Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 852
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Väntrum Model 3

Inlägg av loftux »

Detta är ett väntrum för oss som beställt en Model 3.
Ange när du beställde, modell med mera som du vill dela med dig av.
När du sedan får uppdatering på ditt beställning såsom VIN eller till och med leverans, uppdatera ditt första inlägg eller gör ett nytt.

Om du inte redan beställt, använd referralkod
Innan du kliver in i väntrummet så har vi ett tips för dig som inte redan beställt. Använd en referralkod, du hittar dem under profilen till höger för den användare du vill stödja. Det är en klickbar länk som tar dig direkt till beställning, och kommer ge dig och den vars kod du använder 1500 km gratis supercharger laddning.
Det är svårt att få det tillagt i efterhand, vissa har lyckats via säljaren, men oftast går det inte.

Varför ett "väntrum"?
Vi är säkert många som otåligt väntar på leverans, och därmed vill veta kring när besked kom och hur långt tid det tog innan leverans. Nu finns den informationen till viss del i många olika trådar, men kan vara intressant samla dem.
Tråden bör bara handla om beställing, leverans och detaljer kring det. Att man inte kan dra slutsatser av hur lång tid den egna leveransen kommer ta baserat på andras beställningar är underförstått, så behöver inte påpekas.
För eller emot en viss modell, funktioner och annat kan med fördel diskuteras i andra trådar.

Vad händer i väntrummet?

Nedan finner du en sammanfattning av samlade erfarenheter, saker kan ändras, så ta det som en fingervisning

Det första du kommer se på din sida med beställningen är "Vi håller på att upprätta din faktura och kommer..."
Så står det nästan direkt från start, och det betyder inte att du snart får den, det kommer dröja.

Hur lång tid kommer det att ta?
Korta svaret: 1-3 månader. Men allt är bara gissningar.
Lite längre svar: Det beror på konfiguration, tidigare var svart med svart inredning snabbast, nu när pärlemovit är standard så kan det gå fortare. Svart inredning kan gå något fortare än vit inredning.
Sedan beror det på när i kvartalet du beställer. Tesla levererar nästan alla bilar i slutet av kvartalet, beställer du i månad 1 av kvartalet tar det längre tid, i slutet av kvartalet 3-5 veckor.
Alla Model 3 byggs i batchar för olika kombinationer av lackfärg, inredning, SR/LR med mera. Så har du tur när du beställer så finns "din" bil redan i Sverige eller på en båt på väg hit.

SR+ har tagit längre tid, men har sedan sommaren-19 börjat levereras, och bör nu ligga på samma tider som för LR.
Lagerbil bör gå snabbt, men det finns exempel på de som fått vänta även på lagerbil.

Beställer du off-menu, såsom det gick att göra för Long Range RWD finns risken att det kan ta lång tid, då off-menu kan utgå helt, eller är lägre prio i batchbyggande. Så har du bråttom, undvik det.

Ändrar du din beställning är det troligt att din kötid börjar från noll. Det är ju viktigt att få den bil man vill ha, så man får prioritera snabb leverans v.s. drömbil.

Prisändringar
Om priser går ner medans du väntar, så brukar Tesla låta dig ta del av prissänkningen. Du kan behöva kontakta din säljare för detta, men finns exempel där det slagit igenom automatiskt.
Om priset går upp, så får du behålla priset som gällde när du beställde. OBS! Ändrar du din beställning så ser Tesla det som en avbruten beställning, och sen en ny, och då kan då behöva betala det högre priset.

Följa fartygen
Är du intresserad av att se hur många skepp med Tesla som är på väg till Europa kan du hitta dem här http://bit.ly/TeslaCarriers. Där finns datum när nästa skepp kommer, hur lång tid överfarten tar med mera. Tyvärr finns inget sätt att veta om din bil är med på en specifik båt.

VIN
Du kommer i väntrummet se att många letar efter VIN-koden (bilens unika serienummer). Det kan du också göra, enklast om du använder Google Chrome är att installera en plugin Tesla Vin Finder.
Ett annat sätt är att högerklicka, sen välja "Visa sidkälla", sen söker du på sidan efter kombinationen "5YJ" (utan citattecken). Alla Tesla vin börjar med den kombinationen, har du noll träff har du inte fått vin.
Vad betyder det att du fått ett VIN?
Du är något närmare leverans, troligen inom 1 månad. Men ingen garanti för detta, VIN kan också plötsligt ändras om bilen inte kan levereras till dig (Tesla säger inte varför, men kan vara att någon annan fick högre prio, eller bilen inte häll måttet).
När du har ditt vin kan du kolla det på https://teslatap.com/vin-decoder/ som ger lite information om vad det är för bil (men det vet du säkert redan). Sen kan du kolla ditt vin på https://car.info, och med lite tur så får du se registreringsnumret för din bil. Då är det nära, du bör få leverans snart.

