen.

Till info så kan man ställa in vindrutetorkarna med röstkontroll om man inte vill peta på skärmen. Fungerar riktigt bra!
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Väntrum Model 3

Inlägg av Dinsdale »

Nån som har koll på hur pass långt före leveransdagen man får veta exakt datum? Veckan innan? Två veckor? De ringer samma dag?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Någon vecka brukar det vara. Ngn som fått rattvärme än?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

fakerlind skrev:
Någon vecka brukar det vara. Ngn som fått rattvärme än?
Ingen i Q1 och Q2bilarna har inte kommit till Europa än.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dfa »

KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Samma här för vår P. Står "Maj" fortfarande (även "Maj" om man beställer en ny P, men "Juni" för LR AWD. Konstigt)
Dök upp en vit P på inventory sidan går så killgissar på att det var en "omatchad" bil som är på väg, vilket eventuellt skulle innebära att det är blandat LR AWD och P på båtarna.
Svårt att veta exakt när matchingen sker, men den andra Q2 båten är väl snart på väg från SFO med prel ankomst 20 Maj så hoppas på matchning snart.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter »

fakerlind skrev:
Någon vecka brukar det vara. Ngn som fått rattvärme än?
Jag var också ute efter rattvärme och tyckte det var viktigt när jag skulle hämta min M3.
Men jag tycker så här nu efteråt när jag kört den ett tag att jag inte saknar rattvärme alls.
Skulle nog inte att använda den ändå eftersom bilen blir varm på 5-10min.
Jag trodde innan att elbilar var kalla och att man behövde mössa och vantar på vintern men så är det inte. :)
På en fossil bil tar det längre tid fastän man har värmare så där gör den stor nytta.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Ja det är inte jätteviktigt men jag hade det på min första S, och inte på min nuvarande 3, och saknar det lite.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Segelflygaren »

KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Segelflygaren skrev:
KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Vilket darum beställde du och vilken betalningsform har du valt? Jag har själv en LR beställd (19/4) med egenordnad finansiering, har än så länge inte fått VIN eller något bedömt Leveransdatum närmare än maj.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Gällande alla som säger de inte ser leverans så tänkte jag dela att jag upptäckt jag bara ser mitt leveransfönster (14-28 maj) på Chrome i min telefon medan det står mindre via Chrome på datorn. Kanske uppenbart för alla men eventuellt hjälper någon :)
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
robba87
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 apr 2021 13:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robba87 »

Segelflygaren skrev:
KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Vart ser man VIN nånstans? Måste man gå in nånstans eller står det under leveransdatum?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

Det står på fakturan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Segelflygaren »

Plexx skrev:
Segelflygaren skrev:
KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Vilket darum beställde du och vilken betalningsform har du valt? Jag har själv en LR beställd (19/4) med egenordnad finansiering, har än så länge inte fått VIN eller något bedömt Leveransdatum närmare än maj.
Jag beställde en lagerbil den 24/4 med 614 km räckvidd, dragkrok mm. och fick VIN direkt. Har valt finansiell leasing via DNB.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Vid köp av lagerbil så får du ju VIN direkt då de vet vilken bil du ska ha. Vid nybeställningar så tilldelas man ju VIN baserat på spec och ordernummer.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

IMAG0513~2.jpg
Äntligen beställt. Fick ta en lagerbil här också pga att dragkroken försvann ur design studio. Blev en 614km LR vit 18tum.
Nu börjar den oooolidiga väntan som blir på nybil köp hoppas inte det är lika lång tid som mitt förra bilköp då tog det 3mån innan lev.
Sedan går man och funderar på vad bilen ska heta man namn droppar olika förslag hemma och frugan bara kollar på en och funderar om man är frisk.

Vart hittar man checklistan man bör kolla vid leverans?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Lophornis skrev:
IMAG0513~2.jpg
Äntligen beställt. Fick ta en lagerbil här också pga att dragkroken försvann ur design studio. Blev en 614km LR vit 18tum.
Nu börjar den oooolidiga väntan som blir på nybil köp hoppas inte det är lika lång tid som mitt förra bilköp då tog det 3mån innan lev.
Sedan går man och funderar på vad bilen ska heta man namn droppar olika förslag hemma och frugan bara kollar på en och funderar om man är frisk.

Vart hittar man checklistan man bör kolla vid leverans?
Hoppla hoppla, en till av dom gamla rävarna på forumet som till slut slår till på en Tesla! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Är det någon här som tagit emot en Model 3 som fått en bil med rattvärme? Eller är det först nästa batch kanske?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Är det någon som inte tagit en lagerbil som fått VIN-nummer ännu?
Jag gjorde själv en ombeställning 19/4 för att få det lägre priset men har ännu inte fått någon VIN-nummer.
Det står fortfarande på mitt Tesla-konto att leverans ska ske i Maj.
Användarvisningsbild
Thobey
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2021 21:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Thobey »

Plexx skrev:
Är det någon som inte tagit en lagerbil som fått VIN-nummer ännu?
Jag gjorde själv en ombeställning 19/4 för att få det lägre priset men har ännu inte fått någon VIN-nummer.
Det står fortfarande på mitt Tesla-konto att leverans ska ske i Maj.
Samma här...Jag beställde den 22/4.
Användarvisningsbild
tangotobbe
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 okt 2020 11:54
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tangotobbe »

Thobey skrev:
Plexx skrev:
Är det någon som inte tagit en lagerbil som fått VIN-nummer ännu?
Jag gjorde själv en ombeställning 19/4 för att få det lägre priset men har ännu inte fått någon VIN-nummer.
Det står fortfarande på mitt Tesla-konto att leverans ska ske i Maj.
Samma här...Jag beställde den 22/4.
Sitter även jag i samma sits, fortfarande, efter beställning 19/4 (och ingen gömd information - grävt igenom all data som deras API spottar ut :roll:)

Mejlade min "advisor" i förra veckan i ett annat ärende och fick ett svar som jag tolkade som att du inte blir matchad mot en bil förrän de anlänt i Europa. Min uppfattning tidigare var att du matchades mot en bil redan när den rullar ur fabriken, så antingen har de börjat göra något annorlunda eller så har jag läst för mycket mellan raderna i mejlet jag fick tillbaka från Tesla.

"Förväntad leverans maj" börjar i alla fall kännas rätt optimistiskt från deras sida, men vi får väl se!
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

Första leveransen med bilar från Fremont kommer till Zeebrugge 9:e maj. Så tidigast leverans är nog i slutet av maj.
Ser att vissa i andra länder i europa redan fått VIN, men det kanske skiljer från land till land hur de gör?
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av K-G »

Jag trodde inte att jag fått något vin eftersom det inte syntes när jag loggade in. Det syntes inte heller genom en sökning i HTML-koden på sidan så jag trodde inte att jag blivit matchad. Såg senare dock att det fanns vin-nummer på fakturan jag fått.
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

K-G skrev:
Jag trodde inte att jag fått något vin eftersom det inte syntes när jag loggade in. Det syntes inte heller genom en sökning i HTML-koden på sidan så jag trodde inte att jag blivit matchad. Såg senare dock att det fanns vin-nummer på fakturan jag fått.
Beställde du en lagerbil? och vilket datum gjorde du beställningen?
Skriv svar