Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fluff »

Electron skrev:
Grattis - Har hört av mej flera ggr till chatt/försäljare om att "Är det säkert att jag får den nya med 82 KWh-batteriet? Jaaa då, det är helt säkert. Jag kan garantera det."

Till att idag när jag hörde av mej till säljaren för ett annat ärende fick ett mer tveksamt svar:
"Om du inte blir matchad mot den nya - blir du missnöjd då??"

Ja klart jag blir det - om jag har blivit lovad att bli matchad mot den senaste modellen.
Kan ju tyckas vara en "småsak", några procent hit eller dit på wltp. Vad gör det?
Men det är inte kaffepengar vi pratar om här och har man lovat kunden en sak så ska man hålla vad man lovar. Bättre att svara "Jag vet inte.. Får återkomma".
Oj, det där gör mig lite nervös. Jag beställde min model 3 28 April. Sen skulle Tesla lägga till dragkrok som hade hunnit försvinna från konfiguratorn, de sa då att det var risk att det tar längre tid att få bilen pga dragkroken. För min del är det lugnt, jag har min nuvarande bil fram till 10 juli.

Men nu ser jag på mitt Tesla konto att jag har uppskattat leveranstid redan 26 maj - 10 juni. Kan det vara så att de matchade mig med en "äldre" bil då? Jag har för övrigt inte varit kontaktad alls ang. leverans, och ser inte någon VIN någonstans på mitt konto.
Senast redigerad av Fluff, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hljungkv
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jan 2021 15:34
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Hljungkv »

Fick upphämtningstid fredag 21/5 Trosta.
Förmodligen ”gamla” varianten av batteri/list då VIN är ”940” men jag får ju bilen jag beställde så känns rätt ok ändå :)
Är det nya batteriet och den nya fina listen får det bli bonus!
Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Electron »

Fluff skrev:
Electron skrev:
Grattis - Har hört av mej flera ggr till chatt/försäljare om att "Är det säkert att jag får den nya med 82 KWh-batteriet? Jaaa då, det är helt säkert. Jag kan garantera det."

Till att idag när jag hörde av mej till säljaren för ett annat ärende fick ett mer tveksamt svar:
"Om du inte blir matchad mot den nya - blir du missnöjd då??"

Ja klart jag blir det - om jag har blivit lovad att bli matchad mot den senaste modellen.
Kan ju tyckas vara en "småsak", några procent hit eller dit på wltp. Vad gör det?
Men det är inte kaffepengar vi pratar om här och har man lovat kunden en sak så ska man hålla vad man lovar. Bättre att svara "Jag vet inte.. Får återkomma".
Oj, det där gör mig lite nervös. Jag beställde min model 3 28 April. Sen skulle Tesla lägga till dragkrok som hade hunnit försvinna från konfiguratorn, de sa då att det var risk att det tar längre tid att få bilen pga dragkroken. För min del är det lugnt, jag har min nuvarande bil fram till 10 juli.

Men nu ser jag på mitt Tesla konto att jag har uppskattat leveranstid redan 26 maj - 10 juni. Kan det vara så att de matchade mig med en "äldre" bil då? Jag har för övrigt inte varit kontaktad alls ang. leverans, och ser inte någon VIN någonstans på mitt konto.
Ok - nästan som mej då (beställde precis dagen efter prissänkning) förutom att dragkrok fanns när jag beställde.
Har ännu inte fått svar från Tesla-säljaren.
Abbe77
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 apr 2021 23:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Abbe77 »

Med VIN 952, är det med uppdaterat batteri.. Ngn som har koll?
Tack.
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fluff »

Electron skrev:
Ok - nästan som mej då (beställde precis dagen efter prissänkning) förutom att dragkrok fanns när jag beställde.
Har ännu inte fått svar från Tesla-säljaren.
Jag kanske mejlar min säljare också och frågar då. Better safe than sorry så att säga.
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av HansET »

Det verkar vara större batteri och rattvärme på 2021 modellen!

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... c2_R9WVfgm
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

HansET skrev:
Det verkar vara större batteri och rattvärme på 2021 modellen!

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... c2_R9WVfgm
En sex månader gammal artikel som påstår att M3 får 4680-celler?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av HansET »

mikebike skrev:
HansET skrev:
Det verkar vara större batteri och rattvärme på 2021 modellen!

