Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

ajaxx08
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2022 20:20

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ajaxx08 »

Fick också sms:et idag! 3LR vit/svart med dragkrok, beställd i mars. Lev 24 aug-8 sept.

Hur ser det ut med miljöbonusen nu? Får vi bonusen om bilen tas ut i september och Skatteverkets listor inte ändras innan påställning?
os72
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 jul 2022 19:55

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av os72 »

ajaxx08 skrev:
Fick också sms:et idag! 3LR vit/svart med dragkrok, beställd i mars. Lev 24 aug-8 sept.

Hur ser det ut med miljöbonusen nu? Får vi bonusen om bilen tas ut i september och Skatteverkets listor inte ändras innan påställning?
Så har jag förstått det (och läst på flera ställen).
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av enoch85 »

Bonusen togs bort för bilar över 700K, och är priset under det vid uthämtning så får man bonusen. I mitt fall så betalar jag 661K före bonus då jag bokade bilen förra året, och oavsett om priset höjts över 700K vid beställning idag, så är det ju priset vid beställning som gäller - enligt Tesla's regler.

Så har jag fattat det, och jag har ringt Transportstyrelsen.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
ajaxx08
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2022 20:20

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ajaxx08 »

enoch85 skrev:
Bonusen togs bort för bilar över 700K, och är priset under det vid uthämtning så får man bonusen. I mitt fall så betalar jag 661K före bonus då jag bokade bilen förra året, och oavsett om priset höjts över 700K vid beställning idag, så är det ju priset vid beställning som gäller - enligt Tesla's regler.

Så har jag fattat det, och jag har ringt Transportstyrelsen.
Okej! Jag har förstått det som os72, att när miljöbonusen betalas ut går Skatteverket på sina egna prislistor. I detta nu ligger 3LR under 700k och så länge den är det på deras skattelista vid påställning får vi bonusen.

Den beskrivningen finns nedan:
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... s-gransen/
os72
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 jul 2022 19:55

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av os72 »

ajaxx08 skrev:
enoch85 skrev:
Bonusen togs bort för bilar över 700K, och är priset under det vid uthämtning så får man bonusen. I mitt fall så betalar jag 661K före bonus då jag bokade bilen förra året, och oavsett om priset höjts över 700K vid beställning idag, så är det ju priset vid beställning som gäller - enligt Tesla's regler.

Så har jag fattat det, och jag har ringt Transportstyrelsen.
Okej! Jag har förstått det som os72, att när miljöbonusen betalas ut går Skatteverket på sina egna prislistor. I detta nu ligger 3LR under 700k och så länge den är det på deras skattelista vid påställning får vi bonusen.

Den beskrivningen finns nedan:
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... s-gransen/
Precis. Annars skulle handlare kunna ge rabatter för att fuska med bonusen. Så vad man gav spelar ingen roll utan det är skatteverkets listor vid registreringstidpunkten som gäller för miljöbonusen. Så de som hinner registrera sina M3LR innan listorna från Skatteverket uppdateras får bonus. Det gäller alltså även om du har köpt bilen till det nya priset över 700000. Som exempel kommer de som har beställt MY i höstas/våras till priset under 700000 och registrerar nu att missa bonusen då listpriset hos Skatteverket är över 700000.
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PracTesla »

Samma här, också fått SMS! :)

Grå/Svart 18 LR.

25 augusti till 8 september.

Beställde i feb, sa nej i mars skulle få i juni, men kommer nu, pg.a COVID

Ska bli riktigt kul! :) Och ja, jag har också uppfattat det som att Skatteverkets lista gäller. Så vi kommer få bonusen så länge de inte hinner uppdatera.. :) Vilket bör vara extremt onsannolikt.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av enoch85 »

Yikes! Då får man verkligen hoppas att Skatteverket är lika sega som vanligt och gör om listpriset i typ Oktober eller senare.

Jag betalade in idag för att skynda på leverans. Hoppas det går undan nu!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
os72
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 jul 2022 19:55

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av os72 »

enoch85 skrev:
Yikes! Då får man verkligen hoppas att Skatteverket är lika sega som vanligt och gör om listpriset i typ Oktober eller senare.

