Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MaxE »

rolundb skrev:
Finns det egentligen någon som helst nackdel med att låsa upp räntan, säg 72 mån, istället för 36 mån? En kan när som helst ändå betala av hela lånet om man skulle vilja (vad jag förstår). Har jag missat något?
Jag gjorde så, eller iaf nästan. Tog en lagerbil nu med 10% insats och sedan leasingupplägg (företag) på 6 år med 20% restvärde.

Jag resonerade, precis som du, att det är bra att låsa in räntan (eller rabatt om man skall var petig) under så lång tid som möjligt.
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TBC »

Vad tror ni att en M3 har kvar i värde efter 3 år och 21000mil? Har svårt och bestämma ett restvärde som är rimligt. Fått 40% från Tesla men jag tycker att det låter högt.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Klintan »

TBC skrev:
Vad tror ni att en M3 har kvar i värde efter 3 år och 21000mil? Har svårt och bestämma ett restvärde som är rimligt. Fått 40% från Tesla men jag tycker att det låter högt.
Låter väldigt högt iom att all garanti är borta då.
Elbilist sedan 2014
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TBC »

Vad ska man sätta?
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SuperDUDE »

Hej!

Ska skicka in papper till autoplan på en sr+ till veckan, sjukt kul!

Vet inte om jag ska be att få vänta till q2 för leverans dock eller ta nu. Jag tar den ju gärna så fort jag kan men har egentligen bil och ser gärna att jag får den efter 1a april, för bonusens skull. Jag vill ju dock inte få bilen efter 1a juli med högre förmånsvärde, då är det nog bättre utan extra bonus. Finns risk att leverans i q2 blir i juli? Hur skulle ni resonera i detta?

Blir lååång väntan till slutet av q2 :lol:
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av vibrationsfri »

SuperDUDE skrev:
Hej!

Ska skicka in papper till autoplan på en sr+ till veckan, sjukt kul!

Vet inte om jag ska be att få vänta till q2 för leverans dock eller ta nu. Jag tar den ju gärna så fort jag kan men har egentligen bil och ser gärna att jag får den efter 1a april, för bonusens skull. Jag vill ju dock inte få bilen efter 1a juli med högre förmånsvärde, då är det nog bättre utan extra bonus. Finns risk att leverans i q2 blir i juli? Hur skulle ni resonera i detta?

Blir lååång väntan till slutet av q2 :lol:
Nä 1 juli är omöjligt. De pumpar ut bilar i mars och juni som galningar. Inför nytt kvartal.

Räntan nu är mer värd än 10 k extra bonus.
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SuperDUDE »

vibrationsfri skrev:
SuperDUDE skrev:
Hej!

Ska skicka in papper till autoplan på en sr+ till veckan, sjukt kul!

Vet inte om jag ska be att få vänta till q2 för leverans dock eller ta nu. Jag tar den ju gärna så fort jag kan men har egentligen bil och ser gärna att jag får den efter 1a april, för bonusens skull. Jag vill ju dock inte få bilen efter 1a juli med högre förmånsvärde, då är det nog bättre utan extra bonus. Finns risk att leverans i q2 blir i juli? Hur skulle ni resonera i detta?

Blir lååång väntan till slutet av q2 :lol:
Nä 1 juli är omöjligt. De pumpar ut bilar i mars och juni som galningar. Inför nytt kvartal.

Räntan nu är mer värd än 10 k extra bonus.
Tack för svaret! :)

Skönt att höra, då gissar jag att samma sak gäller kvartalsövergången till april, dvs. det borde vara långsökt att tro att man kan få en bil från första kvartalen i april.

