Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Niklas Z »

Petertd5 skrev:
Jag tror att ingen vet något med säkerhet om vare sig tillverkning , transport eller leverans just nu. Jag hoppas att kunna köra tesla under semestern...men tar det inte för givet
Så tänker jag också. Beskedet jag fick om slutet av juni är trevligt, men jag kommer inte att bli överraskad om det blir senare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Krizze »

cog9 skrev:
Pratade med tesla idag och de sa att min bil är skapad men är kvar på andra sidan atlanten! Mitten på juni sa dem, hoppas hoppas. :D :D
Det har inte åkt något fartyg mot Europa sedan februari och än så länge är det inte heller något på väg. Så mitten på juni blir nog svårt om den ska skeppas från San Francisco.
cog9
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 maj 2020 22:20

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av cog9 »

Krizze skrev:
cog9 skrev:
Pratade med tesla idag och de sa att min bil är skapad men är kvar på andra sidan atlanten! Mitten på juni sa dem, hoppas hoppas. :D :D
Det har inte åkt något fartyg mot Europa sedan februari och än så länge är det inte heller något på väg. Så mitten på juni blir nog svårt om den ska skeppas från San Francisco.
Källa på det?
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Krizze »

cog9 skrev:
Krizze skrev:
cog9 skrev:
Pratade med tesla idag och de sa att min bil är skapad men är kvar på andra sidan atlanten! Mitten på juni sa dem, hoppas hoppas. :D :D
Det har inte åkt något fartyg mot Europa sedan februari och än så länge är det inte heller något på väg. Så mitten på juni blir nog svårt om den ska skeppas från San Francisco.
Källa på det?
http://bit.ly/TeslaCarriers

Grand Venus anländer till Pier 80 26e maj och Asian Glory 1a juni. Förhoppningsvis beger sig någon av dom eller båda mot EU sen.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

Krizze skrev:
cog9 skrev:
Krizze skrev:
cog9 skrev:
Pratade med tesla idag och de sa att min bil är skapad men är kvar på andra sidan atlanten! Mitten på juni sa dem, hoppas hoppas. :D :D
Det har inte åkt något fartyg mot Europa sedan februari och än så länge är det inte heller något på väg. Så mitten på juni blir nog svårt om den ska skeppas från San Francisco.
Källa på det?
http://bit.ly/TeslaCarriers

Grand Venus anländer till Pier 80 26e maj och Asian Glory 1a juni. Förhoppningsvis beger sig någon av dom eller båda mot EU sen.

Nu glider Grand Venus in i hamnområdet. Spänningen är olidlig. Vart kommer skeppet gå sen? Dags att ta fram popcorn :)
Grand.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Det ska till Sydafrika....... :lol:
Eller inte.... ;p
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Krizze »

GRAND VENUS är på väg mot Europa! :D

Fartyget lämnade San Francisco för drygt 2 timmar sedan (28/5 kl. 18:20 lokal tid) och är nu på väg mot Balboa (södra ingången till Panama kanalen).
Användarvisningsbild
Flippy
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2020 10:50
Ort: Växjö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Flippy »

Jag beställde en SR+ i måndags (25/5) och fick samtal idag om att jag blivit matchad mot en bil. Förväntad leverans var i slutet av juni, men de nämnde att det ändå var osäkert hur lång tid det skulle ta med tullar osv. Med tanke på att jag förväntat mig leverans i slutet av augusti så var det här mycket goda nyheter! :)
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Krizze »

Flippy skrev:
Jag beställde en SR+ i måndags (25/5) och fick samtal idag om att jag blivit matchad mot en bil. Förväntad leverans var i slutet av juni, men de nämnde att det ändå var osäkert hur lång tid det skulle ta med tullar osv. Med tanke på att jag förväntat mig leverans i slutet av augusti så var det här mycket goda nyheter! :)
Kul!
Det var ju riktigt snabbt. Som du skriver, vi får hoppas på att utlovat lev.datum håller nu också :)

Jag själv beställde en SR+ i september 2019 med leverans i maj 2020. Har inte fått den ännu och har inte heller lyckats få något besked ifrån Tesla... :evil:

Såg nu med hjälp av Tesla VIN Finder att jag iaf har blivit tilldelat ett VIN nummer :D :D :D

Så äntligen efter denna 8 månader långa väntan känner jag att jag är ett steg närmare att bli Tesla ägare!
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

Krizze skrev:
Flippy skrev:
Jag beställde en SR+ i måndags (25/5) och fick samtal idag om att jag blivit matchad mot en bil. Förväntad leverans var i slutet av juni, men de nämnde att det ändå var osäkert hur lång tid det skulle ta med tullar osv. Med tanke på att jag förväntat mig leverans i slutet av augusti så var det här mycket goda nyheter! :)
Kul!
Det var ju riktigt snabbt. Som du skriver, vi får hoppas på att utlovat lev.datum håller nu också :)

Jag själv beställde en SR+ i september 2019 med leverans i maj 2020. Har inte fått den ännu och har inte heller lyckats få något besked ifrån Tesla... :evil:

