Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av infelicitas »

Petterham skrev:
Sitter på tåget på väg att hämta ut min. Försenad. Kommer inte hinna fram till den utsatta tiden. Vad händer nu när man missar sin tid?
Kommer du innan de stänger är det nog inga problem. Det är kvartalsslut nu så man vill verkligen leverera ut bilar.
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av valleb »

Hej.

Ny här och har precis beställt min första rena elbil. Det blev en ny Model 3 LR, vit och med drag. Beräknad levtid är december.
Har en Prius plugin idag och ser verkligen fram emot allt nytt :)

Kul med ett så stort forum, finns mycket nyttigt att läsa och framförallt så fick jag många svar på frågor som man nog annars inte hade fått innan jag tryckte på knappen.
Så ett tack till Er alla redan nu!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Trevligt :)
Även om det kan vara svårt att söka här (ofta bättre att googla istället) så finns det svar på
otroligt många frågor här helt klart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
andreasdrake
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2021 22:02
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av andreasdrake »

Väntan är äntligen över!!
I morse hämtade jag ut min M3 LR.
Jag är helt lyriskt och går konstant runt med ett stort smajl :D
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zelest »

Gratulerar! Vart hämtade du den ifrån? Allt ser bra ut och så? Inga fel eller så upptäckta än? :)
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
andreasdrake
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2021 22:02
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av andreasdrake »

zelest skrev:
Gratulerar! Vart hämtade du den ifrån? Allt ser bra ut och så? Inga fel eller så upptäckta än? :)
Jag hämtade den i Trosta (närheten av Arlanda).
Allt såg superbra ut förutom några små kosmetiska repor bak på bilen. Jag påpekade det och de körde in den på verkstaden direkt och fixade till lacken på ca 15 min. Nu ser den jättefin ut.
Naturgas
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2021 19:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Naturgas »

Jahopp.... nu är det bara 1 timme kvar tills jag får hämta ut min M3 SR+.
Är så pirrig och känner mig som ett barn inför julafton. Underbart att man får känna den känslan igen som vuxen.
Varit lärorikt och trevligt att hänga med er här inne. :D
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av niclassoderlund »

Halloj,

jag hämtar ut min i övermorgon, 30:e, kl 10. Jag har en inbytesbil som jag fejjat och fixat med idag. Som alltid med inbytesbilar så är dem ju inte nya.. Så är lite orolig för vad de kollar och inte. Det finns absolut inget konstigt med bilen, men om de börjar titta varje kvadratcentimeter av bilen så kommer det ju märkas att det finns saker som inte är helt nytt.

Jaja. Får väl se hur det går. Nervös.
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Emolga
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 sep 2021 19:41
Ort: Lund

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Emolga »

Hej, nybliven medlem med beställning lagd den 3 september av en vit/vit M3 LR 19” + drag.
Första elbilen så väldigt spännande, men känns enormt långt till december!

Ska bli kul att hänga här och vänta tillsammans!

Någon med erfarenhet som vet om det alltid är i slutet av kvartalsmånaden bilarna levereras, eller om man kan få sin bil även i början av december? :)
Tesla M3 2021 LR. Beställd 3 sept. Tilldelad VIN 16 nov. SMS leverans 15 dec. Upphämtning 23 dec.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

niclassoderlund skrev:
Halloj,

jag hämtar ut min i övermorgon, 30:e, kl 10. Jag har en inbytesbil som jag fejjat och fixat med idag. Som alltid med inbytesbilar så är dem ju inte nya.. Så är lite orolig för vad de kollar och inte. Det finns absolut inget konstigt med bilen, men om de börjar titta varje kvadratcentimeter av bilen så kommer det ju märkas att det finns saker som inte är helt nytt.

Jaja. Får väl se hur det går. Nervös.
Jag har faktiskt inte hört något direkt om att dom skulle vara kinkiga på inbyten så det är nog lugnt :)
Annars skulle vi nog ha hört en hel del om det här… antar jag iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
paltskallen
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 aug 2021 11:50
Ort: Luleå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av paltskallen »

Hämtade ut min LR igår i Umeå, vilken fantastisk bil.
Lämnar därmed denna tråd :)
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av niclassoderlund »

Bjelke skrev:
niclassoderlund skrev:
Halloj,

jag hämtar ut min i övermorgon, 30:e, kl 10. Jag har en inbytesbil som jag fejjat och fixat med idag. Som alltid med inbytesbilar så är dem ju inte nya.. Så är lite orolig för vad de kollar och inte. Det finns absolut inget konstigt med bilen, men om de börjar titta varje kvadratcentimeter av bilen så kommer det ju märkas att det finns saker som inte är helt nytt.

