Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Segelflygaren skrev:
KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Vilket darum beställde du och vilken betalningsform har du valt? Jag har själv en LR beställd (19/4) med egenordnad finansiering, har än så länge inte fått VIN eller något bedömt Leveransdatum närmare än maj.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Gällande alla som säger de inte ser leverans så tänkte jag dela att jag upptäckt jag bara ser mitt leveransfönster (14-28 maj) på Chrome i min telefon medan det står mindre via Chrome på datorn. Kanske uppenbart för alla men eventuellt hjälper någon :)
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
robba87
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 apr 2021 13:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robba87 »

Segelflygaren skrev:
KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Vart ser man VIN nånstans? Måste man gå in nånstans eller står det under leveransdatum?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

Det står på fakturan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Segelflygaren »

Plexx skrev:
Segelflygaren skrev:
KatarinaTH skrev:
Någon som beställt LR eller P och som fått VIN eller leveransdatum än? På vår P står det bara "Maj" än så länge, inget VIN. Funderar på om den verkligen är på första båten för Q2...
Jag fick VIN till min LR i lördags, och har ett bedömt leveransfönster mellan 25/5 - 8/6.
Vilket darum beställde du och vilken betalningsform har du valt? Jag har själv en LR beställd (19/4) med egenordnad finansiering, har än så länge inte fått VIN eller något bedömt Leveransdatum närmare än maj.
Jag beställde en lagerbil den 24/4 med 614 km räckvidd, dragkrok mm. och fick VIN direkt. Har valt finansiell leasing via DNB.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Vid köp av lagerbil så får du ju VIN direkt då de vet vilken bil du ska ha. Vid nybeställningar så tilldelas man ju VIN baserat på spec och ordernummer.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

IMAG0513~2.jpg
Äntligen beställt. Fick ta en lagerbil här också pga att dragkroken försvann ur design studio. Blev en 614km LR vit 18tum.
Nu börjar den oooolidiga väntan som blir på nybil köp hoppas inte det är lika lång tid som mitt förra bilköp då tog det 3mån innan lev.
Sedan går man och funderar på vad bilen ska heta man namn droppar olika förslag hemma och frugan bara kollar på en och funderar om man är frisk.

Vart hittar man checklistan man bör kolla vid leverans?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Lophornis skrev:
IMAG0513~2.jpg
Äntligen beställt. Fick ta en lagerbil här också pga att dragkroken försvann ur design studio. Blev en 614km LR vit 18tum.
Nu börjar den oooolidiga väntan som blir på nybil köp hoppas inte det är lika lång tid som mitt förra bilköp då tog det 3mån innan lev.
Sedan går man och funderar på vad bilen ska heta man namn droppar olika förslag hemma och frugan bara kollar på en och funderar om man är frisk.

Vart hittar man checklistan man bör kolla vid leverans?
Hoppla hoppla, en till av dom gamla rävarna på forumet som till slut slår till på en Tesla! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Är det någon här som tagit emot en Model 3 som fått en bil med rattvärme? Eller är det först nästa batch kanske?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Är det någon som inte tagit en lagerbil som fått VIN-nummer ännu?
Jag gjorde själv en ombeställning 19/4 för att få det lägre priset men har ännu inte fått någon VIN-nummer.
Det står fortfarande på mitt Tesla-konto att leverans ska ske i Maj.
Användarvisningsbild
Thobey
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2021 21:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Thobey »

Plexx skrev:
Är det någon som inte tagit en lagerbil som fått VIN-nummer ännu?
Jag gjorde själv en ombeställning 19/4 för att få det lägre priset men har ännu inte fått någon VIN-nummer.
Det står fortfarande på mitt Tesla-konto att leverans ska ske i Maj.
Samma här...Jag beställde den 22/4.
Användarvisningsbild
tangotobbe
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 okt 2020 11:54
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tangotobbe »

Thobey skrev:
Plexx skrev:
Är det någon som inte tagit en lagerbil som fått VIN-nummer ännu?
Jag gjorde själv en ombeställning 19/4 för att få det lägre priset men har ännu inte fått någon VIN-nummer.
Det står fortfarande på mitt Tesla-konto att leverans ska ske i Maj.
Samma här...Jag beställde den 22/4.
Sitter även jag i samma sits, fortfarande, efter beställning 19/4 (och ingen gömd information - grävt igenom all data som deras API spottar ut :roll:)

Mejlade min "advisor" i förra veckan i ett annat ärende och fick ett svar som jag tolkade som att du inte blir matchad mot en bil förrän de anlänt i Europa. Min uppfattning tidigare var att du matchades mot en bil redan när den rullar ur fabriken, så antingen har de börjat göra något annorlunda eller så har jag läst för mycket mellan raderna i mejlet jag fick tillbaka från Tesla.

"Förväntad leverans maj" börjar i alla fall kännas rätt optimistiskt från deras sida, men vi får väl se!
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

Första leveransen med bilar från Fremont kommer till Zeebrugge 9:e maj. Så tidigast leverans är nog i slutet av maj.
Ser att vissa i andra länder i europa redan fått VIN, men det kanske skiljer från land till land hur de gör?
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av K-G »

Jag trodde inte att jag fått något vin eftersom det inte syntes när jag loggade in. Det syntes inte heller genom en sökning i HTML-koden på sidan så jag trodde inte att jag blivit matchad. Såg senare dock att det fanns vin-nummer på fakturan jag fått.
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

K-G skrev:
Jag trodde inte att jag fått något vin eftersom det inte syntes när jag loggade in. Det syntes inte heller genom en sökning i HTML-koden på sidan så jag trodde inte att jag blivit matchad. Såg senare dock att det fanns vin-nummer på fakturan jag fått.
Beställde du en lagerbil? och vilket datum gjorde du beställningen?
Magyarmagyar
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 maj 2021 16:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Magyarmagyar »

Kan bekräfta att jag som beställt den 20/4 får det batteriett med den nya räckvidden. Long Range AWD
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Då kliver jag in i väntrummet igen med en ny 3a, köpte en lagerbil idag som ska komma i början på juni. Skippar den jag beställt S för stunden, orkar inte leta upp en parkeringsplats i stan där den får plats igen…
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dinsdale »

Tog ingen lagerbil eftersom priserna var högre på lagerbilarna än om man klickade via beställ (trots att man garanterat matchas mot en lagerbil ändå). Fick vin ganska snabbt på nån av fakturorna, maj 18 - juni 1 står det. SR+. Har inte frågat om rattvärme, så gammal är jag inte än :-P Men köp min gamla dinosauriebrännare som är till salu snart, den har rattvärme. Oanvänd!
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

OfarligTesla skrev:
Då kliver jag in i väntrummet igen med en ny 3a, köpte en lagerbil idag som ska komma i början på juni. Skippar den jag beställt S för stunden, orkar inte leta upp en parkeringsplats i stan där den får plats igen…
Kuligt! Vad blev det för ngn?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

fakerlind skrev:
Kuligt! Vad blev det för ngn?
Ja det är ju både kul och tråkigt, såg fram emot en S igen faktiskt då den ju är mycket häftigare. Men när nuvarande 3a (som visserligen bara körts i covidtider sedan vi fick den i februari förra året) gått 400 mil så känns det dumt ekonomiskt och tidsmässigt att ta en S och börja försöka hitta ny parkeringsplats nära oss som sväljer en S…

Blev en blå LR med svart inredning och 18”, la på dragkrok och EAP också. Den blåa är verkligen galet snygg med chrome delete, aldrig gillat blå tidigare med kromet men nu så. Nya inredningen i 3an var ju riktigt trevlig också när jag såg den IRL idag, mycket finare än nuvarande 3a jag har.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Trevligt. Är i en liknande båt, men det blev en röd M3P med vit inredning tills S:en kommer. Kör en 3LR idag, ser fram emot att se hur den uppdaterade varianten är!

