Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Vesslans »

Tjihooo. 17:e för mig i Malmö :)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter86 »

Tar ni bil även utan laddare fram och USB ?
Också rädd för d där kommer hamna lite mellan stolarna o ta en eeeevighet innan dom fixar
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av valleb »

Vesslans skrev:
Tjihooo. 17:e för mig i Malmö :)
Samma här. 17:de Malmö 13:20 :)

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Zmeklund
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2019 19:01
Ort: Örebro

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Zmeklund »

Dexter86 skrev:
Tar ni bil även utan laddare fram och USB ?
Också rädd för d där kommer hamna lite mellan stolarna o ta en eeeevighet innan dom fixar

Ingen bil tillverkad i Kina har rapporterats att den saknar något. Typ som USB och så. Vad jag vet.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter86 »

Zmeklund skrev:
Dexter86 skrev:
Tar ni bil även utan laddare fram och USB ?
Också rädd för d där kommer hamna lite mellan stolarna o ta en eeeevighet innan dom fixar

Ingen bil tillverkad i Kina har rapporterats att den saknar något. Typ som USB och så. Vad jag vet.
Känns som vi lär få se det ganska tydligt i Q1
Även fått bekräftat av Tesla själva att usb-c inte kommer finnas men trådlösa laddningen kommer finnas
Dock tvivlar man när det dyker upp sms som säger annat :D
Användarvisningsbild
Gleedl
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2021 10:03

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gleedl »

Leverans mindre om en vecka (13e) och fortfarande inget regnummer (ingen träff på car.info)
Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av 100procent »

Gleedl skrev:
Leverans mindre om en vecka (13e) och fortfarande inget regnummer (ingen träff på car.info)
Vad kan det bero på?
Senaste uppdateringen av car info var 1a december. Nästa uppdatering är 10e. Tesla brukar regga bilarna cirka 7-10 dagar innan leverans (egen uppfattning utifrån det jag sett). Förmodligen har du nu ett reg nummer, testa att ringa transportstyrelsen imorgon och uppge VIN.
Användarvisningsbild
Freddddie
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 aug 2021 22:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Freddddie »

Då har även jag fått det beryktade sms:et. Bokad leverans den 17:e i Göteborg. Vit LR med 19” och dragkrok. Har inte fått något meddelande om att draget inte kommer levereras så hoppas bilen är enligt beställning.
Användarvisningsbild
Gleedl
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2021 10:03

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gleedl »

100procent skrev:
Gleedl skrev:
Leverans mindre om en vecka (13e) och fortfarande inget regnummer (ingen träff på car.info)
Vad kan det bero på?
Senaste uppdateringen av car info var 1a december. Nästa uppdatering är 10e. Tesla brukar regga bilarna cirka 7-10 dagar innan leverans (egen uppfattning utifrån det jag sett). Förmodligen har du nu ett reg nummer, testa att ringa transportstyrelsen imorgon och uppge VIN.
Tack, ska prova det i morgon!
Norge67
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 okt 2021 09:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Norge67 »

Gleedl skrev:
100procent skrev:
Gleedl skrev:
Leverans mindre om en vecka (13e) och fortfarande inget regnummer (ingen träff på car.info)
Vad kan det bero på?
Senaste uppdateringen av car info var 1a december. Nästa uppdatering är 10e. Tesla brukar regga bilarna cirka 7-10 dagar innan leverans (egen uppfattning utifrån det jag sett). Förmodligen har du nu ett reg nummer, testa att ringa transportstyrelsen imorgon och uppge VIN.
Tack, ska prova det i morgon!
Hej! Annars kan man jo fråga Tesla, Det gjorde jag och fick mitt reg nr
Norge67
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 okt 2021 09:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Norge67 »

Gleedl skrev:
100procent skrev:
Gleedl skrev:
Leverans mindre om en vecka (13e) och fortfarande inget regnummer (ingen träff på car.info)
Vad kan det bero på?
Senaste uppdateringen av car info var 1a december. Nästa uppdatering är 10e. Tesla brukar regga bilarna cirka 7-10 dagar innan leverans (egen uppfattning utifrån det jag sett). Förmodligen har du nu ett reg nummer, testa att ringa transportstyrelsen imorgon och uppge VIN.
Tack, ska prova det i morgon!
Hej! Annars kan man jo fråga Tesla, Det gjorde jag och fick mitt reg nr
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av infelicitas »

Fick också SMS igår kväll, endast tider på lördag den 18:e så jag hoppas att det inte är halt eftersom inga däckvekstäder har öppet. :?
Larsf skrev:
SwedishAdvocate skrev:
infelicitas skrev:
.../ Det är ju viss risk att det aldrig kommer komma dit på bilen efteråt /...
Baseras detta på att det finns en här på forumet som fick vänta några månader för att Tesla skulle montera en dragkrok på hans Model X?...
Har ju varit samma en tid i USA och där har dom också börjat eftermontera när dom kommit med servicebilen så ser ingen fara eller problem med det, bättre att få bilen än att vänta på leverans pga en usb hub....
Det finns fler än en som har haft problem med eftermontering av saker. Just dragkrok ska ju vara speciellt på M3 och det kommer inte mobil service att kunna fixa, så då får man glatt spendera en eller 2 betalda eller obetalda dagar från jobbet på att hämta/lämna bilen.