Jaja. Får väl se hur det går. Nervös.
Jag har faktiskt inte hört något direkt om att dom skulle vara kinkiga på inbyten så det är nog lugnt :)
Annars skulle vi nog ha hört en hel del om det här… antar jag iaf.
Well, håller tummarna för att allt går bra. Jag kör om 20 minuter ned till Malmö, om allt går bra kör jag därifrån runt 10.30 i en Tesla istället..

Skulle ljuga om jag sa att jag inte var nervös, men det är iaf äntligen dags. Behövde bara vänta tre veckor på leverans från beställning men det har känts som en evighet.

Here we go..

Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xeik »

niclassoderlund skrev:
Bjelke skrev:
niclassoderlund skrev:
Halloj,

jag hämtar ut min i övermorgon, 30:e, kl 10. Jag har en inbytesbil som jag fejjat och fixat med idag. Som alltid med inbytesbilar så är dem ju inte nya.. Så är lite orolig för vad de kollar och inte. Det finns absolut inget konstigt med bilen, men om de börjar titta varje kvadratcentimeter av bilen så kommer det ju märkas att det finns saker som inte är helt nytt.

Jaja. Får väl se hur det går. Nervös.
Jag har faktiskt inte hört något direkt om att dom skulle vara kinkiga på inbyten så det är nog lugnt :)
Annars skulle vi nog ha hört en hel del om det här… antar jag iaf.
Well, håller tummarna för att allt går bra. Jag kör om 20 minuter ned till Malmö, om allt går bra kör jag därifrån runt 10.30 i en Tesla istället..

Skulle ljuga om jag sa att jag inte var nervös, men det är iaf äntligen dags. Behövde bara vänta tre veckor på leverans från beställning men det har känts som en evighet.

Here we go..

Mvh Niclas

Leker livet nu då? :)
Smygbil
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 sep 2021 22:23
Ort: Forshaga

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Smygbil »

Jag fick hämta ut min LR idag. Och efter att ha synat den ordentligt kan jag ärligt säga att jag inte hittat något fel! Den är svinfin och jag är mer än nöjd!
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av niclassoderlund »

Xeik skrev:
niclassoderlund skrev:
Bjelke skrev:
niclassoderlund skrev:
Halloj,

jag hämtar ut min i övermorgon, 30:e, kl 10. Jag har en inbytesbil som jag fejjat och fixat med idag. Som alltid med inbytesbilar så är dem ju inte nya.. Så är lite orolig för vad de kollar och inte. Det finns absolut inget konstigt med bilen, men om de börjar titta varje kvadratcentimeter av bilen så kommer det ju märkas att det finns saker som inte är helt nytt.

Jaja. Får väl se hur det går. Nervös.
Jag har faktiskt inte hört något direkt om att dom skulle vara kinkiga på inbyten så det är nog lugnt :)
Annars skulle vi nog ha hört en hel del om det här… antar jag iaf.
Well, håller tummarna för att allt går bra. Jag kör om 20 minuter ned till Malmö, om allt går bra kör jag därifrån runt 10.30 i en Tesla istället..

Skulle ljuga om jag sa att jag inte var nervös, men det är iaf äntligen dags. Behövde bara vänta tre veckor på leverans från beställning men det har känts som en evighet.

Here we go..

Mvh Niclas

Leker livet nu då? :)
Hehe JA på den fråga. Shit vad nöjd jag är med hela upplevelsen och bilen. 100% nöjd - det enda som är ledsamt är att det kommer ta lång tid innan jag kan se fram emot att uppleva det igen, men tills dess kommer jag njuta fullt ut av bilen :-)

Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zelest »

Ber om ursäkt om någon redan svarat på detta i tråden, eller om det är fel ställe att fråga, men hur går det till när man hämtar ut bilen?

