Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ElbilsChrippe »

Min M3LR AWD flyttades också fram 2 dagar 25/5-8/6 till 27/5-10/6. Vad betyder SMSet egentligen? Antar de skiftar om beroende på transporter från båten till Sverige, eller? Någon som vet vilken båt det är bilar kommer med, tyckte många hade ett fönster 25/5-8/6 (antar många teslor kommer med samma båt)?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter »

ElbilsChrippe skrev:
Min M3LR AWD flyttades också fram 2 dagar 25/5-8/6 till 27/5-10/6. Vad betyder SMSet egentligen? Antar de skiftar om beroende på transporter från båten till Sverige, eller? Någon som vet vilken båt det är bilar kommer med, tyckte många hade ett fönster 25/5-8/6 (antar många teslor kommer med samma båt)?
Kommer den från Fremont så kan det vara denna båten.
Den lägger till i Zebrugge på söndag.
Cosmos.PNG
Användarvisningsbild
BaconDP
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jan 2020 15:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BaconDP »

Jag beställde M3 LR AWD VIT med preliminär leverans maj 14/4 och allt var klart med finansiering etc hos tesla 15/4 men jag har inte hört något sedan dess.

Otålig som jag är undrar jag när ni som fått ett leveransfönster beställde?
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ElbilsChrippe »

BaconDP skrev:
Jag beställde M3 LR AWD VIT med preliminär leverans maj 14/4 och allt var klart med finansiering etc hos tesla 15/4 men jag har inte hört något sedan dess.

Otålig som jag är undrar jag när ni som fått ett leveransfönster beställde?
Okay - allt är väl lite olika, beställde lagerbil under transport oxo vit AWD men med drag. Inga vinterdäck och beställde 25/4 och betalning klar den 27/4. Fick datum span 25/5-8/6 första veckan inklusive VIN på fakturan.

Hoppas min bil är på Glovis Cosmos, isf verkar den vara i Zeebrugge imorgon :) https://shipfix.com/ship/glovis-cosmos_IMO-9707027

Mitt råd är att kontakta din säljkontakt, jag fick en tesla advisor hos Norrköping (dit den skall hämtas ut) redan den 26/4.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tommyd »

Det verkar som att den populäraste Tesla-varianten av "Model 3"-modellen är "Long Range". Stämmer det? Hur många procent av respektive modell och variant finns i Sverige idag? Är det publika siffror?

Kan man göra en poll i detta forum för att se vilken modell och variant folk i forumet köpt? Jag hittar ingen poll-funktion. Fast folks köpbeslut i forumet kanske inte är representativa för alla Sveriges Teslabil-ägare, eftersom jag antar att folk här i forumet är ovanligt mycket Tesla-intresserade jämfört med Teslabil-ägare i allmänhet.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fredrik j »

tommyd skrev:
Det verkar som att den populäraste Tesla-varianten av "Model 3"-modellen är "Long Range". Stämmer det? Hur många procent av respektive modell och variant finns i Sverige idag? Är det publika siffror?

Kan man göra en poll i detta forum för att se vilken modell och variant folk i forumet köpt? Jag hittar ingen poll-funktion. Fast folks köpbeslut i forumet kanske inte är representativa för alla Sveriges Teslabil-ägare, eftersom jag antar att folk här i forumet är ovanligt mycket Tesla-intresserade jämfört med Teslabil-ägare i allmänhet.
Car.info:
30D6009F-07EF-4EB2-980B-AB948FA15748.jpeg
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tommyd »

Fredrik j skrev:

Car.info:
Wow, tack. Där fanns det ju svar på mina frågor och även mycket mer statistik.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

Vad för tillbehör har ni köpt innan bilen har kommit?
Själv har jag från Tesla köpt Gummimattor till kupé och trunk, hjullås, navkapslar gen 2 och två kupé filter.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

Lophornis skrev:
Vad för tillbehör har ni köpt innan bilen har kommit?
Själv har jag från Tesla köpt Gummimattor till kupé och trunk, hjullås, navkapslar gen 2 och två kupé filter.
Kommit upp ett par gånger detta med tillbehör.

Skulle gärna se en grupp för detta, men i brist på det så skulle man kanske skapa en tillbehörstråd här i M3-gruppen?

