Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anmg »

Återkoppling... ja har inte fått nått sen ja skrev JA . :cry:
Volvo855
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 mar 2022 21:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Volvo855 »

Anmg skrev:
Återkoppling... ja har inte fått nått sen ja skrev JA . :cry:
Svaret fick jag för att jag mailade dom, annars hade jag inte fått något heller.
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anmg »

Volvo855 skrev:
Anmg skrev:
Återkoppling... ja har inte fått nått sen ja skrev JA . :cry:
Svaret fick jag för att jag mailade dom, annars hade jag inte fått något heller.
Aha, jaha då så. Kan dock tycka att dom skulle ha någon form av automatiskt återkoppling ändå.
Volvo855
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 mar 2022 21:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Volvo855 »

Anmg skrev:
Volvo855 skrev:
Anmg skrev:
Återkoppling... ja har inte fått nått sen ja skrev JA . :cry:
Svaret fick jag för att jag mailade dom, annars hade jag inte fått något heller.
Aha, jaha då så. Kan dock tycka att dom skulle ha någon form av automatiskt återkoppling ändå.
Det är jag helt överens med dig om. Men när vi väl fått våra bilar så glömmer vi troligtvis allt det negativa i processen tills nästa gång det är dags att beställa.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av HenricL »

Var och pratade med säljare på Mall of Scandinavia idag. Enligt honom så kommer alla som fått sms och svara JA få leverans under Q3. Under förutsättning att det inte sker fler nedstängningar i Shanghai. Låter ju lovande men jag väljer att ändå ta det med en nya salt.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MGHG »

I likhet med flera andra i detta väntrum och i väntrummet för Model Y, fick jag i fredags eftermiddag ett SMS om att svara JA eller NEJ på frågan "om du önskar hämta upp din bil i augusti/september 2022". Svarade JA och började vänta på återkoppling. Har ännu inte fått någon återkoppling via SMS eller e-post, men igår vid sen eftermiddag upptäckte jag att den uppskattade leveranstiden hade ändrats till 22 september – 30 september. Perioden för min uppskattade leveranstid hade då minskat till nio dagar men tyvärr ligger den återigen lite senare än vad jag hoppats på.

Jag har fått uppfattningen att Tesla gjorde om sitt system för uppskattade leveranstider omkring den 1 juni. Under maj var vi flera som upplevde lite tvära kast men fr.o.m. den 4 juni tycker jag att uppskattningarna har ändrats på ett sätt som varit mer trovärdigt. Den 4 juni meddelades att min uppskattade leveranstid var en period om 46 dagar kring oktober, under juni skedde flera uppdateringar där perioden tidigarelades och även kortades för att den 30 juni vara nere i 31 dagar kring månadsskiftet augusti-september. Under veckan som varit har jag hoppats på leverans under andra halvan av augusti men nu verkar det alltså bli i slutet av september.

Samtidigt har jag förståelse för att det inte kan vara lätt att planera leveranser utifrån det rådande världsläget med komponentbrist, pandemirestriktioner och krig. Jag antar att planeringen för leveranser till Sverige också har påverkats av en mängd plötsliga avbokningar till följd av de ändrade reglerna för klimatbonus. Det jag har hört om leveranstider från andra märken är dock betydligt mer än sex och en halv månad som det nu verkar bli för min beställning.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dafro »

MGHG skrev:
I likhet med flera andra i detta väntrum och i väntrummet för Model Y, fick jag i fredags eftermiddag ett SMS om att svara JA eller NEJ på frågan "om du önskar hämta upp din bil i augusti/september 2022". Svarade JA och började vänta på återkoppling. Har ännu inte fått någon återkoppling via SMS eller e-post, men igår vid sen eftermiddag upptäckte jag att den uppskattade leveranstiden hade ändrats till 22 september – 30 september. Perioden för min uppskattade leveranstid hade då minskat till nio dagar men tyvärr ligger den återigen lite senare än vad jag hoppats på.