Edit: håller med om att chrome delete blev väldigt bra mot den blå lacken!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

fakerlind skrev:
Trevligt. Är i en liknande båt, men det blev en röd M3P med vit inredning tills S:en kommer. Kör en 3LR idag, ser fram emot att se hur den uppdaterade varianten är!

Edit: håller med om att chrome delete blev väldigt bra mot den blå lacken!
Ja jag hade ju gärna tagit performance då jag också kör LR idag men jag orkar inte med att fixa andra fälgar till den, tycker 20" blir för stötigt tyvärr.

Röd blev ju dock också mycket trevlig med chrome delete, de nya performancefälgarna gör sig bra i kombination med röd också tycker jag.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

Det måste vara något fel på fjädringen/däcken på vår performance med 20", tycker den är bekvämare och tystare jämfört med vår sr+ 18"

Åker mest i performance och blir förvånad varje gång jag kör vår sr+. Nu sommardäck på båda. Sr bullrar mer och fjädringen känns inte lika följsam, billigare på något sätt. Endast under 40km/t kanske performance känns lite stötigare på dålig väg.

Körde häromdagen lite snabb aktiv körning på kurvig och lite guppig väg och fjädringen i performance kändes lite för mjuk. Jag brukar historiskt sett gilla lite mjukare fjädring och gillade inte tex äldre bmw m3`s hårda fjädring. Så performance mjuka karaktär gillar jag.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
Det måste vara något fel på fjädringen/däcken på vår performance med 20", tycker den är bekvämare och tystare jämfört med vår sr+ 18"

Åker mest i performance och blir förvånad varje gång jag kör vår sr+. Nu sommardäck på båda. Sr bullrar mer och fjädringen känns inte lika följsam, billigare på något sätt. Endast under 40km/t kanske performance känns lite stötigare på dålig väg.

Körde häromdagen lite snabb aktiv körning på kurvig och lite guppig väg och fjädringen i performance kändes lite för mjuk. Jag brukar historiskt sett gilla lite mjukare fjädring och gillade inte tex äldre bmw m3`s hårda fjädring. Så performance mjuka karaktär gillar jag.
Har inte hittat något som tyder på att fjädringen är olika mellan P och LR faktiskt (inte ens Tesla hävdar ju det), förutom att P är något lägre då. De som kikat på det där verkar säga att de kommer bete sig likadant. Att 20” lågprofil blir stötigare än 18” är ju dock bara så det blir, har själv haft stora fälgar med lägre profil på tidigare bilar och det gör stor skillnad om man testar mot mindre.

Sen är det ju roligare och snyggare med 20”.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Det måste vara något fel på fjädringen/däcken på vår performance med 20", tycker den är bekvämare och tystare jämfört med vår sr+ 18"

Åker mest i performance och blir förvånad varje gång jag kör vår sr+. Nu sommardäck på båda. Sr bullrar mer och fjädringen känns inte lika följsam, billigare på något sätt. Endast under 40km/t kanske performance känns lite stötigare på dålig väg.

Körde häromdagen lite snabb aktiv körning på kurvig och lite guppig väg och fjädringen i performance kändes lite för mjuk. Jag brukar historiskt sett gilla lite mjukare fjädring och gillade inte tex äldre bmw m3`s hårda fjädring. Så performance mjuka karaktär gillar jag.
Har inte hittat något som tyder på att fjädringen är olika mellan P och LR faktiskt (inte ens Tesla hävdar ju det), förutom att P är något lägre då. De som kikat på det där verkar säga att de kommer bete sig likadant. Att 20” lågprofil blir stötigare än 18” är ju dock bara så det blir, har själv haft stora fälgar med lägre profil på tidigare bilar och det gör stor skillnad om man testar mot mindre.

Sen är det ju roligare och snyggare med 20”.
Fast det skumma är ju att Tellus tycker att 20” var bekvämare och tystare än 18”... Alltså precis tvärtom mot vad det
borde vara... förutom i låg hastighet på dålig väg.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar