Hämtade ut en M3 LR AWD pärlvit med 18" igår 13/6 på Trosta, en sån vacker skapelse att man nästan blir tårögd. Kort sagt tycker jag att det är en smidigt men möjligen inte så förtroendeingivande upplevelse.
Bilen var nytvättad men i och med att de står ute var den rätt dammig av pollen och annat. Det fanns en del klisterrester kvar men även vad som såg ut att vara insektsfläckar på insidan av sidospegeln på förarsidan, allt detta löste en ung herre med att hämta en trasa och lite tvättmedel och gå loss.
Jag vet att dom har mycket att göra, jag vet att Trosta skeppar ut massvis med bilar, men om man ändå tvättar en fabriksny bil för 630 000 kr inför leverans, varför lämna kvar insektsfläckar och klisterrester? Lite slarvigt tycker jag, har hämtat beg. bilar hos bilhandlare som fått bättre omhändertagande i tvätten.
Använde en checklista för att gå igenom bilen och det mesta såg toppen ut. Men upptäckte några, i mina ögon, brister:
Huven sitter snett.
Panelpassningen vid hö. framlykta är rätt kass, inklusive liten lackskada.
Handtaget till vä. bakdörr sitter betydligt djupare än de andra 3.
Passningen mellan fram och bakdörr, vid "vecket" är också så pass off att det syns.
Litet skrap på en gummilist vid vänster bakdörr.
Dessa saker påtalade jag för personalen och efter mätning (och om-mätning, eftersom han först mätte där differensen var uppenbart minst) var beskedet att huven blir ett ärende för SC, de andra inte - de är inom specifikationerna.
Upplystes också att 7 dagars returrätt/ånger är borta, det fanns tydligen förr, även om jag bara vill minnas att jag läst om 14 dagars ångerrätt här på forumet, kan vara bra att veta.
Däremot sa dom att det är lugnt att köra hem bilen, du har 1 dygn eller 16 mil på dig att upptäcka ev. fel och brister. Men vad menas här egentligen, det måste vara kosmetiska fel, som lackskador och fläckar på inredning osv?
Nåväl, har bokat tid i appen för att justera huven, i ärendet har jag noterat de andra bitarna också och jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker, är jag för petig eller är det här vad får förvänta sig? Han som mätte min huv och de andra panelpassningarna kläckte ur sig att "det är ju massproducerade bilar det här", jojo till skillnad mot min Seat som är handgjord av en gammal spanjor uppe i de katalanska bergen.
Det här är inte ett inlägg menat att göra någon orolig, vad gäller panelpassningen och huven passade jag på att titta på minst 10 andra M3 uppställda bredvid min och kunde inte se samma problem med huven eller panelpassning runt framlyktorna. Däremot verkar insjunkna handtag vara ett vanligt förekommande problem, dock på olika handtag på olika bilar.
Meningen med det här inlägget är att samla lite erfarenhet, hur har Tesla hanterat liknande ärenden tidigare, är jag för petig, bör jag ligga på hårdare?
Den här bilen kostar ganska precis 3 gånger så mycket som vår Seat Ateca och även om den tyska spanjoren inte alls perfekt, framför allt går den på bensin... så är den betydligt tightare ihopskruvad i karossen, och jag konstaterar att ryktet gällande Teslas panelpassning och kvalitetskontroll innan leverans lever vidare. Råkar man bli tilldelad "fel" exemplar där man inte vill acceptera bristerna, men där Tesla hävdar att de är inom specifikationen är enda alternativet att vägra köpet och vänta 3 månader på att lägga en ny beställning och 2 månader på leverans?