Jag har fått uppfattningen att Tesla gjorde om sitt system för uppskattade leveranstider omkring den 1 juni. Under maj var vi flera som upplevde lite tvära kast men fr.o.m. den 4 juni tycker jag att uppskattningarna har ändrats på ett sätt som varit mer trovärdigt. Den 4 juni meddelades att min uppskattade leveranstid var en period om 46 dagar kring oktober, under juni skedde flera uppdateringar där perioden tidigarelades och även kortades för att den 30 juni vara nere i 31 dagar kring månadsskiftet augusti-september. Under veckan som varit har jag hoppats på leverans under andra halvan av augusti men nu verkar det alltså bli i slutet av september.

Samtidigt har jag förståelse för att det inte kan vara lätt att planera leveranser utifrån det rådande världsläget med komponentbrist, pandemirestriktioner och krig. Jag antar att planeringen för leveranser till Sverige också har påverkats av en mängd plötsliga avbokningar till följd av de ändrade reglerna för klimatbonus. Det jag har hört om leveranstider från andra märken är dock betydligt mer än sex och en halv månad som det nu verkar bli för min beställning.

Jo många andra märken har mycket länge leveranstider men dom håller inte på att ändrar leveranstider hela tiden som Tesla verkar göra.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av eizzmar »

Jag vet flera som beställt bilar tidigare från andra tillverkare som sagt 6 månader som slutligen fått vänta över ett år istället. Jag har hellre ett så uppdaterat datum som går även om det innebär flertalet ändringar istället för att ha ett felaktigt datum i ett halvår med förseningar på över 6 månader.

Tesla brukar vanligtvis leverera sina bilar tidigare än nämnt datum. Flertalet med Model Y o Model 3 har under förra hösten o vintern fått de betydligt snabbare än först sagt. Min M3P blev försenad från maj till augusti/september, men det var pga nedstängning i Shanghai och inget som Tesla kunde rå för alls.
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xerxes »

Nu är det ju lite tillspetsat med de ändrade förutsättningarna för premien, vi får väl se men det känns ju tveksamt om ens denna förväntade leverans hinner komma innan skatteverket uppdaterar igen och volymbilen 3LR står offside, för en ganska dum prishöjnings skull.
M3LR 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

Fick också sms om att tacka ja eller nej till leverans i augusti/september. Jag valde att köra en tid till med min Polestar 2 och skjuta leveransen av min M3P till mars...
- Hoppas att Tesla gör om sin prislista så baspriset hamnar under 700k, t ex genom att lägga performance som ett tillval på M3 base.
- Hoppas Tesla hinner överger "vision only" och inför en bra radar så AP blir mer användbart igen.
- Hoppas på att ryktet om en ny, kraftfullare, bakmotor till M3P infrias med ännu bättre prestanda.
- Hoppas att det runt årsskiftet likt senast införs lite allmänna förbättringar på M3.
Storm
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 mar 2021 21:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Storm »

MP3 har ju fått nya ”hairpinmotorer” i år
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

Storm skrev:
MP3 har ju fått nya ”hairpinmotorer” i år
Ja, men jag hörde på senaste podden från Electrek om rykten om en ny kraftfullare motor. Om det finns någon substans i det vet jag inte. :)
Storm
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 mar 2021 21:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Storm »

Sitter o velar om vilken bil jag ska satsa på. Antingen en m3p med totalpris på 712k eller en myp med totalpris på 806k. Inte helt självklart i mitt huvud…
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

Storm skrev:
Sitter o velar om vilken bil jag ska satsa på. Antingen en m3p med totalpris på 712k eller en myp med totalpris på 806k. Inte helt självklart i mitt huvud…
Behöver du ganska stor och jättesnabb eller jättestor och ganska snabb? :)
Johan-noob
Inlägg: 89
Blev medlem: 31 mar 2022 12:34
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Johan-noob »

Hej jag undrar en sak om det där sms som många har fått inklusive jag.
Det jag undrar är det datumet spikat eller gäller det bara att man kanske får en Tesla då om någon avbokar? Läste nånstans att det var så.
Men sen blir man ju fundersam när man läser att Tesla i Kina har en jätte leverans på gång efter att de producerat en massa i juni?
Så vad kan man hoppas på
Tänkte på detta https://www.teslarati.com/tesla-china-d ... 3-exports/
Johan-noob
Inlägg: 89
Blev medlem: 31 mar 2022 12:34
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Johan-noob »

