Sida 4 av 5

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 16:04
av Dexter
mikebike skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).

Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
M3 har inte externt ljud, inte än i alla fall.
Bättre att vi får Boombox istället på våra M3 ;)

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 16:12
av Jerker
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.

Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.

Det borde på elbilar finnas något som funkar som en cyklists ringklocka. Ett tydligt hörbart men ändå relativt diskret ljud som man kan använda lika enkelt som tutan.

Det som aldrig verkar nå upp till beslutsfattarna är att moderna fossilbilar med fungerande ljuddämpare som rullar på tomgång under 20 km/h är nästan lika tysta, och därmed precis lika farliga, som elbilar. Jag har flera gånger hållit på att skita på mig när jag gått på en stadsgata, kanske lite för nära trottoarkanten, och plötsligt har det glidit upp en stadsbuss som stryker nära mig för att stanna vid en hållplats. Inte ett ljud har avslöjat att den var i antågande. Motorn - väl ljuddämpad - i bakänden av bussen, på tomgång - inte ett ljud som når fram till en gångtrafikant.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 17:05
av mati
Jerker skrev:
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.

Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 17:28
av taliz
12man skrev:
taliz skrev:
Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
Trodde också det men
11 av 184 dödsfall 2006-2016 enligt folksam
analys-av-dodsolyckor-med-cyklister-2018_tcm5-37450.pdf
Well, nu handlade ju diskussionen om dödsolyckor med fordon i under 30kmh.
Som du ser i statistiken är det inte många som dör av kollisioner då, utan då är det främst singelolyckor. En stor del av det, som statistiken också visar, beror på dåligt underhåll av cykelinfrastrukturen(något jag själv kämpade för när jag bodde i Sthlm).

Casey Neistat har en fin video om det problemet...

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 17:31
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.

Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.
Ja, jag har för mig att det står så i förordningen.

På Zoen var det en säkring som bara var till högtalaren, så jag tog ur den och slapp eländet! På Zoen lät ju för det allra mesta värmepumpen så mycket att det mer än tillräckligt fungerade som varningsljud.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 18:23
av martinot
wheels skrev:
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Måste dock stänga av den manuellt varenda gång du startar bilen. Blir drygt i längden
Shit. Det suger verkligen! Då hoppas jag att det stämmer att de nya M3 verkligen inte har fått det. Annars så kommer jag klippa kabeln.

Bra som extra verktyg, men kommer inte orka med att stänga av manuellt varje gång jag kör. Idiotbyråkrater i EU! :(

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 18:49
av bjornnilsson
Jag såg en liten knodd på 3-4 år häromdagen som hade smatterlapp på sin cykel. Tänkte att han inte var riktigt med, det nya coola är ju det som inte låter. Så fel jag hade. Snart blir det tydligen smatterlapp på Teslan..

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 18:55
av themax
martinot skrev:
Idiotbyråkrater i EU! :(
Lagen finns också i USA. Du har inte EU att skylla på där.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 19:10
av mati
bjornnilsson skrev:
Jag såg en liten knodd på 3-4 år häromdagen som hade smatterlapp på sin cykel. Tänkte att han inte var riktigt med, det nya coola är ju det som inte låter. Så fel jag hade. Snart blir det tydligen smatterlapp på Teslan..
Är det verkligen det nya coola? Jag tycker inte att antalet pimpade bilar med superstor skorsten och utan ljuddämpare har minskat på något sätt. Snarare tvärtom. Det ska låta och det ska väsnas precis som det alltid har gjort. Det är kanske den allra yngsta generationen, de som inte kör motordrivet ännu, som så småningom kommer se ljuset och att de lär sig att värdesätta tysta fordon som inte ryker. Jag undrar ibland när den första elektriska EPA-traktorn susar förbi här. Jag hoppas att jag får uppleva det. Idag är det raka motsatsen.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 00:11
av martinot
themax skrev:
martinot skrev:
Idiotbyråkrater i EU! :(
Lagen finns också i USA. Du har inte EU att skylla på där.
Lika korkade byråkrater där. Ibland ännu värre. Okunnigheten har inga gränser (bokstavligen talat).

