Ljudlag EU

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudlag EU

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.
Så du tror det är biltillverkarna som ligger bakom?
Har jag inte gjort det tillräckligt tydligt? JA.
Vilken biltillverkare drabbas inte själva menar du?
Du missar poängen? Alla ska drabbas, inkl de själv. Anti sälj som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Fredrik j »

Det har investerats miljarder i utveckling av hybriddrivlinor och batteridrift. Att biltillverkarna nu inte vill sälja dom är ju inte rimligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ljudlag EU

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det har investerats miljarder i utveckling av hybriddrivlinor och batteridrift. Att biltillverkarna nu inte vill sälja dom är ju inte rimligt.
De måste sälja sina avgasbilar först. Där har de många dubbelt fler miljarder investerade och utliggande avropsavtal. Det skulle innebära döden för dem om de inte kunde sälja avgasbilar om 2-3 år.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Fredrik j »

Man vill sälja bägge samtidigt.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ljudlag EU

Inlägg av pefreli »

Min gissning är att fossiltillverkarna vill ha en ”lagom” snabb övergång. De måste upprätthålla efterfrågan på fossildrift ett bra tag till.

Om inget annat så pga brist på batterier.

Sen om det innebär att det är de som lobbat för denna typ av lagstiftning eller ej känner jag inte till. Tror dock inte de lobbar mot förslaget...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Geni87 »

default skrev:
EU EU EU... :oops:
Även Japan och USA. I USA lobbar National Federation of the Blind för att ljudet inte ska gå att stänga av.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
urbans
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 apr 2019 11:27

Re: Ljudlag EU

Inlägg av urbans »

taliz skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Intressant om hörselskadades riksförbund har tryckt i denna fråga, som hörselskadad är man mer hjälpt av visuella varningar än akustiska. Just saying.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Geni87 »

urbans skrev:
taliz skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Intressant om hörselskadades riksförbund har tryckt i denna fråga, som hörselskadad är man mer hjälpt av visuella varningar än akustiska. Just saying.
:lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Mr_E
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jun 2019 11:57

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Mr_E »

urbans skrev:
taliz skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Intressant om hörselskadades riksförbund har tryckt i denna fråga, som hörselskadad är man mer hjälpt av visuella varningar än akustiska. Just saying.
Hörselskadades förbund lobbar för att vi ska ha blåljus på alla bilar så de syns ordentligt. Gäller såklart bara elbilar det med :D

Zebrarandig och självlysande godkänns som alternativ! https://www.motor1.com/news/73577/glow- ... cle-video/
F2F57B62-BE3F-4FC2-9B7A-F171E0C333C0.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudlag EU

Inlägg av taliz »

Mr_E skrev:
urbans skrev:
taliz skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Intressant om hörselskadades riksförbund har tryckt i denna fråga, som hörselskadad är man mer hjälpt av visuella varningar än akustiska. Just saying.
Hörselskadades förbund lobbar för att vi ska ha blåljus på alla bilar så de syns ordentligt. Gäller såklart bara elbilar det med :D

Zebrarandig och självlysande godkänns som alternativ! https://www.motor1.com/news/73577/glow- ... cle-video/
Geni87 skrev:
urbans skrev:
taliz skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Intressant om hörselskadades riksförbund har tryckt i denna fråga, som hörselskadad är man mer hjälpt av visuella varningar än akustiska. Just saying.
:lol:
urbans skrev:
taliz skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Intressant om hörselskadades riksförbund har tryckt i denna fråga, som hörselskadad är man mer hjälpt av visuella varningar än akustiska. Just saying.
taliz skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Jo, om det åtminstone vore via synskadades organisationer de hade lobbat hade det verkat mer legitimt ;)
Hehe brainfart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Skee »

På min nya Zoe så rullade jag ur bilbutiken till närmaste parkering och drog ut säkringen för externa ljudet, sedan dess har det varit tyst.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Tars »

Skee skrev:
På min nya Zoe så rullade jag ur bilbutiken till närmaste parkering och drog ut säkringen för externa ljudet, sedan dess har det varit tyst.
Bra gjort!
Någon som vet ifall det går att göra på e-Niro?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Sascha »

Den här modellen kunde de köra med.

Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Ljudlag EU

Inlägg av dbar »

Skee skrev:
På min nya Zoe så rullade jag ur bilbutiken till närmaste parkering och drog ut säkringen för externa ljudet, sedan dess har det varit tyst.
Möjligheten att göra detta är fan ett skallkrav på min lista när vi ska byta andrabilen till en elbil också
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ljudlag EU

Inlägg av themax »

Har någon sett om de synskadade har haft några åsikter om snubbelstenar? Nu kanske de inte sticker upp så mycket, och konstverket är fantastiskt och en påminnelse om vad vi måste minnas.

Vad gäller ljudet från elbilar är jag övertygad om att det är ett övergående problem, liksom flaggvakterna när bilen kom. När allmänheten inser idiotin så kommer det förändras. EU-byråkrater är inte immuna mot påtryckningar, även om man tappar hoppet ibland.

http://www.stolpersteine.eu/en/home/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Svenssons »

Jag har ett par gånger lyckats aktivera vad jag misstänker är AVAS på min Model X P90D från 2016. Både i MCU1 och i MCU2. Antagligen en bugg som triggas vid fipplande med air suspension och stängs av genom att boota om MCU:n. Ljudet är mycket irriterande, spelas ju upp på de interna högtalarna och bilen har ingen extern högtalare. Ljudet försvinner när hastigheten går över 35 km/h så man vill ju komma över denna hastighet så fort som möjligt. Själv blir jag stressad av ljudet och blir inte särskilt trevlig när ljudet är igång.

Exempelvideo där jag först backar och ökar hastigheten och därefter lägger i Drive och ökar hastigheten tills ljudet försvinner:



Detta gäller alltså både i senaste firmware för MCU2 och i tidigare firmware på MCU1. Ljudet är även igång vid 0 km/h om drive ligger i.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Fredrik j »

Låter det även när bilen står still?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Låter det även när bilen står still?
Japp, om drive eller reverse ligger i.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ljudlag EU

Inlägg av wheels »

Skee skrev:
På min nya Zoe så rullade jag ur bilbutiken till närmaste parkering och drog ut säkringen för externa ljudet, sedan dess har det varit tyst.
På min Kona "råkade" kabeln till högtalaren trilla av ganska snabbt
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Jag har ett par gånger lyckats aktivera vad jag misstänker är AVAS på min Model X P90D från 2016. Både i MCU1 och i MCU2. Antagligen en bugg som triggas vid fipplande med air suspension och stängs av genom att boota om MCU:n. Ljudet är mycket irriterande, spelas ju upp på de interna högtalarna och bilen har ingen extern högtalare. Ljudet försvinner när hastigheten går över 35 km/h så man vill ju komma över denna hastighet så fort som möjligt. Själv blir jag stressad av ljudet och blir inte särskilt trevlig när ljudet är igång.

Exempelvideo där jag först backar och ökar hastigheten och därefter lägger i Drive och ökar hastigheten tills ljudet försvinner:



Detta gäller alltså både i senaste firmware för MCU2 och i tidigare firmware på MCU1. Ljudet är även igång vid 0 km/h om drive ligger i.
Lite coolt ändå :)
Och så har du just nu magiskt antal inlägg :mrgreen: 12345 :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Elof »

Så länge det inte hörs in i bilen har det väl ingen större negativ effekt? Alla elbilar med ljud jag har hört låter ganska behagligt, fjärran från dieselknack. Tuffast låter Taycan. Värre då med den knäpptysta Teslan som gör att man måste tuta eller knuffa fotgängare i knävecken för att de ska flytta på sig.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ljudlag EU

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det blir obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Skit också, den har utgått! :( :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudlag EU

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Precis, jag har ställt frågan tidigare.... varför har dom inte ställt samma ljudkrav på cyklar, elsparkar, skateboards, joggare...
Jag blir mycket hellre påkörd av en bil i 20kmh än en cykel eller elspark. Mycket mjukare att landa på(ja, jag har provat...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar