taliz skrev:
Ja å du byter väl i3an för att den börjat strula också vad jag förstod?
Så är det med bilar. Bekvämt med garanti, men dyrt med nytt.
Den var faktiskt oskyldig. Jag ställde upp laddningen på Teslan till 3x16A och då löste brytaren för WC:n även för den. Problemet med i3:an är att man inte kan begränsa laddningen på typ2 från bilen så i så fall måste jag ställa ner WC:n bakom skalet.
Den gick igenom besiktningen i måndags och allt är väl frid och fröjd. Dock behöver den helförsäkring numera och den fria servicen är ett minne blott. Bakdäcken behöver bytas till våren. Nybilsgarantin gick ut för ett år sen så det är inget som spelar in jättemycket. Litar mer på den än på Teslorna.
Jag har ägnat mig åt lite kreativ kalkylering för att få till en kalkyl som jag kan svälja. Tanken är att Model 3 ska avlasta Model S så att den dels inte får slut på garanti (som jag skrev) men även minimera antalet övermil (16:-/mil för alla mil över 7500). Framförallt handlar det om att jag pendlar 16 mil om dagen på kurvig landsväg. Rena drömmen i rätt bil. Vilket jag tror att Model 3 är.
Jag hade visserligen kunnat köra i3 16 mil om dagen istället. Det hade varit ännu bättre ekonomiskt. Men det är inte rätt bil. Den gör mig åksjuk på de där kurviga vägarna. Den liksom vickar från sida till sida på ett oskönt sätt när det svänger.
Så genom att dra av 16:-/mil från kostnaden för en Model 3 så hamnade den "bara" ca 1000:-/mån över vad i3:an kostar. (6200:- resp 5200:-. Som referens kostar Model S 10600:- enligt mitt ark)
Nu måste jag få min fru att sluta ställa sin handväska på det vita passagerarsätet i Model S. Verkar vara nåt slags sminkrester och annat som skitar ner... Är nästan största problemet tillsammans med att jag är rädd att hon kommer skrapa 21"-fälgarna. Är på allvar nästan inne på att sälja de och skaffa 19" igen.