Jo, du har helt rätt i att räntan är mer värd än bonusen såklart, men eftersom jag kommer lease:a via autoplan så spelar det ingen roll. Autoplan (swedbank) köper bilen av Tesla och har sin egen ränta som man får betala via leasingavgiften. Det är ju deras business :)
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SuperDUDE »

En till fråga förresten :)

Går det att spekulera i om man kommer få en MIC eller MIA? Läste att MIC verkar ha något bättre byggkvalité.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av vibrationsfri »

SuperDUDE skrev:
En till fråga förresten :)

Går det att spekulera i om man kommer få en MIC eller MIA? Läste att MIC verkar ha något bättre byggkvalité.
Just nu kommer MIA. MIA har 5YJ i källkoden , mic LRW. Här är alltså MIA. De har olika batterier. MIA laddar snabbare. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJ3200 ... edirect=no
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SuperDUDE »

vibrationsfri skrev:
SuperDUDE skrev:
En till fråga förresten :)

Går det att spekulera i om man kommer få en MIC eller MIA? Läste att MIC verkar ha något bättre byggkvalité.
Just nu kommer MIA. MIA har 5YJ i källkoden , mic LRW. Här är alltså MIA. De har olika batterier. MIA laddar snabbare. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJ3200 ... edirect=no

Wow, vilken kunskap som finns inom Tesla-familjen, och kanske speciellt på detta forumet. Häftigt att se! :)

Ok, då blir det säkert MIA, även om det skulle kunna vara annorlunda vid leveransen Q2. Är väl sak samma dock, batterierna var väl eventuellt bättre i MIA men byggkvalitén bättre i MIC, om jag har förstått det rätt? Det blir vad det blir och man blir till slut ändå ägare till en Tesla. Mums! :D
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Daviday »

Hej

Beställde en M3 igår (20% kontantinsats)

Någon vet när behöver man betala handpenning och andra fakturor. Jag antar att betalning sker vid leverans. Stämmer det?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

Sju dagar för leverans.

Antar att det är för att pengarna med god marginal ska vara på plats vid leverans.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av b0urne »

Något med prel leverans i slutet av mars som fått exakt datum?
Användarvisningsbild
Hjort
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 jan 2021 11:01

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Hjort »

b0urne skrev:
Något med prel leverans i slutet av mars som fått exakt datum?
15e mars, men det kanske inte räknas som slutet av mars.
Model 3 Long Range Stealth Grey/Black -24
Model 3 Long Range Red/Black -21
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Trevlig »

Fick sms nu på kvällen. Beräknad leverans 17-31.

Bokad till 31/3
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Gangalo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 feb 2021 20:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gangalo »

Fick SMS bokade 22/3.
Aved
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 feb 2021 06:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Aved »

I got a preliminary delivery date of 9th April 2021 for white M3 LR
Leafhage
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 feb 2021 20:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Leafhage »

Slog till i Lördags, i orderbekräftelsen står det prel 13 april men säljaren har ju lovat innan 31 mars.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Pasjostrom »

Hämtade idag min M3 LR som beställdes i december. Inga anmärkningar på bilens skick och en riktigt härlig känsla att köra!

Noterar att det är nya strålkastarna och Panasonic-batteri, oklart kring rattvärme men vi får väl se om det kommer med en senare mjukvaruuppdatering.

Dottern döpte bilen till Vinterskuggan och var överlycklig över prutt-knappen :)
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av rolundb »

Har också fått prel leveransdatum tidigt i April. Men om jag förstår det rätt så får man då ta del av det utökade statliga bidraget?
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SuperDUDE »

rolundb skrev:
Har också fått prel leveransdatum tidigt i April. Men om jag förstår det rätt så får man då ta del av det utökade statliga bidraget?

Ja, så måste det absolut bli. Vilken typ av M3 har du fått det leveransdatumet på? Också en LR eller är det en SR+ eller P?
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av lav1 »

Ni tror inte att Tesla på något sätt registrerar bilen senast 31/3?
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av b0urne »

Gangalo skrev:
Fick SMS bokade 22/3.
Nice!
När hade du bokat din bil?
La min beställning 19;e Februari, så väntar spänt på SMS/Mailet
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Merlin »

Fick också SMS igår om att boka in leverans.
Har bokat den 25 Mars.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av rolundb »

SuperDUDE skrev:
rolundb skrev:
Har också fått prel leveransdatum tidigt i April. Men om jag förstår det rätt så får man då ta del av det utökade statliga bidraget?

Ja, så måste det absolut bli. Vilken typ av M3 har du fått det leveransdatumet på? Också en LR eller är det en SR+ eller P?
Det är ju gött i varje fall! Lite plåster på såren. Hade hoppats på leverans i mitten av mars.

Också en LR :)
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Skriv svar