Jag betalade in idag för att skynda på leverans. Hoppas det går undan nu!
Om det blir efter tidigare mönster borde det bli framåt november. Men man vet ju aldrig.
Senast redigerad av os72, redigerad totalt 1 gånger.
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marchr »

guldskog skrev:
marchr skrev:
Samma här, 25/8-8/9. Upphämtning i Norrköping:) Svart/Svart LR med dragkrok beställd i början på mars.
Kul med fler svart/svart
Ja visst är det!

Och nu har jag fått tillgång till slutbetalningen...borde vara nära nu :)
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av enoch85 »

Nu har jag betalt, och på slutfakturan står det leveransdatum 4 september.

Senare än jag hoppats,.men skönt med ett datum att förhålla sig till iaf.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av HenricL »

enoch85 skrev:
Nu har jag betalt, och på slutfakturan står det leveransdatum 4 september.

Senare än jag hoppats,.men skönt med ett datum att förhålla sig till iaf.
Det datumet har inte nödvändigtvis något med datum för upphämtning. Jag hade 20 augusti på min faktura och har fått sms om 25/8 - 8/9 och att nytt sms kommer lite senare med förslag på tid.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xerxes »

enoch85 skrev:
Bonusen togs bort för bilar över 700K, och är priset under det vid uthämtning så får man bonusen. I mitt fall så betalar jag 661K före bonus då jag bokade bilen förra året, och oavsett om priset höjts över 700K vid beställning idag, så är det ju priset vid beställning som gäller - enligt Tesla's regler.

Så har jag fattat det, och jag har ringt Transportstyrelsen.
När jag pratade med Transportstyrelsen så sa de att Skatteverkets tabell vid köpdagen gäller, dvs när du betalar och tar över reggen. Vet inte vilket som kommer visa sig korrekt men det är oroande i sig att vi verkar ha fått rakt motsatta besked.
M3LR 2022
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marchr »

Xerxes skrev:
enoch85 skrev:
Bonusen togs bort för bilar över 700K, och är priset under det vid uthämtning så får man bonusen. I mitt fall så betalar jag 661K före bonus då jag bokade bilen förra året, och oavsett om priset höjts över 700K vid beställning idag, så är det ju priset vid beställning som gäller - enligt Tesla's regler.

Så har jag fattat det, och jag har ringt Transportstyrelsen.
När jag pratade med Transportstyrelsen så sa de att Skatteverkets tabell vid köpdagen gäller, dvs när du betalar och tar över reggen. Vet inte vilket som kommer visa sig korrekt men det är oroande i sig att vi verkar ha fått rakt motsatta besked.
Från och med 12 juli 2022 så betalas ingen bonus ut till bilar som kostar över 700 000:-. När Transportstyrelsen bedömer vad bilens nypris är utgår de från Skatteverkets nybilspriser som ni hittar vi länken nedan. Kort sammanfattat är det dessa priser Transportstyrelsen för närvarande förhåller sig till.

https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 2022_3.pdf

22TE0001 Model 3 Long Range AWD, miljöbil (El) 682 900
22TE0003 Model 3, miljöbil (El) 604 900
22TE0002 Model 3 Performance AWD,miljöbil (El) 724 900

Så länge inte Skatteverket hinner revidera listan över nybilspriser så är både vanliga model 3 och LR berättigad bonus, även om Model 3 Long range för närvarande kostar över 700:- från Tesla. Du behöver med andra ord hinna få din LR registrerad i TS fordonsregister innan Skatteverket uppdaterar nybilspriserna.
Senast redigerad av marchr, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
leslayer
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 maj 2022 23:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av leslayer »

Xerxes skrev:
enoch85 skrev:
Bonusen togs bort för bilar över 700K, och är priset under det vid uthämtning så får man bonusen. I mitt fall så betalar jag 661K före bonus då jag bokade bilen förra året, och oavsett om priset höjts över 700K vid beställning idag, så är det ju priset vid beställning som gäller - enligt Tesla's regler.

Så har jag fattat det, och jag har ringt Transportstyrelsen.
Det verkar absolut vara så att det baseras på Skatteverkets listpris för bilen oavsett vad du faktiskt betalar för bilen.
Fördelen är att du inte straffas om du lägger på extras, men om listpriset enligt skatteverket är högre så är det det som gäller.