Betalning till Tesla
Av någon anledning skickar inte Tesla en vanlig faktura med fakturanummer för handpenning eller första förhöjd leasing (för er som leasar). Istället ombeds du föra över pengarna till Teslas konto, därefter skicka bevis på din överföring från din bank. Detta "bevis" kan vara en skärmdump från din banksida, som du sedan klistrar in i en pdf och skickar. Vad exakt som gäller för din betalning kommer du få information om via epost.

Leverans.
Det blir när det blir, ofta senare än du vill. Du får information om det via sms eller epost.
Om du har tjänstebil vill många skjuta upp leveransen några dagar om den kommer i slutet av månaden, eftersom du får betala fullt förmånsvärde för hela månaden, även om du bara har bilen några få dagar. VARNING: Det går att skjuta upp leveransen, men vill du vara säker på att få bilen nu ska du försöka ta den så snart som möjligt, annars kan bilen tilldelas någon annan. Tesla håller inte på bilen åt just dig, du får vänta på nästa som matchar. Och då kanske du är i samma situation igen, fast några månader senare.
Senast redigerad av loftux, redigerad totalt 3 gång.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 852
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av loftux »

Beställt LR RWD, AP, FSD, Blå med Vit interiör 16 April. Inlagd som AWD men ändrad till korrekt RWD 2 Maj.
Priset fel på AP (var ej inkluderat enligt offert), korrigerat 8 Maj.
Redan beställt Wall Charger, men leverans verkar dröja, skickas säkert inte förrän jag har en bil. Och en hel del andra tillbehör såsom console wrap, wireless charger. Kunde säkert väntat med det, men något måste man ju göra så länge.
Första Teslan, nuvarande bil Nissan Leaf 2013
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pinussen »

SR+ blå, 27/4. Uppdaterat med dragkrok efter beställning. Reservation sen 07/2016.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gr1pen »

loftux skrev:
Beställt LR RWD, AP, FSD, Blå med Vit interiör 16 April. Inlagd som AWD men ändrad till korrekt RWD 2 Maj.
Priset fel på AP (var ej inkluderat enligt offert), korrigerat 8 Maj.
Redan beställt Wall Charger, men leverans verkar dröja, skickas säkert inte förrän jag har en bil. Och en hel del andra tillbehör såsom console wrap, wireless charger. Kunde säkert väntat med det, men något måste man ju göra så länge.
Första Teslan, nuvarande bil Nissan Leaf 2013
Jag beställde TWC samma dag som jag beställde M3 L3 AWD (13 april), adderat dragkrok efter. TWC kom 2 dagar senare. Kopplades in den igår och bilen ska levereras på onsdag.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Beställde en LR AWD, Vit med 18" hjul den 28/5 efter mycket övervägande. Tanken var att beställas en LR RWD, men eftersom beskedet att AP inte ingick, så valde jag att lägga de extra 23000 kr för AWD.
Beställningen gick väldigt enkelt och finansiering via DnB (privat) gick också sjukt snabbt.
Sedan hände inte mycket på 2 veckor, ringde kundtjänst den 10 maj och fick bekräftat att allt var korrekt, bilen hade fått VIN (men ville inte ge mig det då det kunde komma att ändras). Estimerad leverans den 18/5 :shock:
I går (14/5) ringde jag igen för att höra och fick då besked att det var på gång och att försäljningsavdelningen skulle höra av sig inom 1-2 dagar. Fick SMS om inbokad leverans den 23/5. Strax därefter kom det in en slutfaktura på mitt konto.
Får väl se om de ringer idag, annars får jag väl betala in handpenningen ändå. Jag vet ju vart och hur mycket som skall betalas in. Förutsätter att finanspapperna skall signeras när jag hämtar bilen.

Så om allt går som det skall, 26 dagar mellan beställning och leverans. :shock:

Första elbilen - byter från familjebilen XC60 (familjen är lite mer vuxen nu). Kommer förmodligen att sakna lastutrymmet.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zyax »

Beställt en Blå Model 3 RWD den 12:e april inklusive vinterhjul
Fått slutfaktura, VIN och leveransdatum den 22:e maj i Malmö
Skulle betalat kontant alltihop men eftersom leveransen kom plötsligt blev det ett byte (troligen väldigt kort) till finans via DNB privat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bejje »

Enligt signatur. Adderat dragkrok och fått bekräftelse på den, den 13:e Maj.

