Ljudlag EU

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudlag EU

Inlägg av mati »

Precis. Och det är ju knappast så att elbilar inte låter. Det är alltid nån fläkt som går, däcken som knastrar på asfalten, ACn som brummar. En elbil är inte ljudlös. Det märker jag varje morgon när min sambo kör ut från garaget. Visst låter det. Skillnaden är att det är tyst häromkring. Man kan höra elbilen eftersom det inte finns en massa förbränningsmotorer som skriker. I stadsmiljö är det alldeles för mycket buller för att man skulle kunna höra elbilar. Men lösningen är ju inte att få elbilar att väsnas mer. Lösningen måste rimligen vara att få ner ljudnivån i städerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Anderzzon »

Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf :geek:
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ljudlag EU

Inlägg av tor-ake »

Transportstyrelsen uppdaterar löpande vilka kontrollpunkter som skall gås igenom. Det är någon tjänsteman som sitter och kucklar ihop ett förslag och en kommitté som beslutar. Om de kommer fram till att VESS-ljudet är tillräckligt viktigt för trafiksäkerheten, då kommer man börja kontrollera det, annars inte. Det dröjde f.ö. cirkus 10 år från det att bilar började ha krockkuddar som standard till dess SBP började kontrollera att inte SRS-lampan var konstant tänd. ABS ungefär likadant.

Slutsats - om kanske 10 år kommer de eventuellt att börja kolla VESS. Eller inte. Svårt att sia om.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ljudlag EU

Inlägg av dd88 »

Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Ljudlag EU

Inlägg av alidhojd »

Anderzzon skrev:
Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf :geek:
hur kopplar man ur det?
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Anderzzon »

alidhojd skrev:
Anderzzon skrev:
Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf :geek:
hur kopplar man ur det?
Finns en bild tidigare här i tråden, men basically så lossar man på två plastpluppar i hjulhuset höger fram och drar ur sladden till högtalaren.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ljudlag EU

Inlägg av tor-ake »

dd88 skrev:
Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
Det ska ju rimligen ledas i bevis att det var avsaknaden av VESS som ledde till olyckan, annars öppnar det ju för att försäkringen inte skulle täcka om man har andra ovidkommande fel på bilen t.ex saknar varningstriangel eller har trasigt parkeringsljus.

Det kommer ju som sagt andra ljud från bilen, t.ex fläktljud, ac/vp-kompressorn, radion, knastrande från däcken. Otroligt svårt att påvisa att en urkopplad VESS skulle haft avgörande roll säger jag som lekman.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
dd88 skrev:
Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
Det ska ju rimligen ledas i bevis att det var avsaknaden av VESS som ledde till olyckan, annars öppnar det ju för att försäkringen inte skulle täcka om man har andra ovidkommande fel på bilen t.ex saknar varningstriangel eller har trasigt parkeringsljus.

Det kommer ju som sagt andra ljud från bilen, t.ex fläktljud, ac/vp-kompressorn, radion, knastrande från däcken. Otroligt svårt att påvisa att en urkopplad VESS skulle haft avgörande roll säger jag som lekman.
I Sverige är det inte troligt att det skulle göra någon skillnad. Trafikförsäkringen skulle ersätta. I usa däremot skulle det kunna bli problem om man kopplar ur varningssystemet och sedan kör på någon.
Skriv svar