Och man vet aldrig med tesla. Elon kanske tycker att dragkrok eller USB-delar är onödigt och stryker dem, som svankstödet var.
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Vesslans »

Är det någon som fått sin bil levererad utan USB uttag den senaste tiden? Trodde det problemet var över.
FruB
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 nov 2021 16:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av FruB »

infelicitas skrev:
Fick också SMS igår kväll, endast tider på lördag den 18:e så jag hoppas att det inte är halt eftersom inga däckvekstäder har öppet. :?
Larsf skrev:
SwedishAdvocate skrev:
infelicitas skrev:
.../ Det är ju viss risk att det aldrig kommer komma dit på bilen efteråt /...
Baseras detta på att det finns en här på forumet som fick vänta några månader för att Tesla skulle montera en dragkrok på hans Model X?...
Har ju varit samma en tid i USA och där har dom också börjat eftermontera när dom kommit med servicebilen så ser ingen fara eller problem med det, bättre att få bilen än att vänta på leverans pga en usb hub....
Det finns fler än en som har haft problem med eftermontering av saker. Just dragkrok ska ju vara speciellt på M3 och det kommer inte mobil service att kunna fixa, så då får man glatt spendera en eller 2 betalda eller obetalda dagar från jobbet på att hämta/lämna bilen.

Och man vet aldrig med tesla. Elon kanske tycker att dragkrok eller USB-delar är onödigt och stryker dem, som svankstödet var.
Beställde du utan vinterdäck? Eller sitter de ej monterade vid leverans?
Användarvisningsbild
PFall
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 nov 2021 13:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PFall »

FruB skrev:
infelicitas skrev:
Fick också SMS igår kväll, endast tider på lördag den 18:e så jag hoppas att det inte är halt eftersom inga däckvekstäder har öppet. :?
Larsf skrev:
SwedishAdvocate skrev:
infelicitas skrev:
.../ Det är ju viss risk att det aldrig kommer komma dit på bilen efteråt /...
Baseras detta på att det finns en här på forumet som fick vänta några månader för att Tesla skulle montera en dragkrok på hans Model X?...
Har ju varit samma en tid i USA och där har dom också börjat eftermontera när dom kommit med servicebilen så ser ingen fara eller problem med det, bättre att få bilen än att vänta på leverans pga en usb hub....
Det finns fler än en som har haft problem med eftermontering av saker. Just dragkrok ska ju vara speciellt på M3 och det kommer inte mobil service att kunna fixa, så då får man glatt spendera en eller 2 betalda eller obetalda dagar från jobbet på att hämta/lämna bilen.

Och man vet aldrig med tesla. Elon kanske tycker att dragkrok eller USB-delar är onödigt och stryker dem, som svankstödet var.
Beställde du utan vinterdäck? Eller sitter de ej monterade vid leverans?
Beställer du med vinterdäck så sitter dom monterade på vintern
Blaifred
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 nov 2021 11:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Blaifred »

Jag tycker att det är lite svårt att få en uppfattning om skillnaden mellan itterationerna av M3LR. Som jag har fattat det så är de bilar som levereras nu tillverkade i Kina.

Är detta första batchen M3LR MIC eller har alla som levererats till SE under 2021 varit det?

Är värmepumpkrånglet som man kan läsa om tidigt 2021 fixat eller är det osäkert? (planerar att ta bilen Örebro-Tänndalen över nyår och är måttligt sugen på att uppleva - 25 både ute och inne)

Är batteritypen fortfarande NCA eller har de gått över till LFP även i Long range bilarna från Kina?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av infelicitas »

FruB skrev:
Beställde du utan vinterdäck? Eller sitter de ej monterade vid leverans?
PFall skrev:
Beställer du med vinterdäck så sitter dom monterade på vintern
Jag beställde utan så det var väntat att den skulle komma med sommardäck. Det har jag även fått SMS om, så det var ingen överraskning.

