Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

Dhia skrev:
Någon som fått sin bil senaste två månaderna och fått Spotify funka med det inbyggda kontot i Premium connectivity?
Det fungerar i vår Model Y som vi fick i slutet av mars men jag var tvungen att dela ut wifi från telefonen för att sparka igång det första gången. Därefter har det fungerat med "Premium Connectivity" till för någon vecka sedan då jag åter behövde sparka igång det med wifi.
Användarvisningsbild
Dhia
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2022 12:07
Ort: Bjärred

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dhia »

Mitt vill inte fungera, under provperioden stod den bara snurra på loggar in, nu har jag valt förlänga premium connectivity men får meddelandet "det går inte tillhandahålla nya konton för tillfället" när jag väljer Använd Tesla-konto
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jbark »

Dhia skrev:
Någon som fått sin bil senaste två månaderna och fått Spotify funka med det inbyggda kontot i Premium connectivity?
Jag fick byra språk till engelska i bilen, logga in på spotify, sen byta till svenska igen för de skulle funka :lol:
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PracTesla »

eizzmar skrev:
PracTesla skrev:
Jag förstår. Helt omöjligt att veta.

Jag beställde i februari, då sa säljaren att det var maj/juni. Sen blev jag matchad i mars, men ville ha bilen först till sommaren. Så pausa, till andra halvan av mars. Så gissar att det är då det räknas. Vi får väl se helt enkelt, verkar som det kan bli lite hur som helst.

Jag har beställt en Grå, LR, med Drag och svart inredning. Så nog inte den vanligaste heller, gissar jag nu.

Vi får väl se, bara invänta. Men men, riktigt "surt" att inte veta. Helst vill man bara få ett datum. Men men, ju fler båtar som är på g ju bättre! :)
Vi får hoppas den kommer snart!
Din första Tesla? Oavsett kommer du bli grymt nöjd :)
Som sagt, den stora Lockdownen i Shanghai verkar ha försenat tiotusentals teslor. Jag läste något om att det vanligtvis kommer 10-15 fulla båtar med Teslor till Europa varje kvartal. Detta kvartalet tros det komma mindre än 5 som max. Det säger en del…
Men Tesla vill nog få sina bilar levererade så de jobbar nog intensivt för att få ut dem.
Precis, min första Tesla! Längtar verkligen som ett barn på julafton, men vad ska man göra.. Vi får hoppas båtarna som är på väg har många Teslor till Sverige! :) Jag ger ännu inte upp juni,
Användarvisningsbild
Ny_bil_tack
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 okt 2021 14:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ny_bil_tack »

Någon som hört något?
Börjar bli svårt för Tesla att leverera i Maj, står fortfarande Maj i min app!?
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PracTesla »

Jag hörde något via en SA att de har problem med sina algoritmer/estimerade leveranstider, eller de har i alla fall haft det. Så jag gissar att det kan vara därför.

Det är 3-4 båtar på väg till Europa och vad jag läst på Twitter/googlat mig till, så blir bilarna ofta matchade när båtarna passerat Suez/en bit in i medelhavet. Så jag tror att bilarna kommer börja matchas inom 5-20 dagar typ, för leverans i juni. Verkar vara estimerat i alla ära, men först när man blivit matchad med en bil, det egentligen "säger något" och är mer säkert, eller för den delen säkert.

Jag som har estimerat augusti, tänker nu att jag väntar och ser dessa fyra båtarna, blir jag matchad innan 15juni eller så, tror jag på juni. Annars, blir det nog slutet av augusti. Vi får se, enligt Elon på Twitter är han mäkta imponerad över Gigafactory i Shanghai att de ändå producerat som de gjort och nu är uppe i nära full kapacitet igen? Som jag tror är väl ca 2500 bilar/dag? Klarar de det, så fixar de ju en transportbot som tar ca 4000st på runt 1,5 dag.

Från Shanghai till Zeebrugge (Belgien) tar det ca 29 dagar. Så de är väl more or less kanske max en båt till de kan få iväg för leverans i juni. Troligtvis inte.

