Knepigt fäste på SuC för CCS?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av Anekdot »

Halloj,

Jag är ute på roadtrip i Norge och laddar under varje sträcka på teslas SuC. Men varje gång jag parkerat och skall få loss sladden ur SuC så måste jag stå och lirka i ca 30sek-1min innan jag får loss den. Jag ser att det sitter en plast-spärr undertill som måste flikas ned för att få ut sladden ur SuCn, men jag kan för allt mitt liv inte förstå hur den alltid är i vägen..

Är det någon som vet hur man ”ska” göra för att den ska lossna lätt? Hittar inget i manualen om detta. Har testat att/och inte hålla inne knappen på laddsladden kort/länge utan resultat, till slut lossnar den bara helt random efter lite slit och knix.

Jeg blir gæern! Som man säger i Norge.
Senast redigerad av Anekdot, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HRidge
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 dec 2018 17:08

Re: Knepigt fäste på SC för CCS?

Inlägg av HRidge »

Om jag förstår dig rätt så har du problem att få loss CCS-laddsladden från Superchargern?
Efter Påsken gjorde jag en roadtrip till Tyskland så jag har provat flera Superchargers med CCS-laddare, och jag tror att tricket är att vika handtaget uppåt lite först, o sen dra ut den från Superchargern.
Någon annan som instämmer?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Knepigt fäste på SC för CCS?

Inlägg av tor »

Jag har liknande problem. Får ut sladden lite och sedan låser bilen sladden och börjar ladda igen. Mitt trick är att använda appen för att avsluta laddning och sedan låsa upp laddporten via appen. Då är det inga problem att få ut sladden.
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Knepigt fäste på SC för CCS?

Inlägg av Anekdot »

HRidge skrev:
Om jag förstår dig rätt så har du problem att få loss CCS-laddsladden från Superchargern?
Efter Påsken gjorde jag en roadtrip till Tyskland så jag har provat flera Superchargers med CCS-laddare, och jag tror att tricket är att vika handtaget uppåt lite först, o sen dra ut den från Superchargern.
Någon annan som instämmer?
Precis, problemet är att först få ut sladden ur själva SC-stationen.
Jag tänkte att det skulle hjälpa att vika den uppåt, men det spelar lixom ingen roll.
Däremot efter jag laddat klart och placerar handtaget i laddaren igen så går det lätt som en plätt att ta loss den direkt från SCn igen.

Jag gissar att handtaget är låst om ingen bil står där, då den lilla spärren går att fälla ner (mekaniskt?). Typ att SC-laddaren känner av att det står en Model3 där och sedan låser upp den? Men kanske att det tar ett tag för spärren att släppa?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Knepigt fäste på SC för CCS?

Inlägg av chpaulin »

Lite förkortningspolisarbete här :)

SC = Service Center
SuC = Super Charger
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av Danne80 »

Anekdot skrev:
Halloj,

Jag är ute på roadtrip i Norge och laddar under varje sträcka på teslas SuC. Men varje gång jag parkerat och skall få loss sladden ur SuC så måste jag stå och lirka i ca 30sek-1min innan jag får loss den. Jag ser att det sitter en plast-spärr undertill som måste flikas ned för att få ut sladden ur SuCn, men jag kan för allt mitt liv inte förstå hur den alltid är i vägen..

Är det någon som vet hur man ”ska” göra för att den ska lossna lätt? Hittar inget i manualen om detta. Har testat att/och inte hålla inne knappen på laddsladden kort/länge utan resultat, till slut lossnar den bara helt random efter lite slit och knix.

Jeg blir gæern! Som man säger i Norge.
Ursäkta att jag gräver upp det här gamla liket till tråd...men...jag är extremt nyfiken om du lärt dig hur man gör? Eller om någon annan vet hur man ska göra :)

På V2 och V3 i Sverige fungerar det bra, även V3 i Norge...men när man ska ha loss CCS handtaget från en V2 i Norge så är det helt hopplöst. Står som en idiot och fipplar med handtaget innan det till slut släpper. Oftast efter att jag fått ta i mer än jag önskar utan att för den delen bruka våld.
SugSnigel
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 feb 2019 15:37

Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av SugSnigel »

Ska man inte trycka på knappen på handtaget så går det lättare?
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2021 09:04

Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av acce »

Huh, aldrig haft problem med att få loss handtaget. Lyfter lite uppåt för att få loss den från stolpen. För att få loss från bilen så är det bara att hålla i knappen på handtaget medans man drar ut som kommer den loss. Klickar man en gång så låser den sig igen som du beskriver :)
Model 3 RWD 2022, MSM
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av Danne80 »

SugSnigel skrev:
Ska man inte trycka på knappen på handtaget så går det lättare?
Jag provade det vid 3 olika laddare, men knappen verkade inte påverka den här plastspärren som jag antar är det som håller fast handtaget i superchargern. Och att trycka på knappen är något jag aldrig gör i sverige för att lossa handtaget från laddaren (alltså inte från bilen). Vid första tillfället gav jag upp för jag trodde det var fel, och ställde mig vid en annan och fick samma problem, men då rykte jag och drog i olika vinklar tills det släppte (tror inte spärren riktigt släppte dock, men verkar inte tagit skada heller).

Har tyvärr inte kört i andra länder så jag vet inte om det är unikt för Norge, men jag har aldrig haft det problemet i Sverige iaf.
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av Danne80 »

acce skrev:
Huh, aldrig haft problem med att få loss handtaget. Lyfter lite uppåt för att få loss den från stolpen. För att få loss från bilen så är det bara att hålla i knappen på handtaget medans man drar ut som kommer den loss. Klickar man en gång så låser den sig igen som du beskriver :)
När du skriver att du inte haft problem att få loss handtaget, syftar du på V2 laddare i Norge då? I Sverige har jag som sagt inte haft några problem varken på V2 el V3, och V3 i Norge har inte heller varit några bekymmer...det är bara just när jag ska ha loss handtaget från en V2 i Norge. Ser ingen annan som bråkar med det när jag står där, får väl fråga någon norrman nästa gång.
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2021 09:04

Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av acce »

Danne80 skrev:
acce skrev:
Huh, aldrig haft problem med att få loss handtaget. Lyfter lite uppåt för att få loss den från stolpen. För att få loss från bilen så är det bara att hålla i knappen på handtaget medans man drar ut som kommer den loss. Klickar man en gång så låser den sig igen som du beskriver :)
När du skriver att du inte haft problem att få loss handtaget, syftar du på V2 laddare i Norge då? I Sverige har jag som sagt inte haft några problem varken på V2 el V3, och V3 i Norge har inte heller varit några bekymmer...det är bara just när jag ska ha loss handtaget från en V2 i Norge. Ser ingen annan som bråkar med det när jag står där, får väl fråga någon norrman nästa gång.
Inte norge tyvärr! Men inte haft problem i Danmark, Nederländerna och Frankrike, utöver Sverige så klart. Spännande att Norge verkar annorlunda!
Model 3 RWD 2022, MSM
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av Danne80 »

acce skrev:
Danne80 skrev:
acce skrev:
Huh, aldrig haft problem med att få loss handtaget. Lyfter lite uppåt för att få loss den från stolpen. För att få loss från bilen så är det bara att hålla i knappen på handtaget medans man drar ut som kommer den loss. Klickar man en gång så låser den sig igen som du beskriver :)
När du skriver att du inte haft problem att få loss handtaget, syftar du på V2 laddare i Norge då? I Sverige har jag som sagt inte haft några problem varken på V2 el V3, och V3 i Norge har inte heller varit några bekymmer...det är bara just när jag ska ha loss handtaget från en V2 i Norge. Ser ingen annan som bråkar med det när jag står där, får väl fråga någon norrman nästa gång.
Inte norge tyvärr! Men inte haft problem i Danmark, Nederländerna och Frankrike, utöver Sverige så klart. Spännande att Norge verkar annorlunda!
Hmm, ja, nog är det spännande alltid. Känns onekligen konstigt att jag har problem i Norge då, när du ändå provat så många andra länder. Får mig att tro att det är jag som gör fel (vilket aldrig kan uteslutas), men har som sagt aldrig haft ett problem med V2 i Sverige...men alla V2 jag besökte i Norge i veckan bråkade med mig. Jag får helt enkelt åka till Danmark snart, ska välja en V2 då för sakens skull och prova.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av martinot »

Danne80 skrev:
Hmm, ja, nog är det spännande alltid. Känns onekligen konstigt att jag har problem i Norge då, när du ändå provat så många andra länder. Får mig att tro att det är jag som gör fel (vilket aldrig kan uteslutas), men har som sagt aldrig haft ett problem med V2 i Sverige...men alla V2 jag besökte i Norge i veckan bråkade med mig. Jag får helt enkelt åka till Danmark snart, ska välja en V2 då för sakens skull och prova.
Laddat flera gånger i Norge vid Rygge SuC (V2) och aldrig haft något problem eller svårigheter där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?

Inlägg av Danne80 »

martinot skrev:
Danne80 skrev:
Hmm, ja, nog är det spännande alltid. Känns onekligen konstigt att jag har problem i Norge då, när du ändå provat så många andra länder. Får mig att tro att det är jag som gör fel (vilket aldrig kan uteslutas), men har som sagt aldrig haft ett problem med V2 i Sverige...men alla V2 jag besökte i Norge i veckan bråkade med mig. Jag får helt enkelt åka till Danmark snart, ska välja en V2 då för sakens skull och prova.
Laddat flera gånger i Norge vid Rygge SuC (V2) och aldrig haft något problem eller svårigheter där.
Rygge var en av de stationerna jag hade problem på. Då verkar det inte bättre än att det är jag som är problemet. Förstår inte varför det aldrig krånglat i Sverige bara.

Tack för svar
Skriv svar