Nu är det som tur är fortfarande så att en M3LR har listpris från skatteverket på c. 682k per en lista som släpptes i maj i år och började gälla från 1 juli. Den listan ersatte en lista från dec 2021, som började gälla 1 januari 2022. Känns väldigt osannolikt att en uppdaterad lista med nuvarande grundpris skulle börja gälla innan 1 januari 2023, och i så fall kommer denna senast i dec i år.
Waboba
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 aug 2022 15:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Waboba »

leslayer skrev:
Xerxes skrev:
enoch85 skrev:
Bonusen togs bort för bilar över 700K, och är priset under det vid uthämtning så får man bonusen. I mitt fall så betalar jag 661K före bonus då jag bokade bilen förra året, och oavsett om priset höjts över 700K vid beställning idag, så är det ju priset vid beställning som gäller - enligt Tesla's regler.

Så har jag fattat det, och jag har ringt Transportstyrelsen.
Det verkar absolut vara så att det baseras på Skatteverkets listpris för bilen oavsett vad du faktiskt betalar för bilen.
Fördelen är att du inte straffas om du lägger på extras, men om listpriset enligt skatteverket är högre så är det det som gäller.

Nu är det som tur är fortfarande så att en M3LR har listpris från skatteverket på c. 682k per en lista som släpptes i maj i år och började gälla från 1 juli. Den listan ersatte en lista från dec 2021, som började gälla 1 januari 2022. Känns väldigt osannolikt att en uppdaterad lista med nuvarande grundpris skulle börja gälla innan 1 januari 2023, och i så fall kommer denna senast i dec i år.
Ändrade min beställning från en Model Y till en 3LR grå/svart för att få miljöbonusen. Leveransdatum i appen hoppade precis från 14 dec-19 jan till 21 nov-4 feb. Allt detta hoppande börjar bli mindre kul. Blir inte roligare att Skatteverket kan komma att ändra mina förutsättningar för miljöbonusen innan jag hunnit få leverans.....
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av enoch85 »

HenricL skrev:
enoch85 skrev:
Nu har jag betalt, och på slutfakturan står det leveransdatum 4 september.

Senare än jag hoppats,.men skönt med ett datum att förhålla sig till iaf.
Det datumet har inte nödvändigtvis något med datum för upphämtning. Jag hade 20 augusti på min faktura och har fått sms om 25/8 - 8/9 och att nytt sms kommer lite senare med förslag på tid.
Jag syftar alltså på denna faktura som man får efter man betalt. Är det samma faktura vi pratar om?
Screenshot from 2022-08-18 00-06-28.png
Senast redigerad av enoch85, redigerad totalt 1 gånger.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av enoch85 »

leslayer skrev:
Xerxes skrev:
enoch85 skrev:
Bonusen togs bort för bilar över 700K, och är priset under det vid uthämtning så får man bonusen. I mitt fall så betalar jag 661K före bonus då jag bokade bilen förra året, och oavsett om priset höjts över 700K vid beställning idag, så är det ju priset vid beställning som gäller - enligt Tesla's regler.

Så har jag fattat det, och jag har ringt Transportstyrelsen.
Det verkar absolut vara så att det baseras på Skatteverkets listpris för bilen oavsett vad du faktiskt betalar för bilen.
Fördelen är att du inte straffas om du lägger på extras, men om listpriset enligt skatteverket är högre så är det det som gäller.

Nu är det som tur är fortfarande så att en M3LR har listpris från skatteverket på c. 682k per en lista som släpptes i maj i år och började gälla från 1 juli. Den listan ersatte en lista från dec 2021, som började gälla 1 januari 2022. Känns väldigt osannolikt att en uppdaterad lista med nuvarande grundpris skulle börja gälla innan 1 januari 2023, och i så fall kommer denna senast i dec i år.
Det låter lovande! :D
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
leslayer
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 maj 2022 23:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av leslayer »

enoch85 skrev:
HenricL skrev:
enoch85 skrev:
Nu har jag betalt, och på slutfakturan står det leveransdatum 4 september.

Senare än jag hoppats,.men skönt med ett datum att förhålla sig till iaf.
Det datumet har inte nödvändigtvis något med datum för upphämtning. Jag hade 20 augusti på min faktura och har fått sms om 25/8 - 8/9 och att nytt sms kommer lite senare med förslag på tid.
Jag syftar alltså på denna faktura som man får efter man betalt. Är det samma faktura vi pratar om?
Yep, fick motsvarande faktura för c 3 veckor sedan, men när jag pratade med Tesla sa de i stort sett att leveransdatumet i fakturan vara är en slumpmässig dag i det aktuella leveransspannet.

