Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ljudlag EU

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Ljudlag EU

Inläggav Teslaägare taliz » 04 maj 2021 10:34

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.

Apropå cyklister så har jag hört att det blir obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html

Precis, jag har ställt frågan tidigare.... varför har dom inte ställt samma ljudkrav på cyklar, elsparkar, skateboards, joggare...
Jag blir mycket hellre påkörd av en bil i 20kmh än en cykel eller elspark. Mycket mjukare att landa på(ja, jag har provat...)

Dessutom delar fotgängare och cyklister vägutrymme i större utsträckning än fotgängare och bilister.

Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.

Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 04 maj 2021 10:38

taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Dragarbrunn.png
Senast redigerad av MWall 04 maj 2021 10:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 04 maj 2021 10:39

MWall skrev:Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.

En riktigt najs grej med elbilar är ju att man kan glida runt i tystnad med rutorna nervevade, vilket jag gjorde med Teslan titt som tätt(en cab vore ju helt fantastiskt).
Att tvingas lyssna på rymdljud, som tex ID4an, gör den upplevelsen betydligt mindre njutbar.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 04 maj 2021 10:40

taliz skrev:
MWall skrev:Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.

En riktigt najs grej med elbilar är ju att man kan glida runt i tystnad med rutorna nervevade, vilket jag gjorde med Teslan titt som tätt(en cab vore ju helt fantastiskt).
Att tvingas lyssna på rymdljud, som tex ID4an, gör den upplevelsen betydligt mindre njutbar.

En bra kompromiss vore väl om ljudet gick att stänga av.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 04 maj 2021 10:41

MWall skrev:
taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:

Hur gör cyklister? :roll:

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 04 maj 2021 10:42

taliz skrev:
MWall skrev:

T ex såna här miljöer:

De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 04 maj 2021 10:48

taliz skrev:
Fredrik j skrev:Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.

Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

Är inte så säker på det faktiskt. Jag tror olyckor mellan bil och fotgängare ofta sker i ganska låga hastigheter. Vilken hastighet håller du i en korsning?
Fredrik j

Inläggav Teslaägare martinot » 04 maj 2021 10:48

MWall skrev:

T ex såna här miljöer:

Kan ju absolut vara en bra funktion i sådana där tillfällen. Går den att stänga av och sätta på den så ser jag ju ingen nackdel med att ha en sådan funktion tillgänglig. Brukar tuta lite försiktigt/kort i sådana här lägen (har fungerat helt utan problem), men denna funktion kan ju kanske vara ett bra komplement att kunna ta till.

Lite av en mini-tuta. :)
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare taliz » 04 maj 2021 10:52

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:

T ex såna här miljöer:

De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.

Precis, de aktiverar manuellt en ljudsignal. Precis samma metodik kan appliceras i en bil.
Är någon ivägen så tutar man, svårare än så är det inte. Det är knappast så att det sker konstant.
Som sagt, det kommer bli plågsamt att röra sig i stadsmiljöer om några år med en kakafoni av rymdljud.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 04 maj 2021 10:55

martinot skrev:
MWall skrev:

T ex såna här miljöer:

Kan ju absolut vara en bra funktion i sådana där tillfällen. Går den att stänga av och sätta på den så ser jag ju ingen nackdel med att ha en sådan funktion tillgänglig. Brukar tuta lite försiktigt/kort i sådana här lägen (har fungerat helt utan problem), men denna funktion kan ju kanske vara ett bra komplement att kunna ta till.

Lite av en mini-tuta. :)

Jag hyrde en Fiat Punto cab på Sicilien en gång. Jävlar i helvete vilken usel bil... Men den hade en så mesig tuta att den gick att använda som ringklocka nästan. På serpentinvägarna var det nämligen legio att tuta innan man körde in i kurvan. Så det tutades en hel del där längs vägarna. En sån borde man ha vid sidan av "stor-tutan". :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3