(Har många bra tips att komma med, men blir ju lite OT att lägga i denna Väntrums-tråden.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

martinot skrev:
Lophornis skrev:
Vad för tillbehör har ni köpt innan bilen har kommit?
Själv har jag från Tesla köpt Gummimattor till kupé och trunk, hjullås, navkapslar gen 2 och två kupé filter.
Kommit upp ett par gånger detta med tillbehör.

Skulle gärna se en grupp för detta, men i brist på det så skulle man kanske skapa en tillbehörstråd här i M3-gruppen?

(Har många bra tips att komma med, men blir ju lite OT att lägga i denna Väntrums-tråden.)
Ok men service på gamla Tesla och bil påsar hör hemma i väntrummet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Nej. Det är det bara jag som får posta om här.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Denke »

Denna väntan är påfrestande trots att man beställde redan i januari så kommer inte min bil förrän slutet av maj eller början av juni.
Har beställt en LR med drag och den kommer med Lake Fuxian och bilarna på den båten har den nya specen fick jag reda på.
Mer tveksamt på de som kommer med första båten idag enligt Tesla rep och väldigt många SR på dagen båt till Zebrugge.

Hur det än är så är jag oerhört förväntansfull på min Model 3 som jag kommer ha som tjänstebil.
Piot
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 maj 2021 11:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Piot »

Denke skrev:
Denna väntan är påfrestande trots att man beställde redan i januari så kommer inte min bil förrän slutet av maj eller början av juni.
Har beställt en LR med drag och den kommer med Lake Fuxian och bilarna på den båten har den nya specen fick jag reda på.
Mer tveksamt på de som kommer med första båten idag enligt Tesla rep och väldigt många SR på dagen båt till Zebrugge.

Hur det än är så är jag oerhört förväntansfull på min Model 3 som jag kommer ha som tjänstebil.

Nya specen?
Hogge
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 maj 2021 14:02
Ort: stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Hogge »

Jag beställde min LR i början av mars och har fått info om att den är med på Glovis Cosmos. Hade dessutom sådan tur att mitt VIN är det första med nya batteriet :o
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ONSatan »

Glovis Cosmos kom til Zeebrygge igår och det är inte osannolikt att din bil lastas av i just denna stund. Vad har du fått för leveransslott på ditt Teslakonto och till vilken stad ska den?
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Hogge skrev:
Jag beställde min LR i början av mars och har fått info om att den är med på Glovis Cosmos. Hade dessutom sådan tur att mitt VIN är det första med nya batteriet :o
Antar du använder bilden som någon delade för ett par sidor sedan? Jag har 943XXX och således också enligt den bilden den första batchen med 82 kWh. Har blivit lovad "det senaste" även om jag tog en lagerbil så vi får väl se.

Kontot säger 12-26 maj så som en vanlig människa antar jag självklart att jag får den levererad hem på onsdag och inte till Trosta park den 25e.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Hogge
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 maj 2021 14:02
Ort: stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Hogge »

Har frågat mitt leasingbolag men de påstår att de inte ser någon slot-tid. Bilen ska till Stockholm. Hoppas på leveranstid under slutet av maj.
Electron
Inlägg: 387
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Electron »

Hmm beställde min M3 precis dagarna efter prissänkning. Ser bara mitt reservationsnummer (rn).
Fick sms i fredags om leveransdatum har uppdaterats. Men jag kan inte hitta vin-nr. Tycker jag har klickat runt ”över allt”.
Ni som har koll, tips om var jag kan hitta det?
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av KatarinaTH »

Electron skrev:
Hmm beställde min M3 precis dagarna efter prissänkning. Ser bara mitt reservationsnummer (rn).
Fick sms i fredags om leveransdatum har uppdaterats. Men jag kan inte hitta vin-nr. Tycker jag har klickat runt ”över allt”.
Ni som har koll, tips om var jag kan hitta det?
Det syns på fakturan.
Electron
Inlägg: 387
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Electron »

KatarinaTH skrev:
Electron skrev:
Hmm beställde min M3 precis dagarna efter prissänkning. Ser bara mitt reservationsnummer (rn).
Fick sms i fredags om leveransdatum har uppdaterats. Men jag kan inte hitta vin-nr. Tycker jag har klickat runt ”över allt”.
Ni som har koll, tips om var jag kan hitta det?
Det syns på fakturan.
Ok tack - nu ser jag: fordonets chassi nr = 0
Hmm bådar inte gott.