Inget vin, inget leveransdatum, ingen slutfaktura.
Nuvarande status: "Vi håller på att upprätta din faktura"

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 okt 2016 15:57
Ort: Järbo

Väntrum Model 3

Inlägg av skegge »

LR RWD med FSD SolidBlack och svart interiör

Reserverade 20161020
Beställde 20190415
Slutfaktura och VIN 20190514
Leveransbesked (SMS) 20190514
Ev leverans 20190524 Trosta Park

Lyckades hinna på tåget med inkluderad AP men och det billigare FSDpriset. Lade till drag men backade tillbaka till ursprunglig beställning när de krävde 11000 extra för nya FSD priset. Dragkrok för 22500 kändes lite magstarkt.

Har sen 2016 hunnit avverka två gamla fossilbilar i väntan på 3an. Båda med mer eller mindre motorras. ”3an skulle ju komma snart och när som helst och skulle ju inte vara så snordyr”
Så vänta vänta snart så...
Nu blev den betydligt dyrare än jag tänkt från början men kommer (förhoppningsvis) vara nöjdare med denna bil än en basic SR.

Men nu är det nära på riktigt!! :D


//Christian
Senast redigerad av skegge, redigerad totalt 1 gånger.
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av HenricL »

LR AWD, Midnight Silver Metallic, 18tum hjul, ej FSD, svart klädsel
Beställd 9 maj.
Leveransdatum 24 maj (bekräftat).
Har fått faktura och VIN nummer.
Detta blir min första elbil. Har en just nu en fin gammal Saab 93 Areo som jag tyvärr får göra mig av med nu. Den har tjänat mig väl :)
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
benji
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2019 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av benji »

LR AWD med dragkrok, annars standard färg/hjul. Beställd 9 Maj, har fått slutfaktura och VIN nummer men inget leveransdatum.

Enligt säljaren igår (14 Maj) så var bilen då i Belgien, och de hoppas på leverans så snart som möjligt, förmodligen slutet maj/början juni.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dhanjel »

Beställde 29/4 initialt tror jag det var, men många vändor fram och tillbaka för att få allt rätt.

Röd LR RWD med inkluderad AP och dragkrok.

Inte fått slutfaktura eller VIN.

Ska ersätta vår Leaf som ska tillbaka i december, så för min del behöver den inte dyka upp speciellt snabbt. Har inget behov av två bilar :)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Thel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2019 16:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Thel »

Beställde 19/4 SR+ Svart.
Inget VIN nummer eller slutbetalning.
Användarvisningsbild
Calder
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 jun 2018 21:11
Ort: Hörby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Calder »

Beställde 25/4 en röd AWD, med FSD.
Har lagt till krok, men eftersom det blir pristillägg på 11.000kr på FSD så väntar jag med leverans till (förmodligen) slutet av juni. Får väl använda skatteavdraget för solcellerna till det... Konstigt nog var det bara FSD som ändrades - inte att man fick 750 mil fri laddning... :roll:

Men men.. Då hinner man kanske sälja sin Ampera först! ;)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1550
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av renes »

Beställde SR+ med FSD, blå, 19/4.
Har inte hänt nånting sen dess.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av bonath »

Köat sen 2016.... :oops:

Beställde SR+ röd med vit inredning och aero fälgar första dan, 12/4. Ingen FSD.
Lade till dragkroken när den blev tillgänglig 8/5.

Pratat med Tesla som "tror" att den kommer innan juli.
Dom har dålig koll på dragkrokarna sa hon.
Perfekt om det blir före semestern. :D
(men vad gör nån månad efter tre år) :shock:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dr_bus »

Beställt en SR+, Deep Blue Metallic-lack den 15/4.
Uppdaterade med dragkrok den 8/5.
Fick beställningsavtalet uppdaterat den 13/5.

Väntar på fler livstecken från Tesla.
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Användarvisningsbild
Vikan
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 mar 2019 14:24
Ort: Saltsjö-boo

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Vikan »

Skönt att jag verkar vara ensam med köp av en vit performance svart inredning :D då kanske jag får den väldigt snart.