Jag tänker speciellt på själva synandet och letandet av eventuella fel. I normala fall lär väl någon som säljer något blir en smula bitter om man direkt börjar leta fel eller om man skulle misstro denne.
I Teslas fall har det ju varit en del småfel och så, men får man den tid man behöver att gå igenom allt och hur blir man bemött om/när man börjar gå igenom varenda millimeter av bilen?

Eller åker man ut på parkeringen utanför och går igenom bilen där?
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
andreasdrake
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2021 22:02
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av andreasdrake »

zelest skrev:
Ber om ursäkt om någon redan svarat på detta i tråden, eller om det är fel ställe att fråga, men hur går det till när man hämtar ut bilen?

Jag tänker speciellt på själva synandet och letandet av eventuella fel. I normala fall lär väl någon som säljer något blir en smula bitter om man direkt börjar leta fel eller om man skulle misstro denne.
I Teslas fall har det ju varit en del småfel och så, men får man den tid man behöver att gå igenom allt och hur blir man bemött om/när man börjar gå igenom varenda millimeter av bilen?

Eller åker man ut på parkeringen utanför och går igenom bilen där?
När jag hämtade ut min bil i tisdags så efter ha fått nyckelkorten så fick jag själv gå ut på parkeringen och i lugn och ro själv gå igenom den så länge jag ville. Jag upptäckte som sagt några små repor som jag gick in och påpekade för personalen. De sa att de direkt fixar det och tog in bilen direkt och polerade upp den och körde ut den igen till mig efter 15 minuter.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kenjon »

Det är lite olika, i Norrköping får man bilen inomhus.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av niclassoderlund »

zelest skrev:
Ber om ursäkt om någon redan svarat på detta i tråden, eller om det är fel ställe att fråga, men hur går det till när man hämtar ut bilen?

Jag tänker speciellt på själva synandet och letandet av eventuella fel. I normala fall lär väl någon som säljer något blir en smula bitter om man direkt börjar leta fel eller om man skulle misstro denne.
I Teslas fall har det ju varit en del småfel och så, men får man den tid man behöver att gå igenom allt och hur blir man bemött om/när man börjar gå igenom varenda millimeter av bilen?

Eller åker man ut på parkeringen utanför och går igenom bilen där?
Jag hämtade i Malmö idag, där har de tre garageportar och där inne har de ett litet showroom liksom, ska vara fint för kunden antar jag. Det används bara för att lämna ut nya bilar. Killen som hjälpte mig (han sa att de just nu ger ut 35-40st nya bilar OM DAGEN hehe..) sa högt och tydligt att jag skulle kolla igenom allting i lugn och ro, så gick han iväg en stund och sen när han var tillbaka såg han att jag fortfarande kollade så han gick och pratade med en kollega och var noga med att inte titta åt mitt håll. D v s jag gissar att "de" är väldigt vana vid att man ska få kolla i lugn och ro, oavsett på vilket sätt. Först därefter får man bekräfta att man tar emot bilen osv.

Så ta det lugnt, det är en del pengar vi pratar om och de ska så klart ha förståelse för att man vill kolla ordentligt.

Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

zelest skrev:
.../ hur går det till när man hämtar ut bilen?

Jag tänker speciellt på själva synandet och letandet av eventuella fel. I normala fall lär väl någon som säljer något blir en smula bitter om man direkt börjar leta fel eller om man skulle misstro denne.
I Teslas fall har det ju varit en del småfel och så, men får man den tid man behöver att gå igenom allt och hur blir man bemött om/när man börjar gå igenom varenda millimeter av bilen?

