Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

TeslaRoq skrev:
Fick träff med mitt VIN idag och kunde se mitt reg nummer. Tittade på Transportstyrelsen och där står det 640 km WLTP.

Hur säker vågar man känna sig på att man har nya batteriet då? Någon som har exempel på en tidigare 2021:a som man kan se vad det står för range enligt Transportstyrelsen?

Sidospår är att de uppger räckvidd i stad till 779 km (!). Har sett tester när de kör en 2021:a i 70 mph 310 miles (nästan 50 mil) men har ännu inte sett en video där någon kör i typ 30 kmh och ser hur långt man kommer haha.
Tidig 2021:a
Screenshot_20210511-212811_Samsung Internet.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 apr 2021 20:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av linkopia013 »

TeslaRoq skrev:
Fick träff med mitt VIN idag och kunde se mitt reg nummer. Tittade på Transportstyrelsen och där står det 640 km WLTP.

Hur säker vågar man känna sig på att man har nya batteriet då? Någon som har exempel på en tidigare 2021:a som man kan se vad det står för range enligt Transportstyrelsen?

Sidospår är att de uppger räckvidd i stad till 779 km (!). Har sett tester när de kör en 2021:a i 70 mph 310 miles (nästan 50 mil) men har ännu inte sett en video där någon kör i typ 30 kmh och ser hur långt man kommer haha.
Dum fråga - men verkar inte hitta rätt - var på transportstyrelsen söker du efter detta?
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 apr 2021 20:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av linkopia013 »

TeslaRoq skrev:
Tack!

Nu ska jag bara invänta att jag lyckas hitta mitt reg-nr.

har VIN-nr, men fortfarande inte hittat någon sida som matchar det med ett reg-nr :)
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

linkopia013 skrev:
TeslaRoq skrev:
Tack!

Nu ska jag bara invänta att jag lyckas hitta mitt reg-nr.

har VIN-nr, men fortfarande inte hittat någon sida som matchar det med ett reg-nr :)
Hemsidan car.info ska visa det så fort den är reggad. Så dyker den inte upp där är den förmodligen inte färdig att komma ut ur garderoben än. Men tids nog!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

Vad är tids ramen från att båten anlöpte Zeebrugge till att bilen finns i Göteborg?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter »

Lophornis skrev:
Vad är tids ramen från att båten anlöpte Zeebrugge till att bilen finns i Göteborg?
När bilen anlände till Zebrugge så tog det 1 1/2 vecka tills jag fick min.
Senast redigerad av Dexter, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ONSatan »

Lophornis skrev:
Vad är tids ramen från att båten anlöpte Zeebrugge till att bilen finns i Göteborg?
Nån skrev tidigare i tråden att tiden mellan Zeebrugge och Malmö var 16 dagar våren 2020. Borde väl fortsatt vara något liknande (transporten till GBG borde väl knappast kunna kosta mer än en dag extra ink stopp?)?
Möjligen att man kan dra av en dag nu då gränsövergångarna är enklare nu än under ”Coronavåren 2021”… :D (hoppas, hoppas)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

TeslaRoq skrev:
Fick träff med mitt VIN idag och kunde se mitt reg nummer. Tittade på Transportstyrelsen och där står det 640 km WLTP.

Hur säker vågar man känna sig på att man har nya batteriet då? Någon som har exempel på en tidigare 2021:a som man kan se vad det står för range enligt Transportstyrelsen?

Sidospår är att de uppger räckvidd i stad till 779 km (!). Har sett tester när de kör en 2021:a i 70 mph 310 miles (nästan 50 mil) men har ännu inte sett en video där någon kör i typ 30 kmh och ser hur långt man kommer haha.
Du råkar inte kunna kika vad för förbrukning enligt WLTP de har reggat? Försöker reda ut hur de gjort med batteriet osv i registreringarna.
Användarvisningsbild
Fingk
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jul 2019 19:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fingk »

OfarligTesla skrev:
Du råkar inte kunna kika vad för förbrukning enligt WLTP de har reggat? Försöker reda ut hur de gjort med batteriet osv i registreringarna.
147Wh/km står det på min som har 640km på transportstyrelsens sida.
Model 3 Sr+ (Såld)
Användarvisningsbild
larsos
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 maj 2021 12:47
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av larsos »

Har 11/5 beställt och matchat en LR Midnight Silver med dragkrok och 18". Preliminär leverans i mitten av juni.

Det VIN jag hittar i källkoden visar att den är USA-producerad, innebär äldre batteriet och inredningen? Är alla med dragkrok som kan leveras nu, USA-producerade och av äldre snitt?
Model 3 LR 2019 som personalbil (tillbakalämnad)
Model 3 LR 2021, köpt (och såld)
Model Y LR QS 2023, köpt
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Fingk skrev:
OfarligTesla skrev:
Du råkar inte kunna kika vad för förbrukning enligt WLTP de har reggat? Försöker reda ut hur de gjort med batteriet osv i registreringarna.
147Wh/km står det på min som har 640km på transportstyrelsens sida.
Tackar, försöker bli klok på varför de reggar WLTP som 640 km men presenterar det som 614 km på hemsidan…
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SuperDUDE »

larsos skrev:
Har 11/5 beställt och matchat en LR Midnight Silver med dragkrok och 18". Preliminär leverans i mitten av juni.

Det VIN jag hittar i källkoden visar att den är USA-producerad, innebär äldre batteriet och inredningen? Är alla med dragkrok som kan leveras nu, USA-producerade och av äldre snitt?
Om jag har förstått rätt så har i princip alla bilar detta kvartalet det nya batteriet och inredningen.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av flipmac »

larsos skrev:
Har 11/5 beställt och matchat en LR Midnight Silver med dragkrok och 18". Preliminär leverans i mitten av juni.

Det VIN jag hittar i källkoden visar att den är USA-producerad, innebär äldre batteriet och inredningen? Är alla med dragkrok som kan leveras nu, USA-producerade och av äldre snitt?
LR som sålts i Europa har väl aldrig varit tillverkad någon annanstans än i USA? Bara SR som kommer från Kina.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av billyohgren »

flipmac skrev:
larsos skrev:
Har 11/5 beställt och matchat en LR Midnight Silver med dragkrok och 18". Preliminär leverans i mitten av juni.

Det VIN jag hittar i källkoden visar att den är USA-producerad, innebär äldre batteriet och inredningen? Är alla med dragkrok som kan leveras nu, USA-producerade och av äldre snitt?
LR som sålts i Europa har väl aldrig varit tillverkad någon annanstans än i USA? Bara SR som kommer från Kina.
Ska man vara petig, så är det väl så att det finns några LR i UK, och kanske Tyskland, som kommer från Kina.
Men i Sverige har vi bara fått SR+ från Kina. Tror det kom ett gäng i december 2020 och kommande leverans med SR+ är även den från kina :)
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av seafarer »

Kommande leverans från SR+ Är från Kina? Nån indikation om det är CATL batteriet då? Där är det klar fördel att kunna ladda 100%, nackdelen har väl varit laddhastigheten som varit relativt lågt som jag förstått det.
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av billyohgren »

seafarer skrev:
Kommande leverans från SR+ Är från Kina? Nån indikation om det är CATL batteriet då? Där är det klar fördel att kunna ladda 100%, nackdelen har väl varit laddhastigheten som varit relativt lågt som jag förstått det.
Om du går in på den här lagerbilen som är under leverans https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3212 ... edirect=no Så ser du i adressen att den börjar på LRW, det betyder att den är tillverkad i Kina.

De som kommer från USA börjar på 5YJ :) https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJ3210 ... edirect=no
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av seafarer »

Intressant att en till sändning med SR+ kommer från Kina. Då är den stora frågan vilket batteri dessa har.
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

seafarer skrev:
Intressant att en till sändning med SR+ kommer från Kina. Då är den stora frågan vilket batteri dessa har.
Jo, Tesla har ju hamnat i onåd hos CCP nu. Då de saboterar deras försäljning internt i Kina så måste de kanske öka exporten för att avsätta produktionen.

Troligen samma järnfosfat från CATL som tidigare (har inte hört något annat skulle vara på gång.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dinsdale »

seafarer skrev:
Intressant att en till sändning med SR+ kommer från Kina. Då är den stora frågan vilket batteri dessa har.
Min beställda SR+ har VIN med sjunde tecknet "F", det ska enligt bland annat https://nextmove.de/model-3-with-lfp-ce ... nter-test/ betyda den batterityp som går att ladda till 100%.
Model 3 SR+ 18" 2021
Electron
Inlägg: 388
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Electron »

Hejsan,
har chattat samt pratat med säljare som säger att jag kommer få den nya M3 long range med dragkrok. Leverans i mitten på juni.
Det som är konstigt är att jag fortfarande inte fått VIN-nr. Kollat på fakturor där chassinr = 0. Kollat i källkoden och letat efter texsträng. Men icke.
Nån fler som har detta?
Model 3 LR -21
robba87
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 apr 2021 13:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robba87 »

Fick min slutfaktura idag! Där står både regnummer o chassinummer med. Står preliminär upphämtningsdag 25/5. Dock så har jag det gamla dyrare priset så ska kontakta min advisor för att få det justerat.

Beställt en SR+ Grå med Dragkrok 29/3.
SNY
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 maj 2021 10:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SNY »

Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dave »

SNY skrev:
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Jag var runt 1h för tidig, inga problem. Med tanke på hur det ser ut där så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem så länge bilen är på plats. Du går till en disk, skriver under, får nyckel och så säger de lycka till och du får gå ut och hämta bilen.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

SNY skrev:
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Har du tillgång till appen så kan du kanske skapa ett serviceärende och meddela där?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar