Ljudlag EU
Moderator: Redaktion
Ljudlag EU
https://newatlas.com/eu-ev-acoustic-noise-avas/60022/
Någon som vet om detta även gäller de bilar som är ute och rullar? Vore lustigt om vi själva får stå för den kostnaden. Kommer nog bli glassbilens ljud från min M3 då.
Någon som vet om detta även gäller de bilar som är ute och rullar? Vore lustigt om vi själva får stå för den kostnaden. Kommer nog bli glassbilens ljud från min M3 då.
Re: Ljudlag EU
Lagstiftning brukar i stort sett aldrig implementeras retroaktivt. Det vill säga, detta kommer gälla nya bilar som säljs från det att lagstiftningen implementeras.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Pigi71
- Teslaägare
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 15 jun 2014 17:09
- Referralkod: ts.la/pierluigi20337
Re: Ljudlag EU
EU-förordning 540/2014 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32014R0540) säger såhär:
I klartext:Artikel 8
Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS)
Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem som uppfyller kraven i bilaga VIII i nya typer av fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den i juli 2019. Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem i alla nya fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den 1 juli 2021. Om en tillverkare väljer att installera AVAS i fordon före dessa datum ska de säkerställa att de AVAS-systemen uppfyller kraven i bilaga VIII.
- Bilmodeller som introduceras efter 2019-07-01 måste ha extrabuller aktiverat.
- Bilmodeller som introducerats före 2019-07-01 får säljas utan extrabuller fram till 2021-07-01.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Ljudlag EU
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ljudlag EU
De kommer ändå inte att fatta vad det är... TUT!taliz skrev:Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ljudlag EU
Ja varför minska ljudnivåerna i städerna, nä för då blir kreti och pleti påkörda när de glor i sin smarta telefon samtidigt som man går ut i trafik.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Ljudlag EU
Det de som är för detta inte verkar förstå är att dagens avgasbilar i många fall är lika tysta som en elbil. Det är bara när de accelererar som de hörs mer. På rull är det i stort sett bara däcks och vindljud numera, särskilt framifrån.NilsL skrev:Ja varför minska ljudnivåerna i städerna, nä för då blir kreti och pleti påkörda när de glor i sin smarta telefon samtidigt som man går ut i trafik.
Bussar är ofta ännu värre, helt knäpptysta, som en stor vägg som kommer emot en. Först när dom kört förbi som motorn hörs.
Så om det verkligen var ett problem är det väldigt konstigt att de inte börjat med stadsbussar.
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Re: Ljudlag EU
Det är ju kul, ett par gånger. Föreställ dig när varje bil har något liknande. Det är som en mardröm om glassbilen som blivit verklighet.pubbe skrev:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Ljudlag EU
Yes. Motorljudet ska alltid vara igång när man startar bilen, men det måste finnas en knapp som stänger av det tillfälligt. Det som händer i praktiken är att man först startar bilen och sedan omedelbart därefter stänger av brumbrum-ljudet. Efter ett tag sitter det i muskelminnet. I e-Golfen sitter knappen precis bredvid växelväljaren, lätt att nå mao. Det finns dock tyvärr många elbilar där knappen inte sitter riktigt lika lättåtkomligt (Zoe, Ioniq, Niro, osv). Jag tackar elbilsgudarna för att Audi valde att helt strunta i det artificiella motorljudet i e-tron. Den har inget sådant, åtminstone inte i Sverige.foolip skrev:Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Det där "vid behov" funkar dåligt enligt min erfarenhet. Folk flyttar inte på sig i alla fall. Det kan ha olika orsaker, men de främsta är nog att (1) folk i allmänhet är ouppmärksamma, (2) folk går med hörlurar och skulle inte höra en dieselbil heller, och (3) det artificiella motorljudet uppfattas inte som motorljud och ingen begriper vad det är som låter så konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudlag EU
Finns redan knappen sitter mitt på ratten.foolip skrev:Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Re: Ljudlag EU
Sjukt kul! Den här är ju också galen.bjelkeman skrev:Det är ju kul, ett par gånger. Föreställ dig när varje bil har något liknande. Det är som en mardröm om glassbilen som blivit verklighet.pubbe skrev:
Re: Ljudlag EU
Jo, om det åtminstone vore via synskadades organisationer de hade lobbat hade det verkat mer legitimttaliz skrev:Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ljudlag EU
Hehe brainfart.bylund skrev:Jo, om det åtminstone vore via synskadades organisationer de hade lobbat hade det verkat mer legitimttaliz skrev:Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Alternativt så kör man lugnt å försiktigt, 20kmh ju, vevar ner rutan, trycker ut huvet och säger lugnt å tydligt ”tut tut”... känns billigare än att Elon och alla ska installera å hitta på varsin version av mini stereo som pumpar eurodisco :p
Re: Ljudlag EU
Kan säga dig att oavsett knappens placering (på IONIQ halvt dold bakom ratten) så sitter det i muskelminnetmati skrev:Yes. Motorljudet ska alltid vara igång när man startar bilen, men det måste finnas en knapp som stänger av det tillfälligt. […] Det finns dock tyvärr många elbilar där knappen inte sitter riktigt lika lättåtkomligt (Zoe, Ioniq, Niro, osv). […]foolip skrev:Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Re: Ljudlag EU
Avgasbilstillverkare utan egna ambitioner att sälja elbilar då? Volvo har haft extern högtalare sedan hybriderna på SPA lanserades men låtit den vara tyst av förklarliga skäl.taliz skrev:NilsL skrev:Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Re: Ljudlag EU
Hoppas själv på fler knasiga ljud och att man kan välja själv hur bilen ska låta. Då kommer vi snart bli av med ljudet från vägarna.
Mitt förslag på ljud är:
”Eeeelbiiil, eeelbiiil, måste låta så här...” osv
Mitt förslag på ljud är:
”Eeeelbiiil, eeelbiiil, måste låta så här...” osv
Ljudlag EU
Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?Fredrik j skrev:Avgasbilstillverkare utan egna ambitioner att sälja elbilar då? Volvo har haft extern högtalare sedan hybriderna på SPA lanserades men låtit den vara tyst av förklarliga skäl.taliz skrev:NilsL skrev:Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.
Folk kommer bli tokiga på oljudet och bokstavligen slå sönder bilarna.LarsL skrev:Hoppas själv på fler knasiga ljud och att man kan välja själv hur bilen ska låta. Då kommer vi snart bli av med ljudet från vägarna.
Mitt förslag på ljud är:
”Eeeelbiiil, eeelbiiil, måste låta så här...” osv
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ljudlag EU
Så du tror det är biltillverkarna som ligger bakom?taliz skrev:Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.