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... c2_R9WVfgm
En sex månader gammal artikel som påstår att M3 får 4680-celler?
” Detta handlar alltså inte om den egenutvecklade 4680-battericellen ”
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

HansET skrev:
Det verkar vara större batteri och rattvärme på 2021 modellen!

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... c2_R9WVfgm
Ja det är större batteri, verkar vara 100% säkert om man har en bil byggd efter sista mars. Under Q1 var det bara Performance som verkar vara säkert att man hade det batteriet medan de LR som byggdes då hade lite blandat.

Finns en bra grafik som beskriver det på TMC:

Bild
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5502820
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Plexx »

Jag gjorde om min beställning 19/4 för att få det lägre priset på en Vit M3 LR med Dragkrok.

I fredags fick jag SMS för att bekräfta leveransfönstret. 27 Maj - 10 Juni.
Jag har sedan dess letat efter VIN-nummer på mitt teslakonto för att försöka lista ut om den kommer med uppdaterad interiör och de större batteriet.
Har tittat i käll-koden och på samtliga fakturor och dokument utan framgång.

Idag provade jag att bara fråga rakt i tesla-chatten och BINGO!
Fick både VIN-nummer och bekräftelse att bilen har uppdaterar interiör och de större batteriet :D
Bilen skulle även anlända till i Sverige i början av juni vilket bådar gott.
Användarvisningsbild
buggen
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 apr 2021 13:52
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av buggen »

Jag bokade också 19/4, en "lagerbil". Bokade först 18/4 men fick annullera och göra om ordern för att få det lägre priset.

Nu har jag fått tid för upphämtning 25/5 och har fått slutfakturan där även registreringsnummer framgår.

På Transportstyrelsen så framgår det variant E3LD. Innebär det att det är stora batteriet (82 och den längre WLTP?
Det står även på Transportstyrelsen att WLTP är 640km. Var kommer den siffran ifrån, Tesla själva säger väl 614km respektive 580km?
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

buggen skrev:
Jag bokade också 19/4, en "lagerbil". Bokade först 18/4 men fick annullera och göra om ordern för att få det lägre priset.

Nu har jag fått tid för upphämtning 25/5 och har fått slutfakturan där även registreringsnummer framgår.

På Transportstyrelsen så framgår det variant E3LD. Innebär det att det är stora batteriet (82 och den längre WLTP?
Det står även på Transportstyrelsen att WLTP är 640km. Var kommer den siffran ifrån, Tesla själva säger väl 614km respektive 580km?
Ja, Tesla registrerar det nya batteriet med 640 km i räckvidd hos de olika transportmyndigheterna av någon anledning. Tidigare har WLTP på hemsidan och i dokumenten varit samma så detta är något nytt, kan vara att de planerar att låsa upp mer, vem vet.
Användarvisningsbild
Thobey
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2021 21:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Thobey »

Plexx skrev:
Jag gjorde om min beställning 19/4 för att få det lägre priset på en Vit M3 LR med Dragkrok.

I fredags fick jag SMS för att bekräfta leveransfönstret. 27 Maj - 10 Juni.
Jag har sedan dess letat efter VIN-nummer på mitt teslakonto för att försöka lista ut om den kommer med uppdaterad interiör och de större batteriet.
Har tittat i käll-koden och på samtliga fakturor och dokument utan framgång.

Idag provade jag att bara fråga rakt i tesla-chatten och BINGO!
Fick både VIN-nummer och bekräftelse att bilen har uppdaterar interiör och de större batteriet :D
Bilen skulle även anlända till i Sverige i början av juni vilket bådar gott.
Teslachatten? Var hittar man den?
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fluff »

Thobey skrev:
Teslachatten? Var hittar man den?
Gå in på konfiguratorn som om du skulle beställa en bil så dyker det upp en ikon för chatten. Se bifogad bild.
Skärmavbild 2021-05-11 kl. 14.49.08.png
pasberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2021 15:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pasberg »

