Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.KalleL skrev:Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.Jejfe skrev:Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Starka halvljus
Moderator: Redaktion
Re: Starka halvljus
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Starka halvljus
Åka till någon bilverkstad? Kolla med bilprovningen/dekra? Teslas verkstad? Det måste finnas någon schysst som kan hjälpa till med att justera ljusinställning.Jejfe skrev:Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.KalleL skrev:Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.Jejfe skrev:Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Re: Starka halvljus
Jag tycker att jag har lite kort halvljus. Jag började fundera över detta när jag hade dragit släp och hade kopplat av och körde iväg. Då såg jag att symbolen för släp lyste fortfarande men var röd. Så jag bockade ur släpet (tänkte inte på att bocka ur det eftersom bilen själv upptäcker släpet och bockar i det) och hoppades på att halvljuset skulle stiga något då, men det gjorde det inte. Då stannade jag bilen, la i P och öppnade dörren och då! höjdes halvljuset igen!
Men så i morse när jag åkte till jobbet så var halvljuset så där kort igen och det hjälpte inte med samma åtgärd som jag jag vidtog igår.
Men så i morse när jag åkte till jobbet så var halvljuset så där kort igen och det hjälpte inte med samma åtgärd som jag jag vidtog igår.
Re: Starka halvljus
Samma här. Tycker också att jag har kort ljus.
Väldigt starkt, men kort. Blir nog att börja skruva
Väldigt starkt, men kort. Blir nog att börja skruva
Re: Starka halvljus
Är det inte tvärt om? Har sett på amerikanska forum att man kan "låsa upp" strålkastarna i nyare BMW och då få europeiska funktioner med bättre ljus. Tydligen är dynamiska helljus inte lagliga i US. Kanske har ändrats nyligen. Det var ett tag sedan jag hörde om det.Nicke Nyfiken skrev:Det låter märkligt att de inte skulle vara starkare. Är det fakta eller en killgissning?Java skrev:De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.Peje85 skrev:De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
På Model S och X är de starkare utanför Europa. I Europa får strålkastarna ha max 2000 Lumen per sida eftersom strålkastarspolning och automatisk nivåreglering saknas.
Re: Starka halvljus
Jo absolut har jag också tänkt på det. Men eftersom det finns beskrivet hur jag själv kan göra det utan att behöva checka ut från jobbet och eventuellt betala för en justering så tänkte jag att det inte skulle skada med att få ett förtydligande om hur jag gör det själv.metchristian skrev:Åka till någon bilverkstad? Kolla med bilprovningen/dekra? Teslas verkstad? Det måste finnas någon schysst som kan hjälpa till med att justera ljusinställning.Jejfe skrev:Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.KalleL skrev:Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.Jejfe skrev:Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Re: Starka halvljus
Hur 17 justerar man detta?tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Re: Starka halvljus
Halvljusinställningar finns under service fliken.Anders1 skrev:Hur 17 justerar man detta?tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Re: Starka halvljus
Jag gjorde enligt ovan beskrivning men tyckte inte det blev tillräckligt bra ändå så jag har i några omgångar justerat upp ytterligare några snäpp med scrollhjulen på ratten.LarsL skrev:Halvljusinställningar finns under service fliken.Anders1 skrev:Hur 17 justerar man detta?tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Det har nu blivit betydligt bättre längd på halvljuset och än så länge verkar medtrafikanterna acceptera ljuset...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Starka halvljus
Ah, det är på 3:orna! Funktionen finns ej på S; det är därför jag inte hittar den...LarsL skrev:Halvljusinställningar finns under service fliken.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Re: Starka halvljus
Någon som vet om dimljuset fram tänds i samband med helljuset? Har lite svårt att gå ut och titta själv av förklarliga skäl
Även om det är olagligt så ger det för övrigt en betydligt bättre ljusbild med de på samtidigt som halvljusen när det är kolsvart!
Även om det är olagligt så ger det för övrigt en betydligt bättre ljusbild med de på samtidigt som halvljusen när det är kolsvart!
Re: Starka halvljus
Är rätt säker på att du får köra med helljus och dimljus samtidigt. Så rent lagligt är det lugnt. Däremot så är det lite jobbigt att slå av dimljusen varje gång man bländar av helljusen då man inte får köra med halvljus och dimljus.mews skrev:Någon som vet om dimljuset fram tänds i samband med helljuset? Har lite svårt att gå ut och titta själv av förklarliga skäl
Även om det är olagligt så ger det för övrigt en betydligt bättre ljusbild med de på samtidigt som halvljusen när det är kolsvart!
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Starka halvljus
Det som händer vid helljus (inte ljustut), är ju att några av halvljusets lampor justeras upp så de slår lite längre fram och hjälper helljuset.
Men verkar inte som att dom inte är lika snabba i sidled. Annars hade man ju kunna få adaptiva kurvljus via en OTA update.
Men verkar inte som att dom inte är lika snabba i sidled. Annars hade man ju kunna få adaptiva kurvljus via en OTA update.
Re: Starka halvljus
Körde ikväll i dimman och hade dimljusen på, detta på liten och väldigt mörk landsväg. När vi kom ut på större väg slog jag av dimljusen men fick en hel rad av mötande som blinkade irriterade, tydligt att mitt halvljus stod för högt. Har inte hänt förr.
Körde in på en stor och tom parkering och kollade och effektivt, halvljuset var rejält högre än det brukar vara. I service menyn, gjorde "adjust headlights" (tror jag det heter), varpå bilen gjorde en automatisk "levelling" som sänkte ljusen ordentligt vartefter jag kunde justera upp dem ett snäpp. Kanske var den automatiska "levelling" redan korrekt faktiskt.
Är den automatiska justeringen nåt nytt, förresten? Har inte sett det tidigare.
Att ljusen blir för högt inställda måste ju vara en bugg. Har andra haft det i förband med dimljusen? (Jag har så gott som aldrig tidigare använt dimljusen.)
2019.36.2.3
Körde in på en stor och tom parkering och kollade och effektivt, halvljuset var rejält högre än det brukar vara. I service menyn, gjorde "adjust headlights" (tror jag det heter), varpå bilen gjorde en automatisk "levelling" som sänkte ljusen ordentligt vartefter jag kunde justera upp dem ett snäpp. Kanske var den automatiska "levelling" redan korrekt faktiskt.
Är den automatiska justeringen nåt nytt, förresten? Har inte sett det tidigare.
Att ljusen blir för högt inställda måste ju vara en bugg. Har andra haft det i förband med dimljusen? (Jag har så gott som aldrig tidigare använt dimljusen.)
2019.36.2.3
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"