Starka halvljus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jejfe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 jan 2019 20:59

Re: Starka halvljus

Inlägg av Jejfe »

KalleL skrev:
Jejfe skrev:
tor-ake skrev:
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.

Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.

Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?

Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.
Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Starka halvljus

Inlägg av metchristian »

Jejfe skrev:
KalleL skrev:
Jejfe skrev:
tor-ake skrev:
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.

Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.

Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?

Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.
Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.
Åka till någon bilverkstad? Kolla med bilprovningen/dekra? Teslas verkstad? Det måste finnas någon schysst som kan hjälpa till med att justera ljusinställning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Starka halvljus

Inlägg av Jerker »

Jag tycker att jag har lite kort halvljus. Jag började fundera över detta när jag hade dragit släp och hade kopplat av och körde iväg. Då såg jag att symbolen för släp lyste fortfarande men var röd. Så jag bockade ur släpet (tänkte inte på att bocka ur det eftersom bilen själv upptäcker släpet och bockar i det) och hoppades på att halvljuset skulle stiga något då, men det gjorde det inte. Då stannade jag bilen, la i P och öppnade dörren och då! höjdes halvljuset igen!

Men så i morse när jag åkte till jobbet så var halvljuset så där kort igen och det hjälpte inte med samma åtgärd som jag jag vidtog igår.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Starka halvljus

Inlägg av Xeik »

Samma här. Tycker också att jag har kort ljus.
Väldigt starkt, men kort. Blir nog att börja skruva ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Starka halvljus

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Java skrev:
Peje85 skrev:
De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås :D
De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.
Det låter märkligt att de inte skulle vara starkare. Är det fakta eller en killgissning?

På Model S och X är de starkare utanför Europa. I Europa får strålkastarna ha max 2000 Lumen per sida eftersom strålkastarspolning och automatisk nivåreglering saknas.
Är det inte tvärt om? Har sett på amerikanska forum att man kan "låsa upp" strålkastarna i nyare BMW och då få europeiska funktioner med bättre ljus. Tydligen är dynamiska helljus inte lagliga i US. Kanske har ändrats nyligen. Det var ett tag sedan jag hörde om det.
Användarvisningsbild
Jejfe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 jan 2019 20:59

Re: Starka halvljus

Inlägg av Jejfe »

metchristian skrev:
Jejfe skrev:
KalleL skrev:
Jejfe skrev:
tor-ake skrev:
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.

Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.

Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?

Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.
Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.
Åka till någon bilverkstad? Kolla med bilprovningen/dekra? Teslas verkstad? Det måste finnas någon schysst som kan hjälpa till med att justera ljusinställning.
Jo absolut har jag också tänkt på det. Men eftersom det finns beskrivet hur jag själv kan göra det utan att behöva checka ut från jobbet och eventuellt betala för en justering så tänkte jag att det inte skulle skada med att få ett förtydligande om hur jag gör det själv.
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Starka halvljus

Inlägg av Anders1 »

tor-ake skrev:
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.

Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Hur 17 justerar man detta? :?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starka halvljus

Inlägg av LarsL »

Anders1 skrev:
tor-ake skrev:
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.

Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Hur 17 justerar man detta? :?
Halvljusinställningar finns under service fliken.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Starka halvljus

Inlägg av pefreli »

LarsL skrev:
Anders1 skrev:
tor-ake skrev:
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.

Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Hur 17 justerar man detta? :?
Halvljusinställningar finns under service fliken.
Jag gjorde enligt ovan beskrivning men tyckte inte det blev tillräckligt bra ändå så jag har i några omgångar justerat upp ytterligare några snäpp med scrollhjulen på ratten.

Det har nu blivit betydligt bättre längd på halvljuset och än så länge verkar medtrafikanterna acceptera ljuset... 8-)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Starka halvljus

Inlägg av Anders1 »

LarsL skrev:
Halvljusinställningar finns under service fliken.
Ah, det är på 3:orna! Funktionen finns ej på S; det är därför jag inte hittar den...
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
mews
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2019 17:05
Ort: Stockholm

Re: Starka halvljus

Inlägg av mews »

Någon som vet om dimljuset fram tänds i samband med helljuset? Har lite svårt att gå ut och titta själv av förklarliga skäl :)

Även om det är olagligt så ger det för övrigt en betydligt bättre ljusbild med de på samtidigt som halvljusen när det är kolsvart!
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Starka halvljus

Inlägg av frippan »

mews skrev:
Någon som vet om dimljuset fram tänds i samband med helljuset? Har lite svårt att gå ut och titta själv av förklarliga skäl :)

Även om det är olagligt så ger det för övrigt en betydligt bättre ljusbild med de på samtidigt som halvljusen när det är kolsvart!
Är rätt säker på att du får köra med helljus och dimljus samtidigt. Så rent lagligt är det lugnt. Däremot så är det lite jobbigt att slå av dimljusen varje gång man bländar av helljusen då man inte får köra med halvljus och dimljus.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Starka halvljus

Inlägg av wector »

Det som händer vid helljus (inte ljustut), är ju att några av halvljusets lampor justeras upp så de slår lite längre fram och hjälper helljuset.
Men verkar inte som att dom inte är lika snabba i sidled. Annars hade man ju kunna få adaptiva kurvljus via en OTA update.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Starka halvljus

Inlägg av renes »

Körde ikväll i dimman och hade dimljusen på, detta på liten och väldigt mörk landsväg. När vi kom ut på större väg slog jag av dimljusen men fick en hel rad av mötande som blinkade irriterade, tydligt att mitt halvljus stod för högt. Har inte hänt förr.

Körde in på en stor och tom parkering och kollade och effektivt, halvljuset var rejält högre än det brukar vara. I service menyn, gjorde "adjust headlights" (tror jag det heter), varpå bilen gjorde en automatisk "levelling" som sänkte ljusen ordentligt vartefter jag kunde justera upp dem ett snäpp. Kanske var den automatiska "levelling" redan korrekt faktiskt.

Är den automatiska justeringen nåt nytt, förresten? Har inte sett det tidigare.

Att ljusen blir för högt inställda måste ju vara en bugg. Har andra haft det i förband med dimljusen? (Jag har så gott som aldrig tidigare använt dimljusen.)

2019.36.2.3
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar