Ljudlag EU
Moderator: Redaktion
Re: Ljudlag EU
Det är ju kul, ett par gånger. Föreställ dig när varje bil har något liknande. Det är som en mardröm om glassbilen som blivit verklighet.pubbe skrev:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Ljudlag EU
Yes. Motorljudet ska alltid vara igång när man startar bilen, men det måste finnas en knapp som stänger av det tillfälligt. Det som händer i praktiken är att man först startar bilen och sedan omedelbart därefter stänger av brumbrum-ljudet. Efter ett tag sitter det i muskelminnet. I e-Golfen sitter knappen precis bredvid växelväljaren, lätt att nå mao. Det finns dock tyvärr många elbilar där knappen inte sitter riktigt lika lättåtkomligt (Zoe, Ioniq, Niro, osv). Jag tackar elbilsgudarna för att Audi valde att helt strunta i det artificiella motorljudet i e-tron. Den har inget sådant, åtminstone inte i Sverige.foolip skrev:Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Det där "vid behov" funkar dåligt enligt min erfarenhet. Folk flyttar inte på sig i alla fall. Det kan ha olika orsaker, men de främsta är nog att (1) folk i allmänhet är ouppmärksamma, (2) folk går med hörlurar och skulle inte höra en dieselbil heller, och (3) det artificiella motorljudet uppfattas inte som motorljud och ingen begriper vad det är som låter så konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudlag EU
Finns redan knappen sitter mitt på ratten.foolip skrev:Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Re: Ljudlag EU
Sjukt kul! Den här är ju också galen.bjelkeman skrev:Det är ju kul, ett par gånger. Föreställ dig när varje bil har något liknande. Det är som en mardröm om glassbilen som blivit verklighet.pubbe skrev:
Re: Ljudlag EU
Jo, om det åtminstone vore via synskadades organisationer de hade lobbat hade det verkat mer legitimttaliz skrev:Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ljudlag EU
Hehe brainfart.bylund skrev:Jo, om det åtminstone vore via synskadades organisationer de hade lobbat hade det verkat mer legitimttaliz skrev:Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Alternativt så kör man lugnt å försiktigt, 20kmh ju, vevar ner rutan, trycker ut huvet och säger lugnt å tydligt ”tut tut”... känns billigare än att Elon och alla ska installera å hitta på varsin version av mini stereo som pumpar eurodisco :p
Re: Ljudlag EU
Kan säga dig att oavsett knappens placering (på IONIQ halvt dold bakom ratten) så sitter det i muskelminnetmati skrev:Yes. Motorljudet ska alltid vara igång när man startar bilen, men det måste finnas en knapp som stänger av det tillfälligt. […] Det finns dock tyvärr många elbilar där knappen inte sitter riktigt lika lättåtkomligt (Zoe, Ioniq, Niro, osv). […]foolip skrev:Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Re: Ljudlag EU
Avgasbilstillverkare utan egna ambitioner att sälja elbilar då? Volvo har haft extern högtalare sedan hybriderna på SPA lanserades men låtit den vara tyst av förklarliga skäl.taliz skrev:NilsL skrev:Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Re: Ljudlag EU
Hoppas själv på fler knasiga ljud och att man kan välja själv hur bilen ska låta. Då kommer vi snart bli av med ljudet från vägarna.
Mitt förslag på ljud är:
”Eeeelbiiil, eeelbiiil, måste låta så här...” osv
Mitt förslag på ljud är:
”Eeeelbiiil, eeelbiiil, måste låta så här...” osv
Ljudlag EU
Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?Fredrik j skrev:Avgasbilstillverkare utan egna ambitioner att sälja elbilar då? Volvo har haft extern högtalare sedan hybriderna på SPA lanserades men låtit den vara tyst av förklarliga skäl.taliz skrev:NilsL skrev:Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.
Folk kommer bli tokiga på oljudet och bokstavligen slå sönder bilarna.LarsL skrev:Hoppas själv på fler knasiga ljud och att man kan välja själv hur bilen ska låta. Då kommer vi snart bli av med ljudet från vägarna.
Mitt förslag på ljud är:
”Eeeelbiiil, eeelbiiil, måste låta så här...” osv
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Så du tror det är biltillverkarna som ligger bakom?taliz skrev:Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.
Ljudlag EU
Mickep skrev:Ge exempel på antisälj för e-tron.
I den första får personen ryckningar i bilen och ser på slutet helt förstörd ut. Signalerar inte direkt en bra känsla.
I den andra säger dom bokstavligen "you might be thinking electric is not for you, and you're probably right".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Har jag inte gjort det tillräckligt tydligt? JA.Fredrik j skrev:Så du tror det är biltillverkarna som ligger bakom?taliz skrev:Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Självklart är det biltillverkarna och oljeindustrin som ligger bakom. De synskadade har används som nyttiga idioter hör, tyvärr.
Re: Ljudlag EU
Vilken biltillverkare drabbas inte själva menar du?taliz skrev:Har jag inte gjort det tillräckligt tydligt? JA.Fredrik j skrev:Så du tror det är biltillverkarna som ligger bakom?taliz skrev:Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.
Re: Ljudlag EU
Du missar poängen? Alla ska drabbas, inkl de själv. Anti sälj som sagt.Fredrik j skrev:Vilken biltillverkare drabbas inte själva menar du?taliz skrev:Har jag inte gjort det tillräckligt tydligt? JA.Fredrik j skrev:Så du tror det är biltillverkarna som ligger bakom?taliz skrev:Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Det har investerats miljarder i utveckling av hybriddrivlinor och batteridrift. Att biltillverkarna nu inte vill sälja dom är ju inte rimligt.
Re: Ljudlag EU
De måste sälja sina avgasbilar först. Där har de många dubbelt fler miljarder investerade och utliggande avropsavtal. Det skulle innebära döden för dem om de inte kunde sälja avgasbilar om 2-3 år.Fredrik j skrev:Det har investerats miljarder i utveckling av hybriddrivlinor och batteridrift. Att biltillverkarna nu inte vill sälja dom är ju inte rimligt.
Re: Ljudlag EU
Min gissning är att fossiltillverkarna vill ha en ”lagom” snabb övergång. De måste upprätthålla efterfrågan på fossildrift ett bra tag till.
Om inget annat så pga brist på batterier.
Sen om det innebär att det är de som lobbat för denna typ av lagstiftning eller ej känner jag inte till. Tror dock inte de lobbar mot förslaget...
Om inget annat så pga brist på batterier.
Sen om det innebär att det är de som lobbat för denna typ av lagstiftning eller ej känner jag inte till. Tror dock inte de lobbar mot förslaget...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk