Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Franz »

Vi (car.info) får uppgifter från Transportstyrelsen 5 dagar i veckan (typiskt tisdag-lördag) med alla nyregistrerade (och avregistrerade) fordon i Sverige. Dessa uppgifter ligger till grund för vår statistikuträkning. Detta är samma data som Bil Sweden också får även om de som regel bara sammanställer en gång per månad. Bil Sweden presenterar alltid månadsstatistiken första vardagen i månaden. Om detta råkar vara en måndag tar de inte med helgens siffror utan lägger till dem till nästa månad. Det gör att vi kan få lite olika siffror. Särskilt i Tesla-fall kan det ju ske oväntat många leveranser sista helgen i ett kvartal ;).
Ungefär 1 gång i veckan får vi en större sammanställning med ägarbyten, besiktningar och även bilar som är förregistrerade. Det innebär att tillverkaren/generalagenten/bilhandlaren registrerat bilen hos Transportstyrelsen för att få ut regnr men att bilen inte satts i trafik än. I Tesla-fallet verkar detta ske ungefär när bilarna anländer till Europa. I samband med att vi får de uppgifterna går det att söka på VIN hos oss och få fram regnr samt lite annan data.

Uppgifterna om nyregistrerade bilar brukar komma mitt i natten. Typiskt har vi statistik färdigt kl 2-3. Veckouppgifterna kommer oftast tidig morgon så typiskt klara redan 7-8. Vid månadsskiften brukar allt ta längre tid på sig och det händer även att enskilda tillfällen blir försenade till sent på eftermiddagen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av valleb »

En uppdatering om min LR pearl/svart/drag med upphämtning i Malmö och första prel. datum 29/11 - 14/12

Idag så ändrade sig den uppskattade leveranstiden till 6/12 - 15/12, dvs spannet krymper.

Var ändå nere hos Tesla Malmö och frågade efter leveransen och svaret är att bilen kommer till dom den 8/12 och att det gick bra att boka en leveransdag/tid.
Så nu har jag fått tiden för upphämtning till den 10/12 kl 15:40

En bekräftelse skulle skickas via mail (oklart när), men enligt damen så är det den tiden som gäller om inget annat uppstår.

Datumet stämmer på dagen med det första preliminära datumet som stod på fakturan dvs 10/12
r_b
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 nov 2021 16:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av r_b »

På grund av försening så har min upphämtning blivit ombokad, från 9/12 till 13/12. :cry:
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av lav1 »

r_b skrev:
På grund av försening så har min upphämtning blivit ombokad, från 9/12 till 13/12. :cry:
Vart ska du hämta? När fick du SMS och vad hade du för leveransspann?

Jag vet, samma fråga till alla men jobbigt när man inte skriver ut det :D
r_b
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 nov 2021 16:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av r_b »

lav1 skrev:
r_b skrev:
På grund av försening så har min upphämtning blivit ombokad, från 9/12 till 13/12. :cry:
Vart ska du hämta? När fick du SMS och vad hade du för leveransspann?

Jag vet, samma fråga till alla men jobbigt när man inte skriver ut det :D
Hehe sorry! Stockholm-Trosta Park. Mail & SMS rätt tätt inpå, ~16:35. Leveransspann 1-15 december.
Användarvisningsbild
OncleCofter
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 06 nov 2021 13:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OncleCofter »

Hej på er,
Beställde min M3 LR grå 10 november med uppskattad leveranstid december. Jag har ännu inte fått någon VIN-kod, och tänker nog att det kanske är lite väl optimistiskt att förvänta sig leverans den här sidan av årsskiftet. Jag är dock nyfiken på hur det går/har gått för er som beställt tidigare och senare. Dvs beställningsdatum, när ni fått VIN-kod, leveranstid osv? Vill inte spekulera, men är ändå nyfiken.

Tackar på förhand.
FruB
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 nov 2021 16:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av FruB »

valleb skrev:
En uppdatering om min LR pearl/svart/drag med upphämtning i Malmö och första prel. datum 29/11 - 14/12

Idag så ändrade sig den uppskattade leveranstiden till 6/12 - 15/12, dvs spannet krymper.

Var ändå nere hos Tesla Malmö och frågade efter leveransen och svaret är att bilen kommer till dom den 8/12 och att det gick bra att boka en leveransdag/tid.
Så nu har jag fått tiden för upphämtning till den 10/12 kl 15:40

En bekräftelse skulle skickas via mail (oklart när), men enligt damen så är det den tiden som gäller om inget annat uppstår.

