Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).
Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.
Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
Det borde på elbilar finnas något som funkar som en cyklists ringklocka. Ett tydligt hörbart men ändå relativt diskret ljud som man kan använda lika enkelt som tutan.
Det som aldrig verkar nå upp till beslutsfattarna är att moderna fossilbilar med fungerande ljuddämpare som rullar på tomgång under 20 km/h är nästan lika tysta, och därmed precis lika farliga, som elbilar. Jag har flera gånger hållit på att skita på mig när jag gått på en stadsgata, kanske lite för nära trottoarkanten, och plötsligt har det glidit upp en stadsbuss som stryker nära mig för att stanna vid en hållplats. Inte ett ljud har avslöjat att den var i antågande. Motorn - väl ljuddämpad - i bakänden av bussen, på tomgång - inte ett ljud som når fram till en gångtrafikant.
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.
Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Well, nu handlade ju diskussionen om dödsolyckor med fordon i under 30kmh.
Som du ser i statistiken är det inte många som dör av kollisioner då, utan då är det främst singelolyckor. En stor del av det, som statistiken också visar, beror på dåligt underhåll av cykelinfrastrukturen(något jag själv kämpade för när jag bodde i Sthlm).
Casey Neistat har en fin video om det problemet...
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.
Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.
Ja, jag har för mig att det står så i förordningen.
På Zoen var det en säkring som bara var till högtalaren, så jag tog ur den och slapp eländet! På Zoen lät ju för det allra mesta värmepumpen så mycket att det mer än tillräckligt fungerade som varningsljud.
Jag såg en liten knodd på 3-4 år häromdagen som hade smatterlapp på sin cykel. Tänkte att han inte var riktigt med, det nya coola är ju det som inte låter. Så fel jag hade. Snart blir det tydligen smatterlapp på Teslan..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Lagen finns också i USA. Du har inte EU att skylla på där.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag såg en liten knodd på 3-4 år häromdagen som hade smatterlapp på sin cykel. Tänkte att han inte var riktigt med, det nya coola är ju det som inte låter. Så fel jag hade. Snart blir det tydligen smatterlapp på Teslan..
Är det verkligen det nya coola? Jag tycker inte att antalet pimpade bilar med superstor skorsten och utan ljuddämpare har minskat på något sätt. Snarare tvärtom. Det ska låta och det ska väsnas precis som det alltid har gjort. Det är kanske den allra yngsta generationen, de som inte kör motordrivet ännu, som så småningom kommer se ljuset och att de lär sig att värdesätta tysta fordon som inte ryker. Jag undrar ibland när den första elektriska EPA-traktorn susar förbi här. Jag hoppas att jag får uppleva det. Idag är det raka motsatsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man ska nog akta sig för att i blindo klippa sladden. Vissa bilar känner av det och då får du felmedelande varje gång bilen startas som du kanske måste trycka bort för hand. Kan vara smart att sätta på ett motstånd av rätt kaliber.
Eller som jag gjorde i Ioniq, klippte av en bit ur en kartong för tepåsar och tryckte fast...
Nu slipper jag tänka på att stänga av oljudet varje gång.
Hur fungerar det i Teslor nuförtiden? Alla nya bilar efter 07/2019 skulle väl ha oljudsgenerator? Hur stänger man av den?
För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".
Hur fungerar det i Teslor nuförtiden? Alla nya bilar efter 07/2019 skulle väl ha oljudsgenerator? Hur stänger man av den?
Man kan dra ur kontakten till högtalaren utan att bilen klagar iaf. Den sitter innanför innerskärmen framför höger framhjul, så inget man gör på en parkering i farten kanske. Abstract Ocean säljer blindpluggar till kontakterna om man vill gardera sig mot smuts och korrosion.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?
EU-bestämmelsen är att alla nya elbilmodeller sedan 2019-06-01 och samtliga nya elbilar efter 2021-06-01 ska ha ljudet. Så vi har hittills sluppit det på europeiska teslor eftersom inga nya Tesla-modeller kommit sedan 2019-06-01.
De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?
Det är egentligen inte implementerat på någon Model S/X men finns i mjukvaran och funktionen kan triggas på något sätt. Det är dock en bug och det finns ingen extern högtalare, ljudet spelas istället upp på de interna högtalarna (som man nog inte vill klippa kablarna till...). Krav finns för att denna bugg ska slås på i Model 3 i USA samt Model Y i USA och EU. Påhitt av byråkrater som tror att det går att ta bort alla risker och att det därför motiverar att sila mygg och släppa förbi elefanter. Misstänker att dessa ljud kommer att ha ingen eller negativ effekt för olycksstatistiken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".
Som den på en Leaf, då funderade jag på att komplettera med en riktig tuta...
(Ringklockan på min cykel verkar förresten vara riktigt läskig, oklart varför. Eventuellt är ett pling mer skrämmande än ett ringande? One ping only )
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Borde inte det enklaste vara en hastighetsberoende tuta? Från ett litet diskret tut i upp till 20 km/h till hur mycket nu förstärkaren klarar av över 100 km/h?
För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".
Mycket bra förslag. Precis vad jag saknat ibland!
Hade ju varit 10 ggr mer användbart än "byråkrat-oljudet".
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.
Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.