Men men, man får hoppas :)

Verkar som Tesla Sverige och deras SA inte vet något alls direkt utan bilarna kommer när de kommer. Har fått ut mer info av att googla och läsa på Twitter.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

Ny_bil_tack skrev:
Någon som hört något?
Börjar bli svårt för Tesla att leverera i Maj, står fortfarande Maj i min app!?
I maj :D
Var ju klart sedan länge att bilar levereras tidigast i mitten/slutet av juni.
Mer troligt slutet av juni eftersom första båten inte ens gått in i Suez kanalen
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av eizzmar »

Ny_bil_tack skrev:
Någon som hört något?
Börjar bli svårt för Tesla att leverera i Maj, står fortfarande Maj i min app!?
Det har enligt logiken varit känt väldigt länge nu att inga bilar kommer levereras i maj. Detta då inga båtar har lämnat Shanghai i tid. Framförallt beror det på lockdowns i Shanghai pga Covid-19.

Nu har några fartyg lämnat men det går rykten om att minst ett av dem (antagligen 2) har gått sönder och är i hamn för att repareras, så även dessa verkar bli försenade till Europa.
Om det är rejält snabba så beräknas något fartyg nå hamnen i Belgien i andra halvan av juni. Sen tar det minst en vecka innan bilen kommer upp hit och blir klar för leverans. Så det ser väldigt tufft ut nu för leverans även i juni. Tydligen har flera kunder i Storbritannien nu fått VIN-nummer tillgivna men ingen i Norden. Vilket kanske tyder på att det fartyg som hunnit längst inte är påväg med bilar hit utan enbart till Storbritannien.

Den som lever får se. Tesla säljarna verkar veta exakt lika lite som vi så det är nog ingen idé att kontakta dem o klaga. Saker i omvärlden som vi inte kan påverka som nu ställer till problemen.
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av matjo690 »

eizzmar skrev:
Ny_bil_tack skrev:
Någon som hört något?
Börjar bli svårt för Tesla att leverera i Maj, står fortfarande Maj i min app!?
Det har enligt logiken varit känt väldigt länge nu att inga bilar kommer levereras i maj. Detta då inga båtar har lämnat Shanghai i tid. Framförallt beror det på lockdowns i Shanghai pga Covid-19.

Nu har några fartyg lämnat men det går rykten om att minst ett av dem (antagligen 2) har gått sönder och är i hamn för att repareras, så även dessa verkar bli försenade till Europa.
Om det är rejält snabba så beräknas något fartyg nå hamnen i Belgien i andra halvan av juni. Sen tar det minst en vecka innan bilen kommer upp hit och blir klar för leverans. Så det ser väldigt tufft ut nu för leverans även i juni. Tydligen har flera kunder i Storbritannien nu fått VIN-nummer tillgivna men ingen i Norden. Vilket kanske tyder på att det fartyg som hunnit längst inte är påväg med bilar hit utan enbart till Storbritannien.

Den som lever får se. Tesla säljarna verkar veta exakt lika lite som vi så det är nog ingen idé att kontakta dem o klaga. Saker i omvärlden som vi inte kan påverka som nu ställer till problemen.
Det var bara ett tankstopp, inget haveri. Den båten är nu på väg mot suez.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av eizzmar »

Va gött, underbara nyheter! :)
Användarvisningsbild
papatonic
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jan 2022 21:31
Referralkod: ts.la/richard897628

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av papatonic »

EDD uppdaterades precis till 1-8 juli, har VIN i källkoden :D :D :D
Model 3 RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, vit interiör, 19", dragkrok
slaktarn
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 maj 2022 16:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av slaktarn »

Vad söker ni på i källkoden för att få fram vin nr?
kf93
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 mar 2022 21:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kf93 »

slaktarn skrev:
Vad söker ni på i källkoden för att få fram vin nr?
Logga in på ditt Teslakonto, i samma webbläsare -> öppna upp en ny flik -> klistra in följande länk: https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders

Jag fick nyss nytt leveransdatum: 2 -9 juli, ser också VIN i källkod :D

Trevlig helg!!
Model 3 RWD 2022
slaktarn
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 maj 2022 16:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av slaktarn »

kf93 skrev:
slaktarn skrev:
Vad söker ni på i källkoden för att få fram vin nr?
Logga in på ditt Teslakonto, i samma webbläsare -> öppna upp en ny flik -> klistra in följande länk: https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders

Jag fick nyss nytt leveransdatum: 2 -9 juli, ser också VIN i källkod :D

Trevlig helg!!

