Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Dessutom har antagligen fartygstrafiken påverkats en hel del. Dvs inte säkert att man kan boka in båtarna som vanligt.
...
Det finns väl inga restriktioner mot att köra fraktfartyg? Det är ju efterfrågan på frakt som sjunkit. Borde finnas mycket kapacitet.
Du tror dom bara går och väntar?
När man väl stängt ner går det sällan att starta upp som vanligt nästa dag.
Titta på flygbranschen. Folk har fått foten, planen har plastats in och långtidsparkerats.
Besättningen på många skepp har nog skickats hem till Filippinerna, fartygen skickats till docka för underhåll etc.
När bilförsäljningen tvärdör finns det liten anledning att ha stora dyra PCC/PCTC i full drift.
Man har ju inte stängt ner fraktsjöfarten. Jämförelsen med flyget är ju att kryssningsfartygen har slutat gå.
Det tar väl ungefär 6 veckor att korsa atlanten från rotterdam till karlifonien. Ett fartyg som ankommer hamn nu lade ut i slutet på mars.
Skicka besättningen?
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

Glovis Composer anländer San Fran den 20 Maj. Blir spännande att se om de lastar Tesla på den båten.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Dessutom har antagligen fartygstrafiken påverkats en hel del. Dvs inte säkert att man kan boka in båtarna som vanligt.
...
Det finns väl inga restriktioner mot att köra fraktfartyg? Det är ju efterfrågan på frakt som sjunkit. Borde finnas mycket kapacitet.
Du tror dom bara går och väntar?
När man väl stängt ner går det sällan att starta upp som vanligt nästa dag.
Titta på flygbranschen. Folk har fått foten, planen har plastats in och långtidsparkerats.
Besättningen på många skepp har nog skickats hem till Filippinerna, fartygen skickats till docka för underhåll etc.
När bilförsäljningen tvärdör finns det liten anledning att ha stora dyra PCC/PCTC i full drift.
Man har ju inte stängt ner fraktsjöfarten. Jämförelsen med flyget är ju att kryssningsfartygen har slutat gå.
Det tar väl ungefär 6 veckor att korsa atlanten från rotterdam till karlifonien. Ett fartyg som ankommer hamn nu lade ut i slutet på mars.
Skicka besättningen?
Nej de tar ca 22 dagar från San Fran till Europa.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

Positivt besked. Säljaren ringde och meddelade att bilen är klar och ska lastas på nästa båt till Europa. Bör vara i Sverige om ca 6 veckor.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Arn »

Det lät ju bra. Min säljare trodde snarare på slutet av augusti. Möjligen kunde det gå snabbare om jag kunde tänka mig en svart istället för pärlvit. Finns förresten någon bra tråd där färg diskuteras?
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

Arn skrev:
Det lät ju bra. Min säljare trodde snarare på slutet av augusti. Möjligen kunde det gå snabbare om jag kunde tänka mig en svart istället för pärlvit. Finns förresten någon bra tråd där färg diskuteras?

De verkar som de bygger bilarna i batchar, dvs ett visst antal svarta med en viss spec, sedan ett antal silver färgade med en viss spec osv. Så ja det kan gå snabbare om du är beredd på att ändra färg och spec.
Användarvisningsbild
BossePedal
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 22:07
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BossePedal »

jorgenkarls skrev:
Positivt besked. Säljaren ringde och meddelade att bilen är klar och ska lastas på nästa båt till Europa. Bör vara i Sverige om ca 6 veckor.
Goda nyheter mao!
Vad har du för spec på bilen?
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

BossePedal skrev:
jorgenkarls skrev:
Positivt besked. Säljaren ringde och meddelade att bilen är klar och ska lastas på nästa båt till Europa. Bör vara i Sverige om ca 6 veckor.
Goda nyheter mao!
Vad har du för spec på bilen?
SR+, silvermetallic, svart inredning, dragkrok, 18"fälgar.
Användarvisningsbild
okoohler
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 maj 2020 08:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av okoohler »

jorgenkarls skrev:
BossePedal skrev:
jorgenkarls skrev:
Positivt besked. Säljaren ringde och meddelade att bilen är klar och ska lastas på nästa båt till Europa. Bör vara i Sverige om ca 6 veckor.
Goda nyheter mao!
Vad har du för spec på bilen?
SR+, silvermetallic, svart inredning, dragkrok, 18"fälgar.
Exakt samma spec som jag beställt. När gjorde du beställningen? Jag beställde 24/4.
Användarvisningsbild
BossePedal
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 22:07
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BossePedal »

Jag är oxå nyfiken på när du beställde!
Jag beställde en blå LR med dragkrok i mars med tänkt leverans i maj.
Har mailat säljaren o frågat om levtiden är uppdaterad nu eller om juli/aug fortsatt gäller för mig.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Niklas Z »

Fick mail idag att bilen förväntas komma till Märsta i slutet av juni.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
cog9
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 maj 2020 22:20