Har chattat/ringt Tesla och fått som svar:
”Du är garanterad nya uppdateringen med wltp 614 km.”

Men börjar undra nu.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Electron skrev:
Hmm beställde min M3 precis dagarna efter prissänkning. Ser bara mitt reservationsnummer (rn).
Fick sms i fredags om leveransdatum har uppdaterats. Men jag kan inte hitta vin-nr. Tycker jag har klickat runt ”över allt”.
Ni som har koll, tips om var jag kan hitta det?

Exakt samma för mig, jag har leveransfönster 27-maj till 10 juni. Jag har även svarat på SMSet.
När jag letar efter VIN hittar inget i källkod eller i någon av dokumenten.
Vet inte om det gör skillnad att jag kör leasing med egen finansiering.
Electron
Inlägg: 387
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Electron »

Plexx skrev:
Electron skrev:
Hmm beställde min M3 precis dagarna efter prissänkning. Ser bara mitt reservationsnummer (rn).
Fick sms i fredags om leveransdatum har uppdaterats. Men jag kan inte hitta vin-nr. Tycker jag har klickat runt ”över allt”.
Ni som har koll, tips om var jag kan hitta det?

Exakt samma för mig, jag har leveransfönster 27-maj till 10 juni. Jag har även svarat på SMSet.
När jag letar efter VIN hittar inget i källkod eller i någon av dokumenten.
Vet inte om det gör skillnad att jag kör leasing med egen finansiering.
Kolla på fakturan. Fordonets chassi nr. På min står det ”0”.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Electron skrev:
Plexx skrev:
Electron skrev:
Hmm beställde min M3 precis dagarna efter prissänkning. Ser bara mitt reservationsnummer (rn).
Fick sms i fredags om leveransdatum har uppdaterats. Men jag kan inte hitta vin-nr. Tycker jag har klickat runt ”över allt”.
Ni som har koll, tips om var jag kan hitta det?

Exakt samma för mig, jag har leveransfönster 27-maj till 10 juni. Jag har även svarat på SMSet.
När jag letar efter VIN hittar inget i källkod eller i någon av dokumenten.
Vet inte om det gör skillnad att jag kör leasing med egen finansiering.
Kolla på fakturan. Fordonets chassi nr. På min står det ”0”.
Samma för mig, Har stått chassinummer "0" sedan jag la handpenningen.
Användarvisningsbild
Diogenes
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 apr 2021 15:19

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Diogenes »

Jag beställde min vita M3 AWD/LR med drag 22/4 och fick VIN på handpenningsfakturan; ser dock inget VIN i källkoden. Enligt det VIN som fanns på fakturan (953) så har den nya 82 KWh-batteriet.

Fick SMS i fredags (7 maj) med förväntat leveransdatum maj 27- jun 10
Electron
Inlägg: 387
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Electron »

Diogenes skrev:
Jag beställde min vita M3 AWD/LR med drag 22/4 och fick VIN på handpenningsfakturan; ser dock inget VIN i källkoden. Enligt det VIN som fanns på fakturan (953) så har den nya 82 KWh-batteriet.

Fick SMS i fredags (7 maj) med förväntat leveransdatum maj 27- jun 10
Grattis - Har hört av mej flera ggr till chatt/försäljare om att "Är det säkert att jag får den nya med 82 KWh-batteriet? Jaaa då, det är helt säkert. Jag kan garantera det."

Till att idag när jag hörde av mej till säljaren för ett annat ärende fick ett mer tveksamt svar:
"Om du inte blir matchad mot den nya - blir du missnöjd då??"

Ja klart jag blir det - om jag har blivit lovad att bli matchad mot den senaste modellen.
Kan ju tyckas vara en "småsak", några procent hit eller dit på wltp. Vad gör det?
Men det är inte kaffepengar vi pratar om här och har man lovat kunden en sak så ska man hålla vad man lovar. Bättre att svara "Jag vet inte.. Får återkomma".
Model 3 LR -21
Skriv svar