Fick en krediteringsfaktura på min första ”Final Invoice” som hette Final Invoice 2 och en ny slutfaktura som hette Final Invoice 3. Det enda som verkar ha ändrats är fakturanummer och fakturadatumet. Någon annan som råkat ut för samma? Är glad att jag inte betalade direkt när den första kom i alla fall…
Användarvisningsbild
Flyingandy75
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 jun 2022 16:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Flyingandy75 »

Nån som vet hur våra bilar transporteras upp från Zeebrugge?
Simonsall
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 apr 2022 23:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Simonsall »

Flyingandy75 skrev:
Nån som vet hur våra bilar transporteras upp från Zeebrugge?
Undrar jag med :shock:
Mercedes CLA 200D AMG 2018 -Såld
Volvo V40 D3 R Design 2019 -Såld
GOLF GTI Performance 2017 -Såld
Model 3 RWD, Pearl White, Vit Interiör, Dragkrok Beställd
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marchr »

Simonsall skrev:
Flyingandy75 skrev:
Nån som vet hur våra bilar transporteras upp från Zeebrugge?
Undrar jag med :shock:
Nu kan jag ha helt fel så ni får ta detta med en nypa salt. Enligt forumet på TMC så går det ett skepp vid namn Danube Highway från Zeebrugge den 19 augusti med destination Hanko/Hangö Finland den 24 augusti. Under resan kommer fartyget även stanna i Malmö, vilket den gör den 21 augusti.

Efter Danube Highway går det ett fartyg vid namn Elbe Highway. Denna kör samma rutt men med avgångsdatum 26 augusti vilket innebär att den är framme i Malmö den 28 augusti.

Sen är ju frågan om alla bilar som ska till Sverige lastas av i Malmö eller om det även finns båtar som lastar av i Göteborg. Eller om det kommer något med lastbil!
Användarvisningsbild
leslayer
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 maj 2022 23:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av leslayer »

Flyingandy75 skrev:
Nån som vet hur våra bilar transporteras upp från Zeebrugge?
Någon i forumet hade fått höra från Tesla att bilarna skulle anlända med båt till Göteborg den 19e aug (vilket nog blir svårt nu) och senare Malmö.

Verkar vara folk i andra forum som väntar sig att båten även ska till Drammen i Norge.

I så fall skulle jag gissa att båten kör Zeebrugge->Drammen->Göteborg->Malmö
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av wannabee »

Flyingandy75 skrev:
Nån som vet hur våra bilar transporteras upp från Zeebrugge?

Nu senast i juni, så kom en del med lastbil, men som jag fattade det så kom det även ett tåg till Stockholm med ganska många bilar på (Jag följde mest model Y då, men de var väl på samma båt som model 3 då också)
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av enoch85 »

leslayer skrev:
Flyingandy75 skrev:
Nån som vet hur våra bilar transporteras upp från Zeebrugge?
Någon i forumet hade fått höra från Tesla att bilarna skulle anlända med båt till Göteborg den 19e aug (vilket nog blir svårt nu) och senare Malmö.

Verkar vara folk i andra forum som väntar sig att båten även ska till Drammen i Norge.

I så fall skulle jag gissa att båten kör Zeebrugge->Drammen->Göteborg->Malmö
Det var min uppgift om Göteborg, den kommer direkt från Tesla i UK.

Det verkar stå ganska stilla just nu. Jag refreshar denna flera gånger per dag: https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MGHG »

Flyingandy75 skrev:
Nån som vet hur våra bilar transporteras upp från Zeebrugge?
Enligt "Mr Miserable" som driver tråden 2022 Shipping Movements hos Tesla Motors Club så är de hittills kända transportsätten tåg, fartyg till Malmö och fartyg till Wallhamn (men inte fartyg till Göteborg).

Mr Miserable har nyligen nämnt “K” Line European Sea Highway Services (KESS) och United European Car Carriers (UECC) som möjliga rederier för fartygstransport av bilar till Norden. Som redan nämnts av marchr så är KESS-fartyget Danube Highway på väg till Malmö med planerad ankomst den 21 augusti. UECC-fartyget Autostar förväntas komma till Wallhamn den 25 augusti. Men det finns inga säkra uppgifter om att just dessa fartyg har bokats av Tesla.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Skriv svar