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av cog9 »

Niklas Z skrev:
Fick mail idag att bilen förväntas komma till Märsta i slutet av juni.
När beställde du? Själv beställde jag blå LR med drag i slutet av april, men har inte fått något mail eller samtal ännu.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Arn »

Fick nytt bud slutet på juni eller början av juli
Användarvisningsbild
okoohler
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 maj 2020 08:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av okoohler »

Nu ringde säljaren till mig och sa att dom hittat en bil som matchar min beställning, så i mitten av Juni verkar det bli leverans. Har fått VIN på beställningssidan också så är mycket nöjd för tillfället :D
Användarvisningsbild
BossePedal
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 22:07
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BossePedal »

Ni som fått leveransbesked nu, när beställde ni?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Niklas Z »

cog9 skrev:
Niklas Z skrev:
Fick mail idag att bilen förväntas komma till Märsta i slutet av juni.
När beställde du? Själv beställde jag blå LR med drag i slutet av april, men har inte fått något mail eller samtal ännu.
Jag beställde 2 mars.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Petertd5
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 maj 2020 17:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Petertd5 »

Jag beställde en röd sr+ med drag den 10 mars. Pratade med säljaren förra veckan och den förväntas komma i aug/sep. Nån dag senare ringde han mig och sa om jag tar en LR med drag så kommer den i slutet av juni men jag fick bestämma mig fort. Det blir en LR...
cog9
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 maj 2020 22:20

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av cog9 »

Pratade med tesla idag och de sa att min bil är skapad men är kvar på andra sidan atlanten! Mitten på juni sa dem, hoppas hoppas. :D :D
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

Petertd5 skrev:
Jag beställde en röd sr+ med drag den 10 mars. Pratade med säljaren förra veckan och den förväntas komma i aug/sep. Nån dag senare ringde han mig och sa om jag tar en LR med drag så kommer den i slutet av juni men jag fick bestämma mig fort. Det blir en LR...
Att säljaren ser att en bil är klar köper jag men har de verkligen koll på när de ska skeppas ?
Petertd5
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 maj 2020 17:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Petertd5 »

Jag tror att ingen vet något med säkerhet om vare sig tillverkning , transport eller leverans just nu. Jag hoppas att kunna köra tesla under semestern...men tar det inte för givet
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Niklas Z »

Petertd5 skrev:
Jag tror att ingen vet något med säkerhet om vare sig tillverkning , transport eller leverans just nu. Jag hoppas att kunna köra tesla under semestern...men tar det inte för givet
Så tänker jag också. Beskedet jag fick om slutet av juni är trevligt, men jag kommer inte att bli överraskad om det blir senare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Krizze »

cog9 skrev:
Pratade med tesla idag och de sa att min bil är skapad men är kvar på andra sidan atlanten! Mitten på juni sa dem, hoppas hoppas. :D :D
Det har inte åkt något fartyg mot Europa sedan februari och än så länge är det inte heller något på väg. Så mitten på juni blir nog svårt om den ska skeppas från San Francisco.
cog9
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 maj 2020 22:20

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av cog9 »

Krizze skrev:
cog9 skrev:
Pratade med tesla idag och de sa att min bil är skapad men är kvar på andra sidan atlanten! Mitten på juni sa dem, hoppas hoppas. :D :D
Det har inte åkt något fartyg mot Europa sedan februari och än så länge är det inte heller något på väg. Så mitten på juni blir nog svårt om den ska skeppas från San Francisco.
Källa på det?
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Krizze »

cog9 skrev:
Krizze skrev:
cog9 skrev:
Pratade med tesla idag och de sa att min bil är skapad men är kvar på andra sidan atlanten! Mitten på juni sa dem, hoppas hoppas. :D :D
Det har inte åkt något fartyg mot Europa sedan februari och än så länge är det inte heller något på väg. Så mitten på juni blir nog svårt om den ska skeppas från San Francisco.
Källa på det?
http://bit.ly/TeslaCarriers

Grand Venus anländer till Pier 80 26e maj och Asian Glory 1a juni. Förhoppningsvis beger sig någon av dom eller båda mot EU sen.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

Krizze skrev:
cog9 skrev:
Krizze skrev:
cog9 skrev:
Pratade med tesla idag och de sa att min bil är skapad men är kvar på andra sidan atlanten! Mitten på juni sa dem, hoppas hoppas. :D :D
Det har inte åkt något fartyg mot Europa sedan februari och än så länge är det inte heller något på väg. Så mitten på juni blir nog svårt om den ska skeppas från San Francisco.
Källa på det?
http://bit.ly/TeslaCarriers

Grand Venus anländer till Pier 80 26e maj och Asian Glory 1a juni. Förhoppningsvis beger sig någon av dom eller båda mot EU sen.

Nu glider Grand Venus in i hamnområdet. Spänningen är olidlig. Vart kommer skeppet gå sen? Dags att ta fram popcorn :)
Grand.JPG
Skriv svar