Datumet stämmer på dagen med det första preliminära datumet som stod på fakturan dvs 10/12
Jag mejlade tesla senast idag och fick ett ganska surt svar tillbaka att de inte vet när bilen kommer och inte heller vet var den befinner sig nu. Men troligtvis vid jul.
Uppskattad leverans 10-24 december, preliminärt upphämtningsdatum 24/12 :?

Undra om jag kan mejla tesla på annan ort och få annat svar?
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bira »

FruB skrev:

Jag mejlade tesla senast idag och fick ett ganska surt svar tillbaka att de inte vet när bilen kommer och inte heller vet var den befinner sig nu. Men troligtvis vid jul.
Uppskattad leverans 10-24 december, preliminärt upphämtningsdatum 24/12 :?

Undra om jag kan mejla tesla på annan ort och få annat svar?
Säger dom på din ort runt jul så stämmer det troligtvis ganska bra. Har svårt att se att någon på annan ort skulle kunna trolla fram ett annat datum ;)
FruB
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 nov 2021 16:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av FruB »

Bira skrev:
FruB skrev:

Jag mejlade tesla senast idag och fick ett ganska surt svar tillbaka att de inte vet när bilen kommer och inte heller vet var den befinner sig nu. Men troligtvis vid jul.
Uppskattad leverans 10-24 december, preliminärt upphämtningsdatum 24/12 :?

Undra om jag kan mejla tesla på annan ort och få annat svar?
Säger dom på din ort runt jul så stämmer det troligtvis ganska bra. Har svårt att se att någon på annan ort skulle kunna trolla fram ett annat datum ;)
Menar att den som svarade per mejl gick på vad som står på slutfakturan. Brukar de stämma?
"Alla" andra verkar ju få fram både det ena och andra infon i kontakt med tesla förutom vi :cry:
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bira »

FruB skrev:
Bira skrev:
FruB skrev:

Jag mejlade tesla senast idag och fick ett ganska surt svar tillbaka att de inte vet när bilen kommer och inte heller vet var den befinner sig nu. Men troligtvis vid jul.
Uppskattad leverans 10-24 december, preliminärt upphämtningsdatum 24/12 :?

Undra om jag kan mejla tesla på annan ort och få annat svar?
Säger dom på din ort runt jul så stämmer det troligtvis ganska bra. Har svårt att se att någon på annan ort skulle kunna trolla fram ett annat datum ;)
Menar att den som svarade per mejl gick på vad som står på slutfakturan. Brukar de stämma?
"Alla" andra verkar ju få fram både det ena och andra infon i kontakt med tesla förutom vi :cry:
Ja, min känsla är att de allra flesta får sina i slutet av det tvåveckorsspann för uppskattad leverans. Kan ju bero på mängder av saker, att vissa anställda på Tesla gissar eller att de besitter nördkukskaper kring leveranser som inte är något de ser i sina system etc. Du kan nog sitta lugnt i båten och förvänta dig leverans runt jul om de sagt det. Allt innan dess är ju en positiv överraskning.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kenjon »

"nördkukskaper" :D
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2021 10:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Eklund89 »

Kan tänka mig att kundsupporten är ganska trötta på alla mail de får om "när får jag min bil?" eller liknande.

Min M3 RWD standard allt + vinterdäck är beräknad att levereras till Stockholm 24 december. Har fått VIN.

Jag hoppas jag kommer kunna hämta bilen för jul eller efter nyår. Vem kan hämta bil på julafton? Lite konstigt tycker jag.
M3 RWD vit/svart
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

Jag har hört att de flyttar fram leveranser för dom som frågar hela tiden ;)
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
FruB
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 nov 2021 16:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av FruB »

Eklund89 skrev:
Kan tänka mig att kundsupporten är ganska trötta på alla mail de får om "när får jag min bil?" eller liknande.

Min M3 RWD standard allt + vinterdäck är beräknad att levereras till Stockholm 24 december. Har fått VIN.

Jag hoppas jag kommer kunna hämta bilen för jul eller efter nyår. Vem kan hämta bil på julafton? Lite konstigt tycker jag.
Hoppas på före jul då vi står utan bil nu i väntan på nya ;) . Nä hämta på julafton bör ju inte vara möjligt :shock:
FruB
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 nov 2021 16:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av FruB »

Holve skrev:
Jag har hört att de flyttar fram leveranser för dom som frågar hela tiden ;)
:P ja de skulle vara vår vanliga tur isf :cry:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19518
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

kenjon skrev:
"nördkukskaper" :D
Måste vara rekord i ovanlig autokorrigering :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bira »

kenjon skrev:
"nördkukskaper" :D

Oops :oops:
Användarvisningsbild
PFall
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 nov 2021 13:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PFall »

Eklund89 skrev:
Kan tänka mig att kundsupporten är ganska trötta på alla mail de får om "när får jag min bil?" eller liknande.