Jag ville inte ha något av de 2 däcken som tesla säljer, så jag tänkte att jag kunde ordnat med en tid hos närliggande däckverkstad eller köra hem den och byta själv om det har varit plusgrader en tid. Nu blir det ju automatiskt alternativ 2 eftersom utlämningen blir på en helg. Så jag får offra en rubiks kub till guden av sannolikhet. :)
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

infelicitas skrev:

Det finns fler än en som har haft problem med eftermontering av saker. Just dragkrok ska ju vara speciellt på M3 och det kommer inte mobil service att kunna fixa, så då får man glatt spendera en eller 2 betalda eller obetalda dagar från jobbet på att hämta/lämna bilen.

Och man vet aldrig med tesla. Elon kanske tycker att dragkrok eller USB-delar är onödigt och stryker dem, som svankstödet var.
Det är ju avtagbar krok på M3. Med största sannolikhet så är det just kroken som saknas på bilen och inte fästet som svetsas på i fabriken.
Flera biltillverkare har problem att få fram just krokarna.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jontis »

Fick regnr av Tesla i dag. Har upphämtning på fredag.

Kan tillverkningsdatum verkligen stämma?

(E5LD batteri)
Skärmavbild 2021-12-08 kl. 10.52.39.png
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Blaifred skrev:
Jag tycker att det är lite svårt att få en uppfattning om skillnaden mellan itterationerna av M3LR. Som jag har fattat det så är de bilar som levereras nu tillverkade i Kina.

Är detta första batchen M3LR MIC eller har alla som levererats till SE under 2021 varit det?

Är värmepumpkrånglet som man kan läsa om tidigt 2021 fixat eller är det osäkert? (planerar att ta bilen Örebro-Tänndalen över nyår och är måttligt sugen på att uppleva - 25 både ute och inne)

Är batteritypen fortfarande NCA eller har de gått över till LFP även i Long range bilarna från Kina?
Ja alla 3 är från China just nu. Började nog med chinabilar efter sommaren, vet en performance som är MIC som levererades i september.

Värmepumpkrånglet verkar inte vara över, har problem med intermittent värme i en LR P 2021 tillverkad i augusti som inte fungerar riktigt som det ska i -15. Hände mig i en 2020 dec modell där värmen bara la av, nu verkar det vara som att det kommer och går.

Enbart Model 3 (gamla SR+) har LFP inte LR och LR P. Verkar skilja en hel del på batterityp men mestadels LG batterier nu.
stigjonas
Inlägg: 37
Blev medlem: 08 dec 2021 12:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av stigjonas »

Robbbin skrev:
infelicitas skrev:
pff, jag beställde i slutet på augusti och har inte fått någon info än. Upppskattad leverans 10:e dec enligt slutfaktura. Får jag inte leverans nästa vecka så blir jag lite bitter, för det kommer vara ett helvete att fixa det vecka 51/52. :|
Pff, jag beställde veckor innan dig och har inte ens sett en slutfaktura :)
Lr grå/svart med krok.
Fakturor och lån och handpenning över sajten var lika med tekniska svårigheter för mig så min "virtuella rådgivare" hos Tesla fick ordna det. Slutfakturan jag fått för nån dag sen är på fullt pris och leveransdatumet på den är inte mitt inbokade leveransdatum. Allmänna intrycket är pappersarbetet är "lite" ur synk med verkligheten så man får ta det med en nypa salt och se på fredag om dom har en bil att lämna ut eller inte. :-)
stigjonas
Inlägg: 37
Blev medlem: 08 dec 2021 12:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av stigjonas »

Ej första nybilen, men första Teslan för mig. Jag har läst om att kolla den här och den där panelen och mellanrum på diverse ställen och att allt är i linje. Är det nåt jag förväntas vara expert på och göra själv eller får man en genomgång av bilen samt okulärbesiktning tillsammans med någon där på plats?
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bira »

jontis skrev:
Fick regnr av Tesla i dag. Har upphämtning på fredag.

Kan tillverkningsdatum verkligen stämma?

(E5LD batteri)

Ja, du hade väl turen att få en av bilarna som gick på båten direkt från produktion.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

jontis skrev:
Fick regnr av Tesla i dag. Har upphämtning på fredag.

Kan tillverkningsdatum verkligen stämma?

(E5LD batteri)
Måste nästan gått med racerbåt då va? :o
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Barajag
Inlägg: 43
Blev medlem: 08 dec 2021 08:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Barajag »

Idag vid lunch fick vi sms om att det kan fattas usb osv men vi har inte fått upphämtningsdatum ännu :cry:
Fler som fått detta sms men inget upphämtningsdatum ännu?
Uppskattad leverans 10-24 december. Inget reg. nr heller vad vi vet.
received_457035262423594.jpeg
Skriv svar