Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.Fredrik j skrev:Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.mikebike skrev:Dessutom delar fotgängare och cyklister vägutrymme i större utsträckning än fotgängare och bilister.taliz skrev:Precis, jag har ställt frågan tidigare.... varför har dom inte ställt samma ljudkrav på cyklar, elsparkar, skateboards, joggare...mikebike skrev:Apropå cyklister så har jag hört att det blir obligatoriskt med såna här på cyklar:taliz skrev:Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Jag blir mycket hellre påkörd av en bil i 20kmh än en cykel eller elspark. Mycket mjukare att landa på(ja, jag har provat...)
Ljudlag EU
Moderator: Redaktion
Re: Ljudlag EU
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.
T ex såna här miljöer:
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ljudlag EU
En riktigt najs grej med elbilar är ju att man kan glida runt i tystnad med rutorna nervevade, vilket jag gjorde med Teslan titt som tätt(en cab vore ju helt fantastiskt).MWall skrev:Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.
Att tvingas lyssna på rymdljud, som tex ID4an, gör den upplevelsen betydligt mindre njutbar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
En bra kompromiss vore väl om ljudet gick att stänga av.taliz skrev:En riktigt najs grej med elbilar är ju att man kan glida runt i tystnad med rutorna nervevade, vilket jag gjorde med Teslan titt som tätt(en cab vore ju helt fantastiskt).MWall skrev:Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.
Att tvingas lyssna på rymdljud, som tex ID4an, gör den upplevelsen betydligt mindre njutbar.
Re: Ljudlag EU
Hur gör cyklister?MWall skrev:taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.
T ex såna här miljöer:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
taliz skrev:Hur gör cyklister?MWall skrev:taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.
T ex såna här miljöer:
De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.
Re: Ljudlag EU
Är inte så säker på det faktiskt. Jag tror olyckor mellan bil och fotgängare ofta sker i ganska låga hastigheter. Vilken hastighet håller du i en korsning?taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.Fredrik j skrev:Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Re: Ljudlag EU
Kan ju absolut vara en bra funktion i sådana där tillfällen. Går den att stänga av och sätta på den så ser jag ju ingen nackdel med att ha en sådan funktion tillgänglig. Brukar tuta lite försiktigt/kort i sådana här lägen (har fungerat helt utan problem), men denna funktion kan ju kanske vara ett bra komplement att kunna ta till.MWall skrev:taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.
T ex såna här miljöer:
Lite av en mini-tuta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ljudlag EU
Precis, de aktiverar manuellt en ljudsignal. Precis samma metodik kan appliceras i en bil.MWall skrev:taliz skrev:Hur gör cyklister?MWall skrev:taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.
T ex såna här miljöer:
De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.
Är någon ivägen så tutar man, svårare än så är det inte. Det är knappast så att det sker konstant.
Som sagt, det kommer bli plågsamt att röra sig i stadsmiljöer om några år med en kakafoni av rymdljud.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Jag hyrde en Fiat Punto cab på Sicilien en gång. Jävlar i helvete vilken usel bil... Men den hade en så mesig tuta att den gick att använda som ringklocka nästan. På serpentinvägarna var det nämligen legio att tuta innan man körde in i kurvan. Så det tutades en hel del där längs vägarna. En sån borde man ha vid sidan av "stor-tutan".martinot skrev:Kan ju absolut vara en bra funktion i sådana där tillfällen. Går den att stänga av och sätta på den så ser jag ju ingen nackdel med att ha en sådan funktion tillgänglig. Brukar tuta lite försiktigt/kort i sådana här lägen (har fungerat helt utan problem), men denna funktion kan ju kanske vara ett bra komplement att kunna ta till.MWall skrev:taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.
T ex såna här miljöer:
Lite av en mini-tuta.
Re: Ljudlag EU
Tar för givet att den går att stänga av på efter behov (precis som dimljus, eller en vanlig tuta).taliz skrev:Precis, de aktiverar manuellt en ljudsignal. Precis samma metodik kan appliceras i en bil.MWall skrev:taliz skrev:Hur gör cyklister?MWall skrev:taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.
T ex såna här miljöer:
De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.
Är någon ivägen så tutar man, svårare än så är det inte. Det är knappast så att det sker konstant.
Som sagt, det kommer bli plågsamt att röra sig i stadsmiljöer om några år med en kakafoni av rymdljud.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ljudlag EU
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ljudlag EU
Sådana olyckor är i det närmaste obefintliga. Det är därför vi har 30kmh utanför skolor tex.Fredrik j skrev:Är inte så säker på det faktiskt. Jag tror olyckor mellan bil och fotgängare ofta sker i ganska låga hastigheter. Vilken hastighet håller du i en korsning?taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.Fredrik j skrev:Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Fotgängare dör tex när de springer ut framför bussen på landsväg, är ute och springer på motorvägen nattetid... eller blir påkörda av rattfyllerister eller drogade i hög hastighet.
Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).Bjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-21, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ljudlag EU
M3 har inte externt ljud, inte än i alla fall.martinot skrev:Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).Bjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ljudlag EU
Frågan är hur stor risken egentligen är att bli ihjälkörd av en elbil som kör så sakta att man inte kan höra den, dvs <20km/h. För det första så är bromssträckan i dessa hastigheter i princip noll. Skulle det hoppa ut en fotgängare framför bilen och föraren -förutsatt den är vaken- trampar på bromsen, så står bilen stilla bums. Utan att vara säker så gissar jag att personskador som uppstår i samband med påkörningar på parkeringsplatser och dylikt är ganska sällsynta. Och dödsfall måste ju vara extremt ovanliga, typ maximal otur i kubik.Fredrik j skrev:Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Om man däremot tar cyklister, och på senare tid även elmopedister, sparkcyklister och fat-bike-förare, så kör de betydligt fortare än så utan att höras, de kör dessutom inte sällan slalom bland fotgängare, och dessutom kan de inte stanna på en millisekund så som en bil kan, även om de mot förmodan skulle försöka bromsa. Så att elbilar tvingas väsnas, samtidigt som alla andra tysta raketer får lov att fortsätta skrämma oskyldiga människor förstår jag ärligt talat inte riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudlag EU
Trodde också det mentaliz skrev:Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
11 av 184 dödsfall 2006-2016 enligt folksam
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ljudlag EU
Måste dock stänga av den manuellt varenda gång du startar bilen. Blir drygt i längdenBjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
Re: Ljudlag EU
Va? Stämmer det? Jag kunde stänga av det på min Zoe och e-Niro, men på ID4 verkar det inte gå.Bjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ljudlag EU
Bättre att vi får Boombox istället på våra M3mikebike skrev:M3 har inte externt ljud, inte än i alla fall.martinot skrev:Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).Bjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
Re: Ljudlag EU
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.
Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
Det borde på elbilar finnas något som funkar som en cyklists ringklocka. Ett tydligt hörbart men ändå relativt diskret ljud som man kan använda lika enkelt som tutan.
Det som aldrig verkar nå upp till beslutsfattarna är att moderna fossilbilar med fungerande ljuddämpare som rullar på tomgång under 20 km/h är nästan lika tysta, och därmed precis lika farliga, som elbilar. Jag har flera gånger hållit på att skita på mig när jag gått på en stadsgata, kanske lite för nära trottoarkanten, och plötsligt har det glidit upp en stadsbuss som stryker nära mig för att stanna vid en hållplats. Inte ett ljud har avslöjat att den var i antågande. Motorn - väl ljuddämpad - i bakänden av bussen, på tomgång - inte ett ljud som når fram till en gångtrafikant.
Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
Det borde på elbilar finnas något som funkar som en cyklists ringklocka. Ett tydligt hörbart men ändå relativt diskret ljud som man kan använda lika enkelt som tutan.
Det som aldrig verkar nå upp till beslutsfattarna är att moderna fossilbilar med fungerande ljuddämpare som rullar på tomgång under 20 km/h är nästan lika tysta, och därmed precis lika farliga, som elbilar. Jag har flera gånger hållit på att skita på mig när jag gått på en stadsgata, kanske lite för nära trottoarkanten, och plötsligt har det glidit upp en stadsbuss som stryker nära mig för att stanna vid en hållplats. Inte ett ljud har avslöjat att den var i antågande. Motorn - väl ljuddämpad - i bakänden av bussen, på tomgång - inte ett ljud som når fram till en gångtrafikant.
Re: Ljudlag EU
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.Jerker skrev:En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.
Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudlag EU
Well, nu handlade ju diskussionen om dödsolyckor med fordon i under 30kmh.12man skrev:Trodde också det mentaliz skrev:Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
11 av 184 dödsfall 2006-2016 enligt folksam
Som du ser i statistiken är det inte många som dör av kollisioner då, utan då är det främst singelolyckor. En stor del av det, som statistiken också visar, beror på dåligt underhåll av cykelinfrastrukturen(något jag själv kämpade för när jag bodde i Sthlm).
Casey Neistat har en fin video om det problemet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Ja, jag har för mig att det står så i förordningen.mati skrev:ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.Jerker skrev:En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.
Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
På Zoen var det en säkring som bara var till högtalaren, så jag tog ur den och slapp eländet! På Zoen lät ju för det allra mesta värmepumpen så mycket att det mer än tillräckligt fungerade som varningsljud.