Min M3 RWD standard allt + vinterdäck är beräknad att levereras till Stockholm 24 december. Har fått VIN.

Jag hoppas jag kommer kunna hämta bilen för jul eller efter nyår. Vem kan hämta bil på julafton? Lite konstigt tycker jag.
jag har också julafton på pre lev på slutfakturan. Jobbar dom ens då? Jag åker gärna på en lite tur till Trosta på Julaftonsmorgon :D
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2021 10:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Eklund89 »

Ännu en fråga gällande leverans som jag frågat några användare privat och fått olika svar.

På Teslas hemsida säger de att man kan vara max 2 personer som hämtar bilen (om man köpt vinterdäck) för att sommardäcken tar upp hela bagagen och baksätet (nedfällt).

I mitt fall måste vi vara 3 personer som hämtar bilen p.g.a. anledningar. När jag tittar på videor på M3 RWD bagageutrymme så tycker jag det ser ut som man kan stoppa 2 eller 3 däck i bagagen om man ställer ett däck i "hålet" där bak och har ett däck (eller två) på två nedfällda baksäten.

Frågan: Går det absolut inte att få in 3 personer i bilen med fyra stycken däck i bagagen/baksätet?

Om inte, tror ni man kan få lämna två av däcken där och åka två varv och hämta däcken? Jag har ca 30 min till Trosta.
M3 RWD vit/svart
Användarvisningsbild
Tabster666
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 jun 2021 08:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tabster666 »

PFall skrev:
Eklund89 skrev:
Kan tänka mig att kundsupporten är ganska trötta på alla mail de får om "när får jag min bil?" eller liknande.

Min M3 RWD standard allt + vinterdäck är beräknad att levereras till Stockholm 24 december. Har fått VIN.

Jag hoppas jag kommer kunna hämta bilen för jul eller efter nyår. Vem kan hämta bil på julafton? Lite konstigt tycker jag.
jag har också julafton på pre lev på slutfakturan. Jobbar dom ens då? Jag åker gärna på en lite tur till Trosta på Julaftonsmorgon :D
JA det låter som det bäst sätt man kan starta julaftonen. Resten av familjen kommer inte se er på hela dagen. "Pappa" eller "Mamma" ska bara testköra lite :-D
Model 3 LR AWD 2021
FruB
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 nov 2021 16:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av FruB »

Tabster666 skrev:
PFall skrev:
Eklund89 skrev:
Kan tänka mig att kundsupporten är ganska trötta på alla mail de får om "när får jag min bil?" eller liknande.

Min M3 RWD standard allt + vinterdäck är beräknad att levereras till Stockholm 24 december. Har fått VIN.

Jag hoppas jag kommer kunna hämta bilen för jul eller efter nyår. Vem kan hämta bil på julafton? Lite konstigt tycker jag.
jag har också julafton på pre lev på slutfakturan. Jobbar dom ens då? Jag åker gärna på en lite tur till Trosta på Julaftonsmorgon :D
JA det låter som det bäst sätt man kan starta julaftonen. Resten av familjen kommer inte se er på hela dagen. "Pappa" eller "Mamma" ska bara testköra lite :-D
Pappa & mamma ska bara handla tidningen medan farmor är barnvakt :P nä men vi har ca 25 mil enkel väg, så julafton känns inte bra att få för barnens del. Jag hade gärna tagit vilken dag som helst annars.
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fraggan »

Woohoo. Nu börjar det röra på sig lite. Fick inbetalningsinfon för handpenningen. Ingen som ska hämta i Norrköping som fått lev.datum ännu?
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zelest »

fraggan skrev:
Woohoo. Nu börjar det röra på sig lite. Fick inbetalningsinfon för handpenningen. Ingen som ska hämta i Norrköping som fått lev.datum ännu?
Jag ska hämta min M3LR i Norrköping den 13:e :D
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bira »

fraggan skrev:
Woohoo. Nu börjar det röra på sig lite. Fick inbetalningsinfon för handpenningen. Ingen som ska hämta i Norrköping som fått lev.datum ännu?

Nä, jag har inte fått något datum spikat ännu. De hatar mig :cry:
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fraggan »

zelest skrev:
fraggan skrev:
Woohoo. Nu börjar det röra på sig lite. Fick inbetalningsinfon för handpenningen. Ingen som ska hämta i Norrköping som fått lev.datum ännu?
Jag ska hämta min M3LR i Norrköping den 13:e :D
Gött. Hatar att vänta :)
Bira skrev:
fraggan skrev:
Nä, jag har inte fått något datum spikat ännu. De hatar mig
Du är inte ensam :D
Skriv svar