Detta som gäller för mig om skiten skeppas på de nya M3 till Europa:

Bild

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 14:02
av Hebbe
Snygg sidavbitare :lol: :twisted:

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 14:06
av Bjelke
En knipsare som sambon skulle säga :lol:

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 14:17
av Teslaspolen
Man ska nog akta sig för att i blindo klippa sladden. Vissa bilar känner av det och då får du felmedelande varje gång bilen startas som du kanske måste trycka bort för hand. Kan vara smart att sätta på ett motstånd av rätt kaliber.

Eller som jag gjorde i Ioniq, klippte av en bit ur en kartong för tepåsar och tryckte fast...
20210505_141542.jpg
Nu slipper jag tänka på att stänga av oljudet varje gång. :)

Hur fungerar det i Teslor nuförtiden? Alla nya bilar efter 07/2019 skulle väl ha oljudsgenerator? Hur stänger man av den?

För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 14:33
av BjornS
Teslaspolen skrev:
Hur fungerar det i Teslor nuförtiden? Alla nya bilar efter 07/2019 skulle väl ha oljudsgenerator? Hur stänger man av den?
Man kan dra ur kontakten till högtalaren utan att bilen klagar iaf. Den sitter innanför innerskärmen framför höger framhjul, så inget man gör på en parkering i farten kanske. Abstract Ocean säljer blindpluggar till kontakterna om man vill gardera sig mot smuts och korrosion.

Bild


Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 14:43
av bjornnilsson
De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 14:56
av BjornS
bjornnilsson skrev:
De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?
EU-bestämmelsen är att alla nya elbilmodeller sedan 2019-06-01 och samtliga nya elbilar efter 2021-06-01 ska ha ljudet. Så vi har hittills sluppit det på europeiska teslor eftersom inga nya Tesla-modeller kommit sedan 2019-06-01.

https://ec.europa.eu/growth/content/ele ... d-users_en

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 14:56
av Svenssons
bjornnilsson skrev:
De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?
Det är egentligen inte implementerat på någon Model S/X men finns i mjukvaran och funktionen kan triggas på något sätt. Det är dock en bug och det finns ingen extern högtalare, ljudet spelas istället upp på de interna högtalarna (som man nog inte vill klippa kablarna till...). Krav finns för att denna bugg ska slås på i Model 3 i USA samt Model Y i USA och EU. Påhitt av byråkrater som tror att det går att ta bort alla risker och att det därför motiverar att sila mygg och släppa förbi elefanter. Misstänker att dessa ljud kommer att ha ingen eller negativ effekt för olycksstatistiken.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 15:38
av sven-labil
Teslaspolen skrev:
För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".
Som den på en Leaf, då funderade jag på att komplettera med en riktig tuta...
(Ringklockan på min cykel verkar förresten vara riktigt läskig, oklart varför. Eventuellt är ett pling mer skrämmande än ett ringande? One ping only ;) )

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 18:03
av JohanBq
Borde inte det enklaste vara en hastighetsberoende tuta? Från ett litet diskret tut i upp till 20 km/h till hur mycket nu förstärkaren klarar av över 100 km/h?

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 18:45
av martinot
Teslaspolen skrev:
För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".
Mycket bra förslag. Precis vad jag saknat ibland!

Hade ju varit 10 ggr mer användbart än "byråkrat-oljudet".

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 19:29
av OlleBack
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 19:46
av mati
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:12
av themax
sven-labil skrev:
… One ping only ;) )
Bild Vore nåt att drömma om. Sean Connery i Boomboxen.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:16
av Svenssons
mati skrev:
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:25
av Fredrik j
Svenssons skrev:
mati skrev:
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.
Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.