Hej igen angående sms! Så får man återkoppling. Tesla Norrköping ringde mig nyss kl 1500 och ville bekräfta att jag var intresserad eftersom som jag svarade ja på sms’et
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Wolf78 »

Johan-noob skrev:
Hej jag undrar en sak om det där sms som många har fått inklusive jag.
Det jag undrar är det datumet spikat eller gäller det bara att man kanske får en Tesla då om någon avbokar? Läste nånstans att det var så.
Men sen blir man ju fundersam när man läser att Tesla i Kina har en jätte leverans på gång efter att de producerat en massa i juni?
Så vad kan man hoppas på
Tänkte på detta https://www.teslarati.com/tesla-china-d ... 3-exports/
Tesla har rejält många beställningar liggandes och säkert en hel del dubbletter då folk beställt olikai hopp om levereras innan Klimatbonus pristaket. Det Tesla nu gör är nog en reality-check reservationer vs hur många som faktiskt är beredda ta leverans (även nu utan Klimatbonus, Model Y samt M3P. Syfte är att styra Q3 allokeringar mellan de
Europeiska länderna dvs inte det samma som att leveransen är garanterad.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
os72
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 jul 2022 19:55

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av os72 »

Wolf78 skrev:
Johan-noob skrev:
Hej jag undrar en sak om det där sms som många har fått inklusive jag.
Det jag undrar är det datumet spikat eller gäller det bara att man kanske får en Tesla då om någon avbokar? Läste nånstans att det var så.
Men sen blir man ju fundersam när man läser att Tesla i Kina har en jätte leverans på gång efter att de producerat en massa i juni?
Så vad kan man hoppas på
Tänkte på detta https://www.teslarati.com/tesla-china-d ... 3-exports/
Tesla har rejält många beställningar liggandes och säkert en hel del dubbletter då folk beställt olikai hopp om levereras innan Klimatbonus pristaket. Det Tesla nu gör är nog en reality-check reservationer vs hur många som faktiskt är beredda ta leverans (även nu utan Klimatbonus, Model Y samt M3P. Syfte är att styra Q3 allokeringar mellan de
Europeiska länderna dvs inte det samma som att leveransen är garanterad.
Det låter ju logiskt och skulle det vara så kan man ju tycka att de kunde ha skickat ett tydligare sms. Vet du att det är så eller spekulerar du? :-)
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

Maw skrev:
Fick också sms om att tacka ja eller nej till leverans i augusti/september. Jag valde att köra en tid till med min Polestar 2 och skjuta leveransen av min M3P till mars...
- Hoppas att Tesla gör om sin prislista så baspriset hamnar under 700k, t ex genom att lägga performance som ett tillval på M3 base.
- Hoppas Tesla hinner överger "vision only" och inför en bra radar så AP blir mer användbart igen.
- Hoppas på att ryktet om en ny, kraftfullare, bakmotor till M3P infrias med ännu bättre prestanda.
- Hoppas att det runt årsskiftet likt senast införs lite allmänna förbättringar på M3.
Tesla kommer ju inte att justera sina priser eller ”hitta på”
paket för att anpassa sig till den svenska marknaden.

Nyare och starkare motor finns ju redan till -22. Tror ju knappast att de kommer med ännu en ny motor.
Men Elektrek har yrat förut, så inget nytt under solen.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Wolf78 »

