Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ljudlag EU

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Ljudlag EU

Inläggav Teslaägare martinot » 04 maj 2021 10:56

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:

Hur gör cyklister? :roll:

De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.

Precis, de aktiverar manuellt en ljudsignal. Precis samma metodik kan appliceras i en bil.
Är någon ivägen så tutar man, svårare än så är det inte. Det är knappast så att det sker konstant.
Som sagt, det kommer bli plågsamt att röra sig i stadsmiljöer om några år med en kakafoni av rymdljud.

Tar för givet att den går att stänga av på efter behov (precis som dimljus, eller en vanlig tuta).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare Bjelke » 04 maj 2021 11:02

Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare taliz » 04 maj 2021 11:05

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.

Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

Är inte så säker på det faktiskt. Jag tror olyckor mellan bil och fotgängare ofta sker i ganska låga hastigheter. Vilken hastighet håller du i en korsning?

Sådana olyckor är i det närmaste obefintliga. Det är därför vi har 30kmh utanför skolor tex.
Fotgängare dör tex när de springer ut framför bussen på landsväg, är ute och springer på motorvägen nattetid... eller blir påkörda av rattfyllerister eller drogade i hög hastighet.
Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 04 maj 2021 11:22

Bjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)

Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).

Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-21, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
Senast redigerad av martinot 04 maj 2021 11:28, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare mikebike » 04 maj 2021 11:25

martinot skrev:

Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).

Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).

M3 har inte externt ljud, inte än i alla fall.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Teslaägare BjornS » 04 maj 2021 12:02

Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Referralkod: bjrn83645

Inläggav elbilist mati » 04 maj 2021 12:22

Fredrik j skrev:Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.

Frågan är hur stor risken egentligen är att bli ihjälkörd av en elbil som kör så sakta att man inte kan höra den, dvs <20km/h. För det första så är bromssträckan i dessa hastigheter i princip noll. Skulle det hoppa ut en fotgängare framför bilen och föraren -förutsatt den är vaken- trampar på bromsen, så står bilen stilla bums. Utan att vara säker så gissar jag att personskador som uppstår i samband med påkörningar på parkeringsplatser och dylikt är ganska sällsynta. Och dödsfall måste ju vara extremt ovanliga, typ maximal otur i kubik.
Om man däremot tar cyklister, och på senare tid även elmopedister, sparkcyklister och fat-bike-förare, så kör de betydligt fortare än så utan att höras, de kör dessutom inte sällan slalom bland fotgängare, och dessutom kan de inte stanna på en millisekund så som en bil kan, även om de mot förmodan skulle försöka bromsa. Så att elbilar tvingas väsnas, samtidigt som alla andra tysta raketer får lov att fortsätta skrämma oskyldiga människor förstår jag ärligt talat inte riktigt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare 12man » 04 maj 2021 12:33

taliz skrev:Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.

Trodde också det men
11 av 184 dödsfall 2006-2016 enligt folksam

ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav wheels » 04 maj 2021 14:45

Måste dock stänga av den manuellt varenda gång du startar bilen. Blir drygt i längden
wheels

Inläggav elbilist iAkita » 04 maj 2021 15:01

Va? Stämmer det? Jag kunde stänga av det på min Zoe och e-Niro, men på ID4 verkar det inte gå.
iAkita
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3