Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

T-PWR skrev:
Hämtade min LR idag i Göteborg, beställdes för 3v sedan. Ingenting att anmärka på.
Färg och däck? FSD?
2023 Röd M3 AWD
dah1berg
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 aug 2021 14:25
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dah1berg »

Någon som fått uppdaterad EDD eller fått VIN?
Min leverans för svart RWD ligger i dagsläget mellan 4 december - 28 januari.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

min blev flyttad från april-juni 23 till dec-feb 22/23 i samband med att jag tackade ja till smset men är nu tillbaka på april-juni :) <3
2023 Röd M3 AWD
Kunden71
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 maj 2022 10:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Kunden71 »

Har fått ändrat från nov-dec till okt-nov nu. Det kanske är så då att de börjar lämna ut bilar oftare än bara sista månaden i kvartalet som varit vanligast. Har sett lite rykten om en båt som är på väg från Kina. Jag har dock blivit besviken förr…
M3LR grå/vit 18” drag beställd 14 mars.
Användarvisningsbild
Voivoi
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 sep 2022 09:12
Ort: Varberg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Voivoi »

Beställde 23/9, 3LR Svart enligt leverans i app Dec11-Feb04. Hoppas det blir en julklapp i Dec. :D
Tesla model 3 Long Range svart, årsmodell 2022
dah1berg
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 aug 2021 14:25
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dah1berg »

Ny uppdaterad EDD, jan. 2023 - mars 2023... suck
Hagiwagi
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 okt 2022 19:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Hagiwagi »

Väntar på vit bakhjulsdriften med dragkrok. Beställde maj 2022 och fick uppdaterat idag till Jan-mars 2023. Och då svarade jag JA på smset i somras att jag ville ha leverans i augusti-september. Riktigt tröttsamt och noll kommunikation.
Användarvisningsbild
Voivoi
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 sep 2022 09:12
Ort: Varberg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Voivoi »

Voivoi skrev:
Beställde 23/9, 3LR Svart enligt leverans i app Dec11-Feb04. Hoppas det blir en julklapp i Dec. :D
Neeej ändrats till Jan- mars.
Tesla model 3 Long Range svart, årsmodell 2022
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av erikande02 »

Jag fick mitt förväntade leverans datum framskjutet igen. Någon mer som fått det?
Hade tidigare dec-Jan nu apr-jun
Mike99
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2022 22:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Mike99 »

En kvalificerad "killgissning" från mig kombinerat med erfarenheter från andra på säger att Tesla uppdaterar EDD ca kl 03.00 och 15.00 svensk tid varje dag och att om de inte lyckas mappa ordern rätt för man tillbaka original EDD. Hände mig idag vid ca 15.00. Mitt EDD som förbättrats vid ett antal tillfällen till 13-29 nov 2022 blev plötsligt apr-jun 2023. Och skulle jag beställa bilen idag är EDD jan-mar 2023, vilket skulle kunna bevisa min tes. Hoppas därför att jag får tillbaka min "gamla" EDD kl 03.00 inatt vid nästa "datakörning" hos Tesla. Nån som kan tro på min "gissning" eller har ni andra teorier?
jiggedyj
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 jul 2022 09:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jiggedyj »

Fick också EDD flyttat till januari mars 2023, samma som original EDD.

Beställde i juli, Model 3 bakhjulsdriven vit ute svart inne med 19" sport och dragkrok.

Har haft EDD så nära som några veckor bort men det har flyttats längre och längre bort.
Waboba
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 aug 2022 15:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Waboba »

Mike99 skrev:
En kvalificerad "killgissning" från mig kombinerat med erfarenheter från andra på säger att Tesla uppdaterar EDD ca kl 03.00 och 15.00 svensk tid varje dag och att om de inte lyckas mappa ordern rätt för man tillbaka original EDD. Hände mig idag vid ca 15.00. Mitt EDD som förbättrats vid ett antal tillfällen till 13-29 nov 2022 blev plötsligt apr-jun 2023. Och skulle jag beställa bilen idag är EDD jan-mar 2023, vilket skulle kunna bevisa min tes. Hoppas därför att jag får tillbaka min "gamla" EDD kl 03.00 inatt vid nästa "datakörning" hos Tesla. Nån som kan tro på min "gissning" eller har ni andra teorier?
Hoppas verkligen din tes stämmer. Fick mitt datum ändrat till jan-mars igår och efter natten har inget nytt hänt. Börjar tvivla på ifall den någonsin kommer. Ska man tro alla nyheter slår de hela tiden rekord i antal producerade bilar men lev datum skjuts ständigt upp. Fattar inte….
Johan-noob
Inlägg: 89
Blev medlem: 31 mar 2022 12:34
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Johan-noob »

Men kanske kommer snart tänkte på båtarna som är på G nu. Plus såg att om man beställer en M3LR nu så beräknas den komma i januari- mars 2023 den vita, den hade april-juni 2023 förut.
Så man kanske får en snart hoppas
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Knix »

Verkar som om Sverige drog nitlotten när det gäller tilldelning av bilar i Q3. Enligt carinfo registrerades 35% färre Teslor i Sverige q3 2022 jämfört med q3 2021 trots att levererade Teslor world-wide ökade med 42%. Kanske EDD-algoritmen tror det kommer fortsätta, även om Sverige får större tilldelning framöver.
Johan-noob
Inlägg: 89
Blev medlem: 31 mar 2022 12:34
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Johan-noob »

Vi får hoppas på oktober och november
Waboba
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 aug 2022 15:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Waboba »