os72 skrev:
Wolf78 skrev:
Johan-noob skrev:
Hej jag undrar en sak om det där sms som många har fått inklusive jag.
Det jag undrar är det datumet spikat eller gäller det bara att man kanske får en Tesla då om någon avbokar? Läste nånstans att det var så.
Men sen blir man ju fundersam när man läser att Tesla i Kina har en jätte leverans på gång efter att de producerat en massa i juni?
Så vad kan man hoppas på
Tänkte på detta https://www.teslarati.com/tesla-china-d ... 3-exports/
Tesla har rejält många beställningar liggandes och säkert en hel del dubbletter då folk beställt olikai hopp om levereras innan Klimatbonus pristaket. Det Tesla nu gör är nog en reality-check reservationer vs hur många som faktiskt är beredda ta leverans (även nu utan Klimatbonus, Model Y samt M3P. Syfte är att styra Q3 allokeringar mellan de
Europeiska länderna dvs inte det samma som att leveransen är garanterad.
Det låter ju logiskt och skulle det vara så kan man ju tycka att de kunde ha skickat ett tydligare sms. Vet du att det är så eller spekulerar du? :-)
Ren spekulation ;)
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

Gadiel skrev:
Maw skrev:
Fick också sms om att tacka ja eller nej till leverans i augusti/september. Jag valde att köra en tid till med min Polestar 2 och skjuta leveransen av min M3P till mars...
- Hoppas att Tesla gör om sin prislista så baspriset hamnar under 700k, t ex genom att lägga performance som ett tillval på M3 base.
- Hoppas Tesla hinner överger "vision only" och inför en bra radar så AP blir mer användbart igen.
- Hoppas på att ryktet om en ny, kraftfullare, bakmotor till M3P infrias med ännu bättre prestanda.
- Hoppas att det runt årsskiftet likt senast införs lite allmänna förbättringar på M3.
Tesla kommer ju inte att justera sina priser eller ”hitta på”
paket för att anpassa sig till den svenska marknaden.

Nyare och starkare motor finns ju redan till -22. Tror ju knappast att de kommer med ännu en ny motor.
Men Elektrek har yrat förut, så inget nytt under solen.
Vi får se om Tesla hör några justeringar i prislistan. Jag tror inte på några prissänkningar men jag vill minnas att de på andra marknader delat upp baspris och tillval för att kvalificera sig för bonus. Varför skulle de inte göra det i Sverige också?

M3P -22 accelererar väl exakt lika snabbt som tidigare M3P så en ökning av effekten och accelerationen är inte orimlig.
os72
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 jul 2022 19:55

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av os72 »

Wolf78 skrev:
os72 skrev:
Wolf78 skrev:
Johan-noob skrev:
Hej jag undrar en sak om det där sms som många har fått inklusive jag.
Det jag undrar är det datumet spikat eller gäller det bara att man kanske får en Tesla då om någon avbokar? Läste nånstans att det var så.
Men sen blir man ju fundersam när man läser att Tesla i Kina har en jätte leverans på gång efter att de producerat en massa i juni?
Så vad kan man hoppas på
Tänkte på detta https://www.teslarati.com/tesla-china-d ... 3-exports/
Tesla har rejält många beställningar liggandes och säkert en hel del dubbletter då folk beställt olikai hopp om levereras innan Klimatbonus pristaket. Det Tesla nu gör är nog en reality-check reservationer vs hur många som faktiskt är beredda ta leverans (även nu utan Klimatbonus, Model Y samt M3P. Syfte är att styra Q3 allokeringar mellan de
Europeiska länderna dvs inte det samma som att leveransen är garanterad.
Det låter ju logiskt och skulle det vara så kan man ju tycka att de kunde ha skickat ett tydligare sms. Vet du att det är så eller spekulerar du? :-)
Ren spekulation ;)
:D
Jag fick precis en uppdatering i appen från Jan-Mar till detta och lever på hoppet. :-)
C7717125-3F4F-4266-978A-FB4801B4EA7E.jpeg
Storm
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 mar 2021 21:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Storm »

En båt håller på att lastas i detta nu…
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

Någon med en beställning på en vit LR AWD aerowheel som fått smset och tackat ja som har fått sin leveranstid uppdaterad?

Jag beställde 1e juni och fick smset och hade egentligen leverans q2 2023 men håller tummarna för nu istället :)
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Matte666
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 okt 2021 16:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matte666 »

Fick också sms men tackade nej då¨jag har leasing fram till nästa år, svarade att jag ville ha leverans i Maj -23 och nu är min beställning pausad...
Tesla.jpg
Skriv svar