Svenska kommandon

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Svenska kommandon

Inlägg av pefreli »

Vilka kommandon kan man ge bilen?

Jag använder följande;

Navigera till ....
Kör till ....
Spela ....

Vad finns det fler för kommandon man kan använda?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Syncronauten »

Ring
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Bejje »

Läste precis manualen angående Sentry Mode (Vaktläge låter bra muppigt) av en helt annan orsak och där står det:

"Aktivera användning av röstkommandon genom att säga "håll tesla säker", "håll min bil säker", "vakt på” eller "aktivera vakt” (information om användning av röstkommandon finns i Använda röstkommandon på sidan 133)."

Däremot så är alla röstkommandon på sidan 133 angivna på engelska ("Call", "Dial", "Navigate to", "Drive to" osv). Vad som funkar vet jag inte, har inte fått bilen ännu =)

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Syncronauten »

Den här tråden känns aktuell igen, har hittat lista på engelska men vilka kommandon funkar på svenska? Har lyckats öppna handskfack, meny för ratt och spegeljustering, laddlucka,
och satt på sätesvärme. Dock så lyckas jag inte aktivera enskillt säte.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Svenska kommandon

Inlägg av HerrNilsson »

Mm hade ju varit nice att sammanställa motsvarigheten till detta fast på svenska.

V10.2 Tesla Voice Commands
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Jan Richardsson
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jun 2019 10:41

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Jan Richardsson »

Efter sista uppdateringen får jag inte röstkommandot att fungera. Vid "Navigera till xx" så får jag Command not understood. Det är ingen skillnad om jag använder engelska. Någon som har förslag till lösning
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Svenska kommandon

Inlägg av BigDaddyT »

Jan Richardsson skrev:
Efter sista uppdateringen får jag inte röstkommandot att fungera. Vid "Navigera till xx" så får jag Command not understood. Det är ingen skillnad om jag använder engelska. Någon som har förslag till lösning
Invänta ny mjukvara, det är Tesla som testat lite dåligt innan man släppte release
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Set
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2019 20:35

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Set »

Hmm, och då har de fortsatt testa dåligt tyvärr. Command not understood dök upp med 50.40.1, och sedan uppgraderade jag till. 7:an men problemet är kvar. I ettan hade jag problem med Bluetooth som försvann med 7:an.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Svenska kommandon

Inlägg av samuelsu »

Fick vi till listan i nån annan tråd?
"Funkar dåligt för mig med. S70 -16 AP1: 'Spela Laleh!' ...blev ’sätter alla stolvärme på nivå 3 bacon’. Typ humor. Finns det en lista på svenska kommandon som ska funka?"
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Svenska kommandon

Inlägg av taliz »

Bejje skrev:
"Aktivera användning av röstkommandon genom att säga "håll tesla säker", "håll min bil säker", "vakt på” eller "aktivera vakt” (information om användning av röstkommandon finns i Använda röstkommandon på sidan 133)."
Vore fint om man kunde säga "givakt!". Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Svenska kommandon

Inlägg av TiborBlomhall »

Sa jag "Navigera till <nånstans>" fick jag "Command not understood" förut.

Nu får jag "Navigering avbröts".

Det är ju en slags utveckling :roll:
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Spfere »

Kommandon tycker jag funkar helt random, ibland inga problem med tex call namn, men har aldrig lyckats får bilen att navigera varken hem eller till jobbet, varken på svenska eller engelska. Känns temperamentsfull, jäkla tsundere-bil eller något...
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Svenska kommandon

Inlägg av chevnanne »

Jag blir rätt brydd på den här jäkla röststyrningen.
Idag var jag ute på en sväng med bilen ca 10 mil. Röststyrningen fungerade bra, provade att ringa, öppna handskfack
och en grej till provade jag som fungerade men kommer inte ihåg vad det var.
Hur som helst så har min röststyrning varit helt kass sen nån uppdatering före jul men idag gick det bra.
Jag va in på en mack och köpte kaffe och en korv, sen när jag provade igen så var det stendött vad
gäller röststyrningen. Provade en massa olika kommandon men den skrev ingenting utan kom
med dom där förslagen som brukar komma upp när den inte verkar höra nånting överhuvudtaget.
Vad har dom gjort med bilen när den ibland verkar få Alzheimers? Irriterande värre när bilen är så bra annars. :!:
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Heiko »

Här är några kommandon som Teslan förstår.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/voi ... edirect=no
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Merlin »

Fungerar de engelska kommandona bättre? De svenska verkare det lite si och så med.
Och är där någon koppling mellan vilket språk man har på skärmen och vilket språk man använder för röst kommandona?

D.v.s kan man ha svenska på skärmen och ge engelska röst kommando ifall de fungerar bättre?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Elix747 »

Använder mig av röststyrning ganska ofta. Fast då bara ”ring namn” eller navigera till. Dessa äv väl typiska kommandon som tar några klick på skärmen men blir enklare att röststyrka. Oftast går det bra, men. Ibland händer det att den inte förstår. Går oftast över till nästa resa. Har inte kommit fram till andra kommandon som är användbara. Ändra fläkt eller värme är ju bara ett klick på skärmen.