Beställde 1/5, inväntar besked om leverans
AlexH
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 maj 2019 16:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av AlexH »

LR RWD. Röd med vit interiör. Då jag beställde efter 1:a maj lägger jag till AP i efterhand. Undra om man kan snacka sig till AP...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

AlexH skrev:
LR RWD. Röd med vit interiör. Då jag beställde efter 1:a maj lägger jag till AP i efterhand. Undra om man kan snacka sig till AP...
Om du fått den till det gamla priset (dvs 597.500-ish) så kan du snacka hur mycket du vill.

Vill du ha AP, så beställer du den till det nya priset, 609.000-ish. Så behöver du inte snacka. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jonaslindgren
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 aug 2017 10:04
Ort: Vallentuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonaslindgren »

Beställning lagd: 17 april 2019
Model: SR+, Vit, 19" sportfälgar. Svart inredning.
Order ändrad: 7 Maj 2019 till samma konfiguration fast LR AWD istället för SR+
VIN/Slutfaktura: 14 Maj.
Leveransdatum: Inte fått någon info ännu
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av snowtroll »

2017-08-10: Reservation
2019-05-11: Provkörning WAF=OK -> Beställde: AWD, LR, Deep Blue Metallic, svartvit Prem. interiör, dragkrok, AP, Aero + Aero vinterhjul.
2019-05-14: Slutfaktura med VIN nr kom in på kontot :D. Ringde kollade läget: på sälj lät det som slutet Maj och "det ser ljust ut" och mycket sannolikt före midsommar :D
2019-05-16: T-konto uppdaterad: "När ditt leveransdatum närmar sig kommer vi att kontakta dig för att bekräfta ..." OCH: Tesla appen går nu att logga in i. verkar som det rör på sig... :P
2019-05-17: T-kontot: text tillbaka såsom innan VIN kom på plats med slutfakturan: "Nästa steg - Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning." Faktura dokument med VIN kvar såsom tidigare.
2019-05-21: Update (från Tesl Lev.info via tel ): bilen har anlänt till EU och är under logistik för transport till Sverige. Väntas anlända 31 Maj (Trosa). Leverans väntas 1:a veckan i Juni. :mrgreen: :D :mrgreen:
2019-05-22: Fick mejl "betalningsinstruktioner för eran första förhöjda hyra/kontantinsats" men inget SMS eller ngt om när pynta.
2019-05-26: Kanske inte gör skillnad men skickade in pengen...
2019-05-27: Bekräftelse av mottagen betalning

/16 dagar (747 dagar eller 1år 9mån 17dagar - tot så här långt)


// Less på fosileriet, och vi gör ngt åt det. //
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 13 gång.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Pigi71
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 jun 2014 17:09
Referralkod: ts.la/pierluigi20337

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Pigi71 »

Ordered 14/5, LR AWD, black paint, black interior, AP+FSD. 18" wheels. No news yet.

/Pierluigi
hulnik
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 apr 2019 20:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av hulnik »

Reservation: 2017-09-xx
Beställning: 2019-04-14

Beställt:
- SR+
- Blå
- Svart interiör
- 18" Aero - Sommar
- 18" Aero - Vinterhjul (Odubbat)


Ingen leveransinformation
Ingen VIN
Ingen faktura

Räknar med att den finns med på NOCC Oceanic som befinner sig mitt på atlanten och kommer till Zeebrugge 21:a maj.
Den avgick från USA (San Francisco) 2019-05-02.
Hinner dom med tillverkning och lasta på båten på två veckor?
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av AndersB_Hson »

Reserverade 31 mars 2016 i Mölndal, beställde 22/3, svart LR AWD, svart inredning, AP. Fick besked i början av april ett prel levdatum 19/4. När jag 26/4 inte hört ett knyst från Tesla hörde jag av mig och då meddelade Deliveryteam att jag får räkna med "minst 2 månaders väntetid från beställning till leverans", en information de aldrig givit mig under beställningskommunikationen.
Nu är vi i mitten på maj och fortfarande inte hört pip från Tesla, inga besked om vare sig VIN eller bil...
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
supachrgr
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 maj 2019 19:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av supachrgr »

Reservation 2017-09-10
Beställde först en SR+ 2019-04-12 men ändrade till en LR RWD 2019-04-13 när jag fick reda på att den gick att beställa off menu.
Lade till dragkrok 2019-05-08.
Fick den 10 maj reda på att jag var matchad mot en bil utan dragkrok (såg aldrig något VIN dock) men stod ändå fast vid dragkrok.
Fick av delivery höra att jag förmodligen blir matchad mot en ny bil i början på juni och att leverans sker nån gång i slutet av juni/början på juli. Men att det kan ske tidigare.

LR RWD
Svart
Svart inredning
Skriv svar