Såg nu med hjälp av Tesla VIN Finder att jag iaf har blivit tilldelat ett VIN nummer :D :D :D

Så äntligen efter denna 8 månader långa väntan känner jag att jag är ett steg närmare att bli Tesla ägare!
Men du hade lagt in en önskan om senare leverans om jag minns rätt ?
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Krizze »

jorgenkarls skrev:
Krizze skrev:
Flippy skrev:
Jag beställde en SR+ i måndags (25/5) och fick samtal idag om att jag blivit matchad mot en bil. Förväntad leverans var i slutet av juni, men de nämnde att det ändå var osäkert hur lång tid det skulle ta med tullar osv. Med tanke på att jag förväntat mig leverans i slutet av augusti så var det här mycket goda nyheter! :)
Kul!
Det var ju riktigt snabbt. Som du skriver, vi får hoppas på att utlovat lev.datum håller nu också :)

Jag själv beställde en SR+ i september 2019 med leverans i maj 2020. Har inte fått den ännu och har inte heller lyckats få något besked ifrån Tesla... :evil:

Såg nu med hjälp av Tesla VIN Finder att jag iaf har blivit tilldelat ett VIN nummer :D :D :D

Så äntligen efter denna 8 månader långa väntan känner jag att jag är ett steg närmare att bli Tesla ägare!
Men du hade lagt in en önskan om senare leverans om jag minns rätt ?
Ja precis, början av maj var önskemålet.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av EnDaniel »

När beställde ni? Min beställning är beräknad till augusti. Men det ska alltså komma en batch nu redan till juni? Jag har förvisso beställt min i Norge då, men tänker att de kanske delar på lasten mellan länderna? =)
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

EnDaniel skrev:
När beställde ni? Min beställning är beräknad till augusti. Men det ska alltså komma en batch nu redan till juni? Jag har förvisso beställt min i Norge då, men tänker att de kanske delar på lasten mellan länderna? =)
27 Mars
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Twarkie »

EnDaniel skrev:
När beställde ni? Min beställning är beräknad till augusti. Men det ska alltså komma en batch nu redan till juni? Jag har förvisso beställt min i Norge då, men tänker att de kanske delar på lasten mellan länderna? =)
Jag beställde den 14:e februari och har också fått höra augusti. Dock har jag valt att få tidigast leverans 1:a juni för att hinna bli av med en innevarande leasingbil. Tyvärr gissar jag att min bil hamnade sist i kön trots min tidiga beställning, baserat på att många andra som beställt långt senare än jag fått leveransbesked för bilar som är på Grand Venus och på väg till EU.

Min upplevelse hittills med Teslas service är rätt usel tyvärr. Efter beställning har jag haft noll kontakt med Tesla. Lite förståeligt kanske när jag valt senare leverans, men nu när jag försökt få kontakt med dem är det nästintill omöjligt. Testat att maila tre gånger till DeliverySE utan att få svar. Ringer till slut och får en snorkig säljare som inte vet något alls och gissar augusti. Skillnaden mot Volkswagen jag tidigare kört är enorm där man får status och vet vad som händer med bilen hela vägen från beställning till leverans.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jorgenkarls »

Twarkie skrev:
EnDaniel skrev:
När beställde ni? Min beställning är beräknad till augusti. Men det ska alltså komma en batch nu redan till juni? Jag har förvisso beställt min i Norge då, men tänker att de kanske delar på lasten mellan länderna? =)
Jag beställde den 14:e februari och har också fått höra augusti. Dock har jag valt att få tidigast leverans 1:a juni för att hinna bli av med en innevarande leasingbil. Tyvärr gissar jag att min bil hamnade sist i kön trots min tidiga beställning, baserat på att många andra som beställt långt senare än jag fått leveransbesked för bilar som är på Grand Venus och på väg till EU.

Min upplevelse hittills med Teslas service är rätt usel tyvärr. Efter beställning har jag haft noll kontakt med Tesla. Lite förståeligt kanske när jag valt senare leverans, men nu när jag försökt få kontakt med dem är det nästintill omöjligt. Testat att maila tre gånger till DeliverySE utan att få svar. Ringer till slut och får en snorkig säljare som inte vet något alls och gissar augusti. Skillnaden mot Volkswagen jag tidigare kört är enorm där man får status och vet vad som händer med bilen hela vägen från beställning till leverans.
Till Teslas försvar så kanske det är omöjligt att hålla alla kunder informerade om status på beställningen. De har säkerligen många kunder och många frågor. Jag har också märkt att det tar tid att få svar från dem men de jobbar säkert så bra de kan.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av EnDaniel »

jorgenkarls skrev:
EnDaniel skrev:
När beställde ni? Min beställning är beräknad till augusti. Men det ska alltså komma en batch nu redan till juni? Jag har förvisso beställt min i Norge då, men tänker att de kanske delar på lasten mellan länderna? =)
27 Mars
Alright, jag kasta in min beställning 22 maj så räknar nog med att det blir tidigast augusti. Hade varit skoj att få tidigare men det är nog inte rimligt. Framförallt inte med all corona och riots som pågår i USA.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kenjon »

jorgenkarls skrev:
Twarkie skrev:
EnDaniel skrev:
När beställde ni? Min beställning är beräknad till augusti. Men det ska alltså komma en batch nu redan till juni? Jag har förvisso beställt min i Norge då, men tänker att de kanske delar på lasten mellan länderna? =)
Jag beställde den 14:e februari och har också fått höra augusti. Dock har jag valt att få tidigast leverans 1:a juni för att hinna bli av med en innevarande leasingbil. Tyvärr gissar jag att min bil hamnade sist i kön trots min tidiga beställning, baserat på att många andra som beställt långt senare än jag fått leveransbesked för bilar som är på Grand Venus och på väg till EU.

Min upplevelse hittills med Teslas service är rätt usel tyvärr. Efter beställning har jag haft noll kontakt med Tesla. Lite förståeligt kanske när jag valt senare leverans, men nu när jag försökt få kontakt med dem är det nästintill omöjligt. Testat att maila tre gånger till DeliverySE utan att få svar. Ringer till slut och får en snorkig säljare som inte vet något alls och gissar augusti. Skillnaden mot Volkswagen jag tidigare kört är enorm där man får status och vet vad som händer med bilen hela vägen från beställning till leverans.
Till Teslas försvar så kanske det är omöjligt att hålla alla kunder informerade om status på beställningen. De har säkerligen många kunder och många frågor. Jag har också märkt att det tar tid att få svar från dem men de jobbar säkert så bra de kan.
De har väl datorstöd, som alla andra leverantörer. Borde vara rätt enkelt, om de har några anställda att sköta kundsupporten, det ska ju inte vara säljarnas jobb.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Problemet är väl mest att de är för få, nog ganska stor rotation på dem också.
Man är inte så intresserad av att sälja bilar på traditionellt vis heller, utan man säljer en appliance och det är first come first served.
Vill man vänta med leverans blir man bortprioriterad och i värsta fall helt bortglömd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 apr 2020 05:59
Ort: uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zata »

Ni som säger aug, har ni fått det som besked eller baserar ni det på det som står nu på hemsidan (eller stod vid beställning), dvs "beräknad lev aug"?
Jag beställde mitten april, på nätet, och inte hört något från Tesla sedan dess, vilket då kanske är helt normal. Jag räknar dock inte med lev före aug/sep så har inte hunnit hetsa upp mig allrför mycket ännu. Finns ju annat att oroa sig för nu. :roll:
Såld M3P -20
MYP -23
ID3 -21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Normalt hört man ingenting förrän någon vecka innan leverans. Då börjar det dyka upp diverse dokument på ens tesla-konto. Inte sällan är de missvisande och felaktiga. Men det är bara vänta tills det kommer nya.
Sen ringer de också upp och verifierar att man är redo, då kan man ta upp ev frågor man har.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av cpt_rb »

Är man då lite otålig, som jag var, så letar man frekvent VIN-nummer på sin sida enligt instruktion i första posten i den här tråden. Ofta delas de ut när båten ska igenom, eller precis har passerat Panamakanalen. Då kan man kika vilken TeslaCarrier som är i närheten av Panama, och anta att det är den båten. Sen följer man kanske båten dagligen till den landat i Europa om man verkligen vill. ;)
Sen är det enligt Delivery ungefär 4 veckor kvar till du kan hämta bilen. Stämde rätt bra för mig.

Men, allt det här är ju adhoc teorier som kanske inte alls stämmer med alla bilar. Men den var exakt på min iaf. :)
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av bonath »

Vad ska dom säga?
"Hej, det är Tesla, tänkte bara säga att vi inte har någon ny information"...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Twarkie »

bonath skrev:
Vad ska dom säga?
"Hej, det är Tesla, tänkte bara säga att vi inte har någon ny information"...
Andra tillverkare klarar det där galant som sagt. Min upplevelse hos Volkswagen var ungefär så här:

"Tack för din beställning, beräknad leverans om 4 månader"
"Din bil är planerad att byggas i fabrik om två veckor"
"Din bil byggs idag"
"Din bil är klar och kommer nu förberedas för transport till Sverige"
"Din bil är framme i Sverige"
"Din bil är framme hos återförsäljare"
"Din bil är redo för leverans"


Vissa mail automatiserade, andra från säljare.

Kommunikation från Tesla verkar gå till så här:
"Tack för din beställning".
"Din bil är redo för leverans".

Men det är bara att gilla läget. Bilen är nog värd det 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Att beställa en Tesla är lite som att beställa ngt från AliExpress. Ibland kan man ha tur och det går att spåra, men oavsett så kommer det när det kommer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Petertd5
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 maj 2020 17:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Petertd5 »

Idag fick jag ett sms om att leverans beräknas ske mellan den 22 och 30 juni. Jag ser inte Vin nr på kontot.
hoppas, hoppas...
Skriv svar