Chattade via chatten på hemsidan, men blev bara hänvisad till min Tesla Advisor som jag redan har kontakt med. Beställde den 23/4 (LR, vit med drag) och har bara fått Maj som leveranstid vid beställningen. Enligt min advisor finns inte min beställning matchad till en bil ännu och därför finns det inget VIN. Jag måste vänta på ett SMS... :(
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fluff »

pasberg skrev:
Chattade via chatten på hemsidan, men blev bara hänvisad till min Tesla Advisor som jag redan har kontakt med. Beställde den 23/4 (LR, vit med drag) och har bara fått Maj som leveranstid vid beställningen. Enligt min advisor finns inte min beställning matchad till en bil ännu och därför finns det inget VIN. Jag måste vänta på ett SMS... :(
Mycket konstigt. För min del beställde jag 28/4 (LR med drag, fast grå). Jag har nu fått VIN och frågade på chatten om det var 82kWh batteriet och fick svar direkt "ja, det är det". Jag har dock inte fått något sms om leveranstid.
Användarvisningsbild
Thobey
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2021 21:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Thobey »

pasberg skrev:
Chattade via chatten på hemsidan, men blev bara hänvisad till min Tesla Advisor som jag redan har kontakt med. Beställde den 23/4 (LR, vit med drag) och har bara fått Maj som leveranstid vid beställningen. Enligt min advisor finns inte min beställning matchad till en bil ännu och därför finns det inget VIN. Jag måste vänta på ett SMS... :(
Precis samma grej för mig som beställde 22/4. Chatten hänvisade bara till min sales advisor som bara har sagt innan Juni månads slut...
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av seafarer »

Jag har ganska nyligen beställt en lagerbil 29 April, en LR vit/vit/drag och fått bara slutet av VIN 963347.

Fick även informationen, Actual factory gate date: 4/29/2021 1:15:50 AM

Så frågan är om det kan vara panasonic batteriet eller inte på den? Skulle behövt hela VIN.

Jag ska prel. få leverans om cirka 1 månad, hoppas det håller.
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
pasberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2021 15:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pasberg »

Ja, min advisor sa att det kan bli förseningar pga mitt tillval av drag, då det inte fanns många i Europa kvar med detta. Så man får väl vara glad om den dyker upp i juni.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Fick träff med mitt VIN idag och kunde se mitt reg nummer. Tittade på Transportstyrelsen och där står det 640 km WLTP.

Hur säker vågar man känna sig på att man har nya batteriet då? Någon som har exempel på en tidigare 2021:a som man kan se vad det står för range enligt Transportstyrelsen?

Sidospår är att de uppger räckvidd i stad till 779 km (!). Har sett tester när de kör en 2021:a i 70 mph 310 miles (nästan 50 mil) men har ännu inte sett en video där någon kör i typ 30 kmh och ser hur långt man kommer haha.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

TeslaRoq skrev:
Fick träff med mitt VIN idag och kunde se mitt reg nummer. Tittade på Transportstyrelsen och där står det 640 km WLTP.

Hur säker vågar man känna sig på att man har nya batteriet då? Någon som har exempel på en tidigare 2021:a som man kan se vad det står för range enligt Transportstyrelsen?

Sidospår är att de uppger räckvidd i stad till 779 km (!). Har sett tester när de kör en 2021:a i 70 mph 310 miles (nästan 50 mil) men har ännu inte sett en video där någon kör i typ 30 kmh och ser hur långt man kommer haha.
Tidig 2021:a
Screenshot_20210511-212811_Samsung Internet.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 apr 2021 20:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av linkopia013 »

TeslaRoq skrev:
Fick träff med mitt VIN idag och kunde se mitt reg nummer. Tittade på Transportstyrelsen och där står det 640 km WLTP.

Hur säker vågar man känna sig på att man har nya batteriet då? Någon som har exempel på en tidigare 2021:a som man kan se vad det står för range enligt Transportstyrelsen?

Sidospår är att de uppger räckvidd i stad till 779 km (!). Har sett tester när de kör en 2021:a i 70 mph 310 miles (nästan 50 mil) men har ännu inte sett en video där någon kör i typ 30 kmh och ser hur långt man kommer haha.
Dum fråga - men verkar inte hitta rätt - var på transportstyrelsen söker du efter detta?
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 apr 2021 20:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av linkopia013 »

TeslaRoq skrev:
Tack!

Nu ska jag bara invänta att jag lyckas hitta mitt reg-nr.

har VIN-nr, men fortfarande inte hittat någon sida som matchar det med ett reg-nr :)
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

linkopia013 skrev:
TeslaRoq skrev:
Tack!

Nu ska jag bara invänta att jag lyckas hitta mitt reg-nr.

har VIN-nr, men fortfarande inte hittat någon sida som matchar det med ett reg-nr :)
Hemsidan car.info ska visa det så fort den är reggad. Så dyker den inte upp där är den förmodligen inte färdig att komma ut ur garderoben än. Men tids nog!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Skriv svar