Eller åker man ut på parkeringen utanför och går igenom bilen där?
Jag var med farsan när han hämtade sin bil i Malmö. Det var en av de första Model 3 som kom till Sverige så det här var ju mer än två år sedan och då var det rejält tryck på leveranserna. Som jag minns det: När bilen fortfarande stod i leveransutrymmet hittade jag ett dammkorn i lacken på ena framskärmen. Detta noterades och fotograferades av leveranspersonalen. Har för mig att de då frågade om det var ok att vi fortsatte gå igenom bilen utomhus på deras parkering så de kunde förbereda nästa leverans. Men det var ju som sagt precis i början av Model 3-leveranserna och det verkar ju som folk som tar leverans idag får mer tid att gå igenom bilen inomhus. Nu var ju det här inte min bil, och eftersom jag personligen tyvärr inte har ekonomin för att köpa en egen Model 3 så kan jag ju inte riktigt svara för hur jag själv skulle agera. Men som någon sa ovan så är det ju mycket pengar det handlar om, så jag tänker att jag absolut hade gått igenom bilen noga innan jag kört därifrån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pefreli »

Jag skulle säga att viktigast att kolla (vid leverans) är lack samt ev synliga repor etc på inredningen.

Mao sådana skador som du själv kan ha åsamkat efter att du hämtat ut bilen.

Ev justering av glipor etc kan göras i efterhand. Enklast är att vid behov lägga ett serviceärende i appen någon vecka efter leverans efter att du i lugn och ro gått igenom bilen och testat alla funktioner.

Appen funkar bra och oftast blir man kontaktad via sms för ev frågor.

Jag undviker telefonkontakt om jag kan.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Freddddie
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 aug 2021 22:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Freddddie »

Hej,

Är det någon som har tips på vilka vinterdäck man ska köpa till sin kommande model 3? Eller är det bäst att beställa de som finns i shopen så att man är säker på att de passar och har rätt tpms?

Tack!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5170
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Freddddie skrev:
Hej,

Är det någon som har tips på vilka vinterdäck man ska köpa till sin kommande model 3? Eller är det bäst att beställa de som finns i shopen så att man är säker på att de passar och har rätt tpms?

Tack!
Omöjlig fråga att svara på.
Var bor du?
Var kör du?
Hur använder du bilen?

... är några faktorer som påverkar vinterdäcksvalet.

Det finns många vinterdäckstrådar med goda råd på forumet. Prova sökfunktionen.

Själv skulle jag inte köpa något av det Tesla erbjuder eftersom varken dubbdäck eller mjuka nordiska friktionsdäck med dåliga egenskaper på våt väg, är lockande för mig som bor längst söderut i landet. Hade jag bott norrut hade jag givetvis gjort ett annat val.
Model Y P
Model S P
Model S P
hjelpmej
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 maj 2021 20:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av hjelpmej »

Freddddie skrev:
Hej,

Är det någon som har tips på vilka vinterdäck man ska köpa till sin kommande model 3? Eller är det bäst att beställa de som finns i shopen så att man är säker på att de passar och har rätt tpms?

Tack!
Har haft friktionsdäck tidigare pga att jag bott i södra Sverige, men köpte dubbdäck till min M3 nu. Kör ofta weekends med frugan runtom i landet och vi har planer på längre resor norrut under vintern.

Köpte Nokian HAKKAPELIITTA 10 EV, och de verkar lovande.
Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Petterham »

Funderar också på val av vinterhjul för användning i södra Sverige och har tittat på en del alternativ till Teslas. Överväger att bara skifta däck och skaffa nya fälgar till sommardäcken till våren. Men det finns kanske goda skäl att köra på Teslas originalfälgar? Det verkar som att ganska många erbjuder 8 eller 9 tum breda fälgar medan Teslas är 8,5 tum breda. Någon rekommenderar 245/40-18 som däckdimension där Tesla använder 235/45-18.
Som ny(kär) Tesla-ägare vill man ju inte att vinterhjulen ska sticka utanför skärmarna och orsaka skav och lackskador på tröskellådorna som verkar vara utsatta ändå. Egentligen skulle jag önska mig smalare vinterdäck med lite högre profil, men vet inte riktigt hur bra det blir med "för" breda fälgar. Vad har ni för erfarenheter ni som hunnit vinterköra era Teslor?
Kan för övrigt berätta att sen ankomst vid upphämtningen inte gav några problem trots att jag inte kunde nå dem och meddela att jag skulle bli sen. Teslas utlämnare ringde 15 minuter över tiden och när han hörde att jag var på väg flyttade de bara fram tiden. Kan bara ge ett mycket gott betyg till överlämning och bilen som var felfri, laddad för 300 km, rentvättad och alldeles underbar att köra hem i... ;-)
Skriv svar