Tack! inget vin än..
när beställde du och vad för konfiguration?
kf93
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 mar 2022 21:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kf93 »

slaktarn skrev:
kf93 skrev:
slaktarn skrev:
Vad söker ni på i källkoden för att få fram vin nr?
Logga in på ditt Teslakonto, i samma webbläsare -> öppna upp en ny flik -> klistra in följande länk: https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders

Jag fick nyss nytt leveransdatum: 2 -9 juli, ser också VIN i källkod :D

Trevlig helg!!

Tack! inget vin än..
när beställde du och vad för konfiguration?
Beställde 5 mars, bakhjulsdriven, Pärlvit/Svart interiör, 18" + vinterdäck.
Model 3 RWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

Sätter mig i väntrummet igen :)

Har beställt en vit/svart MP3 för några dagar sedan. Preliminär leverans september till november.
Användarvisningsbild
Per M
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 jan 2022 12:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Per M »

VIN är väl samma sak som chassinummer? För mig står ju den i final invoice. Exakt samma som i länken ni refererar till.
kf93
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 mar 2022 21:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kf93 »

Per M skrev:
VIN är väl samma sak som chassinummer? För mig står ju den i final invoice. Exakt samma som i länken ni refererar till.
Det stämmer :)
Model 3 RWD 2022
slaktarn
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 maj 2022 16:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av slaktarn »

Kul för er alla som får era vins nu. Själv så insåg jag att i appen står det uppskattad leverans Maj, men om jag loggar in på webben så står det maj 2023..
Beställd bil 2022-03-26 M3 vit, 18tums fälgar med dragkrok och vinterdäck
Användarvisningsbild
Per M
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 jan 2022 12:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Per M »

Jag har fått prel. leveranstid 2-9 jul. I slut fakturan står det prel. upphämtningsdatum 14 juni. Är det så för någon annan och vad betyder det? Är det att båten anländer till Zeebrugge 14:e?
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av eizzmar »

Per M skrev:
Jag har fått prel. leveranstid 2-9 jul. I slut fakturan står det prel. upphämtningsdatum 14 juni. Är det så för någon annan och vad betyder det? Är det att båten anländer till Zeebrugge 14:e?
Verkar stå 14:e juni på de flestas slutfakturor som kommit nu, i alla fall om man kollar bland de som väntar på Model Y. Är nog ett standard datum och gäller antagligen inte alla.
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PracTesla »

Ni som fått slutfakturor, när beställde ni? :)
Användarvisningsbild
CharlieAlphaMike
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 feb 2022 20:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av CharlieAlphaMike »

Like many others, we've received an expected delivery date of between 11th June and 25th June (the original delivery date was November 2022). This is the second time it's changed to June but we've received no VIN Number or final invoice. We're expected this to be another bug in the system and the date to go back to November. We'll see what happens over the next few days I guess.
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marchr »

Jag har fortfarande preliminär leverans i augusti. Har beställt en M3 Long range, svart, dragkrok och standardfälgar. Beställde den 4 mars.

Hade under en kort period leveransdatum 21-30 juni men det har som sagt ändrats tillbaka till augusti 2022.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av J_Pettersson »

kf93 skrev:
slaktarn skrev:
Vad söker ni på i källkoden för att få fram vin nr?
Logga in på ditt Teslakonto, i samma webbläsare -> öppna upp en ny flik -> klistra in följande länk: https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders

Jag fick nyss nytt leveransdatum: 2 -9 juli, ser också VIN i källkod :D

Trevlig helg!!
Vad gör man med VIN, är det mer en bekräftelse att man är matchad och bilen producerad?
Hade leverans i november, fick meddelnde i appen att mellan 11-25 juni är levererans samt bekräftelse via SMS att matchning skett.
Klickade på länken och fick se VIN nummer.
Skriv svar