Hade ju varit trevligt om man klarade miljöbonusen
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dafro »

Waboba skrev:
Hade ju varit trevligt om man klarade miljöbonusen
Finns väl tyvärr en stor risk att det inte blir någon påfyllning av blivande regering.
27,8 kWp solceller
Waboba
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 aug 2022 15:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Waboba »

Dafro skrev:
Waboba skrev:
Hade ju varit trevligt om man klarade miljöbonusen
Finns väl tyvärr en stor risk att det inte blir någon påfyllning av blivande regering.
Hmm ja den risken finns ju den med…. Vart är världen påväg….
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Waboba skrev:
Dafro skrev:
Waboba skrev:
Hade ju varit trevligt om man klarade miljöbonusen
Finns väl tyvärr en stor risk att det inte blir någon påfyllning av blivande regering.
Hmm ja den risken finns ju den med…. Vart är världen påväg….
Mot en lågkonjunktur där det finns mer prioriterade utgifter än nya bilar?
Waboba
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 aug 2022 15:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Waboba »

Fredrik j skrev:
Waboba skrev:
Dafro skrev:
Waboba skrev:
Hade ju varit trevligt om man klarade miljöbonusen
Finns väl tyvärr en stor risk att det inte blir någon påfyllning av blivande regering.
Hmm ja den risken finns ju den med…. Vart är världen påväg….
Mot en lågkonjunktur där det finns mer prioriterade utgifter än nya bilar?
Där har du en poäng. Tror dock att miljöbonusen är en viktig del i att ge folk möjligheten att ställa om bilparken. Kanske inte folk som tittar på Tesla som mest behöver bonusen men får jag en bil till 50-70 000:- lägre pris är jag tacksam.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Knix »

Fredrik j skrev:
Waboba skrev:
Dafro skrev:
Waboba skrev:
Hade ju varit trevligt om man klarade miljöbonusen
Finns väl tyvärr en stor risk att det inte blir någon påfyllning av blivande regering.
Hmm ja den risken finns ju den med…. Vart är världen påväg….
Mot en lågkonjunktur där det finns mer prioriterade utgifter än nya bilar?
Kanske det, men är det rätt att ta malus-pengar till det? Det blir rätt mycket malus-pengar över om inget läggs på bonus till elbilar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Knix skrev:
Fredrik j skrev:
Waboba skrev:
Dafro skrev:

Finns väl tyvärr en stor risk att det inte blir någon påfyllning av blivande regering.
Hmm ja den risken finns ju den med…. Vart är världen påväg….
Mot en lågkonjunktur där det finns mer prioriterade utgifter än nya bilar?
Kanske det, men är det rätt att ta malus-pengar till det? Det blir rätt mycket malus-pengar över om inget läggs på bonus till elbilar.
Blir det? Nu har ju snart alla pre-covidsålda bilar ramlat ur malus eftersom dom är tre år gamla. Bilförsäljningen sjönk rejält 2019 och har inte riktigt återhämtat sig.
Intäkterna från Malus sjunker ju rimligen nu.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Knix »

Fredrik j skrev:
Knix skrev:
Fredrik j skrev:
Waboba skrev:
Dafro skrev:

Finns väl tyvärr en stor risk att det inte blir någon påfyllning av blivande regering.
Hmm ja den risken finns ju den med…. Vart är världen påväg….
Mot en lågkonjunktur där det finns mer prioriterade utgifter än nya bilar?
Kanske det, men är det rätt att ta malus-pengar till det? Det blir rätt mycket malus-pengar över om inget läggs på bonus till elbilar.
Blir det? Nu har ju snart alla pre-covidsålda bilar ramlat ur malus eftersom dom är tre år gamla. Bilförsäljningen sjönk rejält 2019 och har inte riktigt återhämtat sig.
Intäkterna från Malus sjunker ju rimligen nu.
Ja, även om den sjunker, vilket jag inte är säker på då ribban höjts så fler bilar trillar ner i malusträsket, så blir ju allt över om inget går till bonus.
Användarvisningsbild
nope
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 aug 2022 17:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av nope »

Hej! Jag tänkte bara kolla om det finns nån här som väntar på sin M3P och eventuellt skulle vara intresserad av att spara en rejäl hacka och dessutom få tillgång till en sprillans ny M3P genast?
Jag har lagt ut min M3P som hämtades ut förra månaden under "säljes > bilar"-tråden. Mer info finns att hämta där, men i korthet: den har bara gått 33 mil och jag kan tänka mig sälja den för 719,000 kr.
Svensksåld med möjlighet att ta över fördelaktig finansiering hos DNB. 0 - 100 km/h på 3,3s och 513 hästar, men det känner nog de flesta till. ;) Säljes p.g.a. ändrade behov.
Waboba
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 aug 2022 15:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Waboba »

nope skrev:
Hej! Jag tänkte bara kolla om det finns nån här som väntar på sin M3P och eventuellt skulle vara intresserad av att spara en rejäl hacka och dessutom få tillgång till en sprillans ny M3P genast?
Jag har lagt ut min M3P som hämtades ut förra månaden under "säljes > bilar"-tråden. Mer info finns att hämta där, men i korthet: den har bara gått 33 mil och jag kan tänka mig sälja den för 719,000 kr.
Svensksåld med möjlighet att ta över fördelaktig finansiering hos DNB. 0 - 100 km/h på 3,3s och 513 hästar, men det känner nog de flesta till. ;) Säljes p.g.a. ändrade behov.
Har den drag?
Skriv svar