Bilen har alltid svårt att förstå mig vid motorvägsfart eller andra bullriga tillfällen. Höjer jag rösten så går det ibland. Men det är ju inte så kul att skrika på bilen när man har passagerare.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svenska kommandon

Inlägg av AAKEE »

Det hade vart bra med en samlad komplett lista av de svenska kommandona.

Det finns en sådan till min Audi och efter att ha skrivit ut den, plastat den och lagt den i dörrfacket tog det en vecka så kunde jag allt jag behöver kunna, och lite till. (Jag tog såklart fram den och tittade på den också ;) )

Här famlar man lite i mörkret när man inte vet. Såg att någon postade en engelsk lista för en tid sen. Den såg relativt komplett ut. Alternativet är kanske att leta reda på den och go english på röststyrning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Svenska kommandon

Inlägg av pinussen »

Det finns något röstkommando som visar allt den förstår, någon postade i FBgruppen för några dagar sen. Kommer inte ihåg exakt vad det var.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Svenska kommandon

Inlägg av martinot »

pinussen skrev:
Det finns något röstkommando som visar allt den förstår, någon postade i FBgruppen för några dagar sen. Kommer inte ihåg exakt vad det var.
Hittar någon den så får ni gärna posta om här på TCS (hänger inte på FB, och inte med i några bilgrupper där), och gärna i denna tråden! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Svenska kommandon

Inlägg av ReNewAble »

martinot skrev:
pinussen skrev:
Det finns något röstkommando som visar allt den förstår, någon postade i FBgruppen för några dagar sen. Kommer inte ihåg exakt vad det var.
Hittar någon den så får ni gärna posta om här på TCS (hänger inte på FB, och inte med i några bilgrupper där), och gärna i denna tråden! :)
Det var ”Vilka kommando förstår du”. Men den visar bara teslas websida under support och har inte en komplett lista.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Svenska kommandon

Inlägg av mikebike »

Jag har konstaterat att det räcker med att säga adressen när man vill navigera! :)
Teslan verkar dessutom förstå vad jag säger, utan kalibrering.

I gamla bilen skulle man säga: Navigera......Kör till adress....Storgatan 14....Småstad.
I förrförra bilen var det ännu krångligare, där skulle man börja med ort och man var tvungen att bekräfta eller välja alternativ efter varje steg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Svenska kommandon

Inlägg av pefreli »

mikebike skrev:
Jag har konstaterat att det räcker med att säga adressen när man vill navigera! :)
Teslan verkar dessutom förstå vad jag säger, utan kalibrering.

I gamla bilen skulle man säga: Navigera......Kör till adress....Storgatan 14....Småstad.
I förrförra bilen var det ännu krångligare, där skulle man börja med ort och man var tvungen att bekräfta eller välja alternativ efter varje steg.
Samma gäller när man vill öppna handskfacket.

Det räcker att säga ”handskfack” så öppnas det.

Trivialt - absolut. :lol:

Men på nåt märkligt vis gillar jag enkelheten. ;)

Nu skulle jag bara vilja kunna säga ”funka förbaskade vindrutetorkare”. Har iofs inte testat ännu...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Bjelke »

pefreli skrev:
mikebike skrev:
Jag har konstaterat att det räcker med att säga adressen när man vill navigera! :)
Teslan verkar dessutom förstå vad jag säger, utan kalibrering.

I gamla bilen skulle man säga: Navigera......Kör till adress....Storgatan 14....Småstad.
I förrförra bilen var det ännu krångligare, där skulle man börja med ort och man var tvungen att bekräfta eller välja alternativ efter varje steg.
Samma gäller när man vill öppna handskfacket.

Det räcker att säga ”handskfack” så öppnas det.

Trivialt - absolut. :lol:

Men på nåt märkligt vis gillar jag enkelheten. ;)

Nu skulle jag bara vilja kunna säga ”funka förbaskade vindrutetorkare”. Har iofs inte testat ännu...
Man kanske måste säga bara ”vindrutetorkare” ? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Svenska kommandon

Inlägg av SkipperO »

Finns det något röstkommando för att sätta vindrutetorkarna i service-läge? Använder servicelaget på vintern för att torkarna skall tina fortare. Får ej röstkommandot att funka, har provat en del olika, men den envisas med att dra igång vindrutetorkarna. Bara provat på svenska.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Svenska kommandon

Inlägg av RagWal »

samuelsu skrev:
Fick vi till listan i nån annan tråd?
"Funkar dåligt för mig med. S70 -16 AP1: 'Spela Laleh!' ...blev ’sätter alla stolvärme på nivå 3 bacon’. Typ humor. Finns det en lista på svenska kommandon som ska funka?"
Bacon är ju jättekul :lol: Kanske "tina", "sjuda" och "knaperstekt" funkar för de olika nivåerna?
Skriv svar